ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Το ρεμπέτικο τραγούδι εντάσσεται στο πρόγραμμα διδασκαλίας του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης

Το είδος μουσικής που «έζησε» για χρόνια στο περιθώριο του ελληνικού τραγουδιού πλέον θεωρείται ένα από τα επιδραστικότερα και σημαντικότερα στον κόσμο.

Το ρεμπέτικο τραγούδι εντάσσεται στο πρόγραμμα διδασκαλίας του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης

Το πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU) ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου μαθήματος στο πρόγραμμα σπουδών του, για τις απαρχές του ελληνικού ρεμπέτικου τραγουδιού και των αμερικανικών μπλουζ.

Στον κύκλο μαθημάτων με τίτλο «Τραγούδια των περιθωριακών: Τα αμερικανικά μπλουζ συναντούν το ελληνικό ρεμπέτικο», θα εξετάζεται η ιστορία και η σχέση μεταξύ των δύο ειδών. Το μάθημα θα ξεκινήσει για πρώτη φορά στο εαρινό εξάμηνο του 2020, υπό την αιγίδα του γενικού προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη.

Ο συνθέτης Περικλής Κανάρης θα διδάσκει το μάθημα, σε συνεργασία με το πρόγραμμα ελληνικών σπουδών Αλέξανδρος Σ.Ωνάσης του NYU και τη Μουσική Σχολή Steinhardt School of Music. «Είναι ένα ταξίδι στις ρίζες τραγουδιών των λαών, των δύο χωρών μου. Είναι μεγάλη τιμή και εξίσου μεγάλη ευθύνη», σχολίασε ο κ. Κανάρης στο Facebook. «Ανυπομονώ».

Το μάθημα θα είναι διαθέσιμο για τους φοιτητές των ανθρωπιστικών σπουδών και των κοινωνικών επιστημών.

Αναλυτικά η περιγραφή του μαθήματος στο New York University

Τα τραγούδια είναι τόσο αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας που σπάνια κάνουμε «ένα βήμα πίσω» για να τα παρατηρήσουμε ως κάτι άλλο από μουσική και στίχους. Κι όμως, μπορούν να περικλείσουν σπουδαίο πλούτο πληροφορίας για την εποχή που γράφτηκαν. Στην αρχή του 20ου αιώνα, δύο ανθολογίες τραγουδιών γεννήθηκαν παράλληλα και εξελίχθηκαν σε θρυλικά μουσικά είδη, καθένα από αυτά στο πλαίσιο της κουλτούρας του.

Τα αμερικανικά μπλουζ, γεννήθηκαν από Αφρικάνους σκλάβους και τους απογόνους τους, στις νότιες φυτείες των Ηνωμένων Πολιτειών και το ελληνικό ρεμπέτικο, γεννήθηκε όταν μεγάλοι αριθμοί προσφύγων εγκαταστάθηκαν σε πόλεις - λιμάνια της Ελλάδας, στο ξεκίνημα της μικρασιατικής καταστροφής του 1922. Παρά τις ευδιάκριτες διαφορές τους σε εθνικές και μουσικές καταβολές, το ρεμπέτικο αργότερα έγινε γνωστό στους φανατικούς του παγκοσμίως ως τα «ελληνικά μπλουζ», επειδή και τα δύο είδη αντικατόπτριζαν την σκληρότερη πραγματικότητα των περιθωριακών που τα δημιούργησαν.

Μία συγκριτική ανάλυση των δύο ειδών μέσα από τον φακό πολλαπλών σχολών, θα αποκαλύψει έκδηλες ομοιότητες και διαφορές στους τρόπους που δημιουργούσαν και υποδέχονταν αυτά τα κομμάτια. Επιλεγμένα κείμενα, ηχογραφήσεις, φιλμ και εμβόλιμες παρουσιάσεις από προσκεκλημένους, θα καθοδηγήσουν τους φοιτητές στα διαφορετικά επίπεδα αυτής της σύγκρισης».

Το ρεμπέτικο τραγούδι έζησε για πάρα πολλά χρόνια στο περιθώριο της ελληνικής μουσικής και άρχισε να γίνεται σταδιακά αποδεκτό στη χώρα μας κυρίως μετά την συγκλονιστική διάλεξη που έδωσε ο Μάνος Χατζιδάκις το 31 Ιανουαρίου του 1949 στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, μέσω της οποίας ταρακούνησε για τα καλά την καλλιτεχνική ελίτ της εποχής του, πείθωντας τις ανώτερες κοινωνικές τάξεις να δώσουν την απαιτούμενη προσοχή και σεβασμό σε μία μουσική που για δεκαετίες θεωρούταν «απαγορευμένη» στα καλά σαλόνια των Αθηνών.

Ένα απόσπασμα από όλα όσα είπε ο Μάνος Χατζιδάκις εκείνη την ημέρα:

«Θα ήθελα προκαταβολικά να σας πληροφορήσω, πως μ’ όλη μου την καλή διάθεση, δεν είμαι σε θέση να πω, ούτε καινούργια πράγματα, ούτε κι όσα μιλήσω απόψε να τα δώσω με σοφία. Θα προσπαθήσω όμως, κι όσο μπορώ πιο καλά, να σας μεταδώσω αυτό που με κάνει να ζω και να βλέπω την αξία του μέχρι σήμερα περιφερόμενου λαϊκού σκοπού της πόλης.

Τώρα, αν τούτη η πανηγυριώτικη ομιλία για το ρεμπέτικο, γινόταν πριν δυο χρόνια, ίσως να ΄χε κάπως διαφορετικό χαρακτήρα, δηλαδή να ΄ταν, πιο μεροληπτική –μπορούμε να πούμε – και συγχρόνως πιο ενθουσιαστική για το θησαυρό που κλείνουν οι ρυθμοί του ζεϊμπέκικου και του χασάπικου. Δεν θα μπορούσαμε ίσως να ξεφύγουμε από τη γοητεία του γυαλένιου ήχου ενός μπουζουκιού για να κοιτάξουμε το θέμα μας στη ρίζα του κι ακόμη να μείνουμε όσο χρειάζεται ψυχροί κι αντικειμενικοί για μια τέτοια δουλειά. Αυτό -θα πείτε- μπορεί να γίνει σήμερα; Είναι κάτι που δεν μπορώ να προεξοφλήσω με βεβαιότητα. Όσο νά ΄ναι όμως, η μεγάλη διάδοση που πήρε τα δύο τελευταία χρόνια το ρεμπέτικο, μας αφήνει περιθώριο για μια τέτοια, επικίνδυνα πρώιμη, ομολογώ εργασία.

Το ρεμπέτικο, κι αυτό είναι γεγονός αναμφισβήτητο, έχει πια επιβάλλει τη δύναμή του, λίγο - πολύ σ΄ όλους μας, είτε θετικά, είτε αρνητικά, είτε δηλαδή γιατί το παραδεχόμαστε, είτε όχι, ενώ συγχρόνως βλέπουμε να έχει δημιουργηθεί γύρω του μια επιπόλαιη κατάσταση μόδας, που μας κάνει ν’ αντιδρούμε δικαιολογημένα σ’ αυτήν και ν’ αμφιβάλλουμε για τη μελλοντική και ποιοτική εξέλιξη του είδους. (Εδώ πέρα βέβαια παίρνω σαν δεδομένο την ποιοτική του αξία). Και στον τόπο μας καθώς κι έξω, όλα περνούν απ’ αυτήν την περίοδο που ονομάζουμε μόδα. Μήπως απέφυγε κάτι τέτοιο το δημοτικό μας τραγούδι πριν 50 χρόνια, σαν φούντωνε το κίνημα των δημοτικιστών; Κι ακόμη πριν δύο χρόνια, το ίδιο δεν είχε συμβεί με τις λαϊκές εικαστικές τέχνες, όπου ο Θεόφιλος και ο Παναγής Ζωγράφος προβάλλονται στο ίδιο πλάνο με τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα;».

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

02 Οκτ 2022

Η τρανς Ανίρα Καμπίρ ζητά ευθανασία επειδή δεν μπορεί να βρει δουλειά

Η 35χρονη τρανς γυναίκα Ινδικής καταγωγής με τρία μεταπτυχιακά δεν μπορούσε να βρει δουλειά λόγω του φύλου της.

Περισσότερα από

Stories

02 Οκτ 2022

Λίνα Μεδίνα: Η νεότερη μητέρα στην ιστορία της ιατρικής ήταν μόλις 5 ετών

Η Λίνα Μεδίνα είναι η νεαρότερη μητέρα που έχει καταγραφεί στα παγκόσμια ιατρικά χρονικά, καθώς σε ηλικία μόλις 5 χρονών γέννησε ένα υγιέστατο μωρό.

02 Οκτ 2022

The Red Dress: Το φόρεμα που εξερευνά πολιτισμούς και παραδόσεις μέσω των κεντημάτων του

Το project Βρετανίδας καλλιτέχνιδας που έδωσε φωνή σε 343 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο με σκοπό να μοιραστούν την προσωπική τους ιστορία.

01 Οκτ 2022

Ιμάν: Το κορίτσι "φαινόμενο" από την Σομαλία που κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα στα catwalks

"Πριν ταξιδέψω στην Αμερική δεν είχε ακούσει ποτέ για το modeling, ούτε ήξερα τι είναι τα περιοδικά μόδας" εξομολογείται χαρακτηριστικά το iconic supermodel, περιγράφοντας την άδοξη αρχή μιας μεγαλειώδους πορείας.

30 Σεπ 2022

Ζάχος Χατζηφωτίου: "Όταν παντρεύτηκα την Καρέζη, η Αλίκη έλεγε "θα της τον φάω"

"Εγώ στην πραγματικότητα δεν ήθελα σχέσεις με Ελληνίδες ηθοποιούς".

30 Σεπ 2022

Katie Couric: Διεγνώσθη με καρκίνο του μαστού και το αποκάλυψε με μια τρομακτική διαπίστωση

Η γνωστή δημοσιογράφος προχώρησε σε μια συγκλονιστική εξομολόγηση για το πως έμαθα τα νέα για την υγεία της.

30 Σεπ 2022

Μόνικα Μπελούτσι: "Το σώμα γερνάει και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα.Αλλά καθώς το σώμα φθίνει, η ψυχή μεγαλώνει"

Η Μόνικα Μπελούτσι κλείνει τα 58 και φυσικά παραμένει μια από τις πιο σαγηνευτικές γυναίκες στον κόσμο.

30 Σεπ 2022
30 Σεπ 2022

Τίνα Τέρνερ: "Εγκατέλειψε" τα παιδιά της για να ζήσει τον έρωτα με τον νεότερο σύντροφό της

Όταν η ντίβα της ροκ κατηγορήθηκε ότι "εγκατέλειψε" τα τέσσερα παιδιά της.

28 Σεπ 2022

Flashback: Η Ρένα Βλαχοπούλου με τον σύζυγό της σε νυχτερινό κέντρο διασκέδασης

Μια ιστορία αγάπης που κράτησε μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος.