ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

Ένα ιστορικό, περίτεχνο σπίτι στο νησί της Καλντέρας λειτουργεί πια ως ένα από τα πιο περιζήτητα ξενοδοχεία της Σαντορίνης.

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

To αρχοντικό Μαρκεζίνη στη Μεσσαριά της Σαντορίνης ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων και περίτεχνων οικοδομημάτων που κατασκευάστηκαν στο νησί μετά το 1800.

Δημιουργήθηκαν όταν η οικονομική ανάπτυξη έδωσε σε μέλη της τοπικής κοινωνίας την ευκαιρία για την κατασκευή κτιρίων προβολής.

Η αρχιτεκτονική των μνημειωδών αρχοντικών «αντιπαρατέθηκε» στην αισθητική της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής που είχε διαμορφωθεί μέσα από μακροχρόνιες διαδικασίες.

Αρχιτεκτονική που χαρακτηρίστηκε από την απλότητα του δομημένου περιβάλλοντος και την πλαστικότητα των κτιριακών όγκων. Η διάταξη των χώρων στα λιθόκτιστα αρχοντικά ήταν πολύ διαφορετική από αυτήν της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

Πολυτελής μεταμόρφωση. Πώς ένα παλιό αρχοντικό στη Σαντορίνη μετατράπηκε σε εντυπωσιακό ξενοδοχείο

Τα αρχοντικά βρίσκονται μέσα στους οικισμούς και η σχέση τους με το γειτονικό περιβάλλον έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στις περισσότερες περιπτώσεις η νέα κατασκευή «αγνοούσε» τις υπάρχουσες δεσμεύσεις του άμεσου πολεοδομικού χώρου, τόσο σε ό,τι αφορούσε στη σύνδεσή του με αυτό, όσο και στην κλίμακά του. Ο στόχος ήταν το κτίριο να προβάλλεται και να γίνεται κυρίαρχο στοιχείο του μικροπεριβάλλοντος, στο οποίο ανήκε.

Τα περισσότερα αρχοντικά της Μεσσαριάς των τελευταίων δεκαετιών του 19ου και των πρώτων του 20ού αιώνα, διέθεταν στοιχεία νεοκλασικά, εκλεκτικιστικά ή υστεροαναγεννησιακά, με μεγάλους κτιριακούς όγκους.

Το συγκεκριμένο αρχοντικό ανήκε για πολλές γενεές στην αριστοκρατική οικογένεια Μαρκεζίνη. Το αρχοντικό είναι διώροφο κτίσμα, χωρίς καθόλου υπόσκαφο τμήμα, οικοδομημένο σε γωνιαίο οικόπεδο με επίμηκες τραπεζοειδές σχήμα.

Έχει τρεις όψεις, ενώ εφάπτεται στην τέταρτη πλευρά του προς όμορη ιδιοκτησία. Έχει δύο αυλές, μία προς τα ανατολικά, προς την εξωτερική περίμετρο του οικισμού, και μία προς τα δυτικά και προς τον πλαϊνό πεζόδρομο του οικισμού, που είναι η κύρια αυλή.

Το αρχοντικό «ανοιγόταν» προς την εσωτερική αυλή, όπου υπήρχε η κύρια είσοδος της κατοικίας. Όπως αναφέρει η πράξη χαρακτηρισμού του ως διατηρητέου, αποτελεί δείγμα κτιρίου «με ιταλική προέλευση και αναγεννησιακή μορφή».

Το διώροφο οίκημα δεν κάλυπτε μόνο τις ανάγκες κατοικίας της οικογένειας, αλλά και τη συγκέντρωση της γεωργικής παραγωγής (των σταφυλιών) και τη διαδικασία παραγωγής και φύλαξης του κρασιού. Στο ισόγειο είχε μεγάλο ενιαίο χώρο, την κάναβα, με τη χαρακτηριστική δίφυλλη τοξωτή εξώπορτά της.

Ο χώρος χαρακτηριζόταν από την ύπαρξη τεσσάρων μεγάλων πεσσών. Στο στενό επίμηκες τμήμα σε επαφή με την όμορη ιδιοκτησία βρίσκονταν δύο πατητήρια με τους αντίστοιχους ληνούς. Όλος ο υπόλοιπος, ενιαίος, μεγάλος χώρος, που καλυπτόταν με έξι σταυροθόλια, αποτελούσε το χώρο αποθήκευσης των βαρελιών.

Ο όροφος του οικήματος στέγαζε την κατοικία, με δωμάτια που αναπτύσσονταν γύρω από την κεντρική σάλα. Ένα δωμάτιο του ορόφου ήταν δομημένο επάνω από τον πλαϊνό πεζόδρομο, δημιουργώντας το διαβατικό.

Η κεντρική σάλα όπως και δύο από τα δωμάτια καλύπτονταν με σκαφοειδείς θόλους. Άλλα τρία δωμάτια καλύπτονταν με σταυροθόλια, ενώ ο χώρος της εισόδου, η κουζίνα και δύο μικρότεροι χώροι με ημικυλινδρικούς θόλους.

Η κύρια πρόσοψη ήταν διακοσμημένη με παραστάδες, ανάμεσα στις οποίες διατάσσονταν η κύρια είσοδος και τα παράθυρα. Το συνολικό ύψος της πρόσοψης στον όροφο είναι μοιρασμένο σε δύο ζώνες.

Ο χωρισμός των προσόψεων σε δύο ή τρεις ζώνες και η αυστηρή συμμετρία μαρτυρούν δυτικές (αναγεννησιακές) επιδράσεις. Στον εξώστη και στη χαμηλότερη στάθμη χρησιμοποιήθηκε βαμμένο επίχρισμα. Η μεικτή διαμόρφωση των προσόψεων είναι δυτικότροπη και συνηθισμένη στα αρχοντικά της εποχής, με ρίζες πιθανόν αναγεννησιακές, μοναδική στον ελλαδικό χώρο. Η κύρια είσοδος έχει ιδιαίτερα επιμελημένη κατασκευή. Πλαισιώνεται από δύο μαρμάρινους ημικίονες, που φέρουν κιονόκρανα.

Επάνω από την κύρια είσοδο υπάρχουν χαρακτηριστικός ημικυκλικός φεγγίτης και κεντρικό τόξο, που διαμορφώνεται από μικρότερα κοίλα τόξα. Στο υπέρθυρο της αυλής υπάρχει μαρμάρινη πλάκα με τη χρονολογία 1880.

Μετά από πολυετή διαδικασία αδειοδότησης και επιμελούς επισκευής, το αρχοντικό μετατράπηκε σε ένα συγκρότημα με πέντε πολυτελείς σουίτες, ενώ τμήμα του ορόφου εξυπηρετεί τις κοινόχρηστες λειτουργίες του ξενοδοχείου.

Η αποκατάσταση έγινε με πρωταρχικό γνώμονα την πλήρη επαναφορά των εξωτερικών αλλά και εσωτερικών χώρων στην αρχική τους μορφή, με σεβασμό στη μορφολογία και στη χρήση ντόπιων υλικών, όπως του πατητού τσιμεντοκονιάματος και του χρωματιστού επιχρίσματος.

Τα εξωτερικά ψηφιδωτά δάπεδα, ο ζωγραφικός διάκοσμος των σκαφοειδών θόλων αλλά και τα ξύλινα δάπεδα επιδιορθώθηκαν από τις φθορές των προηγούμενων δεκαετιών.

Πηγή:mononews.gr

Read Next

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

Περισσότερα από

Stories

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.