ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η εικαστικός Λίζη Καλλιγά εκφράζεται δημιουργικά μέσα από μια σειρά «πειραγμένων» T-Shirt

Tο «Δεν έχω Lower» ήταν η αντίδρασή μου στον άκομψο και προσβλητικό τρόπο, με τον οποίο το ΥΠΠΟ χειρίστηκε το θέμα της επιλογής για την θέση διευθυντή στο ΕΜΣΤ.

Η εικαστικός Λίζη Καλλιγά εκφράζεται δημιουργικά μέσα από μια σειρά «πειραγμένων» T-Shirt

«Το 1983, είχα μια ατομική έκθεση στην γκαλερί ΑΝΕΜΟΣ στην Κηφισιά, με τίτλο Αποτυπώματα-Φανελάκια. Μόλις είχα τελειώσει τις σπουδές μου στην ΑΣΚΤ (1980), ειδικά στην χαρακτική, και μου άρεσαν πάρα πολύ τα τυπώματα. Έτσι, οι δύο πρώτες μου εκθέσεις ήταν αποτυπώματα από διάφορα υλικά, τζάμια, ξύλα, πανιά και τα φανελάκια που ήταν κυρίως των παιδιών μου. Τυπώθηκαν σε χαρτί και σε καμβά, σε συνδυασμό μεταξύ τους σε διάφορα μεγέθη.

Πολύ πριν όμως, στη δεκαετία του 1960, οι βαφές tie-dye , ήταν πολύ τις μόδας παντού, τα φορούσαν όλοι. Έκανα λοιπόν κι εγώ τα δικά μου ρούχα και φορούσα τα δικά μου.

Η εικαστικός Λίζη Καλλιγά εκφράζεται δημιουργικά μέσα από μια σειρά «πειραγμένων» T-Shirt
Η Λίζη Καλλιγά φωτογραφημένη από την κόρη της, Νέλλη Αλεξίου.

Με έναν παράξενο τρόπο, τα φανελάκια επανήλθαν στο ενδιαφέρον μου αυτή τη χρονιά. Ίσως γιατί αυτό το ρούχο, με διάφορους τρόπους υπήρξε στη δουλειά μου και σε άλλες περιπτώσεις μέσα σε αυτά τα χρόνια. Όταν έκανα τις Μεταμορφώσεις: Το σώμα μου-το σώμα σου (1990), με τη φωτογραφία, το γυμνό σώμα του μοντέλου μου, καλυπτόταν και αποκαλυπτόταν ταυτόχρονα μέσα από το ρούχο που φορούσε, κάτι σαν δεύτερο δέρμα που ξεφλούδιζε σαν κρεμμύδι. Αργότερα το 2009, έκανα την Μετοίκηση, με θέμα τα αγάλματα από το παλιό Μουσείο της Ακρόπολης, πριν γίνει η μεταφορά τους στο Νέο Μουσείο, με ενδιέφερε ο τρόπος που ήταν καλυμμένα με τα πανιά, για προστασία και συντήρηση. Με έναν μαγικό τρόπο, η κάλυψη αυτή αποκάλυπτε ένα άλλο σώμα που σχεδόν ανέπνεε. Εξαφανιζόταν το άγαλμα και παρουσιαζόταν το σώμα που κρυβόταν. Ψήγματα του ενδιαφέροντός μου για το θέμα κάλυψη-αποκάλυψη υπάρχουν και σε άλλες δουλειές μου. Ίσως αυτό που μεσολαβεί ανάμεσα στο γυμνό σώμα και τον θεατή, αυτό το δεύτερο δέρμα, προκαλεί και το ενδιαφέρον μου για τα T-Shirt.

«Με έναν παράξενο τρόπο, τα φανελάκια επανήλθαν στο ενδιαφέρον μου αυτή τη χρονιά. Ίσως γιατί αυτό το ρούχο, με διάφορους τρόπους υπήρξε στη δουλειά μου και σε άλλες περιπτώσεις μέσα σε αυτά τα χρόνια».
«Πολύ πριν όμως, στη δεκαετία του 1960, οι βαφές tie-dye , ήταν πολύ τις μόδας παντού, τα φορούσαν όλοι. Έκανα λοιπόν κι εγώ τα δικά μου ρούχα και φορούσα τα δικά μου».

Έχουν πολλούς λόγους ύπαρξης, όλοι φοράμε τα T-Shirt για διαφορετικούς λόγους, άλλοτε σαν σουβενίρ από ένα ταξίδι ή σαν σλόγκαν για κάτι που μας αφορά, μια δήλωση διαμαρτυρίας ή την αγάπη μας για ένα μουσικό συγκρότημα κλπ. Πολλές φορές και μόνο η επιλογή ενός χρώματος, μαύρο, κόκκινο, μπλε π.χ., δηλώνει κάτι για όποιον το φοράει, γίνεται μέρος της ταυτότητάς μας.

Αυτή τη χρονιά, δημιούργησα ένα φανελάκι διαμαρτυρίας, το «Δεν έχω Lower». Ήταν η αντίδρασή μου στον άκομψο και προσβλητικό τρόπο, με τον οποίο το ΥΠΠΟ χειρίστηκε το θέμα της επιλογής για την θέση διευθυντή στο ΕΜΣΤ. Όπως γνωρίζετε τελικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. Έκανα 20 κομμάτια που τα χάρισα σε όποιον το ήθελε και δεν είχε Lower φυσικά.

«Αυτή τη χρονιά, δημιούργησα ένα φανελάκι διαμαρτυρίας, το «Δεν έχω Lower». Ήταν η αντίδρασή μου στον άκομψο και προσβλητικό τρόπο, με τον οποίο το ΥΠΠΟ χειρίστηκε το θέμα της επιλογής για την θέση διευθυντή στο ΕΜΣΤ. Όπως γνωρίζετε τελικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. Έκανα 20 κομμάτια που τα χάρισα σε όποιον το ήθελε και δεν είχε Lower φυσικά».
«Φέτος, λοιπόν, το καλοκαίρι, είδα ότι στη ντουλάπα μου είχα ένα σωρό ρούχα, κυρίως φανελάκια, που δεν φόραγα πια. Έτσι θέλησα να τους δώσω μια νέα ζωή, να τα ξαναφορέσω».
«Ίσως αυτό που μεσολαβεί ανάμεσα στο γυμνό σώμα και τον θεατή, αυτό το δεύτερο δέρμα, προκαλεί και το ενδιαφέρον μου για τα T-Shirt»..

Φέτος, λοιπόν, το καλοκαίρι, είδα ότι στη ντουλάπα μου είχα ένα σωρό ρούχα, κυρίως φανελάκια, που δεν φόραγα πια. Έτσι θέλησα να τους δώσω μια νέα ζωή, να τα ξαναφορέσω. Γενικά δεν αγοράζω και πολλά ρούχα τα τελευταία χρόνια, έτσι μπήκα διαδικασία να πειραματιστώ ξανά με τις βαφές. Με ό,τι είχα, βαφές από αυγά, κρεμμύδια, χλωρίνες κλπ. Με διασκεδάζει πολύ, δοκιμάζω διάφορους τρόπους και χαίρομαι όταν τα βλέπω κρεμασμένα στο σχοινί της μπουγάδας. Το ένα φέρνει το άλλο και άρχισα να βάφω και πουκάμισα, παντελόνια κ.λπ, ό,τι έβρισκα και σε συνδυασμούς για total look όπως τα είπα.

Δεν έχω ιδέα τι θα τα κάνω, τα χαρίζω σε φίλους, τα φοράω εγώ και τα χαίρομαι. Σίγουρα δεν είναι project, κάνω το κέφι μου και είναι και χρηστικά.

Με ρωτάτε τι από τα μέσα που χρησιμοποιώ, με εκφράζει καλύτερα. Για μένα όλα είναι το ίδιο, τα θεωρώ απλά εργαλεία, που χρησιμοποιώ ανάλογα με το τι θέλω να κάνω.

«Με διασκεδάζει πολύ, δοκιμάζω διάφορους τρόπους και χαίρομαι όταν τα βλέπω κρεμασμένα στο σχοινί της μπουγάδας».
«Δεν έχω ιδέα τι θα τα κάνω, τα χαρίζω σε φίλους, τα φοράω εγώ και τα χαίρομαι. Σίγουρα δεν είναι project, κάνω το κέφι μου και είναι και χρηστικά».

Ορισμός της τέχνης; Ποιoς έχει απαντήσει αλήθεια ποτέ; Μόνο οι καλλιτέχνες μπορούν να δώσουν μια δική τους πρόταση με τον τρόπο τους.

Εγώ όλες τις τέχνες τις βλέπω σαν έκφραση του Πολιτισμού, αυτό που μας κάνει ανθρώπους, ανέκαθεν, από την εποχή των σπηλαίων μέχρι σήμερα. Είναι η μεγαλύτερη δύναμη που διαθέτουμε σαν άνθρωποι. Ίσως και η μοναδική.

Τι προσβάλει την αισθητική μου; Η βία, η βαρβαρότητα, το μίσος, ο σκοταδισμός.

Τι μου φτιάχνει την ημέρα; Να ακούω μουσική πρώτα. Είμαι συντονισμένη στο Τρίτο Πρόγραμμα, όλη μέρα και νύχτα, και ακούω το ίδιο και από τα τέσσερα ραδιόφωνα που έχω σε διάφορους χώρους του σπιτιού μου, για να μην χάνω τίποτα. Μου αρέσει να μαζεύω λουλούδια και να φτιάχνω βάζα, μου αρέσει να βγάζω την σκυλίτσα μου, την Κοκό, βόλτα. Όλα αυτά μου αρκούν μέσα στη μέρα για να είμαι καλά.

Ποιο είναι το νόημα της ζωής; Η ίδια η ζωή μας, όποια και αν είναι αυτή. Το πολυτιμότερο αγαθό μας ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές μας».

«Μου αρέσει να μαζεύω λουλούδια και να φτιάχνω βάζα, μου αρέσει να βγάζω την σκυλίτσα μου, την Κοκό, βόλτα. Όλα αυτά μου αρκούν μέσα στη μέρα για να είμαι καλά» λέει η Λίζη Καλλιγά σήμερα.

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

29 Απρ 2024

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες": Ένα από τα πιο σημαντικά ερωτικά ποιήματα της Μαρίας Πολυδούρη

H ποιήτρια που πέθανε σαν σήμερα απο φυματίωση ήταν πολύ νέα, αλλά πρόλαβε να αφήσει ένα αξιόλογο ποιητικό έργο και ύμνησε τον εξαγνισμό μέσω του έρωτα.

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

Περισσότερα από

Stories

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.

25 Απρ 2024

30 χρόνια πριν: H 34χρονη Άννα Βίσση αγκαλιά με την μοναχοκόρη της, την 9χρονη Σοφία Καρβέλα

Μαμά και κόρη ποζάρουν αγκαλιά πίσω στο μακρινό 1993. Πάντα κολλητές και αγαπημένες.