ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη

Θεοδωρόπουλος:Και οι 22 ξένοι που ζητήσαμε να έρθουν στο Φεστιβάλ είπαν ναι. Κοσκινά: Πότε θα ανοίξει το ΕΜΣΤ. Στεφανίδης: Στέγη και ΝΕΟΝ μικρά υπουργεία Πολιτισμού.

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη

Τι κι αν τα ασφυκτικά κυκλοφοριακά μέτρα λόγω της επίσκεψης Πούτιν είχαν αποκλείσει ένα μεγάλο μέρος της πόλης; Οι πιστοί του TheTOC και της Art Athina βρήκαν τρόπο να καταφθάσουν και να γεμίσουν ασφυκτικά (με πολλούς, μάλιστα όρθιους) την αίθουσα των Talks@ArtAthina που φιλοξένησε τη Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με το «ερεθιστικό», όπως σημείωσε στο χαιρετισμό της, η ΄Ελλη Στάη θέμα: «Μπορεί η Αθήνα να γίνει το Βερολίνο του Νότου;»

Διευθυντές Μουσείων, εικαστικοί, γκαλερίστες, κριτικοί τέχνης, επιμελητές και δημοσιογράφοι παρακολούθησαν μια δυναμική συζήτηση. Οι ομιλητές Χρήστος Τεντόμας (Πρόεδρος ΟΠΑΝΔΑ), Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου), Κατερίνα Κοσκινά (Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τεχνης), Μάνος Στεφανίδης (καθηγητής και κριτικός τέχνης), Αρσέν Καλφαγιάν (Kalfayan Galleries) και Ηλιοδώρα Μαργέλου (νέα εικαστικός) είχαν 5 λεπτά στη διάθεσή τους να κάνουν τις πρώτες τοποθετήσεις τους, ενώ ακολούθησε συζήτηση με το κοινό. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του TheTOC, Κατερίνα Λυμπεροπούλου.

Έλλη Στάη: «Το ερώτημα του σημερινού debate είναι ένα πολιτικό ερώτημα»

«Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι σε περιοχές που υπάρχoυν πολιτικοοικονομικές κρίσεις ακόμα και εμπόλεμες καταστάσεις σωρεύεται ένα μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον. Το ερώτημα του σημερινού debate είναι ένα πολιτικό ερώτημα», σημείωσε η Πρόεδρος του TheTOC, ΄Ελλη Στάη, καλωσορίζοντας κοινό κι ομιλητές σε μια εκδήλωση που γίνεται για 2η χρονιά και παίρνει το χαρακτήρα θεσμού. Αναφερόμενη στη συνομιλία της με την γνωστή κριτικό θεάτρου και θεατρολόγο Ελένη Βαροπούλου που ζει στο Βερολίνο, η ΄Ελλη Στάη επεσήμανε ότι το Βερολίνο έχει το χαρακτήρα Μητρόπολης η Αθήνα, όμως, όχι. «Κι αυτό είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να μας προβληματίσει», ανέφερε δίνοντας τη σκυτάλη στους ομιλητές.

Art Athina by TheTOC.gr: Μια συζήτηση με άποψη
Η ΄Ελλη Στάη με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ελληνικού Φεστιβάλ, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Είναι μια καταθλιπτική πόλη η Αθήνα;

Πρώτος πήρε το λόγο ο Χρήστος Τεντόμας για να μιλήσει για «πρωτοβουλίες του δήμου Αθηναίων προς την κατεύθυνση συνεργιών» και να καταλήξει: «Πρέπει αυτή η πόλη να αποκτήσει κατεύθυνση πολιτιστικού προορισμού». Εν συνεχεία ο λόγος ανήκε στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. «Δεν είναι μια καταθλιπτική πόλη η Αθήνα, αλλιώς θα είχα φύγει», είπε. «Υπάρχει μια ανάγκη και μια επιθυμία από τον κόσμο στο εξωτερικό να δει τι συμβαίνει σ’ αυτή τη χώρα και το ένιωσα προσπαθώντας να φτιάξω το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου σε 5 εβδομάδες», ανέφερε. «Ακόμα και τελευταία στιγμή πήραμε τηλέφωνο απευθυνόμενοι σε 22 φορείς και καλλιτέχνες του εξωτερικού αν ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν φέτος στο Φεστιβάλ και οι 22 απάντησαν θετικά. Είχα την πολυτέλεια να διαλέξω 10», σημείωσε. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι φέτος το Φεστιβάλ δεν κάνει μεγάλο «άνοιγμα» στα εικαστικά, κάτι, όμως, που έχει στόχο να γίνει από την επόμενη χρονιά κιόλας.

Οι ομιλητές της εκδήλωσης. (Από αριστερά): Α. Παπαδημητρίου, Κ. Κοσκινά, Β. Θεοδωρόπουλος, Μ. Στεφανίδης, Χ. Τεντόμας, Η. Μαργέλου, Α. Καλφαγιάν. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Η Documenta θα έρθει ως επικυρίαρχος ή ισότιμος συνομιλητής;

«Υποθέτω πως ο στόχος δεν είναι να συγκριθεί το Βερολίνο με την Αθήνα αλλά να κάνουμε ένα brainstorming για το αν η Αθήνα θα μπορούσε να ζωντανέψει όσο χρειάζεται για να δώσει στο χώρο του πολιτισμού μια ώθηση. Χρειάζεται νέα κέντρα ενδιαφέροντος και προβληματισμού σύγχρονης δημιουργίας», σημείωσε η Κατερίνα Κοσκινά η οποία επανήλθε στην κουβέντα με το «καυτό» ζήτημα του ανοίγματος του ΕΜΣΤ – που θίχτηκε τόσο από τους ομιλητές όσο κι από το κοινό. «Το Μουσείο είναι ένα θηρίο που πρέπει να ξεκινήσει να λειτουργεί», είπε. «Εκκρεμούν ο εσωτερικός κανονισμός σε ότι αφορά το διοικητικό κομμάτι, η στελέχωση, την οποία, όμως, συνδέω με τον κανονισμό και φυσικά η κατάλληλη χρηματοδότηση». Ο πιο αιχμηρός από τους ομιλητές, πάντως, ήταν ο Μάνος Στεφανίδης. «Αναρωτιέμαι αν η Documenta, η μεγάλη διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί το 2017 στην Ελλάδα θα έρθει ως επικυρίαρχος ή ως ισότιμος συζητητής», είπε υπογραμμίζοντας ότι η διεθνής τέχνη είναι ένα κλειστό δίκτυο. Ο ίδιος μίλησε ακόμα για «ανύπαρκτο υπουργείο Πολιτισμού», κάτι το οποίο αναγάγει ιδιωτικούς φορείς όπως η Στέγη και το Νέον σε «μικρά υπουργεία».

«Βλέπω τους γερμανούς συναδέλφους μου να έχουν επιδοτήσεις, να ενισχύονται κι εδώ – εγώ, τουλάχιστον, που είμαι μάχιμος - μπορώ να πω ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο», σημείωσε ο Αγγελος Παπαδημητρίου.

Αποψη της αίθουσας που διεξήχθη το Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Στη Γερμανία το ΦΠΑ στις πωλήσεις έργων τέχνης είναι 5,7%, στην Ελλάδα 24%

«Αναρωτιέμαι γιατί να συγκρίνουμε την Αθήνα με το Βερολίνο όταν η Βηρυτός αποτελεί ένα καλό παράδειγμα πόλης που μοιάζει πολύ με την Αθήνα. Παρά τα δεινά της, όμως, παρουσιάζει δημιουργία ιδιωτικών Μουσείων, νέων γκαλερί, Μουσείων, ενώ αίθουσες τέχνης από τη Γερμανία ανοίγουν εκεί νέα παραρτήματα. Μα τι έχουν αυτοί οι άτιμοι οι Λιβανέζοι που δεν το έχουμε εμείς;», αναρωτήθηκε. Οι τοποθετήσεις έκλεισαν με τη νέα εικαστικό Ηλιοδώρα Μαργέλου που μετέφερε τις αγωνίες των νέων ανθρώπων του χώρου. «΄Εγραψα στη μηχανή αναζήτησης του Google στα αγγλικά “young artists” και είχα σωρεία στη διάθεσή μου πληροφοριών. ΄Εγραψα στα ελληνικά “νέοι καλλιτέχνες” και δεν παρουσιάστηκε τίποτα…», είπε. «΄Οντως, στην Αθήνα η επιχειρηματικότητα είναι παρόμοια με του Βερολίνου αλλά του Βερολίνου πριν από το Νοέμβριο του ’89. Στη Γερμανία το ΦΠΑ στις πωλήσεις έργων τέχνης διαμορφώνεται στο 5,7% , στην Ελλάδα είναι 24% Αναρωτιέμαι, λοιπόν, πως μπορούμε να γίνουμε το Βερολίνο του Νότου», είπε.

Η συζήτηση που ακολούθησε με το κοινό ήταν ζωηρή και με καίριες ερωτήσεις και επισημάνσεις.

Η Έλλη Στάη ανάμεσα στον γενικό διευθυντή της Art Athina, Αλέξη Κανιάρη και τον γκαλερίστα, Αρσέν Καλφαγιάν. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Οι παρευρισκόμενοι

Όρθιος στην πόρτα της αίθουσας παρακολουθούσε τη συζήτηση ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, δίπλα του ο εικαστικός Μιχάλης Αρφαράς, ενώ τη συζήτηση παρακολούθησαν επίσης με ενδιαφέρον ανάμεσα σε πολλούς άλλους ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητής της της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων Ντένης Ζαχαρόπουλος, οι εικαστικοί Κώστας Βαρώτσος, Γιώργος Ρόρρης, Μαρία Φιλoπούλου, Μανώλης Χάρος, Χάρης Λάμπερτ, Δημήτρης Τζαμουράνης οι επιμελητές Αλέξανδρος Στάνας, Ειρήνη Οράτη, Ίρις Κριτικού, ο Δημήτρης Ξανθούλης.Μαζί μας ήταν βεβαίως οι συνδιοργανωτές της συζήτησης, Αλέξης Κανιάρης, γεν. Διευθυντής της Art-Athina, και Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης.

Οι εικαστικοί καλλιτέχνες Χάρης Λάμπερτ και Μαρία Φιλοπούλου στην αίθουσα του Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με τον Αντώνη Στεφάνου του Γραφείου Τύπου του Μεγάρου Μουσικής. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Η κριτικός τέχνη κι επιμελήτρια, Ιρις Κρητικού με τον Δημήτρη Ξανθούλη και τον συμμετέχοντα στο Panel, Άγγελο Παπαδημητρίου. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Μετά το τέλος του Debate, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ντένης Ζαχαρόπουλος, με τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Στο συντονισμό της συζήτησης, η δημοσιογράφος του TheTOC, Κατερίνα Λυμπεροπούλου. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης
Η δημοσιογράφος του TheTOC, Αργυρώ Μποζώνη που κάλυψε το Debate. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης

Σκηνοθεσία: Μαρία Ανδρεαδέλη

Μοντάζ: Βαγγέλης Παπουτσής

Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης

Read Next

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.

29 Απρ 2024

Τάκης Μόσχος, ο "Αργύρης της "Γλυκιάς Συμμορίας": Σύμβολο του ασυμβίβαστου κινηματογραφικού ήρωα

Μια ματιά στη διαδρομή του "Αργύρη" της "Γλυκιάς Συμμορίας" που δεν δίστασε να μιλήσει ανοιχτά για τη σχέση του με τις ουσίες.

Περισσότερα από

Stories

28 Απρ 2024

Πενέλοπε Κρουζ- Χαβιέ Μπαρδέμ: υπάρχει λόγος που κράτησαν τον δεσμό τους κρυφό

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Πενέλοπε Κρουζ που γεννήθηκε σαν σήμερα γνωρίστηκαν πολύ πριν κάνουν δεσμό.

28 Απρ 2024

Νοσοκόμα αποκαλύπτει τι συνέβη στο πρόσωπο της όταν σταμάτησε μετά από 20 χρόνια να κάνει μπότοξ

Κατάφερε να "παγώσει" τον χρόνο, ώσπου ήρθε η στιγμή να κάνει αποχή.

28 Απρ 2024

Ναταλία Γερμανού-19 χρόνια πριν: H αδημοσίευτη φωτογραφία από τη νίκη της Ελλάδας στη Eurovision το 2005

Η Ναταλία Γερμανού με την Έλενα Παπαρίζου και τον Χρήστο Δάντη.

28 Απρ 2024

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Τι φοβόταν πολύ, ο μετρ του φόβου;

Και ο μέτρ του σασπένς είχε τις δικές του στιγμές αγωνίας

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.

25 Απρ 2024

30 χρόνια πριν: H 34χρονη Άννα Βίσση αγκαλιά με την μοναχοκόρη της, την 9χρονη Σοφία Καρβέλα

Μαμά και κόρη ποζάρουν αγκαλιά πίσω στο μακρινό 1993. Πάντα κολλητές και αγαπημένες.