Τα δερμάτινα αξεσουάρ - κοσμήματα έχουν ταυτιστεί με το φετίχ και την S&M κουλτούρα, μια συγκεκριμένη έκφανση της queer αισθητικής, καθώς και με τις φυλές των "μεταλλάδων" και των "γκοθάδων" και ακριβώς για αυτό - επειδή δηλαδή έγιναν σύμβολο υποκουλτούρων - πέρασαν στην ποπ κουλτούρα και εν τέλει τα catwalks στα οποία και αποθεώθηκαν ουκ ολίγες φορές. Σπάνια όμως μπόρεσαν οι σχεδιαστές να τα αποφορτίσει ερωτικά ή να τα απογυμνώσει από τη "σκληράδα" που τα έντυσε το metal. Αν, δε, λάβουμε υπόψιν και το σχετικά πρόσφατο σκάνδαλο Balenciaga από το οποίο ο οίκος δυσκολεύεται ακόμη να απεμπλακεί, τότε αντιλαμβανόμαστε την ισχυρή σημειολογία του δέρματος στα αξεσουάρ.
Από τις υποκουλτούρες στον επαναπροσδιοριμού του υλικού
Για αυτό και είναι εξαιρετικά ανανεωτικό να κοιτάζει κανείς τα εμπνευσμένα αξεσουάρ - κοσμήματα Aumorfia της Θεανούς Ραβαζούλα - Ποταμιάνου, που επανακαθορίζουν το υλικό και τη χρήση του μέσω του μαγικού συνδυασμού λειτουργικότητας - ομορφιάς, της διακριτικής πολυτέλειας και της μαλακότητας που έχουν τα σχέδιά της, παρά τη βιομηχανική τους αφετηρία.
Η Αθηναία Θεανώ Ραβαζούλα - Ποταμιάνου σπούδασε interior & graphic design μετά από μια σύντομη θητεία στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πειραιά και αφού δούλεψε ως interior stylist σε περιοδικά και διαφημιστικές καμπάνιες, άρχισε να αναλαμβάνει interior και graphic projects μέσω του γραφείου Visual Bytes, με ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών. Η ιδιότητά της συναντήθηκε με το παιδικό βίωμα - έμαθε ραπτική και πατρόν δίπλα στη μητέρα της - και την ανάγκη να δημιουργήσει κάτι που δεν έβρισκε πουθενά στην αγορά: δερμάτινα αξεσουάρ - κοσμήματα που να μην είναι κτις, αλλά προϊόν άρτιου σχεδιασμού. Κι έτσι δημιουργήθηκαν τα Aumorfia.
Γνωρίστε τα Aumorfia και την δημιουργό τους
Πότε και πώς ιδρύθηκε το brand Aumorfia;
Το 2014 ξεκίνησα το brand Aumorfia, με σκοπό να αρχίσω να αξιοποιώ σχέδια μικρότερης κλίμακας που έκανα κατά τη διάρκεια την επαγγελματικής μου πορείας. Και επειδή είχα την ανάγκη να υλοποιούνται άμεσα, ενώ παράλληλα να έχω τον έλεγχο παραγωγής τους, άρχισα με την εφαρμογή τους σε αξεσουάρ και κοσμήματα. Τώρα πια, με τη δημιουργία του πρώτου μας καταστήματος, ο σχεδιασμός έχει επεκταθεί και σε αντικείμενα διακόσμησης και θα εξελίσσεται διαρκώς μέσα από συνεργασίες με άλλους Έλληνες σχεδιαστές.
Αν θα έπρεπε να περιγράψεις το DNA του brand Aumorfia με τρεις λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;
Δέρμα, γεωμετρία, σχεδιαστικές λεπτομέρειες.
Μπορείς να μας περιγράψεις το πώς οραματίζεσαι την εκάστοτε συλλογή και εν τέλει τη δημιουργείς;
Συνήθως ξεκινά από μια αίσθηση, όσον αφορά στη σχέση των υλικών μεταξύ τους, μια εποχή και τις αξίες της, ένα καλλιτεχνικό κίνημα και τους συμβολισμούς του. Με ενδιαφέρει πάντα να τηρείται μια λεπτή ισορροπία μεταξύ μινιμαλισμού, γεωμετρίας, σχεδιαστικής αρτιότητας, διαχρονικής κομψότητας, διακριτικής πολυτέλειας, με μια δόση "σκοτεινής" αισθητικής. Όλα αυτά δημιουργούν το "πλαίσιο" μέσα στο οποίο θα κινηθώ.
Κατόπιν επιλέγω σχέδια από το sketchbook/αρχείο μου, που μπορούν να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο, τα εξελίσσω, δημιουργώ νέα με την προσθήκη στοιχείων με αναφορές στις τρέχουσες τάσεις ή σε νέες δικές μου προσλαμβάνουσες, και καταλήγω σε ένα σύνολο με ενιαία εικόνα, πιστό στην ταυτότητα του brand.
Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας νέος σχεδιαστής στην Ελλάδα και ποια είναι τα προνόμια που απολαμβάνει;
Οι προκλήσεις είναι πολλές! Το να είσαι σχεδιαστής(είτε μόδας ή αντικειμένων) στην Ελλάδα είναι ένα ακριβό, αυτοχρηματοδοτούμενο "χόμπι". Και το λέω αυτό μετά λύπης, διότι έτσι αντιμετωπίζεται ακόμα στις μέρες μας από το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, αλλά και από το κράτος. Παρ’όλο που το ελληνικό design το θεωρώ μεγαλύτερο άσσο από τον τουρισμό για τη χώρα μας, δυστυχώς η νοοτροπία του εύκολου και γρήγορου κέρδους που έχει καταλάβει τις συνειδήσεις πολιτών και κράτους, μας εμποδίζει από το να έχουμε ένα συνεπές και δομημένο πλάνο για το μέλλον.
Η πρόκληση λοιπόν είναι ότι πρέπει όλα να τα κάνεις μόνος σου, και μάλιστα εάν το προϊόν σου είναι πρωτότυπο σε χαρακτήρα και σχεδιασμό, και άρα όχι τόσο οικείο στον καταναλωτή, πρέπει να προσπαθήσεις δέκα φορές περισσότερο, ώστε να εκπαιδεύσεις και δημιουργήσεις το κοινό σου. Το μεγάλο προνόμιο, που τουλάχιστον βιώνω εγώ, είναι το να μπορείς να γνωρίζεις και να συνδιαλέγεσαι με δημιουργικούς ανθρώπους, να μοιράζεσαι τις αγωνίες και τα όνειρα σου.
Ποια είναι η σχέση σου με τη μόδα;
Σε επίπεδο εκπαίδευσης, καμία. Είχα μητέρα που ασχολούνταν με τη ραφή και την παραγωγή ενδυμάτων, οπότε έχω αίσθηση της αλυσίδας παραγωγής, γνωρίζω πατρόν και ραφή, και έτυχε σε νεαρή ηλικία, να βιώσω εκ των έσω το χώρο της μόδας μέσω του μόντελινγκ. Πέραν αυτών, παρακολουθώ την μόδα, αλλά δεν θα έλεγα ότι ορίζει τον τρόπο που θα δουλέψω. Παίρνω στοιχεία που μου αρέσουν, αλλά ο τρόπος που σχεδιάζω βασίζεται περισσότερο στις αρχές του industrial design (σχεδιασμός αντικειμένων), το οποίο έχω διδαχθεί. Ξεκινάω δηλαδή με ένα όραμα και κατόπιν το αποδομώ, αφαιρώντας περιττές λεπτομέρειες, μέχρι να το φτάσω στο σημείο να είναι απόλυτα λειτουργικό και όμορφο ταυτόχρονα.
Τι είναι για σένα το προσωπικό στιλ;
Το να γνωρίζεις ποιος είσαι, τι σου πάει, και να θέλεις να το εκφράζεις δημιουργικά μέσω του τρόπου που ντύνεσαι, χωρίς να σε ενδιαφέρει να ανήκεις κάπου, να ακολουθείς τάσεις ή να αρέσεις στους άλλους απαραιτήτως.
Υπάρχει κάτι ή κάποιος που να μην έχει σχέση με τον τομέα της μόδας, αλλά να αποτελεί από τις μεγαλύτερες επιρροές σου;
Οι επιρροές μου προέρχονται κυρίως από άλλους χώρους. Μεγάλη επιρροή έχω δεχθεί από αρχιτέκτονες όπως ο Carlo Scarpa, ο Tadao Ando, ο Άρης Κωσταντινίδης, σχεδιαστές από το κίνημα του Ζετσεσιονισμού, της σχολής Bauhaus, ζωγράφους, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ο László Moholy-Nagy, ο Ellsworth Kelly, πολλούς γλύπτες, κινηματογραφιστές και χορογράφους, όπως η Martha Graham.
Ποιον διάσημο σχεδιαστή (είτε εν ζωή, είτε όχι) θα προσκαλούσες σε δείπνο και πού θα τον πήγαινες στην πόλη σου;
Δυσκολεύομαι να απαντήσω, γιατί παρ’όλο που θαυμάζω τη δουλειά του Rick Owens, δεν ξέρω αν θα με ενδιέφερε ως χαρακτήρας για να συμφάγουμε. Ίσως, με τον Haider Ackermann, ώστε να φέρει την μούσα του Tilda Swinton. Θα περπατούσαμε στο κέντρο και θα περνάμε στο χέρι κάποιο καλό street food.
Θα μπορούσες να ξεχωρίσεις ένα look ενός ειδώλου της ποπ κουλτούρας με δέρμα που θεωρείς ότι είναι το καλύτερο όλων των εποχών;
Δεν μπορώ να πω ότι μου έρχεται κάποια εικόνα. Άλλωστε γι αυτό δημιούργησα τα δικά μου δερμάτινα αξεσουάρ. Γιατί παρόλο που μου άρεσε το δέρμα, έβρισκα τρομερά κιτς όλη τη διαχείριση του ως υλικό για αξεσουάρ, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Βιωσιμότητα, υπερκατανάλωση, γρήγορα trends. Δημιουργία, νέα ταλέντα, τεχνολογία στην υπηρεσία του ενδύματος. Τελικά, το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;
Δεν ξέρω πια τι να πω. Πιστεύω ότι σε κάθε εποχή υπάρχει κάτι θετικό και κάτι αρνητικό σε όλους τους τομείς. Κάποιες στιγμές απογοητεύεσαι και κάποιες άλλες σε καταλαμβάνει ένα κύμα αισιοδοξίας. Η ισορροπία μεταξύ αυτών είναι το δύσκολο και νομίζω ότι το μέλλον αυτό χρειάζεται. Ισορροπία.
Πού μπορούμε να βρούμε τα Aumorfia;
Στο online κατάστημα μας aumorfia.com και στο νέο φυσικό μας πλέον κατάστημα, Πραξιτέλους 15-19 στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, όπου φιλοξενούμε, πέραν των κοσμημάτων, αντικειμένων και αξεσουάρ μας, κεραμικά, ρούχα και έργα τέχνης περιορισμένης έκδοσης, σε συνεργασία με Έλληνες καλλιτέχνες και παραγωγούς των οποίων τη δουλειά θαυμάζουμε.