
Η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου εμπνέεται από τη σχέση πάθους που διατηρεί με το selfie, μια σχέση που γεννήθηκε όταν για δώδεκα μήνες έζησε μόνη σε ένα κάστρο στο Μέλανα Δρυμό και για να μετατρέψει τη μοναχική αυτή εμπειρία σε κάτι γόνιμο ξεκίνησε να ζωγραφίζει ένα αυτοπορτραίτο την ημέρα μέχρι το τέλος της καλλιτεχνικής αυτής εμπειρίας, η οποία της ζητήθηκε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Καρλσρούης. «Έκτοτε δεν σταμάτησα να παρατηρώ τον εαυτό μου και να τον ζωγραφίζω. Το YOU AM I είναι η φυσική εξέλιξη αυτής της ιστορίας».

-Ας ξεκινήσουμε από τον τίτλο του βιβλίου σου. YOU AM I. Εσύ είμαι εγώ. Μια μίνι εξήγηση παρακαλώ.
Το YOU AM I είναι ένα artist book μεταμφιεσμένο σε γυναικείο περιοδικό. Πρόκειται για μία έκδοση σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, που αποτελείται από 45 πειραγμένες διαφημίσεις μεγάλων οίκων μόδας και αγαθών πολυτελείας. Με τη βοήθεια των πινέλων μου αντικαθιστώ το πρόσωπο της εκάστοτε μούσας με το δικό μου. Σβήνω τα χαρακτηριστικά της και παίρνω τη θέση της μέσα στη μαγική εικόνα, όσο διαρκεί το ξεφύλλισμα του YOU AM I, εξ ου και ο τίτλος.
-Ποιο είναι το θέμα του ξεφυλλίσματος αυτού;
Η μετατροπή θραυσμάτων του αστραφτερού κόσμου της μόδας σε μυστηριώδη έργα τέχνης. Έργα που στη συνέχεια βρίσκουν τη θέση τους στις σελίδες ενός φαινομενικά αθώου γυναικείου περιοδικού. Από 'κει και πέρα η γυναίκα αυτού του περιοδικού έχει δύναμη αλλά και αδυναμίες, είναι θνητή, έχει ατέλειες. Άλλοτε χαμογελάει θριαμβευτικά, άλλοτε αναδύεται από το σκοτάδι και την αγωνία. Εν ολίγοις, διαφέρει από το στερεότυπο μοντέλο και στη νέα της εκδοχή είναι πιο αληθινή, πιο γήινη και ταυτόχρονα, όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο, πιο αινιγματική. Αυτή η μεταμόρφωση είναι το θέμα του βιβλίου μου.
-Πόσο καιρό δούλευες πάνω σε αυτό το project;
Το YOU AM I ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2015 με την πολύτιμη βοήθεια της Ελένης Σαρόγλου των εκδόσεων Τέχνης Κύβος, και του SEBR design studio. Τυπώθηκε επιτυχώς μετά από 3 χρόνια έρευνας, μανιώδους προσωπικής εργασίας και αυστηρού editing. Από τα 200 και συνολικά έργα επιλέχθηκαν 45, κάποια από τα οποία έχουν ήδη εκτεθεί στις γκαλερί Septième Etage της Γενεύη τον Ιανουάριο του 2015, και CAN gallery της Αθήνας, τον Νοέμβριο του 2015, ενώ κάποια άλλα πρόκειται να παρουσιαστούν στην Κυανή Ακτή, στην Laureen Thomas gallery, από τον Δεκέμβριο του 2015 μέχρι τον Μάρτιο του 2016.
Το YOU AM I θα μπορούσα να πω ότι είναι η απάντησή μου στα πρότυπα ομορφιάς και lifestyle που με παρενοχλούν και ταυτόχρονα με σαγηνεύουν από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου.
-Όλες αυτές οι διαφημίσεις του παρελθόντος ήταν μια προσωπική σου συλλογή;
Πρόκειται για μία επιλογή από διαφημίσεις αγαθών πολυτελείας, από το 1910 έως σήμερα. Κάποιες από αυτές προέρχονται από το προσωπικό μου αρχείο, άλλες τις ανακάλυψα σε ταξίδια ανά τον κόσμο και άλλες αποσπάστηκαν δια της βίας ή με τη μέθοδο της κλοπής από φίλους. Κάθε φορά δουλεύω απευθείας στις σελίδες περιοδικών όπως Vogue, Paris Match, Jardin des Modes, Time, Interview, The Face κ.α. Η ανεύρεση της κατάλληλης πρώτης ύλης μου πήρε καιρό. Η επιλογή των έργων που αποτελούν το βιβλίο έγινε πολύ προσεκτικά, κάθε εικόνα έχει τη δική της σημειολογία και όλες μαζί αποτελούν ένα δεμένο, ενιαίο σύνολο που δεν θα ήταν αυτό που είναι αν άλλαζε και η παραμικρή λεπτομέρεια.
-Γιατί επέλεξες να χρησιμοποιήσεις το πρόσωπό σου;
Η αυτοπροσωπογραφία, το λεγόμενο selfie κι εγώ, έχουμε σχέση πάθους που ενισχύεται με την πάροδο του χρόνου. Όλα ξεκίνησαν όταν με κάλεσαν στη Σχολή Καλών Τεχνών της Καρλσρούης για ένα residency πριν από κάποια χρόνια. Επί δώδεκα μήνες έζησα μόνη σε ένα κάστρο στο Μέλανα Δρυμό. Η πλησιέστερη κοιτίδα πολιτισμού -ένα παντοπωλείο που πουλούσε και τσιγάρα - απείχε 20 χιλιόμετρα. Έπρεπε οπωσδήποτε να βρω έναν τρόπο να μετατρέψω τη μοναχική αυτή εμπειρία σε κάτι γόνιμο και κάπως έτσι ξεκίνησα να ζωγραφίζω ένα αυτοπορτραίτο την ημέρα μέχρι το τέλος του residency. Από τη μία ήμουν το πιο εύκολο μοντέλο, πάντα εκεί, πάντα διαθέσιμη, αρκεί να υπήρχε ένας καθρέφτης, από την άλλη επρόκειτο για εξαιρετική άσκηση παρατηρητικότητας, ζεν και αυτογνωσίας. Έκτοτε δεν σταμάτησα να παρατηρώ τον εαυτό μου και να τον ζωγραφίζω. Το YOU AM I είναι η φυσική εξέλιξη αυτής της ιστορίας.
-Πειρατίνα του μόντελινγκ, σχολιαστής με χιούμορ ή μια κατάδική σου προσέγγιση της τέχνης;
Είμαι ένας μικρός και μόνος καουμπόη.
-Αινιγματική εικονογραφία και luxury brands μόδας και ομορφιάς. Τι υπάρχει ανάμεσά τους;
Μάλλον μία σχεδόν ανύπαρκτη, λεπτή, διαφανής γραμμή. Οι εταιρίες χρησιμοποιούν τα πάντα προκειμένου να πουλήσουν και συχνά αντλούν έμπνευση και ιδέες από τον κόσμο της τέχνης. Από την άλλη, ποια είναι η διαφορά μεταξύ μιας θρησκευτικής εικόνας και μιας από τις εικόνες που ξέρει τόσο καλά να παράγει η διαφήμιση; Τα μοντέλα αποτελούν αντικείμενο λατρείας, όπως ακριβώς και τα προϊόντα που διαφημίζουν. Συχνά θαυμάζω αυτές τις εικόνες για την αισθητική τους αρτιότητα, εξάλλου πίσω από αυτές κρύβονται επιτελεία εργατών της μόδας των οποίων το ταλέντο οφείλω να αναγνωρίσω.
-Μία φράση που συνοψίζει την κεντρική ιδέα του YOU AM I;
Το YOU AM I θα μπορούσα να πω ότι είναι η απάντησή μου στα πρότυπα ομορφιάς και lifestyle που με παρενοχλούν και ταυτόχρονα με σαγηνεύουν από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ:
http://www.cubearteditions.com/_books/You_Am_I_1.html