ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Φιλήδονη, δύσκολη, ταλαντούχα και «σαρκική»: Η καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Η μυστηριώδης Ταμάρα Ντε Λεμπίτσκα  αναδείχθηκε σαν μοναχικό αστέρι στα λεγόμενα «τρελά χρόνια» του Παρισιού.

Φιλήδονη, δύσκολη, ταλαντούχα και «σαρκική»: Η καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Ο έρωτας και η κοσμική ζωή ήταν το μεσαίο όνομά της. Όμως δεν πρόλαβε να δει τα έργα της να μοσχοπουλιούνται στις δημοπρασίες και τους κριτικούς να γράφουν εγκώμια για τη ζωγραφική της. Ο κόσμος ανακάλυψε αργά το ταλέντο της Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα. Μια μεγάλη ατομική έκθεση που έγινε στο Παρίσι, το 1972 -οχτώ χρόνια πριν πεθάνει-, συνέβαλε στο να επανέλθει δριμύτερη η τέχνη της και να προκληθεί φρενίτιδα γύρω από το έργο της.

Φιλήδονη, δύσκολη, ταλαντούχα και «σαρκική»: Η καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη
«Ήταν υπερβολικά φιλάρεσκη και αυτό συμβάδιζε με το σεξουαλικό της ένστικτο. Στην πραγματικότητα δεν την αφορούσε η ανθρώπινη επαφή και η ερωτική αίσθηση, αλλά το να ερωτοτροπεί με τον εαυτό της».


Η Ταμάρα Ντε Λεμπίτσκα (Tamara de Łempicka), γεννήθηκε ως Μαρία Γκόρσκα - Maria Górska, στις 16 Μαΐου του 1898. Έφυγε από τη ζωή στις 18 Μαρτίου 1980. Η Πολωνή ζωγράφος, ήταν ιδιαίτερα ενεργή στη δεκαετία του 1920 και του 1930, ενώ πέρασε την επαγγελματική της ζωή στη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Γνωστή για τα πορτρέτα αριστοκρατών και πλουσίων σε ένα δικό της στυλ μεταξύ αναγεννησιακού ρυθμού, κυβισμού και art-deco και για τους εξαιρετικά στιλιζαρισμένους πίνακες ζωγραφικής με γυμνές γυναίκες.

Κόρη του ρωσο-εβραίου Boris Gorski και Πολωνής μητέρας, έζησε τα παιδικά της χρόνια, πλουσιοπάροχα, μεταξύ Αγίας Πετρούπολης, Βαρσοβίας και Λοζάνης. Το 1914 ξέσπασε ο πόλεμος στην Αγία Πετρούπολη και παρέμεινε εκεί να σπουδάζει Καλές Τέχνες. Παντρεύτηκε έναν νεαρό Πολωνό δικηγόρο, τον Tadeusz Lempicki αλλά η κομμουνιστική επανάσταση στη Ρωσία αναστατώνει τη ζωή της και αυτοεξορίζεται στο Παρίσι, όπου ζουν ήδη εξόριστα τα εξαδέλφια της.


Εκεί η Ταμάρα ξεκινάει με ξέφρενους ρυθμούς να ζωγραφίζει, ξεκινάει με ξέφρενους ρυθμούς να ζει. Ζωγραφίζει γυμνά με έναν μοναδικό τρόπο,αποθεώνει τη σάρκα με φινέτσα και υποσταση. Η καριέρα της απογειώνεται στην πρώτη της ατομική έκθεση στο Μιλάνο, το 1925, αλλά η προσωπική της ζωή είναι σκοτεινή σα σκία που τη βαραίνει.

Με τον γάμο της να πνέει τα λοίσθια, χωρίς πόρους και έναν σύζυγο να τη χτυπάει, αποφάσισε να δουλέψει. Πού όμως; Η μόνη αξιοπρεπής εργασία για κοπέλες της τάξης της εκείνη την εποχή ήταν το μόντελινγκ σε οίκους μόδας. Η χυμώδης Ντε Λεμπίτσκα ήταν όμως ακατάλληλη για τα λεπτεπίλεπτα πρότυπα της Σανέλ. Ακολουθώντας την προτροπή της αδελφής της να αξιοποιήσει το ταλέντο της στη ζωγραφική, αποφάσισε να πάει σε μια κρατική Σχολή Καλών Τεχνών. Είχε βρει τον εαυτό της. Περνούσε ατέλειωτες ώρες στο Λούβρο μελετώντας τη χρήση του φωτός στους πίνακες των Ολλανδών ζωγράφων και τη ζωντάνια του χρώματος στους Ιταλούς.

Μελετούσε τους κυβιστές, τους μοντερνιστές και τον Πικάσο, για να συνθέσει στο τέλος ένα δικό της στυλ που αντλούσε έμπνευση από όλα, δίχως να αντικατοπτρίζει όμως φανερές επιρροές από κανέναν. Αφήνοντας στο περιθώριο τον πρώην μεγάλο της έρωτα και σύζυγό της, έδωσε τον καλύτερο εαυτό της στην τέχνη και στην μποέμικη ζωή. Ζωγράφιζε λαίμαργα την ημέρα, φλερτάριζε και γύριζε στα μπαρ τις νύχτες. Έβρισκε όμορφες γυναίκες και άντρες στον δρόμο και στα παρισινά καφέ και τους πρότεινε να της ποζάρουν. Η φιλήδονη και εντυπωσιακή στην εμφάνιση ζωγράφος δεν έμενε ωστόσο εκεί: της άρεσε να κατακτά τα μοντέλα της και να κοιμάται μαζί τους. Στο ξέφρενο Παρίσι του Μεσοπολέμου η εκκεντρική Ρωσίδα ταίριαξε απόλυτα. Τέτοια ήταν η υπερένταση και η ανυπομονησία της να κατακτήσει την Πόλη του Φωτός, που χρειαζόταν τη βοήθεια ηρεμιστικών για να κοιμάται τα βράδια. Λάτρευε τα κοσμικά πάρτι, το θέατρο, την όπερα και τα καμπαρέ. Συμμετείχε στα περιβόητα όργια των παρισινών καλλιτεχνικών κύκλων. Το παιχνίδι της σαγήνης ήταν για εκείνη τόσο ελκυστικό όσο και η τέχνη της. Παράλληλα δούλευε πυρετωδώς.

Δείτε ένα βίντεο με τους χαρακτηριστικούς πίνακές της:

Τις σεξουαλικές συνευρέσεις της συνόδευε συνήθως η κοκαΐνη. Είχε ήδη γίνει η πολυσυζητημένη περσόνα του Παρισιού της δεκαετίας του ’20 και αυτό ήταν ίσως που στιγμάτισε το έργο της ως μη σημαντικό. Τα κουτσομπολιά και τα σκάνδαλα της γκλάμορους ζωής της δημιούργησαν στον κόσμο την εντύπωση ότι η Ντε Λεμπίτσκα ήταν πολύ «ελαφριά» για να την πάρει κανείς στα σοβαρά.

Εκείνη από την πλευρά της ένιωθε πάντα περήφανη που δοκίμασε τα πάντα, όπως έλεγε, υπονοώντας ότι ως καλλιτέχνις όφειλε να το κάνει. Απολάμβανε τις χάρες και των δύο φύλων, αν και η βιογράφος της θεωρεί ότι η αυτή τάση της αντανακλούσε μάλλον μια ναρκισσιστική ασεξουαλικότητα. «Ήταν υπερβολικά φιλάρεσκη και αυτό συμβάδιζε με το σεξουαλικό της ένστικτο. Στην πραγματικότητα δεν την αφορούσε η ανθρώπινη επαφή και η ερωτική αίσθηση, αλλά το να ερωτοτροπεί με τον εαυτό της».

Οι πίνακές της ήταν επιτηδευμένοι: γλυπτά πρόσωπα με λαμπερά κραγιόν στα χείλη, έντονα χρώματα στα νύχια και φροντισμένα μαλλιά. Ηταν γυναίκες ερωτικές και όμορφες, γυναίκες που προσέφεραν την υπέρτατη ευχαρίστηση. Κάποτε επισκέφθηκε το κλαμπ όπου εμφανιζόταν η Τζοζεφίν Μπέικερ. «Εκανε τους θεατές της να λιώνουν από πόθο για το κορμί της. Εμοιαζε ήδη με τις φιγούρες στους πίνακές μου, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να μην της ζητήσω να μου ποζάρει».

Δείτε ένα βίντεο με φωτογραφίες από τη ζωή της:

Διατηρούσε πάντα μια σχέση αγάπης-μίσους με την κόρη της. Τη λάτρευε αλλά ποτέ δεν της το έδειχνε και προτιμούσε να την αγνοεί επιδεικτικά. Η ύπαρξη της Κιζέτ, ειδικά όσο η νεαρή κοπέλα μεγάλωνε, υπενθύμιζε συνεχώς στη μητέρα της ότι γερνάει. Παρά τους ομηρικούς καβγάδες, «αγαπιόμασταν πολύ», θα πει αργότερα η Κιζέτ. «Δεν τη ζήλευα ποτέ, αν και πάντα ερχόμουν δεύτερη στη ζωή της. Είχε άλλο πρόσωπο για τον υπόλοιπο κόσμο και ένα άλλο, διαφορετικό, για την οικογένειά της. Δημοσίως ήταν πάντα γοητευτική, επιτυχημένη, όμορφη. Στον ιδιωτικό της βίο ήταν δύσκολη. Νομίζω ότι τελικά λυπόταν που δεν της έμοιαζα. Δεν είχα ποτέ τη φιλοδοξία να γίνω η καλύτερη, μου έφτανε ένας καλός σύζυγος και οι δύο κόρες μου. Εκείνης δεν θα της έφταναν ποτέ».

*Με πληροφορίες από τη βιογραφία της όπως δημοσιεύθηκε στο tovima.gr

Φωτο: YouTube

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

08 Φεβ 2023

"Να ονειρεύεσαι σαν να είναι να ζήσεις για πάντα, να ζεις σαν να είναι να πεθάνεις σήμερα"

Ο Τζέιμς Ντιν γεννήθηκε στις 8 Φεβρουαρίου του 1931 και έμεινε στην ιστορία σαν αιώνια νεανικό πρότυπο της εφηβικής επανάστασης και της κοινωνικής αποξένωσης, σαν τον Επαναστάτη με Αιτία.

07 Φεβ 2023

Τσαρλς Ντίκενς: Ένας σπουδαίος συγγραφέας, μια ταπεινωμένη σύζυγος, μία ερωμένη και 10 παιδιά

Ο Τσαρλς Ντίκενς γεννήθηκε σαν σήμερα στις 7 Φεβρουαρίου του 1812 και είχε μια πολυ εκκεντρική ζωή.

Περισσότερα από

Stories

06 Φεβ 2023

Το διάσημο σκαμπίλι της Σπεράντζας Βρανά στον τροχονόμο Θύμιο

"Επηκολούθησε ζωηρόν επεισόδιον κατά την διάρκειαν του οποίου η Βραννά ερράπισε τον τροχονόμον και του επροξένησε αμυχάς εις το πρόσωπον διά των ονύχων της".

06 Φεβ 2023

Γιατί ο Μπετόβεν απεχθανόταν το σεξ;

Για τον Μπετόβεν η γυναίκα ήταν ένα ανέγγιχτο ιδανικό.

06 Φεβ 2023

Ζα Ζα Γκαμπόρ: "Δεν ξέρω τίποτα για το σεξ, επειδή ήμουν ανέκαθεν παντρεμένη"

Η "αυθεντική Κιμ Καρντάσιαν" η Ουγγαρέζα celebrity Ζα Ζ, γεννήθηκε στις 6 Φεβρουαρίου του 1917 και είχε μια συγκλονιστική ιστορία.

05 Φεβ 2023

"Βιώνουν το κρύο με τον χειρότερο τρόπο": Οι συμβουλές του ειδικού μπορεί να σώσουν ζωές αδέσποτων

Ο συμπεριφοριολόγος κτηνίατρος Δρ. Χρήστος Καραγιάννης ανέβασε μια ανάρτηση σωτήρια για τα τετράποδα που δεν απολαμβάνουν τη ζεστασιά ενός σταθερού σπιτιού.

05 Φεβ 2023

Σε μια καταπράσινη όαση το οικογενειακό σπίτι της Τζένιφερ Λόπεζ εκτός από όλα τα κομφόρ διαθέτει και ιδιωτικό καταρράκτη

Στο εσωτερικό της έπαυλης στο Bel Air της Καλιφόρνιας κυριαρχεί η ομορφιά της άγριας φύσης.

04 Φεβ 2023

Η Χριστίνα Ωνάση πιο ευτυχισμένη από ποτέ στην αγκαλιά του Ρώσου συζύγου της, Σεργκέι Καούζοφ

Σε ένα σπάνιο στιγμιότυπο η μοναχοκόρη του Έλληνα κροίσου, Αριστοτέλη Ωνάση, εμφανίζεται λαμπερή από χαρά στην αγκαλιά του τρίτου συζύγου της.

04 Φεβ 2023

Το "καταφύγιο" της Βαϊόλα Ντέιβις στο Λος Άντζελες είναι τόσο γαλήνιο που εμπνέει τον διαλογισμό σε κάθε του γωνιά

Επιρροές από την αφροαμερικανική τέχνη, τον "Μυστικό Κήπο" και την μητέρα φύση, είναι όλα όσα ξεχωρίζουν στο εσωτερικό της πολυτελούς οικογενειακής κατοικίας στην Καλιφόρνια.