ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μόνα Λίζα: 5 πράγματα για το έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και τις περιπέτειές του

Όταν στις 3 Νοεμβρίου του 1503 ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι κλήθηκε να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της Λίζα Γκεραρντίνι, κανείς δεν πίστευε πως αυτό τελικά θα γινόταν από τα πιο αινιγματικά και δημοφιλή έργα τέχνης στην ιστορία.

Ο περσινός βανδαλισμός της Μόνα Λίζα την Κυριακή από 36χρονο άντρα που είχε μεταμφιεστεί σε γυναίκα και πέταξε γλυκό πάνω στον πίνακα (ο οποίος ωστόσο προστατεύεται από ειδική προθήκη) φαίνεται αστείος, αλλά είναι τραγικός. Λίγα έργα έχουν προκαλέσει τέτοιο δέος, όπως το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ένα από τα πολυτιμότερα έργα της παγκόσμιας Τέχνης.

Μάλιστα, δεν είναι η πρώτη φορά που θεατές αποπειράθηκαν να βανδαλίσουν το έργο. Το 1956 κάποιος είχε πετάξει οξύ και την ίδια χρονιά, λίγους μήνες αργότερα μια πέτρα που έσπασε το τζάμι μπροστά από τον πίνακα. Ενώ το 2009 γυναίκα είχε πετάξει στον πίνακα μια κεραμική κούπα, χωρίς ωστόσο να καταφέρει κάποια ζημιά. Μπορεί ο τελευταίος δράστης να φώναξε ότι το κάνει προκειμένου να αφυπνίσει τους καλλιτέχνες σχετικά με την καταστροφή του περιβάλλοντος, επί της ουσίας όμως οι πράξεις αυτές στερούνται οποιασδήποτε λογικής και προφανώς θέτουν σε κίνδυνο ένα από τα σημαντικότερα έργα του ανθρώπινου πολιτισμού. Να μην ξεχνάμε βέβαια και την… κλοπή του έργου το 1911 μέσα από το Μουσείο του Λούβρου, την κλοπή του αιώνα όπως χαρακτηρίστηκε. Ας δούμε μαζί κάποια πράγματα για τον σπουδαίο πίνακα.

Ποιον ή ποια απεικονίζει τελικά;

Πολλές εικασίες υπήρξαν σχετικά με το πρόσωπο που είχε ζωγραφίσει ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι- άλλοι έλεγαν πως επρόκειτο για άντρα, και άλλοι για γυναίκα. Σήμερα, το μυστήριο έχει λυθεί και ξέρουμε πως πρόκειται για τη Λίζα Ντελ Τζοκόντο, τη σύζυγο ενός εμπόρου μεταξιού από τη Φλωρεντία. Η Λίζα Ντελ Τζοκόντο ήταν ευγενής και μέλος της οικογένειας Γκεραρντίνι, από τη Φλωρεντία και την Τοσκάνη.

Ο τυχερός Ναπολέων

Μετά τον θάνατο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι το 1519, ο πίνακας περιήλθε στις ιδιωτικές συλλογές έργων Τέχνης Γάλλων Βασιλέων. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση η Μόνα Λίζα κοσμούσε τη κρεβατοκάμαρα του Ναπολέοντα. Από το 1815, εκτίθεται δημόσια στο Μουσείο του Λούβρου.

Και ξαφνικά μια μέρα… εξαφανίστηκε

Απίστευτο κι όμως αληθινό: Η Μόνα Λίζα έγινε ακόμα πιο διάσημη όταν κάποιος απλώς την έκλεψε από το Μουσείο του Λούβρου το 1911. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ληστεία του 20ου αιώνα. Ο Βιντσέντσο Περούτζα, εργαζόταν στο μουσείο. Στις 21 Αυγούστου το Μουσείο θα ήταν κλειστό για το κοινό, έτσι εκείνος, όπως ομολόγησε στην ανάκρισή του στη Φλωρεντία, μπήκε από την είσοδο των άλλων εργαζόμενων φορώντας τη στολή που φορούσαν όλοι οι εργαζόμενοι χωρίς να κινήσει υποψίες. Έπειτα, έφτασε στο Salon Carre, την αίθουσα που βρισκόταν ο πίνακας, τον κατέβασε, πήγε στις σκάλες που χρησιμοποιεί το προσωπικό, αφαίρεσε τον πίνακα από την κορνίζα και απλώς τον πήρε μαζί του, βγαίνοντας κύριος από την πόρτα από την οποία είχε μπει. Φύλαξε τον πίνακα για δυο χρόνια στο διαμέρισμά του στο Παρίσι και έπειτα πήγε στη Φλωρεντία.

Εκεί ήρθε σε επαφή με τον ιδιοκτήτη μίας γκαλερί, ο οποίος επικοινώνησε με τον τότε διευθυντή του μουσείου Uffizi. Αφού εκείνος με τη σειρά του επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του πίνακα, κάλεσαν την Αστυνομία, η οποία συνέλαβε τον Περούτζα στο ξενοδοχείο του. Ο Περούτζα όμως περίμενε από την πλευρά του κάποιου είδους ανταμοιβή για το γεγονός πως έφερε πίσω στην πατρίδα της τη Μόνα Λίζα. Αντ’ αυτού, ο πίνακας επέστρεψε στο Μουσείο του Λούβρου.

Μα γιατί είναι τόσο σπουδαίος ο πίνακας

Έχει χυθεί πολύ μελάνι για αυτό το ερώτημα, και βέβαια οι ιστορικοί της Τέχνης μπορούν να δίνουν διαλέξεις επί διαλέξεων πάνω στο ζήτημα. Ωστόσο, θα λέγαμε πως η μαγεία του πίνακα οφείλεται σε πολλές καινοτομίες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που άφησε περιθώριο ερμηνείας του πίνακα στους θεατές. "Μοιάζει πράγματι σαν να μας κοιτάει και να έχει τη δική της γνώμη. Σαν ζωντανό πλάσμα, φαίνεται και αυτή ν’ αλλάζει μπροστά στα μάτια μας και να μοιάζει λίγο διαφορετική όποτε την ξαναβλέπουμε. Ακόμα και σε φωτογραφίες του πίνακα έχουμε αυτή την περίεργη αίσθηση, αλλά στο πρωτότυπο, στο Μουσείο του Λούβρου, το έργο είναι σχεδόν απόκοσμο" γράφει στο βιβλίο του "Το χρονικό της Τέχνης" ο Γκόμπριτς (εκδ. ΜΙΕΤ). Αφενός, οφείλεται στη χρήση της τεχνικής του sfumato- πρόκειται για ανακάλυψη του Λεονάρντο, ο οποίος άφηνε ακαθόριστο το περίγραμμα και χρησιμοποιούσε απαλά χρώματα που επιτρέπουν στις φόρμες να σβήνουν η μία μες στην άλλη, και να αφήνουν τα πράγματα στη φαντασία μας. Αφετέρου, ζωγράφισε διαφορετικά την αριστερή πλευρά από τη δεξιά. Γιατί ο ορίζοντας μοιάζει να είναι χαμηλότερα στην αριστερή πλευρά, ώστε η γυναίκα να μοιάζει ψηλότερη ή πιο στητή απ΄ό,τι στη δεξιά πλευρά. Με την αλλαγή αυτή αλλάζει και ο τρόπος που βλέπουμε συνολικά το πρόσωπό της.

Έχει εμπνεύσει τόσους άλλους καλλιτέχνες

Η Μόνα Λίζα έχει εμπνεύσει άπειρους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν τις δικές τους εκδοχές, αποτίνοντας φόρο τιμής στον μέγιστο Μάστερ της ζωγραφικής. Από τον Γιόζεφ Μπόις ως τον Άντι Γουόρχολ, αλλά και λογοτέχνες και στιχουργούς όπως τον Μπομπ Ντίλαν που κάποτε έγραψε "Mona Lisa must have had the highway blues, you can tell by the way she smiles" ή το ομώνυμο τραγούδι που ερμηνεύει ο υπέροχος Νατ Κινγκ Κολ.

Για να μην αναφέρουμε τη διαφήμιση, το εμπόριο και τα γνωστά σοκολατάκια με τη μορφή της...

Read Next

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

Περισσότερα από

Stories

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.