Η Αθήνα, τα τελευταία χρόνια έχει να υπερηφανεύεται για πολλά πράγματα. Οι πιάτσες της, ο ακμάζων εικαστικό της τομέας, οι μουσικοί της που σπάνε το φράγμα του "εναλλακτικού” και γεμίζουν ολόκληρα θέατρα, οι μικρές επιχειρήσεις που γίνονται success stories. Ανάμεσά τους μια δυνατή streetwear κοινότητα. Τα αθηναϊκά streetwear brands είναι μία κατηγορία από μόνα τους και όσα από αυτά κατόρθωσαν να καθιερωθούν μέσα από την πρωτοπορία και τη δημιουργική συνέπεια καθορίζουν τη στιλιστική ταυτότητα των δρόμων της πρωτεύουσας.
Ένα από τα πρώτα brands αυτής της κοινότητας είναι και η OHET (One Hundred Eighty Three) της Ναννάς Μιχαλοπούλου και του Νίκου Σκέμπη που από το 2018 εξελίσσεται εμπνεόμενο από την κουλτούρα του δρόμου, τις τέχνες και κυρίως τον κόσμο και τις αλλαγές που συντελούνται σε αυτόν. One Hundred Eighty Three (183) είναι η πρώτη * "ταγκιά” - όπως λένε στη γλώσσα του graffitti - που γράφτηκε στους τοίχους της Νέας Υόρκης και ήταν μάλιστα από τα χέρια Ελληνοαμερικανού.
Ένα όνομα - μία συναρπαστική ιστορία
Ο "TAKI 183” ("Taki” - το υποκοριστικό του Δημήτρης που ήταν το όνομά του, ενώ ο αριθμός 183 ήταν από τη διεύθυνσή του Washington Heights 183 στο Μανχάταν) θεωρείται "πατέρας του graffiti” και διαμόρφωσε σημαντικά την ομώνυμη κουλτούρα. * Το καλοκαίρι του 1969 έμαθε ότι 20 τετράγωνα πιο πάνω από το σπίτι του, ένα παιδί από την λατινοαμερικανική κοινότητα έγραφε στους τοίχους της γειτονιάς το όνομά του και τον αριθμό της κατοικίας του: "JULIO 204”. Τότε ξεκίνησε κι εκείνος την ταγκιά "TAKI 183”, το γεγονός όμως ότι μετέπειτα άρχισε να εργάζεται ως διανομέας, τον βοήθησε να εξαπλώσει "το σημάδι του” σε ολόκληρη τη Νέα Υόρκη.
Η Ναννά και ο Νίκος βρήκαν στην ιστορία του Taki τη σύνδεση της καλλιτεχνικής έκφρασης. Όπως το graffiti έχει τη δύναμη να διαμόρφωσει την κουλτούρα του δρόμου μιας ολόκληρης πόλης, έτσι και τα ρούχα. Για αυτό και όταν η Ναννά αποφάσισε ως πτυχιακή να παρουσιάσει την ταυτότητα ενός streetwear brand με τη βοήθεια του Νίκου, τελικά αποφάσισαν ότι είναι κάτι πολύ περισσότερο από μία εργασία. Είναι για εκείνους ο δικός τους τρόπος να εκφράσουν αναφορές, συναισθήματα και εν τέλει το στιλιστικό όραμά τους.
Γνωρίστε την OHET και τους δημιουργούς της
Πότε και πώς ιδρύθηκε το brand ΟΗΕΤ;
Ο σχεδιασμός ξεκίνησε σαν ιδέα για την πτυχιακή μου (Ναννά) το 2017 γιατί έψαχνα τι να παρουσιάσω και σκέφτηκα να κάνω ρούχα που μου άρεσε έτσι κι αλλιώς αυτός ο κλάδος. Μετά ζήτησα βοήθεια από το Νίκο και όπως σχεδιάζαμε, μας άρεσε πολύ η διαδικασία και σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα. Η ίδρυση ήρθε το 2018 γιατί περιμέναμε να είμαστε τέλεια προετοιμασμένοι, αλλά καταλάβαμε ότι αυτό δε θα γίνει ποτέ, και ποτέ δε θα είμαστε προετοιμασμένοι για τα πάντα, οπότε αποφασίσαμε να πάμε και με τα λάθη μας θα μάθουμε.
Αν θα έπρεπε να περιγράψετε το DNA του brand ΟΗΕΤ με τρεις λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;
Κοινωνική Ενσυνείδηση - Community - Τέχνη. Είναι 3 όροι που κυρίως αντιπροσωπεύουν εμάς και συνεπώς είναι το dna της OHET.
Μπορείτε να μας περιγράψετε πώς οραματιστήκατε τη συλλογή Protect the kids και εν τέλει τη δημιουργήσατε;
Όπως είπαμε από πάνω θεωρούμε πολύ σημαντική την κοινωνική ενσυνείδηση, που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να καίγεται ο κόσμος και εμείς να ζούμε σε άλλο κόσμο. Δεν επιτρέπεται να το κάνεις σε αυτή την εποχή και ο καθένας πρέπει να συμβάλλει με τον τρόπο του. Εμείς απλά προσπαθούμε κάθε συλλογή να έχει κάτι να πει. Προφανώς και θα υπάρξουν πιο "εμπορικά” κομμάτια, αλλά θέλουμε να υπάρχει και έστω ένα να έχει κάτι να πει.
Η χειμωνιάτικη συλλογή της OHET, είναι εμπνευσμένη από την Αναγέννηση, χωρίς να σημαίνει ότι είναι φόρος τιμής στην Αναγέννηση. Η συγκεκριμένη εποχή έχει μια πιο σκοτεινή πλευρά και συχνά ξεχνάμε τις τραγωδίες και τις καταστροφές που έπαιξαν ρόλο στην εξέλιξή της. Και αυτό είναι το κομμάτι που μας ενέπνευσε. Οι ομοιότητες της Αναγέννησης με τη δική μας εποχή.
Στην εποχή μας, βιώνουμε εξάντληση, αρρωστοφοβία, πολέμους. Επίσης, σήμερα ζούμε ανάμεσα στα άκρα: το glam από τη μία και τον θάνατο μεταναστών και παιδιών από την άλλη. Τον πλούτο και την πείνα. Την ασφάλεια και την αστυνομική βία. Την αγάπη και το μίσος. Σε αυτή τη συλλογή θέλαμε να έχουμε την καλή πλευρά της Αναγέννησης, όπως την τέχνη και τα γήινα χρώματα, αλλά και να δώσουμε ένα μήνυμα μέσα από τα ρούχα μας ότι, παρόλο το σκοτάδι που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, πρέπει να προστατεύσουμε τα παιδιά και το μέλλον τους.
Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας νέος σχεδιαστής στην Ελλάδα και ποια είναι τα προνόμια που απολαμβάνει;
Η Ελλάδα του 2023 είναι δρόμος μετ’ εμποδίων για όλους, έτσι και για όποια μικρή επιχείρηση πάει να ξεκινήσει. Σαφώς είναι οι οικονομικές προκλήσεις που έχεις να αντιμετωπίσεις. Ειδικά για μας που προσπαθούμε τα περισσότερα προϊόντα μας να φτιάχνονται στην Ελλάδα από ελληνικές επιχειρήσεις, τα κόστη είναι τεράστια και προφανώς μεγαλώνουν ακόμα περισσότερο, που είμαστε μία μικρή επιχείρηση που δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την παραγωγή μιας μεγάλης.
Το περιθώριο επιλογών είναι, επίσης, μικρό, που έχεις στην Ελλάδα σε σχέση με μία χώρα του εξωτερικού, το οποίο φέρνει σε μία θέση, όσοι είμαστε εδώ, να πρέπει να ανταγωνιστούμε μεταξύ μας, αλλά αυτό είναι και προνόμιο γιατί σε αναγκάζει να γίνεις πιο δημιουργικός και συνεχώς καλύτερος. Παρόλα αυτά, στην εποχή μας έχουμε ένα μεγάλο όπλο που είναι τα social media και μπορεί μια επιχείρηση να ανέβει σε κλίμακα πολύ πιο εύκολα από ό,τι παλιότερα. Επίσης, ότι ο κόσμος σιγά - σιγά στρέφεται πολύ στα εγχώρια προϊόντα και στα προϊόντα από μικρές επιχειρήσεις.
Ποια είναι η σχέση σας με τη μόδα;
Ναννά: Η πρώτη μου επαφή ήρθε με τις δουλειές μου ως πωλήτρια στη μόδα, και μέσα από αυτό την αγάπησα. Αν και παρακολουθούσα πάντα και ήμουν πάντα θύμα των trends! Αλλά με την OHET μπήκαμε βαθιά μέσα στον κόσμο της μόδας και ήθελα να μάθω περισσότερα και έτσι κάνω σεμινάρια για να γίνομαι καλύτερη και να έχω περισσότερες γνώσεις σε κάποιους τομείς, και σαφώς τώρα παρακολουθώ συστηματικά σχεδιαστές ακόμα και να μην είναι στην ίδια κατηγορία με εμάς, γιατί είναι τρομερή έμπνευση,
Τι είναι για σας το προσωπικό στιλ;
Νίκος: Το να μη σκέφτεσαι τι θα φορέσεις!
Ναννά: Για μένα είναι ό,τι είσαι. Υπάρχουν σίγουρα εξαιρέσεις αλλά το στιλ του κάθε ανθρώπου λέει πολλά περισσότερα από το όνομα που γράφει πάνω το tag. Πιστεύω μέσα από το στιλ μπορείς να δείξεις στον κόσμο, ιδέες, αξίες, μουσική, συναισθήματα. Μ’ αρέσει πολύ να βλέπω έξω τελείως διαφορετικά στιλ, από τα πιο εκκεντρικά ως τα πιο απλά. Προσωπικά, προσπαθώ ακόμα να φτιάξω το δικό μου σύμφωνα με το τι θέλω εγώ να πω και όχι τι θα καταλάβουν οι άλλοι!
Υπάρχει κάτι ή κάποιος που να μην έχει σχέση με τον τομέα της μόδας, αλλά να αποτελεί από τις μεγαλύτερες επιρροές σας;
Και οι δύο συμφωνούμε στο ότι επηρεαζόμαστε πολύ από τους φίλους μας και τις οικογένειες μας. Είναι ένα καλό δημογραφικό (διαφορετικές ηλικίες, προσωπικότητες, στυλ). Τις περισσότερες φορές συζητάμε πρώτα μαζί τους τις ιδέες μας πριν καταλήξουμε κάπου.
Ποιον διάσημο σχεδιαστή (είτε εν ζωή, είτε όχι) θα προσκαλούσατε σε δείπνο και πού θα τον πηγαίνατε στην πόλη σας;
Νίκος: Τον Bobby Hundreds και θα πηγαίναμε βόλτα στου Ψυρρή.
Ναννά: Τη Vivienne Westwood και θα πηγαίναμε Ψυρρή να βρούμε το Νίκο και τον Βobby!
Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε ένα look ενός ειδώλου της ποπ κουλτούρας με hoodie που θεωρείτε ότι είναι το καλύτερο όλων των εποχών;
Ναννά: Το πιο iconic που σκέφτομαι είναι η Πριγκίπισσα Diana με το Harvard sweatshirt.
Νίκος: Το "still free” hoodie του Marc Ecko στο Getting up.
Βιωσιμότητα, υπερκατανάλωση, γρήγορα trends. Δημιουργία, νέα ταλέντα, τεχνολογία στην υπηρεσία του ενδύματος. Τελικά, το μέλλον της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;
Κάθε εποχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Η δική μας έχει αυτά. Ακόμα και κάτι αρνητικό όπως το fast fashion ας πούμε, μπορεί να δώσει κάτι, πχ ότι τώρα εκτιμά ο κόσμος περισσότερο το sustainability και υπάρχει μεγαλύτερο awareness για την παιδική εργασία που χρησιμοποιούν οι συγκεκριμένες πολυεθνικές. Πάντα θα παίζουμε στα άκρα. Αρνητικό - θετικό, απαισιόδοξο - αισιόδοξο.
Πού μπορούμε να βρούμε τα ΟΗΕΤ;
Μπορείτε να μας βρείτε στο site μας, ohetclothing.com αλλά και στο showroom μας στο Γαλάτσι κατόπιν ραντεβού, μέσω μηνύματος στη σελίδα μας στο instagram @ohetclothing, καθώς και στο 57 Fashion Room στο Γαλάτσι και στο HOUS Athens στο Παγκράτι.