ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού, στη Μελβούρνη, το 1980.

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: «Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου»

"Γεννήθηκα στις 23 Οκτώβρη του ’25, στην Ξάνθη, τη διατηρητέα, κι όχι στην άλλη την φρικτή, που χτίστηκε μεταγενέστερα απ’ τους μεταπολεμικούς της ενδοχώρας μετανάστες.

Η μητέρα μου ήταν από την Αδριανούπολη και ο πατέρας μου απ’ την Κρήτη. Με φέραν το ’31 στην Αθήνα απ’ όπου κι έλαβα την Αττική παιδεία – όταν ακόμη υπήρχε στον τόπο μας και Αττική και Παιδεία.

Είμαι λοιπόν γέννημα δυο ανθρώπων που δεν συνεργαστήκανε ποτέ, εκτός απ’ την στιγμή που αποφάσισαν την κατασκευή μου. Γι’ αυτό και περιέχω μέσα μου όλες τις δυσκολίες του Θεού και όλες τις αντιθέσεις. Όμως η αστική μου συνείδηση, μαζί με την θητεία μου την Ευρωπαϊκή, φέραν έν’ αποτέλεσμα εντυπωσιακό. Έγινα τόσο ομαλός, έτσι που οι γύρω μου να φαίνονται όλοι ανώμαλοι.

Η κατοχική περίοδος μου συνειδητοποίησε πως δεν χρειαζόμουν τα μαθήματα της Μουσικής, γιατί με καθιστούσαν αισθηματικά ανάπηρο και ύπουλα μ’ απομάκρυναν απ’ τους αρχικούς μου στόχους που ήταν: Να διοχετευτώ, να επικοινωνήσω και να εξαφανιστώ. Γι’ αυτό και τα σταμάτησα ευθύς μετά την κατοχή – σαν ήρθε η απελευθέρωση. Δεν σπούδασα λοιπόν σε Ωδείο και συνεπώς δεν μοιάζω φυσιογνωμικά με μέλος του γνωστού Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου.

Ταξίδεψα πολύ. Κι αυτό με βοήθησε ν’ αντιληφθώ πως η βλακεία, δεν ήταν μόνο προϊόν του τόπου μας αποκλειστικό, όπως περήφανα αποδεικνύουν συνεχώς οι Έλληνες σοβινιστές και οι ντόπιοι εθνικιστές. Έτσι ενισχύθηκε η έμφυτη ελληνικότητά μου και μίκραινε κατά πολύ ο ενθουσιασμός μου για τους αλλοδαπούς.

Έγραψα μουσική για το Θέατρο, για τον Κινηματογράφο και τον Χορό. Παράλληλα έγραψα πάρα πολλά τραγούδια – δύο χιλιάδες μέχρι στιγμής, – μέσ’ απ’ τα οποία ξεχωρίζω όλα όσα περιέχει αυτή μου η συναυλία.

Το 1966 βρέθηκα στην Αμερική, και επειδή χρωστούσα στην ελληνική εφορία κάπου τρισήμιση εκατομμύρια δραχμές, αναγκάστηκα να κατοικήσω εκεί ώσπου να τα εξοφλήσω.

Εξόφλησα τα χρέη μου το ’72 κι επέστρεψα στην Αθήνα, για να κατασκευάσω καφενείο με το όνομα "Πολύτροπο". Ήρθε όμως ο τυφώνας που ονομάστηκε "Μεταπολίτευση" με τις σειρήνες των γηπέδων και των σφαιριστηρίων και τους χιλιάδες εκ των υστέρων αντιστασιακούς, που αγανακτισμένοι τραγουδούσαν τραγούδια ενάντια στη Δικτατορία, και που με αναγκάσανε να κλείσω το "Πολύτροπο", μ’ ένα παθητικό περίπου πάλι των τρισήμιση εκατομμυρίων. Μοιραίος αριθμός.

Κι έτσι απ’ το ’75 αρχίζει μια διάσημη "εποχή μου" που θα την λέγαμε για να την ξεχωρίσουμε η υπαλληλική, και που με κατέστησε πάλι διάσημο σ’ όλους τους απληροφόρητους συμπατριώτες μου και σ’ όσους πίστεψαν πως ετοποθετήθηκα χαρακτηριστικά στις όποιες θέσεις της δημόσιας ζωής. Μέσα σ’ αυτή που λέτε την περίοδο, προσπάθησα ανεπιτυχώς είν’ αλήθεια, να πραγματοποιήσω "ακριβές καφενειακές ιδέες", πότε στην ΕΡΤ και πότε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Και οι δυο ετούτοι οργανισμοί βαθύτατα διαβρωμένοι και σαθροί από την γέννησή τους, κατάφεραν ν’ αντισταθούν επιτυχώς ώσπου στο τέλος να με νικήσουν "κατά κράτος". Παρ’ όλ’ αυτά μέσα σε τούτον τον καιρό, γεννήθηκε η φιλελεύθερη έννοια του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ και επιβλήθηκε σ’ ολόκληρο τον τόπο.

Και καταστάλαγμα μέχρι στιγμής του βίου μου είναι:

Α δ ι α φ ο ρ ώ για την δόξα. Με φυλακίζει στα όρια που εκείνη καθορίζει κι όχι εγώ.

Π ι σ τ ε ύ ω στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει κι όχι σ’ αυτό που μας διασκεδάζει και μας κολακεύει εις τας βιαίως αποκτηθείσας συνηθείας μας.

Ε π ι θ υ μ ώ να έχω πολλά χρήματα για να μπορώ να στέλνω "εις τον διάβολον" – πού λένε – κάθε εργασία που δεν με σέβεται. Το ίδιο και τους ανθρώπους.

Π ε ρ ι φ ρ ο ν ώ αυτούς που δεν στοχεύουν στην αναθεώρηση και στην πνευματική νεότητα,

τους εύκολα "επώνυμους" πολιτικούς και καλλιτέχνες,

τους εφησυχασμένους συνομίληκους

την σκοτεινή και ύποπτη δημοσιογραφία

την πάσα λογής χυδαιότητα

καθώς και κάθε ηλίθιο του καιρού μου.

Αυτό το ρεσιτάλ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης συνειδητής προσπάθειας και μελέτη "υψηλού πάθους". Γι’ αυτό και το αφιερώνω στους φίλους μου.

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

20 Μαΐου 1980".

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"
Ο Μάνος Χατζιδάκις το Μάιο του 1980 επισκέφτηκε τη Μελβούρνη προσκεκλημένος στο φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού. Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του φεστιβάλ. Πηγή φωτογραφίας προγράμματος: efhmeris.blogspot.gr

Read Next

26 Νοε 2022

"Amber Alert": Η αληθινή υπόθεση δολοφονίας του 14χρονου κοριτσιού πίσω από το παγκόσμιο δίκτυο συναγερμού

Το παγκόσμιο δίκτυο συναγερμού για περιστατικά εξαφάνισης ή απαγωγής ανηλίκων κρύβει μια ιστορία πόνου, που δεν δικαιώθηκε ποτέ.

26 Νοε 2022

Ελίζαμπεθ Τέιλορ: Βρέθηκε το εξαφανισμένο Dior φόρεμα που φορούσε στα Όσκαρ το 1961

Η εντυπωσιακή δημιουργία παρέμεινε για περισσότερα από πενήντα χρόνια μέσα σε μια βαλίτσα.

Περισσότερα από

Stories

26 Νοε 2022

Βουγιουκλάκη-Παμαμιχαήλ: Τα πλήθη παραληρούν γύρω τους το 1970 όταν φτάνουν στη Λευκωσία

Ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος υποδεχόταν το πιο διάσημο ζευγάρι της εποχής στο αεροδρόμιο ξεπερνάει κάθε φαντασία.

25 Νοε 2022

Τζον Κένεντι Τζούνιορ: Ο αδικοχαμένος "πρίγκιπας" της Αμερικής σε ένα τρυφερό κλικ με την Τζάκι

Ο Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι τζούνιορ γεννήθηκε στις 25 Νοεμβρίου του 1960,δύο εβδομάδες μετά την εκλογή του Γερουσιαστή τότε πατέρα του στην Προεδρία των ΗΠΑ.

24 Νοε 2022

Οι τελευταίες μέρες του Φρέντι Μέρκιουρι όπως τις θυμήθηκε η παντοτινή αγάπη του Μαίρη Όστιν

Ο Φρέντι Μέρκιουρι είχε δηλώσει για την Όστιν ότι "θα την αγαπάει μέχρι την τελευταία του πνοή". Σήμερα κλείνουν 31 χρόνια χωρίς την θεϊκή του φωνή.

23 Νοε 2022

Όταν Ινδιάνοι "απήγαγαν" την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Ένα σπάνιο στιγμιότυπο απο τα γυρίσματα της ταινίας "Η Λίζα και η άλλη".

23 Νοε 2022

Τζορτζ Λόις: Πέθανε ο ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ

Ο σπουδαίος George Lois είχε δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά εξώφυλλα στην ιστορία του Esquire.

23 Νοε 2022

Πέτερ Λίντμπεργκ: Ο φωτογράφος των ‘90s που επινόησε τον όρο super models

"Ομορφιά είναι αυτό που σου δίνει το κουράγιο να είσαι ο εαυτός σου", έλεγε ο φωτογράφος που άλλαξε τους κανόνες στη μόδα και την αντίληψη της ομορφιάς.

23 Νοε 2022

Μαρία Καβογιάννη και Καίτη Κωνσταντίνου, 35 χρόνια πριν

Οι δυο αγαπημένες φίλες σε ένα σπάνιο κλικ.

22 Νοε 2022

20 σπάνιες εικόνες από την καθημερινότητα και την προσωπική ζωή της Πριγκίπισσας Νταϊανα

Με τον πέμπτο κύκλο του Crown να έχει μόλις βγει, θυμόμαστε και πάλι την λάμψη μιας χαρισματικής και θλιμμένης Πριγκίπισσας.

22 Νοε 2022

Τζον Κένεντι: 59 χρόνια από τη δολοφονία που συντάραξε τον κόσμο

Η δολοφονία ενός προέδρου που σκοτώθηκε σαν σήμερα και ακόμα παραμένει μια σκοτεινή υπόθεση.

21 Νοε 2022