ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η ορθογραφία στο Ίντερνετ δεν είναι υποχρεωτική. Νέα ήθη, νέα λήθη, νέα λάθη

Ένα νέο στυλ γραψίματος αναπηδά, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του καθενός. Κάτι σαν non paper λεξιλόγιο, κάτι μεταξύ στενογραφίας, ιδεογραφίας και ιδεοληψίας.

Η ορθογραφία στο Ίντερνετ δεν είναι υποχρεωτική. Νέα ήθη, νέα λήθη, νέα λάθη

Όσα ξέραμε σε σχέση με τη ορθή γραφή των λέξεων γκρεμίζονται το ένα πίσω από το άλλο και συνεπικουρικά, με την ευγενική συμβολή των social media και της δημοσιογραφίας του Ίντερνετ, ένα νέο στυλ γραψίματος αναπηδά, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του καθενός από εμάς. Κάτι σαν non paper λεξιλόγιο, κάτι μεταξύ στενογραφίας, ιδεογραφίας και ιδεοληψίας.

Η γλώσσα είναι ζωντανή. Αλλάζει ανάλογα με τις εποχές και με το φύσημα του ανέμου, μεταβάλλεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις των καιρών και με το είδος της εκάστοτε μορφής επικοινωνίας. Άλλη γλώσσα παρέδιδαν τα ταχυδρομικά περιστέρια, άλλη τo πουλάκι του twitter και άλλη τα ποστ στο φέισμπουκ. Ελληνοποίηση των αγγλικών ως απάντηση στην τόσων ετών αγγλοποίηση των ελληνικών, δαιμονοποίηση των διπλών συμφώνων και των διφθόγγων, κατάργηση των δίψηφων φωνηέντων, αντικατάσταση γραμμάτων με σύμβολα, η εισβολή του hashtag στη ζωή μας, το γιουρούσι των emoticons αντί χαιρετισμού.

Μετά ήρθε το διαδίκτυο και η επέλαση της κογιότ πληροφόρησης, η οποία θυσιάζει το όποιο στυλ γραφής στο βωμό της ταχύτητας της ενημέρωσης.

Ο Τριαναταφυλλίδης και ο Μπαμπινιώτης άλλαξαν πολλά από την επίσημη θέση του connoisseur του είδους, άνοιξαν δρόμους τολμηρούς κόντρα στους επιθετικούς φονταμεταλιστές του γλωσσολογικού ζητήματος και μετά ήρθε το διαδίκτυο και η επέλαση της κογιότ πληροφόρησης, η οποία θυσιάζει το όποιο στυλ γραφής στο βωμό της ταχύτητας της ενημέρωσης. Σαν να σου λέει «κράτα μόνο το ρεζουμέ κι άσε την αποτύπωση στην προηγούμενη δεκαετία». Μαγικό το ταξίδι της γλωσσολογικής αλλαγής, εξαιρετικά ενδιαφέρον το φαινόμενο της διαδοχής των λέξεων: το πως η προφορά τους παραμένει ίδια, αλλά η εικόνα τους ποικίλει μέσα στον χρόνο.

Η ντίτζιταλ εποχή απλουστεύει και λατρεύει το μινιμαλισμό του σχήματος, απογυμνώνει τις λέξεις κρατώντας με κάποιο τρόπο το νόημα στη θέση του. Κι εδώ μπαίνει ένα ερωτηματικό. Η παραστατικότητα των λέξεων είναι ευθέως ανάλογη της γραφής τους. Αλλιώς αντιλαμβάνεται κάποιος το ταξείδι και αλλιώς το ταξίδι. Το τραίνο που έγινε τρένο, ο τρελλός, οποίος απαλλάχθηκε από το διπλό λάμδα και το γύρισε σε τρελός, το κτήριο που αντικατέστησε το ήτα με γιώτα και μετατράπηκε σε κτίριο και ούτε καθεξής. Ο πόλεμος του αφτιού και του αβγού, το συντεταγμένο πογκρόμ απέναντι στο ντεμοντέ ορθογραφικό ροκοκό.

«Grammar Nazis αποκαλούν στο Ίντερνετ οι νεαροί (Αμερικανοί κυρίως) όσους προσπαθούν να τηρούν αυστηρά τους ορθογραφικούς κανόνες και αποπειρώνται με παρατηρήσεις και σχόλια να επιβάλουν τη χρήση τους και στους άλλους. Είναι όμως «ναζήδες της γραμματικής» όσοι πιστεύουν πως πρέπει (στη γραμματική τουλάχιστον) να τηρούμε τους κανόνες επικοινωνίας ή απλώς άνθρωποι που θέλουν να γίνονται κατανοητοί; Σοστώ ή λάθως;» είχε γράψει εύστοχα ο Δημήτρης Αγγελίδης σε άρθρο του στο περιοδικό Έψιλον το 2012, υποβάλλοντας με τη σειρά του τον προβληματισμό του πάνω στον γραπτό λόγο και αφήνοντας περιθώρια συζήτησης πάνω στο θέμα.

Επιμύθιο:

Έχω υπηρετήσει με ζέση την ομιλούσα γραφή των 90s, σύμφωνα με την οποία οι κανόνες υπήρχαν για να καταρριφθούν και ένας αλανιάρης ακαδημαϊσμός έδινε τη θέση του στον καθωσπρεπισμό και έχω επίσης ζήσει την εμπειρία της μετάβασης από το πολυτονικό στο μονοτονικό. Περιμένω την εποχή που θα γράφουμε όπως συλλογιζόμαστε, χωρίς σημεία στίξης και χωρίς παραγράφους, χωρίς χρονικές ακολουθίες. Μόνο με άλματα σκέψης. Ενίοτε και στο κενό.

Φωτό: British Library

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

Περισσότερα από

Stories

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.