Το πρώτο ζευγάρι σαμπό κατασκευάστηκε το 1570 στην Ολλανδία και ήταν εξ ολοκλήρου ξύλινο. Από τότε η φόρμα αυτή του συγκεκριμένου υποδήματος ταυτίστηκε με την ανθεκτικότητα και την αντοχή, προστατεύοντας τα πόδια από τραυματισμούς. Μέχρι την εποχή της Βιομηχανικής Επανάστασης τα τσόκαρα ήταν δημοφιλή σε όλη την Ευρώπη, ενώ υπάρχουν θεωρίες που θέλουν τον ήχο της ξύλινης σόλας να δίνει ταπεινά τον συγχρονισμένο ρυθμό της παραγωγής, μεταξύ των εργατών, οι οποίοι χτυπούσαν τα πόδια τους στο έδαφος με τέμπο. Λέγεται ότι αυτό ενέπνευσε επίσης τη δημιουργία των σύγχρονων κλακετών.
Ο όρος σαμποτάζ επικράτησε διεθνώς και αρχικά σήμαινε την καταστροφή ή τη βλάβη της γραμμής παραγωγής, κατά τη διάρκεια των απεργιακών κινητοποιήσεων, όταν οι εργάτες τοποθετούσαν τα σαμπό τους στις μηχανές για τις σταματήσουν.
Τη δεκαετία του 1970, η οποία μας έδωσε επίσης το μάξι φόρεμα, που ταιριάζει με τα clogs ιδανικά, σαν το γιν με το γιανγκ, ήρθε η καθιέρωση. Τα σαμπό, με δέρμα και ξύλο πλέον, ταυτίστηκαν με τους Σουηδούς ABBA και την στιλιστική τους επίδραση. Ξαφνικά, τα τσόκαρα έγιναν unisex και φορέθηκαν παντού. To ντίσκο συγκρότημα ABBA κυκλοφόρησε ακόμη και τη δική του σειρά από σαμπό και στη συνέχεια, ένα τραγούδι που έμεινε γνωστό σαν «The Clog People». Τόσο πολύ τα αγάπησε.
«Τς, τς, τς» θυμάμαι τον πατέρα μου, αρχές των 80s, να με πειράζει, δυσανασχετώντας, όταν κατέβαινα με φόρα τις σκάλες μέσα στα πορτοκαλί σαμπό μου, φορώντας με υπερηφάνεια το T-Shirt με τη στάμπα των ABBA, το οποίο είχε έρθει απευθείας από τη θεία στη Μελβούρνη. Που να το βρεις τότε, στην Αθήνα που ο «Λαλάκης ο Εισαγόμενος, παφ και τάλιρο» δεν είχε κάνει ακόμα την εμφάνισή του; Επίσης, τα χρόνια εκείνα τα T-Shirt τα λέγαμε μπλουζάκια -σκέτο. Η λατρεία μου στα τσόκαρα ενισχύθηκε πολλά χρόνια αργότερα, όταν ανακάλυψα ένα ζευγάρι ταμπά σαμπό, με μεσαίο τακούνι, σε ένα βιντατζάδικο στο Λονδίνο. Κυριολεκτικά, τα έλιωσα. Τα φορούσα ακόμα και στα καλντερίμια των νησιών. Ήταν τα παπούτσια μου.
Την ίδια αγάπη έδειξαν και διάφοροι οίκοι μόδας όπως Gucci, Celine, Chloe, τα τελευταία δύο χρόνια, φέρνοντας ξανά τον γοητευτικό ήχο των σαμπό πάνω στην πασαρέλα. Την ίδια αγάπη μοιράζονται οι Έλληνες σχεδιαστές Αντώνης Βερυκάκης και Δημήτρης Κασσάρας, που μέσα από το brand τους, I Love Sandals, δημιούργησαν μια συλλογή από clogs, για την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2021, τόσο στιλάτα και μοναδικά, που θα κάνουν ακόμα και τους «τσοκαρομάχους» να σκιρτήσουν.
«Οι τάσεις στην μόδα σε κάθε σαιζόν είναι ποικίλες και πολλές φορές ετερόκλητες μεταξύ τους. Στην φετινή σαιζόν θα συναντήσουμε, τουνίκ, διαφάνειες , γκιπούρ , oversized ή πολύ κολλητά ρούχα, σίγουρα όμως θα δούμε ένα μεγάλο come back των 80s με το απόλυτο trend τους, τα clogs» εξηγεί ο Αντώνης Βερυκάκης.
Τσόκαρο. Πρόκειται για δάνειο από το βενετικό zocaro (ιταλ. zoccolo, προπαροξύτονο), που είναι το πέδιλο με την ξύλινη σόλα. Θεωρείται ότι προέρχεται από το λατινικό socculus, υποκοριστικό του soccus, που σήμαινε ένα ελαφρό χαμηλό υπόδημα που φορούσαν οι ηθοποιοί της κωμωδίας, σε αντίθεση με τον cothurnus (κόθορνο) του τραγικού θεάτρου. Ο soccus διαδόθηκε σε πολλές άλλες γλώσσες (γαλλ. socque) και τα αγγλικά sock και socle προέρχονται από εκεί. Αυτά διαβάζω ενώ χαζεύω τη συλλογή των Ι Love Sandals.
Μια συλλογή φτιαγμένη στο χέρι από γυαλιστερά φυσικά δέρματα ή ponyskin, σε κίτρινο, tabac, λευκό και μαύρο με εντυπωσιακά περιφερειακά τρουκ να στηρίζουν αλλά και να διακοσμούν όλα τα μοντέλα. Κι ενώ αναρωτιέμαι πώς γίνεται με τα σαμπό, να παραμένουν σύγχρονα και νεανικά ενώ είναι τόσο κλασικά και διαχρονικά, ζητάω από τον Αντώνη να μου πει την ιστορία του.
«Η σχέση που έχουμε με τα παπούτσια, ο συνεταίρος μου, Δημήτρης Κασσάρας και εγώ, είναι πάνω από 20 χρόνια, έρχεται μέσα από την λιανική ,το retail buying και το virtual merchandising, είναι ουσιαστικά ό,τι χρειάζεται να αγοράζει ένα κατάστημα για να καλύψει τις ανάγκες του και πως θα πρέπει να το προβάλει. Με την κατασκευή η σχέση που είχαμε ήταν διαρκής, με επισκέψεις στα εργοστάσια όλα αυτά τα χρόνια και συνεχή ενημέρωση για υλικά, φόρμες, διαδικασίες και τρόπους παραγωγής. Με όλη αυτή την τριβή και την απορρόφηση της πληροφορίας η μετάβαση από το retail στην παραγωγή έγινε ομαλά» εξηγεί και συνεχίζει: «Μέσα από τους δειγματισμούς ,τις παραγγελίες και τις συζητήσεις που κάναμε είδαμε ότι υπάρχει ένα κενό στην ελληνική αγορά στην κατηγορία των πιο ιδιαίτερων παπουτσιών με αποτέλεσμα το 2013 ο Δημήτρης και εγώ αποφασίσαμε να ιδρύσουμε την I Love Sandals. Από τότε έως και σήμερα προσπαθούμε η collection της κάθε σαιζόν να είναι ιδιαίτερη, ενδιαφέρουσα και πολλές φορές ίσως και προκλητική, αλλά αυτό είναι και η μόδα».
«Μέσα από τους δειγματισμούς ,τις παραγγελίες και τις συζητήσεις που κάναμε είδαμε ότι υπάρχει ένα κενό στην ελληνική αγορά στην κατηγορία των πιο ιδιαίτερων παπουτσιών με αποτέλεσμα το 2013 ο Δημήτρης και εγώ αποφασίσαμε να ιδρύσουμε την I Love Sandals»
-Πόσος χρόνος χρειάζεται για να κατασκευάσετε ένα ζευγάρι;
«Για να κατασκευαστεί ένα νέο μοντέλο χρειάζεται προσπάθεια και δουλειά πολλών ανθρώπων και σίγουρα περισσότερος χρόνος από ότι μπορεί να φανταστεί ο καταναλωτής, από την ώρα που θα αποφασίσουμε ποιο μοντέλο θέλουμε να βάλουμε σε παραγωγή θα χρειαστούν περίπου 30-40 ημέρες προετοιμασίας για να μπορέσει το σχέδιο να γίνει προϊόν. Για την δημιουργία της αρχικής γραμμής της collection και την τελειοποίηση της πριν την γραμμή παραγωγής έχουμε εντάξει στην ομάδα μας εδώ και τρία χρόνια μια εξαιρετική σχεδιάστρια και μοντελίστ, την κα Χρύσα Βρεκούση και είμαστε πραγματικά περήφανοι για το αποτέλεσμα των υποδημάτων που παράγουμε».
-Είναι πολυτέλεια το χειροποίητο υπόδημα σήμερα;
«Δυστυχώς ναι, η τρέχουσα οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα, προ covid, αλλά ακόμη και τώρα είναι δύσκολη για μεγάλο μέρος του πληθυσμού , τα παπούτσια που φτιάχνονται στο χέρι με ανάλογα υλικά είναι ακριβά .Ελπίζουμε ότι σύντομα θα αλλάξουν τα πράγματα και προϊόντα που παρόμοια χαρακτηριστικά με τα δικά μας θα μπορέσουν να αφορούν όλο και μεγαλύτερη ομάδα καταναλωτών».
-Νιώθετε ότι υπάρχει μία εκτίμηση για το ταμπελάκι made in Greece σήμερα;
«Είμαστε πολύ περήφανοι για το hand made in Greece που συνοδεύει τα προϊόντα μας. Έχουμε καταφέρει να ανοίξουμε δύσκολες αγορές με προϊόντα μας να πωλούνται έκτος από την Ελλάδα και την Κύπρο σε boutiques στην Νορβηγία, Χιλή, Αυστραλία, Λίβανο, Νότια Kορέα με αποκορύφωμα την μητρόπολη της μόδας Ιταλία κ.ά. Κάτι που αποτελεί μια μεγάλη επιτυχία της εταιρείας , αφού καταφέραμε να τοποθετούμε τα προϊόντα μας σε μια χώρα που είναι ένα από τα core business της .Εκτιμώ ότι στο ίδιο μονοπάτι θα πρέπει να βαδίσουν και άλλα made in Greece brands βλέποντας την επόμενη ημέρα και έξω από τα σύνορα μας».
-Πείτε μου τα τρία είδη παπουτσιών που χρειάζεται μια γυναίκα για την καλοκαιρινή της γκαρνταρόμπα.
«Όπως σίγουρα έχετε καταλάβει έχουμε αδυναμία στο casual chic look, οπότε σε μια γυναικεία καλοκαιρινή 2021 γκαρνταρόμπα θεωρούμε απαραίτητη την παρουσία των ethnic mules, των clogs και αρκετών all time classic σανδαλιών».
Βρείτε όλα τα clogs, καθώς και όλη την κολεξιόν για το καλοκαίρι του 2021 στο σάιτ www.ilovesandals.eu και σε επιλεγμένα συνεργαζόμενα καταστήματα
Available for pre orders . . . . #shoes #fashion #shoes #fashion #clogs #clogstagram #clogstyle #clogspiration...
Δημοσιεύτηκε από i LOVE sandals στις Δευτέρα, 22 Μαρτίου 2021
Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram