ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

O Έλληνας εικαστικός Savvas Laz αποδεικνύει ότι η τέχνη μπορεί να είναι χρηστική άρα αναγκαία

Τα έργα του είναι ταυτόχρονα καθημερινά αντικείμενα και αντικείμενα πόθου. Θες να χωθείς στην αγκαλιά μιας πολυθρόνας του ενώ ταυτόχρονα τη θαυμάζεις από μακριά.

 O Έλληνας εικαστικός Savvas Laz αποδεικνύει ότι η τέχνη μπορεί να είναι χρηστική άρα αναγκαία

Μία φίλη μου μίλησε για τον Savvas Laz, με έξτρα ενθουσιασμό. «Πέρασα ένα ολόκληρο βράδυ σε αυτήν εδώ τη ροζ καρέκλα. Πέρασα υπέροχα» μου είπε δείχνοντάς μου τη δουλειά του. Τα έργα του, με όγκο, σε μεγάλη κλίμακα και με έναν χαρακτήρα εντυπωσιακά γνώριμο αλλά και πρωτόγνωρο. Κάπως έτσι, μίλησα με τον Savvas και κατάλαβα ότι μόνο με πολλή δουλειά και καθαρό μυαλό μπορεί ένας δημιουργός να φτάσει εκεί που θέλει.

-Ποια είναι η ιστορία σου; Από που έρχεσαι και που πηγαίνεις;

«Γεννήθηκα Θεσσαλονίκη και μεγάλωσα στο Βόλο. Σπούδασα πολιτικός μηχανικός στο Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης στην Ξάνθη. Μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων μου έφυγα για την Ντόχα, Κατάρ όπου δούλεψα ως μηχανικός. Εκεί αποφάσισα να αφοσιωθώ ολοκληρωτικά στο design και έτσι πήρα την απόφαση να μετακομίσω στη. Ολλανδία. Εκεί, στο Ρότερνταμ, όπου έζησα για δυο χρόνια άρχισα να ανακαλύπτω μόνος μου τι θα πει design και μετά από λίγο καιρό βρέθηκα να δουλεύω ως intern στο πλευρό του Joep van Lieshout στο Atelier van Lieshout. Έμαθα την τέχνη της γλυπτικής και του χειροποίητου αντικειμένου εφόσον συμμετείχα σε πολυάριθμα πρότζεκτ του καλλιτέχνη. Ήταν ξεκάθαρο μετά από αυτό τι θέλω να κάνω. Μετά το Ρότερνταμ έφυγα για ένα χρόνο στο Βερολίνο όπου και προετοίμαζα το πορτφόλιο μου για τη σχολή της Écal, ένα όνειρο ζωής για μένα. Έτσι και έγινα δεκτός στο τμήμα Master of Advances studies in design for luxury and craftsmanship από το οποίο και αποφοίτησα με άριστα. Πριν δυο χρόνια, και όντας απόφοιτος πλέον πήρα την απόφαση να δημιουργήσω το δικό μου στούντιο έχοντας ως βάση πλέον την Αθήνα, όπου ζω και δημιουργώ τα τελευταία δυο χρόνια».

 O Έλληνας εικαστικός Savvas Laz αποδεικνύει ότι η τέχνη μπορεί να είναι χρηστική άρα αναγκαία
«Μου αρέσει πολύ να πειραματίζομαι. Δε θέλω να περιοριστώ σε ένα υλικό η μια τεχνική. Δεν νιώθω τέτοια ανάγκη. Το υλικό προσδίδει ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα στο εκάστοτε πρότζεκτ όποτε εξαρτάται από το κόνσεπτ πάντα σε τι υλικό, υφή, χρώμα κλπ θα καταλήξω».

-Μίλησε μου για τις σπουδές σου και την μετέπειτα πορεία σου.

«Η σχολή μου, Écal, υπήρξε όνειρο για μένα από τα πρώτα κιόλας χρόνια του Πολυτεχνείου. Θεώρησα πως ήταν η σχολή που θα μου δώσει τα εφόδια που χρειαζόμουν και έτσι έγινε. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες και πιο αναγνωρισμένες σχολές design του κόσμου. Το Master of Advances studies in design for luxury and craftsmanship , από το οποίο και αποφοίτησα, συνδέει ουσιαστικά τους σπουδαστές με σημαντικές εταιρείες του χώρου της πολυτελείας και ο/η κάθε σπουδαστής καλείται να δουλέψει πάνω στο πρότζεκτ που δίνεται από την εκάστοτε εταιρεία σε συνεννόηση πάντα με τη σχολή. Έπειτα από παρουσίαση στα μέλη της εταιρείας τα πρότζεκτ που ξεχωρίζουν προχωρούν στη φάση της υλοποίησης και παραγωγής. Έτσι έγινε με την εταιρεία Chopard για την οποία σχεδίασα την τσάντα ice cube bag, η οποία βρίσκεται πλέον στα καταστήματα της. Μια άλλη συνεργασία που ξεχωρίζω είναι για την ιταλική εταιρεία γυαλιών Retrosuperfuture, για τους οποίους σχεδίασα μια συλλογή για τα 10 χρόνια της εταιρείας με ένα θέμα εμπνευσμένο από την αρχαιότητα. Όταν ολοκλήρωσα τις σπουδές μου αποφάσισα να δημιουργήσω το δικό μου στούντιο και έψαχνα ένα μέρος στο οποίο να μπορώ παράλληλα να πραγματοποιώ τα πρότζεκτ μου. Η Αθήνα ήταν η επιλογή στην οποία κατέληξα πιστεύοντας αρκετά στη δυναμική της. Αναφορικά με το design ελάχιστα πράγματα έχουν καταγράφει όποτε θεώρησα και σημαντικό να συμβάλλω ώστε σταδιακά να δημιουργηθεί μια σκηνή σύγχρονου design και η Αθήνα να παίξει ρόλο τα επόμενα χρόνια στα δρώμενα».

«Τα έργα μου σχετίζονται με την τέχνη του χειροποίητου. Είναι αντικείμενα φτιαγμένα εξολοκλήρου στο χέρι, γεγονός που τα κάνει μοναδικά».
«Δανείζονται έντονα στοιχεία από την γλυπτική, μια τέχνη στην οποία εμβάθυνα στα πρώτα χρόνια και συνεχίζω να ανακαλύπτω».

-Με τι υλικά δουλεύεις και πώς θα χαρακτήριζες τα έργα σου;

«Μου αρέσει πολύ να πειραματίζομαι. Δε θέλω να περιοριστώ σε ένα υλικό η μια τεχνική. Δεν νιώθω τέτοια ανάγκη. Το υλικό προσδίδει ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα στο εκάστοτε πρότζεκτ όποτε εξαρτάται από το κόνσεπτ πάντα σε τι υλικό, υφή, χρώμα κλπ θα καταλήξω. Τα έργα μου σχετίζονται με την τέχνη του χειροποίητου. Είναι αντικείμενα φτιαγμένα εξολοκλήρου στο χέρι, γεγονός που τα κάνει μοναδικά. Δανείζονται έντονα στοιχεία από την γλυπτική, μια τέχνη στην οποία εμβάθυνα στα πρώτα χρόνια και συνεχίζω να ανακαλύπτω. Θα έλεγα πως ακροβατούν μεταξύ τέχνης και χρηστικότητας -functional art- όπως συνηθίζεται να αποκαλούνται τέτοιου είδους αντικείμενα».

-Σου αρέσει να δουλεύεις με μεγάλους όγκους. Γιατί;

«Μάλλον έχει να κάνει με τον χαρακτήρα μου. Μου αρέσουν τα αντικείμενα που έχουν κάποιο εκτόπισμα και δημιουργούν μια αίσθηση στο χώρο. Φαίνονται καλύτερα οι φόρμες τους, τα υλικά, η υφή. Ο όγκος μου δίνει μια κάποια ελευθερία έκφρασης παραπάνω. Αποτελεί μέρος του σχεδιασμού για μένα και λειτουργεί κάπως ενστικτωδώς. Προκύπτει θα έλεγα μέσω του κόνσεπτ και της δημιουργικής διαδικασίας. Δεν γίνεται με πρόθεση».

«Μου αρέσουν τα αντικείμενα που έχουν κάποιο εκτόπισμα και δημιουργούν μια αίσθηση στο χώρο. Φαίνονται καλύτερα οι φόρμες τους, τα υλικά, η υφή».


-Μπορεί η τέχνη να έχει πρακτική καθημερινή χρήση;

«Ανέκαθεν τα χειροποίητα αντικείμενα αποτελούσαν μια μορφή τέχνης από τους αρχαίους χρόνους. Μια καταγραφή θα έλεγε κανείς της λαϊκής τέχνης και παράδοσης μέσω αντικειμένων καθημερινής χρήσης. Το σύγχρονο design δεν είναι τίποτε άλλο παρά η μετεξέλιξη μια λαϊκής παράδοσης με σύγχρονα μέσα και τεχνικές. Σαφώς και αυτά τα αντικείμενα προορίζονται για χρήση. Αυτός είναι ο σκοπός τους άλλωστε. Το αν θα χρησιμοποιηθούν από τον τελικό χρήστη ή όχι αυτό είναι θέμα προσωπικό και πως αντιλαμβάνεται κανείς το κάθε αντικείμενο».

«Ο όγκος μου δίνει μια κάποια ελευθερία έκφρασης παραπάνω. Αποτελεί μέρος του σχεδιασμού για μένα και λειτουργεί κάπως ενστικτωδώς. Προκύπτει θα έλεγα μέσω του κόνσεπτ και της δημιουργικής διαδικασίας. Δεν γίνεται με πρόθεση».

-Ποιο είναι το πιο ωραίο σχόλιο που έχεις ακούσει για τη δουλειά σου;

«Δεν τα συγκρατώ για να είμαι ειλικρινής. Μου αρέσει όμως που λαμβάνω μηνύματα από νέα παιδιά που βρίσκονται ακόμα σε σχολές design και εμπνέονται με έναν τρόπο από αυτό που κάνω. Το βρίσκω πολύ όμορφο και σημαντικό αυτό που κανείς να έχει απήχηση σε νέα μυαλά».

«Οι επιρροές παρά πολλές αλλά αν έπρεπε να επικεντρωθώ σε ένα καλλιτέχνη που με έχει εμπνεύσει περισσότερο με το έργο του αυτός θα ήταν ο Ettore Sottsass».

-Ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν εμπνεύσει και σε ποιο βαθμό;

«Δύσκολο να διαλέξεις ένα όνομα. Οι επιρροές παρά πολλές αλλά αν έπρεπε να επικεντρωθώ σε ένα καλλιτέχνη που με έχει εμπνεύσει περισσότερο με το έργο του αυτός θα ήταν ο Ettore Sottsass. Πρόκειται για μια εμβληματική μορφή που έθεσε νέες βάσεις και όρια για το τι μπορεί να θεωρηθεί design. Το θεωρητικό υπόβαθρο, οι φόρμες, τα χρώματα , η γλώσσα που χρησιμοποίησε θεωρώ ότι επηρέασαν το χώρο σε μέγιστο βαθμό. Το έργο του έχει μια παιχνιδιάρικη διάθεση χωρίς να χάνει κάτι από τη σοβαρότητα ή τη λειτουργικότητα των αντικειμένων».

-Θα μπορούσες να μου δώσεις τον δικό σου ορισμό της τέχνης;

«Δε θεωρώ ότι η τέχνη πρέπει να ορίζεται. Είναι περιοριστικό και η τέχνη δεν πρέπει να έχει ούτε όρια ούτε ορισμούς και φυσικά όχι περιορισμούς».

Δείτε το σάιτ του εικαστικού savvaslaz.com

«Δε θεωρώ ότι η τέχνη πρέπει να ορίζεται. Είναι περιοριστικό και η τέχνη δεν πρέπει να έχει ούτε όρια ούτε ορισμούς και φυσικά όχι περιορισμούς».
«Τα έργα μου θα έλεγα πως ακροβατούν μεταξύ τέχνης και χρηστικότητας -functional art- όπως συνηθίζεται να αποκαλούνται τέτοιου είδους αντικείμενα».

Ακολούθησε το WomanToc στο Instagram

Read Next

24 Σεπ 2024

Majestæt: Η Μαρία Σταύρου μας συστήνει το νέο power suit της σύγχρονης γυναίκας

Το brand Majestæt ακολουθεί τη γυναίκα του σήμερα και τις ανάγκες της με μία εκδοχή της κομψότητας που πάλλεται στους ρυθμούς του σύγχρονου lifestyle.

25 Αυγ 2024

Sun Φλερτ: Η Σοφία Καραγιάννη βρήκε στο φλερτ την κινητήριο δυναμη να δημιουργήσει το δικό της brand

Το Sun Φλερτ με την υψηλών προδιαγραφών αισθητική έρχεται με ορμή για να καθιερωθεί ως ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αθηναϊκά brands.

Περισσότερα από

Made in Greece

24 Αυγ 2024

PRIGIPO: Η Καλομοίρα Παπαγεωργίου έβαλε με τα κοσμήματά της το ρήμα "Πριγκιπώ" στα χείλη όλων μας

Το brand κοσμημάτων PRIGIPO έχει δημιουργήσει μια μοναδική κληρονομιά στη λόκαλ σκηνή αργυροχρυσοχόων που ξεπέρασε τα σύνορα του αθηναϊκού εμπορικού τριγώνου.

22 Αυγ 2024

Sofi Victoratou: Τα παπούτσια της Σοφίας Βικτωράτου εμφανίζονται στην 4η σεζόν του Emily In Paris

Δύο τουλάχιστον ζευγάρια Sofi Victoratou θα πρωταγωνιστήσουν στη σειρά - φαινόμενο του Netflix.

18 Αυγ 2024

Aeraki: Για τη Χρυσάνθη Κοκοτσάκη όλα ξεκίνησαν από το απόλυτο καλοκαιρινό item, το παρεό

Το brand Aeraki που ξεκίνησε από τα παρεό με μοναδικά handmade prints, λανσάρει φέτος την πρώτη του resort συλλογή.

13 Αυγ 2024

Peace and Chaos: Η Νεφέλη και ο Δημήτρης βρήκαν την ισορροπία ανάμεσα στις αντιθέσεις

Το brand Peace and Chaos, με τη μακρόχρονη πορεία στο εγχώριο ένδυμα, μας έμαθε ότι είναι "οκ" να αγαπάμε όλες τις πλευρές του εαυτού μας.

09 Αυγ 2024

Θίς: Ο Δημήτρης Χατζησταμάτης δεν χτίζει παλάτια στην άμμο, αλλά φτιάχνει από αυτήν κοσμήματα

Τα κοσμήματα Θίς του Δημήτρη Χατζησταμάτη είναι φτιαγμένα από άμμο και καλοκαιρινές αναμνήσεις.

23 Ιουλ 2024

Cristiano Marcheli: Θα παρουσιάσει τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025 στο Salt Water Showroom

Η Cristiano Marcheli θα συνεργαστεί με το Salt Water Showroom για την παρουσίαση της συλλογής Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025.

21 Ιουλ 2024

Deos Studio: Η Θάλεια Φωτάκη για την πρώτη της συλλογή εμπνέεται από τις grande dames του ελληνικού σινεμά

Η καλοκαιρινή συλλογή του Deos Studio "Τόσα Καλοκαίρια" φαντάζεται τι θα φορούσαν η Μελίνα Μερκούρη και η Τζένη Καρέζη σήμερα.

19 Ιουλ 2024

Savapile: Η Λίζα Σαρηγιαννίδου μεγάλωσε με τη μυρωδιά της ψάθας στο πιλοποιείο του πατέρα της

Η Λίζα Σαρηγιαννίδου συνεχίζει την παράδοση του πιλοποιού πατέρα της στο εργαστήριο του Savapile στου Ψυρρή, φτιάχνοντας μεταξύ άλλων τις singature υπερμεγέθεις καπελίνες της.

11 Ιουλ 2024

Eileen Pappas: Η Αϊλήν Παππά εμπνεύστηκε την πρόσφατη συλλογή της από δύο αδέσποτα γατάκια που υιοθέτησε

Τα χειροποίητα κοσμήματα Eileen Pappas είναι statement κομμάτια φτιαγμένα για να ζουν κοντά καρδιά εκείνου που τα φοράει.

04 Ιουν 2024

The C edition: Τα κορμάκια της Χριστίνας Κατσαούνη γίνονται (επιτέλους) μαγιό

Η "sea edition" του The C edition, του brand που έκανε τα κορμάκια τη fashion εμμονή μας.