ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μαρία Μάστορη: Μια μεγάλη κυρία του ελληνικού κοσμήματος μιλάει στο Woman Toc

Στις παρυφές της Πλάκας, ζει και δημιουργεί η σχεδιάστρια Μαρία Μάστορη. Επισκεφθήκαμε το ατελιέ της και σας μεταφέρουμε τον αέρα της αληθινής δημιουργίας.

Μαρία Μάστορη: Μια μεγάλη κυρία του ελληνικού κοσμήματος μιλάει στο Woman Toc

Aπόγευμα Δευτέρας, λίγο πριν τις γιορτές. Η Μητροπόλεως σχεδόν άδεια. Το υγρό αθηναϊκό κρύο έχει αρχίσει να τυλίγει την πλατεία με μια ιδέα από Στίβεν Κινγκ. Με έχει πιάσει το ψιλόβροχο όταν φτάνω στην Απόλλωνος και πέφτω πάνω στο ξενοδοχείο Central, την μόνη φωτεινή σήμανση στο σκοτεινό δρόμο. Κάπου εδώ κοντά πρέπει να είναι το νούμερο 30, το τελευταίο ατελιέ της Μαρίας Μάστορη (έχω να τη δω από την εποχή που ακόμη ήταν «Κολωνακιώτισσα»). Κοιτάζω δεξιά, κοιτάζω αριστερά, μέχρι που σηκώνω προς τα πάνω το βλέμμα: στη γωνία της παλιάς (Bauhaus) πολυκατοικίας, μια μεγάλη ημικυκλική τζαμαρία, χωρίς κουρτίνες, με τα φώτα όλα αναμμένα και τον εσωτερικό του χώρο σε κοινή θέα. «Αυτό είναι!» σκέφτηκα, καθώς θυμήθηκα πως η Μαρία μισεί τις κουρτίνες. Και στο παλιό ατελιέ της, στην Αλωπεκής, όλα τα παράθυρα ήταν γυμνά.

Στο ατελιέ της

Σε λίγο, συναντώ την αγαπημένη, γνώριμη φιγούρα της Μαρίας. Δωρική, όπως πάντα, ντυμένη στα μαύρα, όπως (σχεδόν) πάντα, να στέκεται μπροστά από τη θεόρατη ξύλινη πόρτα – μία από τις εκπλήξεις που κρύβουν τα παλιά οικήματα στις παρυφές της Πλάκας. Το ατελιέ όπως το περίμενα: ψηλοτάβανοι, «καθαροί» χώροι, με λιγοστά έπιπλα μεταποιημένα από την ίδια και τεράστια παράθυρα-ανοίγματα στον κόσμο, γυμνά από περιττά στολίδια, έτσι όπως της αρέσουν. Μοναδικά στολίδια εδώ, τοποθετημένα σε φαινομενικά τυχαίες θέσεις, τα κοσμήματα. Κολιέ κυρίως, από διαφορετικά υλικά και με διαφορετικές τεχνικές, με τρόπο που κανένα να μην είναι ίδιο ή παρόμοιο με άλλο, αλλά όλα μαζί να μοιάζουν όπως τα αδέρφια από την ίδια μητέρα.

Μαρία Μάστορη: Μια μεγάλη κυρία του ελληνικού κοσμήματος μιλάει στο Woman Toc

Τα κοσμήματα της Μάστορη έχουν ύφος, όχι ταμπέλα

Δεν χρειάζεται να ψάξεις το κούμπωμα (που από μόνο του είναι ένα μικρό κόσμημα) για να βρεις το διακριτικό τύπωμα της υπογραφής «Maria Mastori». Αυτοί που την ξέρουν, ξεχωρίζουν τις δημιουργίες της με την πρώτη ματιά. Άλλα εκκεντρικά, άλλα ήσυχα, άλλα πληθωρικά, άλλα διακριτικά, αλλά όλα με το ύφος Μάστορη. Ένα ύφος πολυπολιτισμικό, που δανείζεται στοιχεία από διαφορετικούς πολιτισμούς, τα περνάει μέσα από το φίλτρο του καλλιτέχνη και τα εξελίσσει σε σύγχρονη τέχνη. «Τι είναι αυτό που κάνει τα κοσμήματά σου αναγνωρίσιμα, αφού κανένα δεν είναι ίδιο με το άλλο;» τη ρωτάω για να με αφοπλίσει με ένα «αυτό εσύ θα μου το πεις». Δεν βάζω μυαλό και επιμένω να εκμαιεύσω έναν χαρακτηρισμό, ρωτώντας τη «όλοι μιλάνε σήμερα για statement κολιέ. Εσύ πώς θα χαρακτήριζες τα δικά σου;». «Κολιέ» μου απαντά κι αυτό είναι το δεύτερο… χτύπημα.
Γιατί όταν οι δημοσιογράφοι προσπαθούν να βάλουν ταμπέλες στη μόδα, οι εμπνευσμένοι σχεδιαστές είτε γελούν είτε απορούν. Η Μάστορη ποσώς ενδιαφέρεται για το πώς λέγεται αυτό που δημιουργεί. «Γιατί πρέπει να τους βάλω μια ταμπέλα; Έτσι τα ομαδοποιείς, χάνουν τη μοναδικότητά τους. Θα ήταν γελοίο να τα χαρακτηρίσω». Οι κουβέντες της ζυγισμένες στην εντέλεια, ακριβώς όπως και οι δημιουργίες της: ούτε μία χάντρα παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται, ούτε ένας κόμπος περιττός, ούτε ένα σχεδιαστικό τερτίπι που να δείχνει ότι προσπαθεί για να «δείξει». Όλα της τα κοσμήματα προδίδουν την ακρίβεια του σχεδιασμού και την τελειότητα της τεχνικής.

Από το κοπανέλι της Λευκάδας μέχρι την τέχνη της αργυροχρυσοχοΐας

Αλήθεια, γιατί δεν ακολουθεί μία τεχνική; Οι περισσότερες σχεδιάστριες κοσμημάτων καταξιώνονται κυρίως μέσω μιας και μοναδικής τεχνικής. Η Μάστορη, αντίθετα, δεν έχει αφήσει τεχνική που να μην την έχει κάνει κτήμα της. Της θυμίζω την εποχή που έλεγε πως βιαζόταν να πάει στην Λευκάδα για να προλάβει τις γιαγιάδες, πριν φύγουν από τη ζωή, να της μάθουν κοπανέλι.
«Και η αργυροχρυσοχοΐα και το κοπανέλι και το μακραμέ, όλα είναι μια τέχνη από μόνα τους. Το θέμα όμως είναι να πάρεις τις παλιές τεχνικές και να βγάλεις κάτι νέο μέσα από αυτά. Την τεχνική πρέπει να την περάσεις μέσα από τα δικά σου φίλτρα, να την εξελίξεις και να την ανατρέψεις στο τέλος» μου λέει μιλώντας για όλες τις νέες δημιουργούς που πέφτουν στην παγίδα της πατέντας. «Κάθε μέρα μαθαίνω και συνδυάζω και ο συνδυασμός σε πάει κάπου αλλού».
Γι’ αυτό άλλωστε, όταν τη ρωτώ πώς περνάει τα Σαββατοκύριακα, μου απαντά πως δουλεύει. Δουλεύει όχι για τις συλλογές που δειγματίζει, αλλά για να εξελίξει αυτά που ήδη ξέρει, να παίξει με τα κεριά, να πειραματιστεί με νέες τεχνικές, να φτιάξει νέα μοντέλα…

Δημιουργός χωρίς απωθημένα

Άραγε, με ποιον διάσημο μόδιστρο έχει απωθημένο να συνεργαστεί; «Δεν έχω κανένα απωθημένο. Παλιά έλεγα “αμάν, να συνεργαστώ με τον τάδε ή δείνα σχεδιαστή…” Τώρα με τραβάνε τα νέα παιδιά, γιατί έχουν να μου πουν πράγματα, με πάνε πιο μπροστά. Το να συνεργαστώ με κάποιον καταξιωμένο μού είναι αδιάφορο. Έχω χάσει κάθε ίχνος ματαιοδοξίας. Όπως έρχονται τα πράγματα. Τα μουσεία που έρχονται στο δρόμο τους έρχονται μόνα τους, χωρίς να τα κυνηγάω» λέει ήρεμα και μου αναφέρει ενδεικτικά το θεματικό fashion show του Αχιλλέα Τακτικού στο Ίδρυμα Κατακουζηνού, την ομαδική έκθεση στο Μουσείο Λαλαούνη, όπου θα συμμετάσχει το Γενάρη, αλλά και τις παλιότερες συνεργασίες της, από τη Λουκία και τον Πολατώφ μέχρι τον Filep Motwary.

Τη ρωτάω πώς έφτασε μέχρι εδώ. Τι δυσκολίες είχε; Πώς την αντιμετώπισαν οι Ελληνίδες στην αρχή της καριέρας της; «Δυσκολίες; Τώρα δεν τις θυμάμαι. Δεν έχω κανένα παράπονο από τις Ελληνίδες» μου λέει και μου επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά την εικόνα που έχω στο μυαλό μου για τους πραγματικά επιτυχημένους ανθρώπους, την εικόνα της ήρεμης δύναμης. Η ίδια καλλιτεχνική εμμονή/ανησυχία είναι που την οδηγεί να δημιουργεί 5 διαφορετικές συλλογές το χρόνο, κάτι που δεν ξέρω αν συνηθίζει άλλος Έλληνας σχεδιαστής. Γιατί η σχέση της Μάστορη με το κόσμημα είναι αυτή που έχουν οι διεθνείς σχεδιαστές μόδας. «Οι συλλογές πρέπει να ανανεώνονται, οι ξένοι αλλάζουν τις συλλογές τους, αλλάζουν τους σχεδιαστές τους, τα αλλάζουν όλα. Στη μόδα, ό,τι είναι 40 ημερών είναι παλιό. Εγώ έχω δειγματίσει ήδη για το καλοκαίρι και για τον επόμενο χειμώνα». Αυτή είναι η νοοτροπία των διεθνών οίκων μόδας, που η σχεδιάστρια ενστερνίζεται απόλυτα.

Η εσωστρεφής Μάστορη και οι εξωστρεφείς της δημιουργίες

Είναι λογικό που μετά από 30 σχεδόν χρόνια επιτυχημένης πορείας, η Μάστορη δεν έχει την ανάγκη της αυτοπροβολής ή της υπερέκθεσης στο διαδίκτυο. Όχι από αλαζονεία, αλλά γιατί, όπως μου λέει και η ίδια για το τελευταίο, θα ήταν άδικο για τη δουλειά της. «Γίνεται πολύ κοπιάρισμα γι’ αυτό και δεν εκτίθεμαι πολύ. Εξάλλου, το βρίσκω άδικο να έχω 10 κολιέ σε ένα e-shop – Τι; Κι αυτό είναι όλο;» Επίσης, έχει αρνηθεί επανειλημμένα να βγει σε τηλεοπτικές εκπομπές όπου την καλούν. «Τι να πάω να πω;» αναρωτιέται. Ναι, η επικοινωνιακή τακτική της είναι εσωστρεφής, όπως άλλωστε και ο χαρακτήρας της. Προτιμά να μιλούν τα κοσμήματά της για εκείνην παρά η ίδια να μιλάει γι’ αυτά. Εξάλλου η εσωστρέφεια είναι ίδιον των περισσότερων καλλιτεχνών, και η Μάστορη δεν είναι απλά μια σχεδιάστρια κοσμημάτων αλλά μια καλλιτέχνις. Μια μεγάλη κυρία του σύγχρονου ελληνικού κοσμήματος, μια φωτισμένη δασκάλα και ταυτόχρονα αιώνια μαθήτρια στην τέχνη που υπηρετεί. Κλείνω, με την υποψία πως η ίδια, ως γνήσια «Σπαρτιάτισσα» στη ζωή και στην τέχνη της, μπορεί και να δυσφορεί, αλλά δεν ανησυχώ, είμαι σίγουρη πως θα με συγχωρήσει.

Info
Showroom, Απόλλωνος 30, Πλάκα, 210 7295077
Site http: www.mariamastori.com
Facebook
Pinterest

Read Next

11 Απρ 2024

Η Ειρήνη Δρόσου με ορμή, λάβα και έμπνευση ζωγραφίζει από το νησί της, τη Σαντορίνη

"Η ενέργεια της λάβας με καθορίζει ως καλλιτέχνη" εξηγεί η Ειρήνη Δρόσου.

09 Απρ 2024

ΜΚ Fine Jewelry: H Μαρία Καρκαντζού σχεδιάζει bespoke κοσμήματα με προσωπικότητα

Το κόσμημα ως τρόπος έκφρασης και ιδιαίτερων συμβολισμών.

Περισσότερα από

Made in Greece

04 Απρ 2024

MIA PAPA:Το brand που παντρεύει πολυτέλεια και βιωσιμότητα με τον πιο καλαίσθητο τρόπο

Η Μία Παπά, δημιουργός του brand MIA PAPA, εμπνέεται από την αρχιτεκτονική, την αρχαιότητα και την πίστη ότι το παρόν και το μέλλον της μόδας είναι βιώσιμο.

27 Μαρ 2024

Η Ιωάννα-Πέτρα Τσαντάκη έκανε το Blameyourdaze συνώνυμο της ευέλικτης Αθηναίας

Ένα από τα μακροβιότερα λόκαλ brands της πρωτεύουσας, το Blameyourdaze, εστιάζει στον αλάνθαστο συνδυασμό πρακτικότητας - κομψότητας.

15 Μαρ 2024

MAAN: Γυναίκες όλων των ηλικιών φωτογραφίζονται με τα μαγιό της Μαριλένας Ανδρεάδη

Για τη συλλογή S/S ‘24 το brand ΜΑΑΝ έκανε open call στην Αντίπαρο σε γυναίκες κάθε ηλικίας και σωματότυπου.

12 Μαρ 2024

Vasiliki: Η Κική Καραγιάννη φτιάχνει κοσμήματα με την αρχαία τεχνική του χαμένου κεριού

Τα ασύλληπτα κοσμήματα του brand Vasiliki μοιάζουν σα να ρέουν και να αλλάζουν διαρκώς μορφή.

27 Φεβ 2024

Break a Stone: Η Αγγέλικα Καραλή σχεδιάζει μοντέρνους θησαυρούς

Τα κοσμήματα Break a Stone μοιάζουν με οικογενειακά κειμήλια που κουβαλούν δεκάδες ιστορίες.

25 Φεβ 2024

Βασίλης Μόραλης: Ο κοσμηματοποιός από τη Θεσσαλονίκη που έχει πελάτισσες και σταρ του Χόλιγουντ

Παρά τη σπάνια νόσο του, ο κ. Μόραλης διαπρέπει στο επάγγελμα του.

23 Φεβ 2024

Ο "γκουρού των στολών" που ντύνει χιλιάδες καρναβαλιστές κι έραψε μέχρι και για το Βενετσιάνικο καρναβάλι

Καθώς οι Απόκριες πλησιάζουν το εργοστάσιο της οικογένειας Στράκα έχει "πιάσει φωτιά"!

23 Φεβ 2024

URBANNAH: H Χαρά και ο Χάρης θέλουν το brand τους να βάλει τα δικά του pins στον παγκόσμιο χάρτη

Το streetwear brand URBANNAH δημιουργεί ρούχα από ταξιδιώτες για ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα στηρίζει παιδιά και ενήλικες από ευάλωτα περιβάλλοντα στην Αφρική.

20 Φεβ 2024

Liana Camba: H Ελληνίδα σχεδιάστρια που αγαπά την handmade πολυτέλεια

Το brand Liana Camba, που αποτελεί κεφάλαιο της ελληνικής μόδας, δημιουργικά, δεν βρέθηκε ποτέ σε λιμνάζοντα νερά.

13 Φεβ 2024

Η Νεφέλη Θεοδώρου κάνει συνεδρίες πριν προτείνει σε μια γυναίκα τα κατάλληλα για εκείνη ρούχα

Η Νεφέλη Θεοδώρου σπούδασε ψυχολογία της Μόδας στο Λονδίνο και ως personal stylist βοηθά τις πελάτισσές της να διανύσουν ένα ταξίδι αυτο-εξερεύνησης και ανακάλυψης νέων πτυχών του εαυτού τους.