ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιατί θα ξαναπάω στην έκθεση για τον Γιάννη Τσεκλένη

Μπορεί μια και μόνο αίθουσα να χωρέσει μια δημιουργική πορεία στη μόδα που καλύπτει ένα τέταρτο του αιώνα (1965 - 1991);

Γιατί θα ξαναπάω στην έκθεση για τον Γιάννη Τσεκλένη

Ήταν ένα ηλιόλουστο και αισιόδοξο Σαββατοκύριακο. Με ανάλογες διαθέσεις, ως επισκέπτρια της αναδρομικής έκθεσης «Tseklenis Τα Χρόνια της Μόδας» του φιλόξενου (και τόσο φιλικού στα παιδιά) πολυχώρου Φουγάρο στο Ναύπλιο, μόλις συνειδητοποίησα ότι έχω να περιδιαβώ μια και μόνο αίθουσα φρόντισα να δώσω ραντεβού στο απέναντι Le Cafe τρία τέταρτα μετά. Πίστευα ότι θα είχα ολοκληρώσει την περιήγησή μου - μη πω πως θα είχα στριμώξει και μια εμφάνιση στο μικρό και κομψό Πωλητήριο.

Κι όμως. Η ώρα του ραντεβού έφτασε κι εγώ δεν βρισκόμουν ακόμα ούτε στα μισά...

Κάπως έτσι σου κλείνει το μάτι μια πυκνή και μεστή έκθεση που στήθηκε με έξυπνο τρόπο έτσι ώστε να αξιοποιεί κάθε χιλιοστό του χώρου που καταλαμβάνει. Δεν είναι μόνο οι συλλογές ρούχων κι υφασμάτων του Έλληνα σχεδιαστή με τη διεθνή φήμη - ξεκινώντας από το 1965, όταν λάνσαρε την πρώτη του συλλογή, και καταλήγοντας στο 1991 με την οριστική του αποχώρηση από τον κόσμο της μόδας. Είναι κι οι μακέτες υφασμάτων, οι φωτογραφίες, τα ντοκουμέντα της εποχής, οι ταινίες και το σπάνιο εποπτικό υλικό από το αρχείο του που συνθέτουν μια δυναμική εικόνα της ζωής και του έργου του, η οποία προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις.

Για να ξεφυλλίσεις μόνο το έντυπο υλικό που, δίπλα στους πάγκους με το συμβολικό εισιτήριο των 2 ευρώ, προλογίζει τα όσα θα δεις μετά, χρειαζόσουν ήδη αρκετή ώρα. Και κάπως έτσι το ταξίδι ξεκίνησε.

Γιατί θα ξαναπάω στην έκθεση για τον Γιάννη Τσεκλένη
Σαν ένα πολύχρωμο δάσος από εμπνεύσεις οι δημιουργίες του σχεδιαστή ορθώνονταν στον χώρο οργανωμένες ανά συλλογή και με χρονολογική βάση.

Σαν ένα πολύχρωμο δάσος από εμπνεύσεις οι δημιουργίες του σχεδιαστή ορθώνονταν στον χώρο οργανωμένες ανά συλλογή και με χρονολογική βάση. Μπορούσε έτσι εύκολα να δει κανείς τις ιστορικές περιόδους ('όπως «Βυζαντινά χειρόγραφα», «Βεργίνα») αλλά και τα ιστορικά πρόσωπα (όπως «El Greco») που αποτέλεσαν αστείρευτη πηγή δημιουργίας για τον Γιάννη Τσεκλένη. Μπορούσε, επίσης, να δει την ποικιλία των υφασμάτων που ζωντάνεψαν τα σχεδιαστικά του οράματα. Και πως να μην σταθείς στο βίντεο που οπτικοποιούσε με εικόνα αυτή τη δημιουργική πορεία;

Αφησα προς το τέλος το χρονολόγιο δίχως να περιμένω πως θα βυθιζόμουν στην ανάγνωσή του τόση ώρα. Δεν ήταν μόνο η βιωματική περιγραφή της ζωής του, 81χρονου σήμερα, μετρ που συνέδεσε τη δημιουργική του δράση με την Ολυμπιακή, το Μινιόν, τις σχολικές στολές και τόσα άλλα.΄Ηταν και το «πάντρεμα» με πολιτικά, καλλιτεχνικά γεγονότα και φωτογραφίες της εποχής που ζωντάνεψαν σε πολλές εκφάνσεις τους τα χρόνια του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα και, κυρίως, το πως αυτά επέδρασαν στις δημιουργίες του Τσεκλένη.

Η πορεία στη μόδα σταματά το 1991.

Η πορεία στη μόδα σταματά το 1991. Την εποχή που έβλεπε τις βιομηχανίες υφασμάτων να κλείνουν κι έχοντας προσπαθήσει «ηρωϊκά», όπως αναφέρει η πρόεδρος του ΠΛΙ, Ιωάννα Παπαντωνίου, να εξάγει την ελληνική μόδα στο εξωτερικό χωρίς την υποστήριξη που θα έπρεπε να είχε, αποφάσισε να αποχωρήσει από τη μόδα. Σιωπηρά αλλά τελεσίδικα. Από τότε διοχετεύει το ταλέντο και την αειθαλή του φόρα σε άλλες μορφές δημιουργίας. Και δεν σταματά.

Όταν σήκωσα το κεφάλι από τον κόσμο του Γιάννη Τσεκλένη για να δω το ρολόι μου, συνειδητοποίησα ότι έχω αργήσει κατά πολύ στο ραντεβού μου. Εφυγα αλλά την έκθεση δεν τη χόρτασα. Κι αυτό, νομίζω είναι η μεγαλύτερή της επιτυχία.

Όταν σήκωσα το κεφάλι από τον κόσμο του Γιάννη Τσεκλένη για να δω το ρολόι μου, συνειδητοποίησα ότι έχω αργήσει κατά πολύ στο ραντεβού μου. Εφυγα αλλά την έκθεση δεν τη χόρτασα. Κι αυτό, νομίζω είναι η μεγαλύτερή της επιτυχία.

Λίγα λόγια για τον δημιουργό

Ο Γιάννης Τσεκλένης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1937 και από πολύ νέος εργάστηκε στην οικογενειακή επιχείρηση εμπορίας υφασμάτων. Σε ηλικία 27 ετών διαδέχθηκε τον πατέρα του και δοκίμασε το ταλέντο του στη σχεδίαση υφασμάτων, δημιουργώντας σχολή για πολλούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1961 ίδρυσε την εταιρία μελετών και διαφήμισης “Spectra”, ενώ το 1967 άρχισε τη σχεδίαση ολοκληρωμένων συλλογών μόδας και δημιούργησε την αλυσίδα “boutiques Tseklenis”. Ο Γιάννης Τσεκλένης πρωτοστάτησε στην οργάνωση της περίφημης εκδήλωσης ελληνικής μόδας το 1970 και πάλεψε πολλά χρόνια για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής στην Ελλάδα με στόχο τις επώνυμες ελληνικές εξαγωγές. Το 1972 τα είδη του πωλούνται σε 30 περίπου χώρες. Από το 1991 ασχολείται με άλλες μορφές δημιουργίας (διαμόρφωση εσωτερικών χώρων μέσων μαζικής συγκοινωνίας, ξενοδοχείων και συνεδριακών αιθουσών). / ΠΗΓΗ: Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα

Info:

Το ΦΟΥΓΑΡΟ, σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, παρουσιάζει στη FOUGARO THE GALLERY Nafplion μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον Έλληνα δημιουργό Γιάννη Τσεκλένη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 25 Νοεμβρίου 2018.

Επιμέλεια: Δημήτρης Ξανθούλης. Γενική εποπτεία έκθεσης: Ιωάννα Παπαντωνίου. Σχεδιασμός: Σταμάτης Ζάννος. Σύμβουλος: Νόλη Μωυσή. Δωρεάν ξεναγήσεις για το κοινό κάθε Παρασκευή 18.00 Αγγελική Ρουμελιώτη, Υπεύθυνη Συλλογών ΠΛΙ κάθε Σάββατο 13.00 Γιάννης Τσιόδρας, Ιστορικός – Υπεύθυνος Βιβλιοθήκης Φουγάρου κάθε Κυριακή 13.00 Δημήτρης Ξανθούλης, επιμελητής της έκθεσης .

Γενική είσοδος 2€ για την ενίσχυση του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

www.fougaro.gr

Δείτε το βίντεο - Μοντάζ: Βαγγέλης Παπουτσής

Read Next

24 Σεπ 2024

Majestæt: Η Μαρία Σταύρου μας συστήνει το νέο power suit της σύγχρονης γυναίκας

Το brand Majestæt ακολουθεί τη γυναίκα του σήμερα και τις ανάγκες της με μία εκδοχή της κομψότητας που πάλλεται στους ρυθμούς του σύγχρονου lifestyle.

25 Αυγ 2024

Sun Φλερτ: Η Σοφία Καραγιάννη βρήκε στο φλερτ την κινητήριο δυναμη να δημιουργήσει το δικό της brand

Το Sun Φλερτ με την υψηλών προδιαγραφών αισθητική έρχεται με ορμή για να καθιερωθεί ως ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αθηναϊκά brands.

Περισσότερα από

Made in Greece

24 Αυγ 2024

PRIGIPO: Η Καλομοίρα Παπαγεωργίου έβαλε με τα κοσμήματά της το ρήμα "Πριγκιπώ" στα χείλη όλων μας

Το brand κοσμημάτων PRIGIPO έχει δημιουργήσει μια μοναδική κληρονομιά στη λόκαλ σκηνή αργυροχρυσοχόων που ξεπέρασε τα σύνορα του αθηναϊκού εμπορικού τριγώνου.

22 Αυγ 2024

Sofi Victoratou: Τα παπούτσια της Σοφίας Βικτωράτου εμφανίζονται στην 4η σεζόν του Emily In Paris

Δύο τουλάχιστον ζευγάρια Sofi Victoratou θα πρωταγωνιστήσουν στη σειρά - φαινόμενο του Netflix.

18 Αυγ 2024

Aeraki: Για τη Χρυσάνθη Κοκοτσάκη όλα ξεκίνησαν από το απόλυτο καλοκαιρινό item, το παρεό

Το brand Aeraki που ξεκίνησε από τα παρεό με μοναδικά handmade prints, λανσάρει φέτος την πρώτη του resort συλλογή.

13 Αυγ 2024

Peace and Chaos: Η Νεφέλη και ο Δημήτρης βρήκαν την ισορροπία ανάμεσα στις αντιθέσεις

Το brand Peace and Chaos, με τη μακρόχρονη πορεία στο εγχώριο ένδυμα, μας έμαθε ότι είναι "οκ" να αγαπάμε όλες τις πλευρές του εαυτού μας.

09 Αυγ 2024

Θίς: Ο Δημήτρης Χατζησταμάτης δεν χτίζει παλάτια στην άμμο, αλλά φτιάχνει από αυτήν κοσμήματα

Τα κοσμήματα Θίς του Δημήτρη Χατζησταμάτη είναι φτιαγμένα από άμμο και καλοκαιρινές αναμνήσεις.

23 Ιουλ 2024

Cristiano Marcheli: Θα παρουσιάσει τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025 στο Salt Water Showroom

Η Cristiano Marcheli θα συνεργαστεί με το Salt Water Showroom για την παρουσίαση της συλλογής Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025.

21 Ιουλ 2024

Deos Studio: Η Θάλεια Φωτάκη για την πρώτη της συλλογή εμπνέεται από τις grande dames του ελληνικού σινεμά

Η καλοκαιρινή συλλογή του Deos Studio "Τόσα Καλοκαίρια" φαντάζεται τι θα φορούσαν η Μελίνα Μερκούρη και η Τζένη Καρέζη σήμερα.

19 Ιουλ 2024

Savapile: Η Λίζα Σαρηγιαννίδου μεγάλωσε με τη μυρωδιά της ψάθας στο πιλοποιείο του πατέρα της

Η Λίζα Σαρηγιαννίδου συνεχίζει την παράδοση του πιλοποιού πατέρα της στο εργαστήριο του Savapile στου Ψυρρή, φτιάχνοντας μεταξύ άλλων τις singature υπερμεγέθεις καπελίνες της.

11 Ιουλ 2024

Eileen Pappas: Η Αϊλήν Παππά εμπνεύστηκε την πρόσφατη συλλογή της από δύο αδέσποτα γατάκια που υιοθέτησε

Τα χειροποίητα κοσμήματα Eileen Pappas είναι statement κομμάτια φτιαγμένα για να ζουν κοντά καρδιά εκείνου που τα φοράει.

04 Ιουν 2024

The C edition: Τα κορμάκια της Χριστίνας Κατσαούνη γίνονται (επιτέλους) μαγιό

Η "sea edition" του The C edition, του brand που έκανε τα κορμάκια τη fashion εμμονή μας.