«Θυμάμαι ότι το πρώτο μου σπίτι στην Αθήνα, στο Λυκαβηττό, υπήρξε εργαστήριο μιας Ελληνίδας κεραμίστριας και ότι όταν μπήκα για να μείνω, αισθάνθηκα ότι ήθελα να κάνω ό,τι έκανε κι εκείνη. Από τότε (έχουν περάσει 20 χρόνια), έχω κρατήσει ένα μισοτελειωμένο γλυπτό που βρήκα εκεί (και προφανώς δεν ήθελε να πάρει μαζί της) και το κουβαλάω σε κάθε μετακόμιση. Αυτή η ζήλεια, που δεν ήταν κακιά, αυτή η βαθιά επιθυμία να κάνω ό,τι έκανε, με οδήγησε να αλλάξω κατεύθυνση στη ζωή μου. Είχα σπουδάσει στη Νομική, αλλά στην Ελλάδα θα γύρναγα στην παλιά μου αγάπη, την Τέχνη» λέει η κεραμίστρια Eleonore Trenado-Finetis και συνεχίζει. 

«Μέχρι τότε, η επαγγελματική μου ζωή δε με γέμιζε και έτσι αποφάσισα κάποια στιγμή να παρακολουθήσω μαθήματα χειροποίητου κοσμήματος, που σιγά σιγά, μετά από κάποια χρόνια, με οδήγησαν σε ένα σεμινάριο κεραμικού κοσμήματος. Η γνωριμία με τον πηλό ήταν όπως όταν πραγματικά ερωτεύεσαι και λες : that’s it! Με το πιο απλό υλικό, μπορούσα να πλάθω ό,τι αντικείμενο και ό,τι σχήμα ήθελα : από μια πέτρα έως ένα τεράστιο γλυπτό ή πιατέλα. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μπορούσα να τα χρωματίσω και να ζωγραφίσω επάνω. Ο πηλός είναι το μόνο υλικό το οποίο μπορεί να δουλευτεί χωρίς εργαλείο αλλά μόνο με τα χέρια. Δεν υπάρχει άλλο τέτοιο υλικό. Επίσης πολλές φορές έχω αισθανθεί και σκεφτεί ότι αυτό το υλικό που μπορούμε να πλάθουμε με τα χέρια, κρατάει την ενέργεια του δημιουργού του. Ένα χειροποίητο μπολ είναι σχεδόν ζωντανό. Λες και ο πηλός έχει μνήμη και κρατάει τα συναισθήματα». 

«Πολλές φορές έχω αισθανθεί και σκεφτεί ότι αυτό το υλικό που μπορούμε να πλάθουμε με τα χέρια, κρατάει την ενέργεια του δημιουργού του».

-Τι σας έλκει στην κεραμική και γιατί δημιουργήσατε ένα χώρο όπου παρουσιάζεται σχεδόν αποκλειστικά;

Στην πραγματικότητα ανακάλυψα την κεραμική παρακολουθώντας ένα σεμινάριο της Δώρα Χαραλαμπάκη, για την κατασκευή κεραμικού κοσμήματος. Είχα ήδη κάνει κάποια σεμινάρια μικρογλυπτικής. Το πάθος εκδηλώθηκε άμεσα αλλά δεν ήξερα ότι θα διατηρούταν σ’ αυτή την ένταση, γιατί μου άρεσαν και αλλά πράγματα στις τέχνες. Ενδιαφέρομαι για τη φωτογραφία, τη ζωγραφική, το design, τη γλυπτική, την χαρακτική, το ψηφιδωτό...

Αυτό που βρήκα υπέροχο στο κεραμικό είναι η αντιφατική του φύση : ευαίσθητο και ανθεκτικό, διαχρονικό. Η κεραμική σαν τεχνική χρειάζεται πολλές γνώσεις, όμως και με λίγες τεχνικές, μπορούμε να κάνουμε άπειρα πράγματα.

Αυτό που μου ταιριάζει ιδιαίτερα είναι ότι η πρώτη ύλη είναι αυθεντική, ταπεινή και ταυτόχρονα μας επιτρέπει να κάνουμε αριστουργήματα. Ο πηλός πλάθεται, κόβεται, σκαλίζεται, αφαιρείται, προστίθεται, στεγνώνει, ψήνεται -μία φορά η παραπάνω-, γυαλώνεται, ζωγραφίζεται... μερικές φορές συμπεριφέρεται αλλιώς από τι είχαμε υπολογίσει και το άνοιγμα του καμινιού είναι συχνά μία στιγμή έκπληξης.

Επίσης, και πάρα πολύ σημαντικό για μένα, είναι η ελευθερία και η δυνατότητα έκφρασης που δίνει στον καλλιτέχνη. Με ένα κομμάτι πηλό μπορεί να φτιάξει ένα απλό πιάτο, ένα εικαστικό χρηστικό αντικείμενο, μία παράσταση τριδιάστατη, ένα γλυπτό, ένα κρεμαστό...

Πέραν από τις τεχνικές και τις αισθητικές ιδιότητες, θεωρώ ότι ο πηλός είναι δέκτης της ενέργειας και των συναισθημάτων του καλλιτέχνη. Το σημάδι του χεριού του ανθρώπου δεν καταστρέφεται, κατά τη γνώμη μου, με το ψήσιμο και παραμένει μέσα στο τελικό αντικείμενο.

Και εδώ προσθέτω το εξής : είναι το μοναδικό υλικό που μπορεί να πλάθεται από το χέρι του ανθρώπου απευθείας - δηλαδή χωρίς κανένα εργαλείο. Δεν υπάρχει άλλο τέτοιο υλικό.

«Ο Pablo Picasso δεν αξιολογούσε τους διάφορους τομείς της τέχνης ιεραρχικά αλλά ενδιαφέρονταν για όλους για να εκφραστεί. Και η κεραμική ήταν ένα σημαντικό μέρος αυτού».

-Η έκθεση Ancient vibes in Greek ceramics πήρε παράταση μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Ποιοι παίρνουν μέρος στην έκθεση αυτή και τι σας έχει κάνει εντύπωση στα έργα τους;

Σε αυτήν την πρώτη μας έκθεση, καλέσαμε 35 κεραμίστες καλλιτέχνες και 15 εικαστικούς με άλλη ειδικότητα. Όσον αφορά τους κεραμίστες, η επιλογή τους βασίζεται πάνω στην υπάρχουσα συνεργασία μας ή στο γεγονός ότι έχουν ήδη δημιουργήσει έργα τα οποία είναι σχετικά με το θέμα που επιλέξαμε.

Μερικοί από αυτούς είναι εξαρχής κεραμίστες, κάποιοι όμως προέρχονται από άλλες κατευθύνσεις και έχουν ανακαλύψει την κεραμική στην πορεία. Αυτό είναι συνηθισμένο πια. Υπάρχει αρχιτέκτονας/κεραμίστας, γραφίστας/κεραμίστας, designer/καραμιστας... Όταν ο τομέας προέλευσης είναι καλλιτεχνικός υπάρχει συχνά πάντρεμα των γνώσεων και των τεχνικών.

Δεδομένο ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες έχουν μια ή παραπάνω δραστηριότητες και ότι ο διάλογος μεταξύ τεχνών είναι κάτι που είναι ωφέλιμο για όλους, επέλεξα να προσκαλέσω καλλιτέχνες φωτογράφους, γλύπτες, designers. Αυτοί οι καλλιτέχνες έχουν μια άλλη μάτια, και εκφράζουν το αρχαίο με διαφορετικό τρόπο.

Επίσης, και ίσως πιο σημαντικό για μένα, είναι ότι οι καλλιτέχνες οι ίδιοι ασχολούνται με διαφορά μέσα: ο ένας κάνει γλυπτική αλλά και κεραμικό κόσμημα, ο άλλος παντρεύει τη ζωγραφική και την κεραμική, ο τρίτος ασχολείται με την φωτογραφία και το design αντικείμενο, ένας άλλος με το graffiti και την κεραμική...

Αυτό που μπορεί να παρατηρεί κάποιος όταν επισκέπτεται την έκθεση είναι ότι όλα τα έργα είναι πολύ διαφορετικά. Ο καθένας έχει πραγματικά το βλέμμα του και το στυλ του. Αυτό ισχύει και για τους φωτογράφους, τους γλύπτες και τους designers.

«Η κεραμική επηρεάζει και επηρεάζεται από άλλες τέχνες. Το υλικό χρωματίζεται, ζωγραφίζεται, είναι μια τρισδιάστατη τέχνη η οποία βρίσκεται στην διασταύρωση της γλυπτικής και της ζωγραφικής».

-Γράφετε στο ΔΤ για τον τρόπο με τον οποίο οι Τέχνες αλληλοσυμπληρώνονται. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τη διαλεκτική της κεραμικής με τις άλλες τέχνες;

Η κεραμική δεν είναι μια τέχνη που είναι ξεχωριστή/απομονωμένη. Μπήκε πλέον στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και αρχίζουν οι γλύπτες αλλά και οι ζωγράφοι να ενδιαφέρονται για αυτό το υλικό και την τεχνική σε μεγαλύτερο βαθμό.

Η κεραμική επίσης επηρεάζει και επηρεάζεται από άλλες τέχνες. Το υλικό χρωματίζεται, ζωγραφίζεται, είναι μια τρισδιάστατη τέχνη η οποία βρίσκεται στην διασταύρωση της γλυπτικής και της ζωγραφικής. Βέβαια όλα τα αντικείμενα δεν είναι καλλιτεχνικά αλλά αυτό εξαρτάται από τον κάθε δημιουργό.

Κάπως έτσι η Fanny Mesnard, κεραμίστρια καλλιτέχνης από τον Καναδά, δηλώνει ότι στην τέχνη της υπάρχει διαρκώς ένα πήγαινε-έλα μεταξύ γλυπτικής και ζωγραφικής. «Η ζωγραφική (λέει) ενσωματώνεται στην γλυπτική, και αντίστροφα, η γλυπτική μπορεί να εμπνεύσει μοτίβα που θα μπουν μετά στην ζωγραφική».

Ο Pablo Picasso, για παράδειγμα, δεν αξιολογούσε τους διάφορους τομείς της τέχνης ιεραρχικά αλλά ενδιαφέρονταν για όλους για να εκφραστεί. Και η κεραμική ήταν ένα σημαντικό μέρος αυτού.

Κάπως έτσι πρέπει, κατά τη γνώμη μου, ένας καλλιτεχνικός χώρος - ακόμα και αφιερωμένος στην κεραμική - να συμπεριλαμβάνει/παρουσιάζει και άλλους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης (φωτογραφία, γλυπτική, ζωγραφική κλπ.). Απλά η δικιά μου οπτική δίνει βαρύτητα στην κεραμική και θέλω σε εκείνη να δώσω έμφαση.

«Στο Κουκάκι, ο κόσμος θέλει να ανακαλύψει και να μάθει λεπτομέρειες για τα αντικείμενα και τους καλλιτέχνες που τα φτιάχνουν. Υπάρχει h διάθεση του κοινού να μάθει κάτι παραπάνω, να έρθει σε επαφή με τους δημιουργούς».

-Τι έχετε μάθει από την εμπειρία σας μέχρι στιγμής, ως ιδιοκτήτριας του Mon Coin Studio και ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Καταρχάς ευχαριστώ όλους τους φίλους και υποστηριχτές μας. Η ύπαρξη του Mon Coin Studio απαίτησε πολύ υπομονή και επιμονή.

Το Mon Coin στο Κουκάκι, το άλλο «παιδί μου», είναι ένα ceramics shop που προτείνει κυρίως χρηστικά κεραμικά Ελλήνων κεραμιστών.

Το Mon Coin Studio στο Μοναστηράκι, πάει πιο πέρα και είναι ένας χώρος ο οποίος περιλαμβάνει: την πώληση χρηστικών κεραμικών με αισθητικό χαρακτήρα, την έκθεση κεραμικών έργων, την παρουσίαση Ελλήνων καλλιτεχνών κεραμιστών και σε λίγο, την πραγματοποίηση workshops για το κοινό ώστε να ανακαλύψει την κεραμική. Επίσης προετοιμάζω τη δικιά μου παραγωγή αφού πήρα τον συγκεκριμένο χώρο αρχικά και για να φτιάξω τα δικά μου κεραμικά.

Για εμένα, το Mon Coin Studio είναι η απόδειξη ότι το όνειρο του καθενός μπορεί να γίνει πραγματικότητα παρόλα τα εμπόδια, εάν υπάρχει προσπάθεια και αυτό που λένε το «no matter what».

Επίσης, όπως το είχα ήδη καταλάβει στο Κουκάκι, ο κόσμος θέλει να ανακαλύψει και να μάθει λεπτομέρειες για τα αντικείμενα και τους καλλιτέχνες που τα φτιάχνουν. Υπάρχει h διάθεση του κοινού να μάθει κάτι παραπάνω, να έρθει σε επαφή με τους δημιουργούς.

Όποτε συνεχίζω να κάνω αυτό που έχω ξεκινήσει, με τη βοήθεια όλων των εμπλεκομένων και των καλλιτεχνών, ώστε το Mon Coin Studio να είναι: χώρος παρουσίασης και πώλησης κεραμικών έργων, χώρος προώθησης των δημιουργών, χώρος συνάντησης μεταξύ καλλιτεχνών, εντάσσοντας επίσης και άλλους Έλληνες εικαστικούς.

Στο χώρο αυτό βεβαίως είναι πολύ σημαντική η πώληση γιατί όχι μόνο μας επιτρέπει να συνεχίζουμε αυτό που κάνουμε αλλά είναι επίσης αυτό που υποστηρίζει τον κάθε καλλιτέχνη στην προσπάθεια του.

Σε γενικές γραμμές, θα προτείνουμε, εναλλακτικά, περιοδικές εκθέσεις (περίπου 4 το χρόνο) και περιόδους όπου ο χώρος θα λειτουργήσει σαν πωλητήριο.

 

*Η έκθεση ANCIENT VIBES IN CONTEMPORARY CERAMICS θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Οκτωβρίου

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Akron Aoton, Diane Alexandre, Γιώργος Βεβάτσης, Jasper Handmade Ceramics, Coxx, Cream, Ema Ramanskaite – Ea Ceramic Studio, Άρης Ταμπατσίκος – Ea Ceramic Studio, Pink Dolphin, Aris Galstyan, Evi Geo, Γιάννης Ζώης, Γιάννης Βογιατζής, Σταύρος Καρνάκης, Ismene King, Χαρούλα Κοροπούλη, Κατερίνα Λατούφη, Νίκος Λεμπέσης, Ηλίας Λιανός, Μυρτώ Λυκοπούλου, Γιάννης Μαμουτζής, Μαρία Μαρίνογλου, Maru Meleniou, Χριστίνα Μόραλη, Δέσποινα Ξενάκη, Αντώνης Παλλές, Χάρης Πανουσόπουλος, Αγγελική Παπαδοπούλου, Γιώργος Τριχάς, Χρόνης Τσακιρακάκης, Θεοδώρα Τσιράκογλου, Yfi Ceramics, Κίκα Χηνάρη, Ηλίας Χριστόπουλος, Woozy.

Mon Coin Studio Διεύθυνση: Θησείου 7, Μοναστηράκι 210 3217806

facebook.com/moncoinstudio

«Το Mon Coin Studio στο Μοναστηράκι, πάει πιο πέρα και είναι ένας χώρος ο οποίος περιλαμβάνει: την πώληση χρηστικών κεραμικών με αισθητικό χαρακτήρα, την έκθεση κεραμικών έργων, την παρουσίαση Ελλήνων καλλιτεχνών κεραμιστών»
«Το Mon Coin Studio είναι η απόδειξη ότι το όνειρο του καθενός μπορεί να γίνει πραγματικότητα παρόλα τα εμπόδια, εάν υπάρχει προσπάθεια και αυτό που λένε το "no matter what"».

 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

TAGS