ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Περνά από γενιά σε γενιά, παράγει τα προϊόντα στην Ελλάδα, η κρίση δεν την φρενάρει. Είναι η Matis!

Μια εταιρεία ελληνικών ρούχων εξακολουθεί να κερδίζει έδαφος σε μια προβληματική - κατά κοινή ομολογία - αγορά. Πώς τα καταφέρνει άραγε;

Περνά από γενιά σε γενιά, παράγει τα προϊόντα στην Ελλάδα, η κρίση δεν την φρενάρει. Είναι η Matis!

Έχει συμπληρώσει ήδη σαράντα χρόνια πορείας. Μέσα σε αυτά, απέκτησε 400 σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα, άνοιξε καταστήματα στο εξωτερικό και σήμερα, που οι ανταγωνιστές της κατεβάζουν ρολά ο ένας μετά τον άλλον, συνεχίζει, όχι μόνο να επιβιώνει, αλλά και να αναπτύσσεται. Ο Βασίλης Σταμάτης, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της «Matis» μαζί με τον αδερφό του, Μάριο, μας εξηγεί με ποιους τρόπους το έχουν πετύχει: «H εταιρεία ιδρύθηκε το 1974 από τους γονείς μας, Γιώργο και Σωτηρία, με έδρα το Ν. Φάληρο. Από την αρχή, στόχος ήταν να προσφέρει γυναικεία ενδύματα καλής ποιότητας και, στο πλαίσιο της φιλοσοφίας της, είχε ιδιόκτητα κτίρια, παρήγαγε τα προϊόντα της εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα και απέφευγε τον τραπεζικό δανεισμό. Το '86 μετεγκαταστάθηκε στην Καλλιθέα, όπου παραμένει μέχρι σήμερα. Το ΄97 άρχισα να εργάζομαι κι εγώ σε αυτήν, το '05 και ο αδερφός μου και από ένα σημείο και μετά πέρασε στα δικά μας χέρια. Ουσιαστικά, αναπτύχθηκε χρόνο με το χρόνο, κάνοντας σταδιακά βήματα ανόδου».

Με ποια στρατηγική τη διοικήσατε εσείς και ο αδερφός σας ως νέα γενιά μάνατζερ;

Ανοίξαμε καταστήματα αποκλειστικά με ρούχα «Matis», ενώ μέχρι τότε τα προϊόντα μας πωλούνταν όπου ο καταναλωτής έβρισκε και άλλες μάρκες. Αλλάξαμε το σχεδιασμό των ρούχων, απευθυνόμενοι σε πιο νεανικό κοινό. Αυξήσαμε τα σημεία πώλησης σε 400, μπαίνοντας και σε όλα τα Attica της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ξεκινήσαμε εξαγωγές σε Ιταλία, Ρωσία, Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία, ενώ φτιάξαμε και δικά μας καταστήματα στην Κύπρο και το Λίβανο. Και το 2011, ήμασταν η πρώτη ελληνική βιοτεχνία γυναικείων ενδυμάτων που άνοιξε e-shop για διαδικτυακές αγορές.

Περνά από γενιά σε γενιά, παράγει τα προϊόντα στην Ελλάδα, η κρίση δεν την φρενάρει. Είναι η Matis!
O Βασίλης Σταμάτης (αριστερά) μαζί με τον αδερφό του, Μάριο.

Σήμερα, οι μισθοί των καταναλωτών έχουν μειωθεί δραματικά, τα δεκαήμερα προσφορών δεν αποδίδουν, οι αλυσίδες φθηνών ρούχων κατακλύζουν την αγορά. Πώς η «Matis» επεκτείνεται;

Από τότε που ξέσπασε η κρίση, μας βοήθησαν τρία πράγματα: Πρώτον, ότι είχαμε ήδη μια ιστορία πίσω μας, οπότε δεν χρειάστηκε να ψάξουμε από την αρχή πελατολόγιο, αλλά κυρίως να διατηρήσουμε το υπάρχον σε μια δύσκολη περίοδο. Δεύτερον, η απουσία τραπεζικού δανεισμού μάς έδωσε την ευελιξία να μη μεταφέρουμε την παραγωγή σε χώρες με χαμηλό κόστος εις βάρος της ποιότητας. Και τρίτον, η επέκταση στο εξωτερικό και το ηλεκτρονικό εμπόριο μάς βοήθησαν να καλύψουμε τα έσοδα που ενδεχομένως θα χάναμε, λόγω της οικονομικής κατάστασης, από την ελληνική αγορά. Έτσι, ακολουθήσαμε επιθετική πολιτική και από το 2010 και μετά η «Matis» έχει ρυθμό ανάπτυξης 10-15% ετησίως.

Τι σημαίνει για μια ελληνική επιχείρηση να αναλαμβάνει όλα τα στάδια παραγωγής των προϊόντων της;

Κατ' αρχάς, ο σχεδιασμός ενδύματος είναι πολύ δυνατός στην Ελλάδα, εφόσον υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι δημιουργοί με ιδέες που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από την ιταλική ή τη γαλλική μόδα. Το ζήτημα, όμως, είναι το υψηλό κόστος της παραγωγής, το οποίο, μάλιστα, δεν υποστηρίζεται ούτε από την Πολιτεία, ούτε από τις συνθήκες της κρίσης. Παρότι η «Matis», λοιπόν, κατάφερε να κρατήσει την παραγωγή της εδώ, το 2010, οι περισσότερες εταιρείες τη μετέφεραν σε χώρες με πολύ φθηνά εργατικά χέρια, με αποτέλεσμα να αντεπεξέλθουν μεν στις οικονομικές υποχρεώσεις τους, αλλά και να θυσιάσουν σε μεγάλο βαθμό την ποιότητά τους.

Πόσο επηρέασε την απήχηση της εταιρείας η δημιουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος το 2011;

Στην αρχή, οι Ελληνίδες ήταν πολύ επιφυλακτικές, τόσο με την επιλογή προϊόντων, όσο και με τις πληρωμές διαδικτυακά. Σταδιακά, όμως, άρχισαν να εξοικειώνονται, πρώτα οι νεότερες γενιές και έπειτα οι υπόλοιπες, γιατί κατάλαβαν ότι είναι εύκολο να ενημερώνονται για όλα τα προϊόντα με ένα κλικ, να κάνουν παραγγελίες ακόμα και αν μένουν στην επαρχία ή το εξωτερικό, να τις παραλαμβάνουν πολύ σύντομα στο σπίτι τους και, αν για κάποιο λόγο δεν μείνουν ικανοποιημένες, να έχουν τη δυνατότητα αλλαγής με άλλο είδος ή ακόμα και επιστροφής χρημάτων. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, πάντως, έχουν μεγάλη δυναμική. Στο δικό μας e-shop, π.χ., από το 2011 μέχρι σήμερα σημειώνουν από 70 έως 100% αύξηση ετησίως.

Έρευνες δείχνουν ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις επιβιώνουν ευκολότερα μέσα στην κρίση. Για ποιους λόγους;

Διότι καταθέτεις πολλή περισσότερη δουλειά, η συνεννόηση μεταξύ των εργαζομένων είναι πιο άμεση και αποτελεσματική και υπάρχει προσωπική επαφή με τον πελάτη, κάτι που στον ίδιο αρέσει. Δεν είναι, δηλαδή, απρόσωπη η κατάσταση, όπως σε μια πολυεθνική επιχείρηση, όπου, αν κάποιος θελήσει να ρωτήσει ή να ζητήσει κάτι παραπάνω, δεν μπορεί να βρει ποιος είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να το πει.

Έχοντας, επίσης, καταστήματα στην Κύπρο και το Λίβανο, πώς μια ελληνική εταιρεία μπορεί να κερδίσει την εμπιστοσύνη και τις εντυπώσεις στο εξωτερικό αυτή την εποχή;

Όπου δεν υπάρχει κρίση και η επιλογή του προϊόντος δεν γίνεται κυρίως με βάση την τιμή, αυτό που μετράει είναι η ποιότητα. Αν, λοιπόν, παράγεις ρούχα τα οποία είναι στη μόδα και έχουν καλές ποιοτικές προδιαγραφές, παραδίδεις το εμπόρευμα χωρίς καθυστέρηση όταν το χρειαστεί ο πελάτης και έχεις τη δυνατότητα να προσφέρεις τις ποσότητες που ζητά η συγκεκριμένη αγορά, μπορείς να έχεις επιτυχία και εκεί.

Τι σχέδια έχετε για το μέλλον;

Θέλουμε να επεκταθούμε περισσότερο στα Βαλκάνια, που, λόγω της καθυστέρησης με τα capital controls, θα πραγματοποιήσουμε μέσα στα επόμενα ένα-δύο χρόνια. Επίσης, να διευρύνουμε το δίκτυο καταστημάτων μας στην Ελλάδα, αλλά όταν ομαλοποιηθεί λίγο η οικονομική κατάσταση γιατί τώρα τα χέρια μας είναι δεμένα. Γενικά, την επιθετική μας πολιτική δεν την εγκαταλείπουμε, αλλά μια απόφαση που σε άλλες εποχές εξέταζες μια φορά, τώρα πρέπει να την εξετάσεις δέκα. Αποφεύγουμε, λοιπόν, το υπερβολικό ρίσκο για να μην διακινδυνεύσουμε ό,τι έχουμε χτίσει μέχρι σήμερα, κάνουμε τα βήματα που αντέχει η τσέπη μας, ακολουθούμε διεθνείς τάσεις όπως το e-shop προσαρμοσμένες στα ελληνικά δεδομένα και προσπαθούμε να προσφέρουμε τις επιλογές που προσφέρει και μια ξένη εταιρεία, αλλά με ελληνική υπογραφή.

Read Next

11 Απρ 2024

Η Ειρήνη Δρόσου με ορμή, λάβα και έμπνευση ζωγραφίζει από το νησί της, τη Σαντορίνη

"Η ενέργεια της λάβας με καθορίζει ως καλλιτέχνη" εξηγεί η Ειρήνη Δρόσου.

09 Απρ 2024

ΜΚ Fine Jewelry: H Μαρία Καρκαντζού σχεδιάζει bespoke κοσμήματα με προσωπικότητα

Το κόσμημα ως τρόπος έκφρασης και ιδιαίτερων συμβολισμών.

Περισσότερα από

Made in Greece

04 Απρ 2024

MIA PAPA:Το brand που παντρεύει πολυτέλεια και βιωσιμότητα με τον πιο καλαίσθητο τρόπο

Η Μία Παπά, δημιουργός του brand MIA PAPA, εμπνέεται από την αρχιτεκτονική, την αρχαιότητα και την πίστη ότι το παρόν και το μέλλον της μόδας είναι βιώσιμο.

27 Μαρ 2024

Η Ιωάννα-Πέτρα Τσαντάκη έκανε το Blameyourdaze συνώνυμο της ευέλικτης Αθηναίας

Ένα από τα μακροβιότερα λόκαλ brands της πρωτεύουσας, το Blameyourdaze, εστιάζει στον αλάνθαστο συνδυασμό πρακτικότητας - κομψότητας.

15 Μαρ 2024

MAAN: Γυναίκες όλων των ηλικιών φωτογραφίζονται με τα μαγιό της Μαριλένας Ανδρεάδη

Για τη συλλογή S/S ‘24 το brand ΜΑΑΝ έκανε open call στην Αντίπαρο σε γυναίκες κάθε ηλικίας και σωματότυπου.

12 Μαρ 2024

Vasiliki: Η Κική Καραγιάννη φτιάχνει κοσμήματα με την αρχαία τεχνική του χαμένου κεριού

Τα ασύλληπτα κοσμήματα του brand Vasiliki μοιάζουν σα να ρέουν και να αλλάζουν διαρκώς μορφή.

27 Φεβ 2024

Break a Stone: Η Αγγέλικα Καραλή σχεδιάζει μοντέρνους θησαυρούς

Τα κοσμήματα Break a Stone μοιάζουν με οικογενειακά κειμήλια που κουβαλούν δεκάδες ιστορίες.

25 Φεβ 2024

Βασίλης Μόραλης: Ο κοσμηματοποιός από τη Θεσσαλονίκη που έχει πελάτισσες και σταρ του Χόλιγουντ

Παρά τη σπάνια νόσο του, ο κ. Μόραλης διαπρέπει στο επάγγελμα του.

23 Φεβ 2024

Ο "γκουρού των στολών" που ντύνει χιλιάδες καρναβαλιστές κι έραψε μέχρι και για το Βενετσιάνικο καρναβάλι

Καθώς οι Απόκριες πλησιάζουν το εργοστάσιο της οικογένειας Στράκα έχει "πιάσει φωτιά"!

23 Φεβ 2024

URBANNAH: H Χαρά και ο Χάρης θέλουν το brand τους να βάλει τα δικά του pins στον παγκόσμιο χάρτη

Το streetwear brand URBANNAH δημιουργεί ρούχα από ταξιδιώτες για ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα στηρίζει παιδιά και ενήλικες από ευάλωτα περιβάλλοντα στην Αφρική.

20 Φεβ 2024

Liana Camba: H Ελληνίδα σχεδιάστρια που αγαπά την handmade πολυτέλεια

Το brand Liana Camba, που αποτελεί κεφάλαιο της ελληνικής μόδας, δημιουργικά, δεν βρέθηκε ποτέ σε λιμνάζοντα νερά.

13 Φεβ 2024

Η Νεφέλη Θεοδώρου κάνει συνεδρίες πριν προτείνει σε μια γυναίκα τα κατάλληλα για εκείνη ρούχα

Η Νεφέλη Θεοδώρου σπούδασε ψυχολογία της Μόδας στο Λονδίνο και ως personal stylist βοηθά τις πελάτισσές της να διανύσουν ένα ταξίδι αυτο-εξερεύνησης και ανακάλυψης νέων πτυχών του εαυτού τους.