Σας προκαλώ να βγείτε στο μπαλκόνι σας. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα αντικρίσετε; Η πιθανότερη απάντηση, ειδικότερα αν μένετε σε κάποια πυκνοκατοικημένη αστική περιοχή, είναι "η τέντα του απέναντι”. Η χρηστική ιδιότητα της τέντας, και δη της αθηναϊκής, έχει πάρει τα τελευταία χρόνια διαστάσεις συμβόλου.
Έχει βαθύ πράσινο ή κροκί χρώμα στην εξωτερική πλευρά η οποία συνήθως φέρει το άτυπο pattern των κουτσουλιών του μεγάλου (και βρωμερού) επικοιστή της πόλης, του περιστεριού, ενώ στην εσωτερική πλευρά προς τέρψη του κατοίκου που αγναντεύει πλένοντας πιάτα ή ρεμβάζει στο μπαλκόνι τους καλοκαιρινούς μήνες είναι στολισμένη με ως επί το πλείστον φλοράλ σχέδια.
Από αστικό σύμβολο σε αξεσουάρ
Η μελέτη της πολυκατοικίας ως σύμβολο της οικοδόμησης της σύγχρονης Αθήνας, της διευθέτησης του οικιστικού ζητήματος των προσφύγων της μικρασιατικής καταστροφής, της ανάπτυξης του ελληνικού κράτους, ακόμη και της εσωτερικής μετανάστευσης έχει βάλει τη τέντα στο επίκεντρο της συζήτησης περί αστικού τοπίου. Πολύ πριν συμβεί αυτό όμως, δύο αδέρφια, η Γαρυφαλιά και ο Γιάννης Πιτσάκη, που μοιράζονται την αγάπη για το design, το crafting, τις τέχνες, αλλά και την αγωνία για τη βιωσιμότητα του σύγχρονου τρόπου ζωής αποφάσισαν να κάνουν τη τέντα αξεσουάρ.
Πρακτικά backpacks και messenger bags, clutches και τσάντες ώμου και παραλίας, ακόμη και snack bags κατασκευάζονται από ρετάλια ή χρησιμοποιημένα τεντόπανα, ιμάντες από παντζούρια και δέρμα που είτε προορίζονταν για πέταμα επιβαρύνοντας το περιβάλλον, είτε παρέμεναν σε αποθήκες παρατημένα για χρόνια. Η μαγεία των αξεσουάρ 3QUARTERS είναι ότι τα χρώματα και τα σχέδια τους δεν αποφασίζονται από τους δημιουργούς, αλλά από το διαθέσιμο ύφασμα.
H Γαρυφαλιά είναι Αρχιτέκτων Μηχανικός και διατηρεί το αρχιτεκτονικό γραφείο Asquiat, ενώ ο Γιάννης είναι web developer και ιδρυτής του Clrblnd. Δηλώνουν και οι δύο εργασιομανής και αποτελούν σπάνια περίπτωση συγγενών που κατάφεραν να ενώσουν τις κοινές τους αγάπες σε ένα project που προωθεί τη βιωσιμότητα και υπηρετεί το upcycling με συνέπεια, πολύ πριν αυτή αρχίσει να μεταμορφώνεται σε τάση.
Γνωρίστε το 3QUARTERS και τους δημιουργούς του
Πότε και πώς ιδρύθηκε το brand 3QUARTERS;
Ζούσαμε στην Ευρώπη ως το 2015, ο Γιάννης στο Λονδίνο και η Γαρυφαλιά στο Ρότερνταμ. Όταν βρεθήκαμε πίσω στην Αθήνα βάλαμε μπρος να χτίσουμε ένα ξεχωριστό brand που λύνει το πρόβλημα των ανεπιθύμητων αστικών υφασμάτων της πόλης με ένα δημιουργικό τρόπο. Δουλεύουμε κατά κύριο λόγο με ρετάλια από τέντες μπαλκονιών και σχεδιάζουμε τσάντες και αξεσουάρ για καθημερινή, απαιτητική χρήση.
Αν θα έπρεπε να περιγράψετε το DNA του brand 3QUARTERS με τρεις λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;
Handmade, upcycled, unique ή πιο συγκεκριμένα: Handcrafted, Repurposed, one-of-a-kind.
Μπορείτε να μας περιγράψετε το πώς οραματίζεστε την κάθε συλλογή και εν τέλει τη δημιουργείτε;
Σχεδιάζουμε κυρίως για τον αστικό ταξιδιώτη, έναν πολίτη του κόσμου που είτε ακολουθεί έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής είτε όχι, αναγνωρίζει στα προϊόντα μας την τέχνη του χειροποίητου, το σχεδιασμό που επιτρέπει την πολυλειτουργικότητα και την μοναδικότητα του κάθε προϊόντος. Δουλεύουμε με υπάρχοντα υφάσματα και ως εκ τούτου η κάθε σειρά καθορίζεται από ένα χρώμα που είναι η αναφορά μας σε ένα χαρακτηριστικό της Αθήνας, το πράσινο για τις νεραντζιές της (Naranga collection), το γκρι για τις μαγευτικές νύχτες της (Nyx collection), το κίτρινο για το φως της (Light collection).
Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας νέος σχεδιαστής στην Ελλάδα και ποια είναι τα προνόμια που απολαμβάνει;
Οι προκλήσεις είναι αρκετές, ωστόσο άλλα τόσα είναι και τα θετικά. Στην Αθήνα ειδικά έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο από σχεδιαστές με κοινές ανησυχίες και κοινό όραμα, και ακόμη καταφέρνουμε να προσπερνάμε τις δυσκολίες και τον ανταγωνισμό από μεγαλύτερα κυρίως fast fashion brands. Ο κόσμος μας αλλάζει γρήγορα, διεθνείς οδηγίες και κανονισμοί αλλάζουν συνεχώς και το σημερινό γραμμικό μοντέλο δε μπορεί να συνεχίσει για πολύ.
Οι καταναλωτές είναι πλέον πολύ πιο ενημερωμένοι και τα νέα παιδιά απαιτούν διαφάνεια. Χαιρόμαστε που είμαστε μέρος αυτής της αλλαγής, αλλά χρειαζόμαστε βοήθεια από φορείς και τη στήριξη από αυτοδιοίκηση και κυβερνήσεις, ειδικά στο θέμα της διαφάνειας. Τις περισσότερες φορές δεν καταλαβαίνει καν το πρόβλημα ή τις προτεινόμενες λύσεις. Ακόμα μιλάμε για ανάπτυξη αντί για κυκλικότητα. Εμείς από τη μεριά μας δουλεύουμε ενεργά με μεγάλους οργανισμούς για την επανάχρηση των δικών τους συνθετικών υφασμάτων και βλέπουμε πρόοδο.
Ποια είναι η σχέση σας με τη μόδα;
Η μόδα είναι η τέχνη που βιώνουμε και εφαρμόζουμε στην καθημερινή μας ζωή. Γι’ αυτό και δουλεύουμε καθημερινά για να την αλλάξουμε, να αλλάξουμε τον τρόπο που τη βλέπουμε, τον τρόπο που αγοράζουμε, και τελικά τον τρόπο που ζούμε.
Τι είναι για σας το προσωπικό στιλ;
Μια έκφραση της διάθεσης μας, μια δήλωση της προσωπικότητάς μας και φυσικά η αλήθεια του τρόπου ζωής μας.
Υπάρχει κάτι ή κάποιος που να μην έχει σχέση με τον τομέα της μόδας, αλλά να αποτελεί από τις μεγαλύτερες επιρροές σας;
Δύσκολο να διαλέξουμε έναν ή κάτι. Να μερικοί καλλιτέχνες που θαυμάζουμε: Αρχιτέκτονες όπως ο Niemeyer, καλλιτέχνες όπως ο Basquiat (που είναι και η έμπνευση του ονόματος του γραφείου της Γαρυφαλιάς), φωτογράφοι όπως William Eggleston, ο οποίος ανέδειξε τον ενδιαφέρον της καθημερινής ζωής, εκδημοκράτισε τη θεματολογία, δούλεψε με ό,τι είχε δίπλα του, και όλα αυτά κόντρα στο ρεύμα της εποχής του.
Ποιον διάσημο σχεδιαστή (είτε εν ζωή, είτε όχι) θα προσκαλούσατε σε δείπνο και πού θα τον πηγαίνατε στην πόλη σας;
Ίσως αναμενόμενο, αλλά θα θέλαμε να συναντήσουμε τον Lee Alexander McQueen στο Scull. Μας αρέσει η δυναμική και η χρήση του τρισδιάστατου στις δημιουργίες του, έχει επηρεάσει με τη δουλειά του χώρους όπως την αρχιτεκτονικής της εποχής του, και ίσως βρίσκαμε να πούμε πολλά στα πιο dark μέρη της Αθήνας.
Θα μπορούσατε να ξεχωρίσετε ένα look ενός ειδώλου της ποπ κουλτούρας που θεωρείτε ότι είναι το καλύτερο όλων των εποχών;
Η κίτρινη φόρμα της Uma Thurman στο Kill Bill, απαντάει ακριβώς στην ερώτηση ‘τι είναι στυλ’.
Βιωσιμότητα, υπερκατανάλωση, γρήγορα trends. Δημιουργία, νέα ταλέντα, τεχνολογία στην υπηρεσία της μόδας. Τελικά, το μέλλον της βιομηχανίας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;
Το μέλλον της μόδας είναι κυκλικό! Ο τρόπος ζωής μας τα τελευταία μόλις είκοσι χρόνια μας έχει οδηγήσει στο να παράγουμε υπερβολικά πολλά υλικά και προϊόντα και δυστυχώς πετάμε τα περισσότερα από αυτά μετά από ελάχιστη χρήση.
Η λογική του 3QUARTERS είναι πως μπορούμε να δούμε το μέλλον διαφορετικά και αυτό έχει τρεις βασικούς κανόνες. Πρώτον, να εκμεταλλευτούμε τις ήδη υπάρχουσες πρώτες ύλες, και με σεβασμό στα χαρακτηριστικά τους να σχεδιάσουμε χρηστικά προϊόντα υψηλού επιπέδου χωρίς καμία έκπτωση στην ποιότητα. Δεύτερον, να οργανώσουμε ολόκληρο τον τρόπο δουλειά μας χωρίς να παράγουμε νέα απορρίμματα.
Έχουμε ζήσει στην Ευρώπη για πολλά χρόνια και έχουμε δει από κοντά τη μετεωρική άνοδο του fast fashion και των απέραντων σκουπιδιών που παράγει. Έχουμε ταξιδέψει σε αναπτυσσόμενες χώρες όπου γίνεται η παραγωγή αυτών των φθηνών και συνεχώς εναλλασσόμενων προϊόντων και έχουμε δει τις συνθήκες. Το περιβαλλοντικό, ανθρώπινο και κοινωνικό κόστος είναι τεράστιο και πλέον είναι εμφανές παντού γύρω μας. Πρέπει να ξεφύγουμε από την ιδέα της συνεχούς κατανάλωσης και να κρυβόμαστε πίσω από το αποτυχημένο μοντέλο της ανακύκλωσης.
Εμείς αποφασίσαμε να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Δουλεύουμε πάνω σε ένα τοπικό πρόβλημα και μετατρέπουμε ανεπιθύμητα συνθετικά υφάσματα της πόλης σε premium τσάντες που έχουν τον χαρακτήρα της. Είμαστε βιώσιμοι και δεν δημιουργούμε νέα απορρίμματα. Δεν είναι rocket science, φτιάχνουμε τον κυκλικό κόσμο στον οποίο θέλουμε να ζήσουμε.
Πού μπορούμε να βρούμε τα 3QUARTERS;
Στην Αγίου Δημητρίου 19 στου Ψυρρή και στο online κατάστημά μας 3quarters.design. Μπορείτε πάντα να μας επισκεφτείτε και στο εργαστήρι μας που έχει πλέον μεταφερθεί στον Νέο Κόσμο, για να παρακολουθήσετε όλα τα στάδια μιας zero waste παραγωγής εσωτερικά ή για να επισκευάσουμε την τσάντα σας. Έχουμε επίσης παρουσία σε καταστήματα στο εξωτερικό, σε Νεα Υόρκη, Βέλγιο, Μαλεσία κλπ. Και μπορείτε τέλος να βρείτε την αποκλειστική συνεργασία μας με το ΕΜΣΤ στο online και το φυσικό πωλητήριο του μουσείου: FASHION | EMSTeShop.