ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή

Ο Λουτσιάνο πουλούσε εφημερίδες αρχικά για να ζήσει αλλά στη συνέχεια κατάφερε μέσα από τα πουλόβερ του να ευαισθητοποιήσει τον πλανήτη πάνω σε κοινωνικά ζητήματα.

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή

Πριν 40 περίπου χρόνια, µία φτωχή οικογένεια από το Τρεβίζο της Ιταλίας άρχισε να ράβει χαρούµενα και πολύχρωµα ρούχα, ελπίζοντας ότι θα κατάφερνε να πείσει τους συµπατριώτες της να τα φορέσουν. Σύντοµα, βέβαια, τα ρούχα της θα ξεπερνούσαν τα γεωγραφικά σύνορα της Ιταλίας, µε αποτέλεσµα να γίνουν εξαιρετικά δηµοφιλή σε όλο τον κόσµο. Σ’ αυτή τη µεταµόρφωση, πάντως, θα συνεισέφερε τα µέγιστα η υιοθέτηση προκλητικών και ανατρεπτικών διαφηµίσεων από την εταιρεία, που θα άφηναν εποχή.

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή
Σύντοµα, βέβαια, τα ρούχα της θα ξεπερνούσαν τα γεωγραφικά σύνορα της Ιταλίας, µε αποτέλεσµα να γίνουν εξαιρετικά δηµοφιλή σε όλο τον κόσµο. Σ’ αυτή τη µεταµόρφωση, πάντως, θα συνεισέφερε τα µέγιστα η υιοθέτηση προκλητικών και ανατρεπτικών διαφηµίσεων από την εταιρεία, που θα άφηναν εποχή.

Οι Λουτσιάνο και Τζουλιάνα Μπένετον, οι δύο ιδρυτές της Benetton Group, γνώρισαν από πολύ µικροί τη σκληρή πλευρά της ζωής, όταν το 1945 έχασαν σε µικρή ακόµη ηλικία τον πατέρα τους, ο οποίος διατηρούσε εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και ποδηλάτων. Ήταν όµως αυτή η πρόωρη απώλεια που θα έκανε τα δύο αδέρφια πιο δυνατά και ουσιαστικά θα τα παρακινούσε να καταβάλλουν ακόµη µεγαλύτερη προσπάθεια, προκειµένου να επιτύχουν επαγγελµατικά.

Στη µεταπολεµική Ιταλία, λοιπόν, ο Λουτσιάνο, το µεγαλύτερο από τα τέσσερα παιδιά της οικογένειας, εγκαταλείπει το σχολείο και βγαίνει στο δρόµο πουλώντας εφηµερίδες, προκειµένου να εξασφαλίσει τα προς το ζην για την οικογένειά του. Σ’ αυτή την προσπάθεια θα έβρισκε άξιο συµπαραστάτη την αδερφή του Τζουλιάνα, ένα ιδιαίτερο ταλέντο της οποίας θα άλλαζε τη ζωή όλης της οικογένειας των Μπένετον.

Ο Λουτσιάνο Μπένετον και ο γιος τους Αλεσάντρο.

Ήδη από τα πρώτα της χρόνια η Τζουλιάνα ανακάλυψε το ταλέντο της στο πλέξιµο, όταν εργαζόταν σε µια µικρή εταιρεία που έραβε ρούχα. Έχοντας δανειστεί µία µηχανή πλεξίµατος, τα βράδια έραβε τα δικά της µάλλινα πουλόβερ, τα οποία διέθεταν εύθυµα χρώµατα. Το 1955, ο 20χρονος Λουτσιάνο, που συνειδητοποιεί το ιδιαίτερο ταλέντο της 17χρονης αδερφής του, παραιτείται από πωλητής ρούχων, πουλάει το ποδήλατό του και ένα ακορντεόν, ίσως τα µοναδικά αντικείµενα αξίας της οικογένειας, και αγοράζει µία µεταχειρισµένη µηχανή πλεξίµατος.

Σε αντίθεση µε τα µουντά ακρυλικά πουλόβερ, που ήταν αρκετά δηµοφιλή τότε, η Τζουλιάνα ράβει µια πολύχρωµη συλλογή από µάλλινα πουλόβερ, την οποία ο αδερφός της, ως υπεύθυνος επί των πωλήσεων, καταφέρνει να προωθήσει στα τοπικά καταστήµατα. Τα σχέδια της Τζουλιάνας γνωρίζουν µεγάλη επιτυχία και ουσιαστικά θα αποτελέσουν το πρώτο βήµα για τη δηµιουργία µιας παγκόσµιας αυτοκρατορίας.

Η Benetton θα ξεχώριζε και χάρη στις προκλητικές διαφηµιστικές εκστρατείες της σε µια προσπάθεια να προωθήσει το µότο United Colors of Benetton.

Το 1965, µαζί µε τα δύο ακόµη αδέρφια της οικογένειας, τον Κάρλο και τον Τζιλµπέρτο, οι Μπένετον ιδρύουν την Magliere Benetton, εταιρεία πλεκτών ενδυµάτων για τον άνδρα και τη γυναίκα µε σήµα κατατεθέν το σχήµα µιας βελόνας. Ο Λουτσιάνο, ο ιθύνων νους της εταιρείας, σύντοµα οραµατίζεται ένα δίκτυο ιδιόκτητων καταστηµάτων, όπου θα πωλούνται αποκλειστικά τα ρούχα της εταιρείας. Το 1968, το πρώτο κατάστηµα Benetton είναι γεγονός, ενώ ένα χρόνο µετά ανοίγει τις πύλες του στο Παρίσι το πρώτο κατάστηµα εκτός Ιταλίας.

Ο Λουτσιάνο γνώριζε ότι αν το κατάστηµα στο Παρίσι ευηµερούσε, τότε θα αποτελούσε την αφετηρία για την εξάπλωση της Benetton και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, καθώς και στην αµερικάνικη και ιαπωνική αγορά. Όπως ακριβώς και έγινε. Σύντοµα η εταιρεία θα αποκτήσει παρουσία σε όλο τον ανεπτυγµένο κόσµο (σήµερα διαθέτει 7.000 καταστήµατα σε 120 χώρες), σε σηµείο να καταστεί ο µεγαλύτερος «καταναλωτής» αγνού παρθένου µαλλιού στον κόσµο.

Η Benetton, χάρη στα προηγµένα, αυτοµατοποιηµένα συστήµατα που θα εφάρµοζε (είναι χαρακτηριστικό ότι στο τεράστιο εργοστάσιό της κοντά στη Βενετία απασχολούνται µόλις 19 άτοµα – τα µηχανήµατά της δε ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια), θα κατάφερνε να ελαχιστοποιήσει τα αποθέµατά της, να πλέκει –ύστερα από παραγγελία– ένα πουλόβερ χωρίς ραφές εντός 30 λεπτών και να παράγει σε ετήσια βάση 115 εκατ. τεµάχια µε το όνοµά της στην ετικέτα.

Ο προκλητικός φωτογράφος Ολιβιέρο Τοσκάνι, εµπνευστής όλων αυτών των εκστρατειών, κατάφερε να συγκλονίσει τον κόσµο µε τις εικόνες του. Όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος: «Δεν βρίσκοµαι εδώ για να πουλάω πουλόβερ αλλά για να προωθήσω µια εικόνα».
Οι διαφηµίσεις της Benetton προκάλεσαν κατακραυγή σε πολλά µέρη του κόσµου, όµως την ίδια στιγµή κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό µε διάφορα κοινωνικά θέµατα, αλλά και να αποσπάσουν διάφορα βραβεία.

Όσα θα έπρεπε να γνωρίζεις για την Benetton

  • Η Benetton θα ξεχώριζε και χάρη στις προκλητικές διαφηµιστικές εκστρατείες της, σε µια προσπάθεια να προωθήσει το µότο United Colors of Benetton. Πολλοί προφανώς θα θυµούνται τον ιερέα που φιλιέται µε την καλόγρια, το νεογέννητο µωρό µε τον οµφάλιο λώρο, το ζευγάρωµα δύο αλόγων, τον ασθενή που πεθαίνει από AIDS, τους µελλοθάνατους, τους χιµπατζήδες που απειλούνταν από εξαφάνιση, καθώς και πολλές άλλες διαφηµίσεις που έθιξαν καίρια κοινωνικά και πολιτικά ζητήµατα.
  • Ο προκλητικός φωτογράφος Ολιβιέρο Τοσκάνι, εµπνευστής όλων αυτών των εκστρατειών, κατάφερε να συγκλονίσει τον κόσµο µε τις εικόνες του. Όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος: «Δεν βρίσκοµαι εδώ για να πουλάω πουλόβερ αλλά για να προωθήσω µια εικόνα».
  • Οι διαφηµίσεις της Benetton προκάλεσαν κατακραυγή σε πολλά µέρη του κόσµου, όµως την ίδια στιγµή κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό µε διάφορα κοινωνικά θέµατα, αλλά και να αποσπάσουν διάφορα βραβεία. Για την ιστορία, πάντως, πρέπει να αναφέρουµε ότι για τις συγκεκριµένες διαφηµίσεις γράφτηκαν περισσότερα άρθρα στον τύπο από κάθε άλλη προηγούµενη διαφηµιστική εκστρατεία…
  • Το 2018, ο Κάρλο Μπένετον, ο νεότερος από τα αδέλφια που ίδρυσαν την εταιρεία ρούχων Benetton, πέθανε σε ηλικία 74 ετών.
  • Ο Λουτσιάνο Μπένετον, το µοναδικό από τα τέσσερα αδέρφια που εξακολουθεί να κατέχει θέση στην εταιρεία, κατάφερε τελικά να βάλει χρώµα στη ζωή των Ιταλών δηµιουργώντας πολύχρωµα και χαρούµενα ρούχα. Ο άνθρωπος, που κάποτε πουλούσε εφηµερίδες για να επιβιώσει, συγκαταλέγεται στους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη (στην 35η θέση, σύµφωνα µε τη λίστα του Forbes) και µε περιουσία που ανέρχεται στα 10 δισ. δολάρια.
  • Παρ' όλα αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα της Benetton για το 2017 έδειξαν απώλεια 180 εκατομμυρίων ευρώ, τη μεγαλύτερη στην ιστορία της, αλλά η εταιρία ελπίζει να δει το 2019 τα πρώτα αποτελέσματα της νέας στρατηγικής της.
  • Ο Λουτσιάνο Μπένετον είχε εξηγήσει στην εφημερίδα La Repubblica ότι είναι αβάσταχτος πόνος να παρακολουθεί τη διάλυση της United Colors of Benetton. Όπως είπε, το μεγαλύτερο αμάρτημα ήταν ότι σχεδόν σταμάτησε η παραγωγή των πουλόβερ.
  • Στα τέλη του 2018, ο σχεδιαστής μόδας Jean-Charles de Castelbajac προσελήφθη ως καλλιτεχνικός διευθυντής για την αντρική και τη γυναικεία συλλογή της United Colors of Benetton. «Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς και καλωσορίζουμε τον Jean-Charles de Castelbajac στη μεγάλη μας οικογένεια», ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της UCB Luciano Benetton. «Η πολύχρονη εμπειρία του, το χάρισμά του και η ικανότητά του να προβλέπει τις τάσεις τόσο της κοινωνίας όσο και της μόδας θα αποτελέσουν μεγάλο πλεονέκτημα για την εταιρεία μας». Η καριέρα και η εμπειρία του Castelbajac εκτείνεται από το σχεδιασμό έως τη ζωγραφική, τη διαφήμιση και την τέχνη του δρόμου. Έκανε το ντεμπούτο του στον κόσμο της μόδας το 1968, όταν δημιούργησε μια εταιρεία σε συνεργασία με τη μητέρα του. Αργότερα, συνέχισε να εμπνέει τις τάσεις της μόδας, όπως το κίνημα της «αντι-μόδας» και την εναλλακτική χρήση αντικειμένων για τη διακόσμηση ενδυμάτων.

Δείτε το σόου στο Μιλάνο, για τον χειμώνα του 2020, από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Jean-Charles de Castelbajac:

Φωτό: EPA

* Με στοιχεία από το protopapadakis.blogspot.com

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

17 Απρ 2024

Τα μυστικά για sexy εμφανίσεις μετά τα 50

Δεν υπάρχει όριο ηλικίας για το sexy dressing.

17 Απρ 2024

Η Νάνσυ Ζαμπέτογλου με το αλάνθαστο ανοιξιάτικο combo που χαρίζει σε κάθε γυναίκα φινέτσα

Ο chic συνδυασμός που επέλεξε η Νάνσυ Ζαμπέτογλου είναι ιδανικός για κάθε γυναίκα

Περισσότερα από

Μόδα

16 Απρ 2024

Ο Malan Breton στην Athens Fashion Week: Το success story του πολυτάλαντου σχεδιαστή

Ο Malan Breton είναι ένας αυθεντικός celebrity της μόδας.

16 Απρ 2024

Ελεονώρα Μελέτη: Πώς φόρεσε το total white κοστούμι

Η σικάτη εμφάνιση και οι δηλώσεις για την υποψηφιότητά της στις ευρωεκλογές.

15 Απρ 2024

Τα πιο κομψά looks που μπορείς να κάνεις με τα hero-pieces της ανοιξιάτικης γκαρνταρόμπας

Τα πιο stylish ανοιξιάτικα looks από τη νέα συλλογή της Calvin Klein

13 Απρ 2024

Γιάννα Αγγελοπούλου: Η σοφιστικέ εμφάνιση με γόβες και τσάντα Chanel

Η εμφάνιση της στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών μάς έδωσε έμπνευση.

13 Απρ 2024
12 Απρ 2024

Η Ελένη Πετρουλάκη με total white look: Η παντελόνα που έκανε τη διαφορά

Η εμφάνιση της fitness expert σε εγκαίνια έκθεσης στο φουαγιέ του Παλλάς

12 Απρ 2024

Νάνσυ Ζαμπέτογλου: Φόρεσε τα πιο μοντέρνα παπούτσια της άνοιξης

Με 70’s αισθητική και άνεση σε κάθε βήμα. Αυτά είναι τα παπούτσια που θα φοράς την φετινή άνοιξη.

11 Απρ 2024

Prada Galleria: Η εμβληματική τσάντα του οίκου επιστρέφει ανανεωμένη με έμπνευση από τη φύση

Η νέα εκδοχή της Prada Galleria είναι μία φρέσκια προσθήκη στη δημιουργική γκάμα του ιταλικού οίκου.

11 Απρ 2024

Η Μαρέβα Μητσοτάκη με λευκό σακάκι και sneakers στην εκδήλωση για τα "150 χρόνια Μεγάλη Βρετανία"

Η Μαρέβα Μητσοτάκη έδωσε το παρών στην προβολή του ντοκιμαντέρ για τα "150 χρόνια Μεγάλη Βρετανία".

10 Απρ 2024

Η 77χρονη Άννα Μαρία κομψή με μπλε coat dress σε βραδινή έξοδο

Το κομψό φόρεμα έφερε την υπογραφή της ελληνίδας σχεδιάστριας μόδας, Celia Kritharioti.