ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή

Ο Λουτσιάνο πουλούσε εφημερίδες αρχικά για να ζήσει αλλά στη συνέχεια κατάφερε μέσα από τα πουλόβερ του να ευαισθητοποιήσει τον πλανήτη πάνω σε κοινωνικά ζητήματα.

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή

Πριν 40 περίπου χρόνια, µία φτωχή οικογένεια από το Τρεβίζο της Ιταλίας άρχισε να ράβει χαρούµενα και πολύχρωµα ρούχα, ελπίζοντας ότι θα κατάφερνε να πείσει τους συµπατριώτες της να τα φορέσουν. Σύντοµα, βέβαια, τα ρούχα της θα ξεπερνούσαν τα γεωγραφικά σύνορα της Ιταλίας, µε αποτέλεσµα να γίνουν εξαιρετικά δηµοφιλή σε όλο τον κόσµο. Σ’ αυτή τη µεταµόρφωση, πάντως, θα συνεισέφερε τα µέγιστα η υιοθέτηση προκλητικών και ανατρεπτικών διαφηµίσεων από την εταιρεία, που θα άφηναν εποχή.

Η ιστορία της Benetton, του πρώτου brand που μίλησε για διαφορετικότητα, ισότητα και αποδοχή
Σύντοµα, βέβαια, τα ρούχα της θα ξεπερνούσαν τα γεωγραφικά σύνορα της Ιταλίας, µε αποτέλεσµα να γίνουν εξαιρετικά δηµοφιλή σε όλο τον κόσµο. Σ’ αυτή τη µεταµόρφωση, πάντως, θα συνεισέφερε τα µέγιστα η υιοθέτηση προκλητικών και ανατρεπτικών διαφηµίσεων από την εταιρεία, που θα άφηναν εποχή.

Οι Λουτσιάνο και Τζουλιάνα Μπένετον, οι δύο ιδρυτές της Benetton Group, γνώρισαν από πολύ µικροί τη σκληρή πλευρά της ζωής, όταν το 1945 έχασαν σε µικρή ακόµη ηλικία τον πατέρα τους, ο οποίος διατηρούσε εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και ποδηλάτων. Ήταν όµως αυτή η πρόωρη απώλεια που θα έκανε τα δύο αδέρφια πιο δυνατά και ουσιαστικά θα τα παρακινούσε να καταβάλλουν ακόµη µεγαλύτερη προσπάθεια, προκειµένου να επιτύχουν επαγγελµατικά.

Στη µεταπολεµική Ιταλία, λοιπόν, ο Λουτσιάνο, το µεγαλύτερο από τα τέσσερα παιδιά της οικογένειας, εγκαταλείπει το σχολείο και βγαίνει στο δρόµο πουλώντας εφηµερίδες, προκειµένου να εξασφαλίσει τα προς το ζην για την οικογένειά του. Σ’ αυτή την προσπάθεια θα έβρισκε άξιο συµπαραστάτη την αδερφή του Τζουλιάνα, ένα ιδιαίτερο ταλέντο της οποίας θα άλλαζε τη ζωή όλης της οικογένειας των Μπένετον.

Ο Λουτσιάνο Μπένετον και ο γιος τους Αλεσάντρο.

Ήδη από τα πρώτα της χρόνια η Τζουλιάνα ανακάλυψε το ταλέντο της στο πλέξιµο, όταν εργαζόταν σε µια µικρή εταιρεία που έραβε ρούχα. Έχοντας δανειστεί µία µηχανή πλεξίµατος, τα βράδια έραβε τα δικά της µάλλινα πουλόβερ, τα οποία διέθεταν εύθυµα χρώµατα. Το 1955, ο 20χρονος Λουτσιάνο, που συνειδητοποιεί το ιδιαίτερο ταλέντο της 17χρονης αδερφής του, παραιτείται από πωλητής ρούχων, πουλάει το ποδήλατό του και ένα ακορντεόν, ίσως τα µοναδικά αντικείµενα αξίας της οικογένειας, και αγοράζει µία µεταχειρισµένη µηχανή πλεξίµατος.

Σε αντίθεση µε τα µουντά ακρυλικά πουλόβερ, που ήταν αρκετά δηµοφιλή τότε, η Τζουλιάνα ράβει µια πολύχρωµη συλλογή από µάλλινα πουλόβερ, την οποία ο αδερφός της, ως υπεύθυνος επί των πωλήσεων, καταφέρνει να προωθήσει στα τοπικά καταστήµατα. Τα σχέδια της Τζουλιάνας γνωρίζουν µεγάλη επιτυχία και ουσιαστικά θα αποτελέσουν το πρώτο βήµα για τη δηµιουργία µιας παγκόσµιας αυτοκρατορίας.

Η Benetton θα ξεχώριζε και χάρη στις προκλητικές διαφηµιστικές εκστρατείες της σε µια προσπάθεια να προωθήσει το µότο United Colors of Benetton.

Το 1965, µαζί µε τα δύο ακόµη αδέρφια της οικογένειας, τον Κάρλο και τον Τζιλµπέρτο, οι Μπένετον ιδρύουν την Magliere Benetton, εταιρεία πλεκτών ενδυµάτων για τον άνδρα και τη γυναίκα µε σήµα κατατεθέν το σχήµα µιας βελόνας. Ο Λουτσιάνο, ο ιθύνων νους της εταιρείας, σύντοµα οραµατίζεται ένα δίκτυο ιδιόκτητων καταστηµάτων, όπου θα πωλούνται αποκλειστικά τα ρούχα της εταιρείας. Το 1968, το πρώτο κατάστηµα Benetton είναι γεγονός, ενώ ένα χρόνο µετά ανοίγει τις πύλες του στο Παρίσι το πρώτο κατάστηµα εκτός Ιταλίας.

Ο Λουτσιάνο γνώριζε ότι αν το κατάστηµα στο Παρίσι ευηµερούσε, τότε θα αποτελούσε την αφετηρία για την εξάπλωση της Benetton και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, καθώς και στην αµερικάνικη και ιαπωνική αγορά. Όπως ακριβώς και έγινε. Σύντοµα η εταιρεία θα αποκτήσει παρουσία σε όλο τον ανεπτυγµένο κόσµο (σήµερα διαθέτει 7.000 καταστήµατα σε 120 χώρες), σε σηµείο να καταστεί ο µεγαλύτερος «καταναλωτής» αγνού παρθένου µαλλιού στον κόσµο.

Η Benetton, χάρη στα προηγµένα, αυτοµατοποιηµένα συστήµατα που θα εφάρµοζε (είναι χαρακτηριστικό ότι στο τεράστιο εργοστάσιό της κοντά στη Βενετία απασχολούνται µόλις 19 άτοµα – τα µηχανήµατά της δε ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια), θα κατάφερνε να ελαχιστοποιήσει τα αποθέµατά της, να πλέκει –ύστερα από παραγγελία– ένα πουλόβερ χωρίς ραφές εντός 30 λεπτών και να παράγει σε ετήσια βάση 115 εκατ. τεµάχια µε το όνοµά της στην ετικέτα.

Ο προκλητικός φωτογράφος Ολιβιέρο Τοσκάνι, εµπνευστής όλων αυτών των εκστρατειών, κατάφερε να συγκλονίσει τον κόσµο µε τις εικόνες του. Όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος: «Δεν βρίσκοµαι εδώ για να πουλάω πουλόβερ αλλά για να προωθήσω µια εικόνα».
Οι διαφηµίσεις της Benetton προκάλεσαν κατακραυγή σε πολλά µέρη του κόσµου, όµως την ίδια στιγµή κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό µε διάφορα κοινωνικά θέµατα, αλλά και να αποσπάσουν διάφορα βραβεία.

Όσα θα έπρεπε να γνωρίζεις για την Benetton

  • Η Benetton θα ξεχώριζε και χάρη στις προκλητικές διαφηµιστικές εκστρατείες της, σε µια προσπάθεια να προωθήσει το µότο United Colors of Benetton. Πολλοί προφανώς θα θυµούνται τον ιερέα που φιλιέται µε την καλόγρια, το νεογέννητο µωρό µε τον οµφάλιο λώρο, το ζευγάρωµα δύο αλόγων, τον ασθενή που πεθαίνει από AIDS, τους µελλοθάνατους, τους χιµπατζήδες που απειλούνταν από εξαφάνιση, καθώς και πολλές άλλες διαφηµίσεις που έθιξαν καίρια κοινωνικά και πολιτικά ζητήµατα.
  • Ο προκλητικός φωτογράφος Ολιβιέρο Τοσκάνι, εµπνευστής όλων αυτών των εκστρατειών, κατάφερε να συγκλονίσει τον κόσµο µε τις εικόνες του. Όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος: «Δεν βρίσκοµαι εδώ για να πουλάω πουλόβερ αλλά για να προωθήσω µια εικόνα».
  • Οι διαφηµίσεις της Benetton προκάλεσαν κατακραυγή σε πολλά µέρη του κόσµου, όµως την ίδια στιγµή κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό µε διάφορα κοινωνικά θέµατα, αλλά και να αποσπάσουν διάφορα βραβεία. Για την ιστορία, πάντως, πρέπει να αναφέρουµε ότι για τις συγκεκριµένες διαφηµίσεις γράφτηκαν περισσότερα άρθρα στον τύπο από κάθε άλλη προηγούµενη διαφηµιστική εκστρατεία…
  • Το 2018, ο Κάρλο Μπένετον, ο νεότερος από τα αδέλφια που ίδρυσαν την εταιρεία ρούχων Benetton, πέθανε σε ηλικία 74 ετών.
  • Ο Λουτσιάνο Μπένετον, το µοναδικό από τα τέσσερα αδέρφια που εξακολουθεί να κατέχει θέση στην εταιρεία, κατάφερε τελικά να βάλει χρώµα στη ζωή των Ιταλών δηµιουργώντας πολύχρωµα και χαρούµενα ρούχα. Ο άνθρωπος, που κάποτε πουλούσε εφηµερίδες για να επιβιώσει, συγκαταλέγεται στους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη (στην 35η θέση, σύµφωνα µε τη λίστα του Forbes) και µε περιουσία που ανέρχεται στα 10 δισ. δολάρια.
  • Παρ' όλα αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα της Benetton για το 2017 έδειξαν απώλεια 180 εκατομμυρίων ευρώ, τη μεγαλύτερη στην ιστορία της, αλλά η εταιρία ελπίζει να δει το 2019 τα πρώτα αποτελέσματα της νέας στρατηγικής της.
  • Ο Λουτσιάνο Μπένετον είχε εξηγήσει στην εφημερίδα La Repubblica ότι είναι αβάσταχτος πόνος να παρακολουθεί τη διάλυση της United Colors of Benetton. Όπως είπε, το μεγαλύτερο αμάρτημα ήταν ότι σχεδόν σταμάτησε η παραγωγή των πουλόβερ.
  • Στα τέλη του 2018, ο σχεδιαστής μόδας Jean-Charles de Castelbajac προσελήφθη ως καλλιτεχνικός διευθυντής για την αντρική και τη γυναικεία συλλογή της United Colors of Benetton. «Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς και καλωσορίζουμε τον Jean-Charles de Castelbajac στη μεγάλη μας οικογένεια», ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της UCB Luciano Benetton. «Η πολύχρονη εμπειρία του, το χάρισμά του και η ικανότητά του να προβλέπει τις τάσεις τόσο της κοινωνίας όσο και της μόδας θα αποτελέσουν μεγάλο πλεονέκτημα για την εταιρεία μας». Η καριέρα και η εμπειρία του Castelbajac εκτείνεται από το σχεδιασμό έως τη ζωγραφική, τη διαφήμιση και την τέχνη του δρόμου. Έκανε το ντεμπούτο του στον κόσμο της μόδας το 1968, όταν δημιούργησε μια εταιρεία σε συνεργασία με τη μητέρα του. Αργότερα, συνέχισε να εμπνέει τις τάσεις της μόδας, όπως το κίνημα της «αντι-μόδας» και την εναλλακτική χρήση αντικειμένων για τη διακόσμηση ενδυμάτων.

Δείτε το σόου στο Μιλάνο, για τον χειμώνα του 2020, από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Jean-Charles de Castelbajac:

Φωτό: EPA

* Με στοιχεία από το protopapadakis.blogspot.com

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

05 Δεκ 2025

3 σετ πιτζάμες από την Intimissimi για να μπεις στο κλίμα των γιορτών

Εάν θες να μπεις στο κλίμα των γιορτών, αυτές οι πιτζάμες από την Intimissimi είναι οι ιδανικές.

05 Δεκ 2025

Αυτό το pinstripe κοστούμι γραφείου είναι στη γλυκιά απόχρωση που ταιριάζει σε όλες τις γυναίκες

Το pinstripe κοστούμι που θα λατρέψετε για τις εμφανίσεις σας στο γραφείο είναι στο πιο wearable και κολακευτικό χρώμα για κάθε γυναίκα.

Περισσότερα από

Μόδα

05 Δεκ 2025

Το σατέν φόρεμα από τη Zara που θα αγοράσεις φέτος και θα φοράς για χρόνια

Το φόρεμα από τη Zara που θα ευχαριστηθείς να φοράς.

05 Δεκ 2025

So Sparkly | Το φόρεμα με παγιέτες από τη Zara που θα φορέσεις στο επόμενο Χριστουγεννιάτικο κάλεσμά σου

Ανακάλυψε το κόκκινο φόρεμα με παγιέτες της Zara και μάθε πώς να το συνδυάσεις σωστά.

05 Δεκ 2025

Κόκκινο καλσόν | Πώς να το φορέσεις και να απογειώσεις το κάθε look

Πώς να φορέσεις το κόκκινο καλσόν στην καθημερινότητά σου;

05 Δεκ 2025

Τα 4 luxe πανωφόρια για να φορέσετε τις γιορτές

Κομψά, επίκαιρα και ιδανικά για κάθε γιορτινή εμφάνιση.

05 Δεκ 2025

Τι φορούν οι Σκανδιναβές fashionistas όταν έχει πολύ κρύο;

Τα looks που φορούν οι Σκανδιναβές fashionistas και θα σε εμπνεύσουν.

04 Δεκ 2025

Trend Talk powered by Answear | Ντύσε τη ζωή σου με πολύτιμες στιγμές και γιορτινό glam!

Tις πιο φωτεινές ημέρες του χρόνου, ντύσε τη ζωή σου με πολύτιμες στιγμές με τη Χρυσιάννα Ανδριοπούλου aka Shoprano και items από τα premium brands της Answear.

04 Δεκ 2025

Οι σατέν γόβες από τη Mango που θα φορέσουμε σίγουρα στις γιορτές

Οι γόβες που θα φορέσουμε και τις βρήκαμε στη Mango.

04 Δεκ 2025

Η Έλλη Στάη με glittery μπορντό top και μαύρο δερμάτινο παντελόνι σε fashion event

Πώς φόρεσε το δερμάτινο παντελόνι η Έλλη Στάη;

04 Δεκ 2025

Letizia της Ισπανίας | Με statement δερμάτινο jacket που αναβαθμίζει το στιλ κάθε γυναίκας

Το δερμάτινο jacket που επέλεξε η Letizia της Ισπανίας είναι στη statement απόχρωση που απογειώνει ακόμα και μια casual εμφάνιση.