0
SHARES

Τα μεγάλα μυαλά, οι ιδιοφυϊες της τέχνης και της επιστήμης, από τον Τέσλα στον Τσώρτσιλ και από τον Ντα Βίντσι στον Νταλί, ασκούν μια ακαταμάχητη γοητεία. Τόσο μεγάλη, που οι ζωές τους αποκτούν σχεδόν το ίδιο ενδιαφέρον με την τέχνη τους. Το κοινό τους στοιχείο; Το ταλέντο και ο πολυφασικός ύπνος. 

Ο ύπνος που έγινε γνωστός και ως «ο ύπνος της ιδιοφυϊας», βασίζεται σε ένα σχήμα διακεκομμένης ξεκούρασης- δύο ώρες ύπνου τη νύχτα και τέσσερα 20λεπτα στη διάρκεια της ημέρας ή 4 ώρες ύπνου και δύο 25λεπτα. Τα σχήματα μπορεί να ποικίλλουν ανάλογα με τις ανάγκες και το πρόγραμμα του ατόμου, αλλά η κεντρική ιδέα είναι ότι, εφόσον οι πιο παραγωγικές ώρες είναι οι ώρες μετά τον ύπνο, οι πολλές μικρές δόσεις ύπνου θα τις πολλαπλασιάσουν. Άρα, θεωρητικά, θα έχεις περισσότερο ελεύθερο χρόνο και την απαραίτητη ενέργεια για να τον αξιοποιήσεις. 

Έχοντας κουραστεί να ελπίζω σε ένα μαγικό τρικ που θα δημιουργούσε μια 25η ώρα μέσα στο 24ωρο, ώστε να προλάβω να αφιερώσω λίγο χρόνο στον εαυτό μου, αποφάσισα να ακολουθήσω τα χνάρια των μεγάλων διανοητών. Θα έκανα το πείραμα για μια εβδομάδα.

Την πρώτη μέρα δεν αντιλήφθηκα σχεδόν καμία διαφορά. Κοιμήθηκα λίγο μετά τη μία και ξύπνησα στις 5.30, αποφασισμένη να κοιμηθώ και ένα 25λεπτο επιστρέφοντας από τη δουλειά. Το δεύτερο σκέλος δεν έπιασε. Το άγχος να μείνω πιστή στο πρόγραμμα δε μου επέτρεψε να κοιμηθώ, και το 25λεπτο παρήλθε χωρίς ίχνος ονείρου. Ήταν απλώς μια μέρα που δεν ένιωθα ξεκούραστη. 

Τη δεύτερη και την τρίτη μέρα, τα πράγματα χειροτέρεψαν. Σηκωνόμουν με μεγάλη δυσκολία στις 5μιση και αναρωτιόμουν γιατί μπήκα εξ΄αρχής σε αυτή τη διαδικασία. Την τέταρτη μέρα, ένιωθα σαν να μην είμαι ο εαυτός μου. H μέρα έμοιαζε να μην έχει αρχή, μέση και τέλος και εγώ ένιωθα να επιπλέω νωθρά σε μια χλιαρή σούπα κούρασης. Δεν είχα ενέργεια να σκεφτώ και οι πιο απλές δραστηριότητες έμοιαζαν βουνό. Άρχισα να δυσπιστώ απέναντι στην περίφημη μέθοδο. Ναι, ήμουν περισσότερες ώρες ξύπνια αλλά ήμουν εξαντλημένη. Μια τρύπα στο νερό. 

Την πέμπτη μέρα όμως, κάτι άρχισε να αλλάζει. Το συνειδητοποίησα το πρωί, όταν ξύπνησα λίγα λεπτά πριν το ξυπνητήρι μου. Η κούραση υπήρχε, αλλά υπήρχε και η αίσθηση ότι το σώμα άρχισε να το παίρνει απόφαση. Να προσαρμόζεται. Παράλληλα, πλέον κοιμόμουν κατευθείαν, ένα πλήρες μισάωρο μετά τη δουλειά- ο ύπνος, λες και παραμόνευε, ερχόταν με το που έκλεινα τα μάτια μου. 

Τις επόμενες μέρες, άρχισα να το συνηθίζω. Δεν αιθανόμουν πια εξαντλημένη και είχα επιτέλους, λίγο χρόνο για τον εαυτό μου, τις πρώτες πρωινές ώρες. Απολάμβανα την ηρεμία και άρχισα να τις αξιοποιώ κάνοντας νωρίτερα τις υποχρεώσεις της ημέρας. Έτσι, το μεσημέρι είχα προλάβει να βάλω τσεκ στις πιο σημαντικές δραστηριότητες της ημέρας. Προχώρησα και το βιβλίο που προσπαθούσα να διαβάσω τόσο καιρό. Η καθημερινότητα, αισθανόμουν, άρχισε να παίρνει ξανά ένα νέο ρυθμό. Μπήκα σε μια νέα κανονικότητα. 

Μετά το τέλος της εβδομάδας, αποφάσισα να αφήσω τον εαυτό μου ελεύθερο. Σιγά σιγά, ο ύπνος μου άρχισε να επανέρχεται στην προ-πειραματική κατάσταση. Και ένιωθα καλύτερα. 

Συμπέρασμα. Ο πολυφασικός ύπνος δεν είναι σίγουρα μια ουτοπία. Είναι κάτι υπαρκτό, που μπορεί να κατακτηθεί, αλλά με προϋποθέσεις. Αρχικά, η μια εβδομάδα δεν αρκεί. Θα έπρεπε να μείνω πιστή στο πρόγραμμα για περίπου ένα μήνα, για να δώσω στον οργανισμό μου το περιθώριο της πλήρους προσαρμογής. 

Παρ΄όλα αυτά, πρόλαβα να δω πλεονεκτήματα. Περισσότερος χρόνος μέσα στην ημέρα, περισσότερη ενέργεια το απόγευμα. Και μια αίσθηση ικανοποίησης, επίτευξης στόχων. Κατάλαβα γιατί ονομάστηκε ο «ύπνος της ιδιοφυϊας». 

Ωστόσο, συνειδητοποίησα ότι η καθημερινότητά μου άλλαξε δραστικά- το πρόγραμμά μου περιστρεφόταν γύρω από τον ύπνο και τη διατήρηση του προγράμματος. Έτρωγα ελαφριά, απέφευγα το αλκοόλ, είπα όχι σε φιλικές βραδινές εξόδους. Ένιωθα λίγο σαν να έκανα πρωταθλητισμό.

Ο πολυφασικός ύπνος δεν είναι για όλους. Εκτός από τον παράγοντα της συνήθειας, απαιτεί συγκεκριμένες αντοχές και αποφασιστικότητα. Κυρίως, όμως απαιτεί ωριμότητα- να κατανοήσεις τους λόγους για τους οποίους θέλεις να βάλεις τον εαυτό σου σε αυτή τη διαδικασία. Κοινώς, αν δεν υπάρχει λόγος, δε χρειάζεται να στερηθείς το κλασικό 6ωρο ή 7ωρο ύπνου. Όλα τα άλλα, θα έρθουν στην πορεία.  

Δείτε το βίντεο. 

 

TAGS