Λοιπόν, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μπαίνω παραπροχθές στο σπίτι με ένα κεφάλι λίγο πουρέ από τη δουλειά. Ήταν νομίζω περασμένες δέκα. Βάζω κάτι να φάω και ανοίγω τον υπολογιστή για την ώρα του παιδιού στα social media.
Και συναντώ μπροστά μου τους εξής τίτλους σε μαζική κυκλοφορία: «Η Νωαίνα τα έδειξε όλα στο X-Factor», «Ξέφυγαν στο X-Factor, η Νωαίνα κατέβασε το παντελόνι της on air», «H Nωαίνα από το X-Factor έδειξε τον πισινό της on air» και άλλα συναφή.
«Ποια στο καλό είναι η Νωαίνα; Και τι σόι όνομα είναι αυτό;» λέω από μέσα μου. Για όσους δεν με ξέρουν, μιας και τώρα γνωριζόμαστε, δεν είμαι φαν των reality, δεν ξέρω ούτε τα βασικά από την τηλεόραση, δεν αγαπώ τη showbiz και δε με συγκινεί καθόλου το mainstream.
Έχω όμως περιέργεια και μάλιστα πολύ.
Ξεκίνησα λοιπόν την αναζήτηση και ιδού τα συμπεράσματα που έβγαλα για το επίμαχο περιστατικό (Όσοι παρακολουθείτε τη συγκεκριμένη εκπομπή μπορείτε να παρακάμψετε την επόμενη παράγραφο και να πάτε κατευθείαν στην μεθεπόμενη).
«Το θέαμα» έλεγε κάποτε ο Γκι Ντεμπόρ, «δεν είναι σύνολο εικόνων, αλλά κοινωνική σχέση ανάμεσα σε πρόσωπα, διαμεσολαβούμενη από τις εικόνες».
Πρώτον, η Νωαίνα είναι παίκτρια του reality X-Factor που παρουσιάζει ο Σάκης Ρουβάς και στο οποίο οι συμμετέχοντες διαγωνίζονται στο τραγούδι. Δεύτερον, το «Νωαίνα» είναι αναγραμματισμός του «Ιωάννα» τον οποίο επινόησε και η υιοθέτησε η ίδια η παίκτρια. Το αν το έκανε για τις ανάγκες του παιχνιδιού ή όχι δεν κατάφερα να το διευκρινίσω. Τρίτον, η συγκεκριμένη παίκτρια εμφανίζεται στο τηλεπαιχνίδι με ένα ζωγραφιστό μουστάκι το οποίο βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο του σώματός της σε κάθε live. Τέταρτον, στο περί ου ο λόγος live το μουστάκι δεν ήταν σε εμφανές σημείο με αποτέλεσμα ο παρουσιαστής της εκπομπής να διερωτηθεί «Που είναι το μουστάκι;» (οεο), για να λάβει την απάντηση από την παίκτρια ότι εάν το κοινό αποφασίσει να τη διώξει από το παιχνίδι τότε θα το δείξει, υπονοώντας ότι είναι ζωγραφισμένο σε κάποιο απόκρυφο σημείο. Πέμπτον, μόλις η παίκτρια συνειδητοποίησε ότι ουσιαστικά καλούσε έτσι το κοινό να ψηφίσει υπέρ της αποχώρησής της έσπευσε να δείξει τον πισινό της, ώστε να μην υπάρχει πλέον οποιοδήποτε δέλεαρ.
Τα παραπάνω είναι λίγο πολύ γνωστά αν κρίνω από τις χιλιάδες αναρτήσεις που βρήκα μετά από μία απλή αναζήτηση στο ψαχτήρι του Google. Εκείνο που δεν είναι ίσως τόσο γνωστό και δεν έχει συζητηθεί πολύ είναι το πώς ξεκίνησαν όλα. Είχε προηγηθεί μια εμφάνιση της Νωαίνα(ς) –δεν ξέρω το παίρνει το σίγμα ή όχι, πρέπει μάλλον να τη ρωτήσουμε- με κάποιον κριτή να σχολιάζει ότι η ερμηνεία της σε ένα τραγούδι δεν ήταν τόσο «παιχνιδιάρικη» και «σέξι». «Ερμηνευτικά δεν την βρήκα παιχνιδιάρα και θεωρώ ότι το έχει για αυτό και το κρίνω. Ούτε λίγο σέξι ήταν, ούτε λίγο πονηρό», είπε χαρακτηριστικά ο κριτής.
Δεν γνωρίζω εάν η κίνηση της παίκτριας να κατεβάσει το παντελόνι της αποτέλεσε μια απάντηση στην απαίτηση του κριτή για μια πιο «παιχνιδιάρικη» ή «σέξι» ερμηνεία. Υποθέτω όμως ότι στα μάτια των διαγωνιζομένων τα λόγια των κριτών αντιπροσωπεύουν τα λόγια εκείνου που γνωρίζει τα μυστικά της επιτυχίας και άρα σίγουρα θα έχουν μια κάποια επίδραση πάνω τους. Δεν μπορώ όμως να πω με σιγουριά.
Εκείνο πάντως που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση δεν ήταν ούτε η ανεκδιήγητη απαίτηση του κριτή, ούτε η αψυχολόγητη αποκάλυψη της παίκτριας. Αλλά η αλληλεπίδρασή τους προς υπηρέτηση αυτού που αποκαλούμε «θέαμα». Μιας μαύρης τρύπας που «ρουφάει» τόσο το έναν όσο και τον άλλο και τους κάνει να κάνουν πράγματα που υπό διαφορετικές συνθήκες δεν θα έκαναν και να λένε πράγματα που υπό άλλες περιστάσεις δεν θα έλεγαν.
Ο κριτής, ένας –υποτίθεται- καταξιωμένος μουσικός, κρίνει όχι το αν κάποιος παίκτης τραγούδησε καλά αλλά αν ήταν παιχνιδιάρης ή σέξι στην ερμηνεία του. Και ο παίκτης πέφτει στην παγίδα και αρχίζει να «παιχνιδίζει» για να κερδίσει την εύνοια του κριτή, που όπως είπαμε και παραπάνω, αντιπροσωπεύει αυτόν που ξέρει τι θέλει να βλέπει το κοινό.
«Το θέαμα» έλεγε κάποτε ο Γκι Ντεμπόρ, «δεν είναι σύνολο εικόνων, αλλά κοινωνική σχέση ανάμεσα σε πρόσωπα, διαμεσολαβούμενη από τις εικόνες».
Ίσως κάποια στιγμή πρέπει να διαρρήξουμε την εντυπωσιακή κρούστα των εικόνων και να μιλήσουμε και λίγο σοβαρά για τις κοινωνικές σχέσεις, τα στερεότυπα και τους αυτοματισμούς που κρύβονται πίσω από αυτό που αθώα και τελείως απενοχοποιημένα αποκαλούμε θέαμα.
Μέχρι τότε υπομονή αγαπητές και αγαπητοί.
Photography & concept: Nakis Antoniou
Styling: Ioanna Theodorou