ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

"Παιδεία, η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους": Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νεοναζισμό

"Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι": Το διαχρονικό κείμενο που είχε γράψει ο συνθέτης το 1993, λίγους μήνες πριν από το θάνατό του.

«Παιδεία, η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους»: Ο Μάνος Χατζιδάκις για το νεοναζισμό

Στις 22 Φεβρουαρίου 1993, η "Ορχήστρα των Χρωμάτων" υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι έδωσε μια συναυλία, η οποία έχει καταγραφεί στην πολιτιστική ιστορία της χώρας και μνημονεύεται τόσο για την καλλιτεχνική της αξία όσο και για τη θεματική της.

Η συναυλία της "Ορχήστρας των Χρωμάτων" δόθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τίτλο "Διαμαρτυρία κατά του Νεοναζισμού" και περιλάμβανε έργα Βάιλ, Λιστ και Μπάρτοκ, με σολίστ τον Ούγγρο πιανίστα Γκιόργκι Σάντορ. Ήταν μία εποχή που τα νεοναζιστικά πολιτικά μορφώματα έκαναν αισθητή την παρουσία τους στην Ευρώπη, λίγα χρόνια μετά την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού.

Το πρόγραμμα της συναυλίας περιέχει ένα κείμενο - μανιφέστο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη με τίτλο "Σκέψεις και παρατηρήσεις για το αναζωογονημένο φαινόμενο του νεοναζισμού". Το εν λόγω κείμενο θεωρείται διαχρονικά επίκαιρο και δείχνει το εύρος της σκέψης του Μάνου Χατζιδάκι.

"Ο ΝΕΟΝΑΖΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

"Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοινωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενυσχύουν τη βάρβαρη και αντιανθρώπινη παρουσία του.

"Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία. Η αληθινή παιδεία και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση και η πληροφορία χωρίς κρίση και χωρίς ανήσυχη αμφισβητούμενη συμπερασματολογία. Αυτή η παιδεία που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια. Όμως μια τέτοια παιδεία δεν ευνοείται από τις πολιτικές παρατάξεις και από όλες τις κυβερνήσεις, διότι κατασκευάζει ελεύθερους και ανυπότακτους πολίτες μη χρήσιμους για το ευτελές παιχνίδι των κομμάτων και της πολιτικής. Κι αποτελεί πολιτική "παράδοση" η πεποίθηση πως τα κτήνη, με κατάλληλη τακτική και αντιμετώπιση, καθοδηγούνται, τιθασεύονται.

"Ενώ τα πουλιά… Για τα πουλιά, μόνον οι δολοφόνοι, οι άθλιοι κυνηγοί αρμόζουν, με τις "ευγενικές παντός έθνους παραδόσεις”. Κι είναι φορές που το κτήνος πολλαπλασιαζόμενο κάτω από συγκυρίες και με τη μορφή "λαϊκών αιτημάτων και διεκδικήσεων” σχηματίζει φαινόμενα λοιμώδους νόσου που προσβάλλει μεγάλες ανθρώπινες μάζες και επιβάλλει θανατηφόρες επιδημίες.

"Είναι φορές που το κτήνος πολλαπλασιαζόμενο κάτω από συγκυρίες και με τη μορφή "λαϊκών αιτημάτων και διεκδικήσεων” σχηματίζει φαινόμενα λοιμώδους νόσου"

"Πρόσφατη περίπτωση ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Μόνο που ο πόλεμος αυτός μας δημιούργησε για ένα διάστημα μιαν αρκετά μεγάλη πλάνη, μιαν ψευδαίσθηση. Πιστέψαμε όλοι μας πως σ’ αυτό τον πόλεμο η Δημοκρατία πολέμησε το φασισμό και τον νίκησε. Σκεφθείτε: η "Δημοκρατία", εμείς με τον Μεταξά κυβερνήτη και σύμμαχο τον Στάλιν, πολεμήσαμε το ναζισμό, σαν ιδεολογία άσχετη από μας τους ίδιους. Και τον… νικήσαμε. Τι ουτοπία και τι θράσος. Αγνοώντας πως απαλλασσόμενοι από την ευθύνη του κτηνώδους μέρους του εαυτού μας και τοποθετώντας το σε μια άλλη εθνότητα υποταγμένη ολοκληρωτικά σ’ αυτό, δεν νικούσαμε κανένα φασισμό αλλά απλώς μιαν άλλη εθνότητα επικίνδυνη που επιθυμούσε να μας υποτάξει.

"Ένας πόλεμος σαν τόσους άλλους από επικίνδυνους ανόητους σε άλλους ανόητους, περιστασιακά ακίνδυνους. Και φυσικά όλα τα περί "Ελευθερίας", "Δημοκρατίας", και "λίκνων πνευματικών και μη", για τις απαίδευτες στήλες των εφημερίδων και τους αφελείς αναγνώστες. Ποτέ δεν θα νικήσει η Ελευθερία, αφού τη στηρίζουν και τη μεταφέρουν άνθρωποι, που εννοούν να μεταβιβάζουν τις δικές τους ευθύνες στους άλλους.

"Ποτέ δεν θα νικήσει η Ελευθερία, αφού τη στηρίζουν και τη μεταφέρουν άνθρωποι, που εννοούν να μεταβιβάζουν τις δικές τους ευθύνες στους άλλους"

" (Κάτι σαν την ηθική των γερόντων χριστιανών. Το καλό και το κακό έξω από μας. Στον Χριστό και τον διάβολο. Κι ένας Θεός που συγχωρεί τις αδυναμίες μας εφόσον κι όταν τον θυμηθούμε μες στην ανευθυνότητα του βίου μας. Επιδιώκοντας πάντα να εξασφαλίσουμε τη μετά θάνατον εξακολουθητική παρουσία μας. Αδυνατώντας να συλλάβουμε την έννοια της απουσίας μας. Το ότι μπορεί να υπάρχει ο κόσμος δίχως εμάς και δίχως τον Καντιώτη τον Φλωρίνης).

"Δεν θέλω να επεκταθώ. Φοβάμαι πως δεν έχω τα εφόδια για μια θεωρητική ανάπτυξη, ούτε την κατάλληλη γλώσσα για τις απαιτήσεις του όλου θέματος. Όμως το θέμα με καίει. Και πριν πολλά χρόνια επιχείρησα να το αποσαφηνίσω μέσα μου. Σήμερα ξέρω πως διέβλεπα με την ευαισθησία μου τις εξελίξεις και την επανεμφάνιση του τέρατος. Και δεν εννοούσα να συνηθίσω την ολοένα αυξανόμενη παρουσία του. Πάντα εννοώ να τρομάζω.

νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι. Οι μισητοί δολοφόνοι, που βρίσκουν όμως κατανόηση από τις διωκτικές αρχές λόγω μιας περίεργης αλλά όχι και ανεξήγητης συγγενικής ομοιότητος. Που τους έχουν συνηθίσει οι αρχές και οι κυβερνήσεις σαν μια πολιτική προέκτασή τους ή σαν μια επιτρεπτή αντίθεση, δίχως ιδιαίτερη σημασία που να προκαλεί ανησυχία. (Τελευταία διάβασα πως στην Πάτρα, απέναντι στο αστυνομικό τμήμα άνοιξε τα γραφεία του ένα νεοναζιστικό κόμμα. Καμιά ανησυχία ούτε για τους φασίστες, ούτε για τους αστυνομικούς. Ούτε φυσικά για τους περιοίκους).

εθνικισμός είναι κι αυτός νεοναζισμός. Τα κουρεμένα κεφάλια των στρατιωτών, έστω και παρά τη θέλησή τους, ευνοούν την έξοδο της σκέψης και της κρίσης, ώστε να υποτάσσονται και να γίνονται κατάλληλοι για την αποδοχή διαταγών και κατευθύνσεων προς κάποιο θάνατο. Δικόν τους ή των άλλων. Η εμπειρία μου διδάσκει πως η αληθινή σκέψη, ο προβληματισμός οφείλει κάπου να σταματά. Δεν συμφέρει. Γι’ αυτό και σταματώ. Ο ερασιτεχνισμός μου στην επικέντρωση κι ανάπτυξη του θέματος κινδυνεύει να γίνει ευάλωτος από τους εχθρούς. Όμως οφείλω να διακηρύξω το πάθος μου για μια πραγματική κι απρόσκοπτη ανθρώπινη ελευθερία.

"Ο εθνικισμός είναι κι αυτός νεοναζισμός. Τα κουρεμένα κεφάλια των στρατιωτών, έστω και παρά τη θέλησή τους, ευνοούν την έξοδο της σκέψης και της κρίσης"

φασισμός στις μέρες μας φανερώνεται με δυο μορφές. Ή προκλητικός, με το πρόσχημα αντιδράσεως σε πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα που δεν ευνοούν την περίπτωσή τους ή παθητικός μες στον οποίο κυριαρχεί ο φόβος για ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Ανοχή και παθητικότητα λοιπόν. Κι έτσι εδραιώνεται η πρόκληση. Με την ανοχή των πολλών. Προτιμότερο αργός και σιωπηλός θάνατος από την αντίδραση του ζωντανού και ευαίσθητου οργανισμού που περιέχουμε.

"Το φάντασμα του κτήνους παρουσιάζεται ιδιαιτέρως έντονα στους νέους. Εκεί επιδρά και το marketing. Η επιρροή από τα Μ.Μ.Ε. ενός τρόπου ζωής που ευνοεί το εμπόριο. Κι όπως η εμπορία ναρκωτικών ευνοεί τη διάδοσή τους στους νέους, έτσι και η μουσική, οι ιδέες, ο χορός και όσα σχετίζονται με τον τρόπο ζωής τους έχουν δημιουργήσει βιομηχανία και τεράστια κι αφάνταστα οικονομικά ενδιαφέρονται.

"Και μη βρίσκοντας αντίσταση από μια στέρεη παιδεία όλα αυτά δημιουργούν ένα κατάλληλο έδαφος για να ανθίσει ο εγωκεντρισμός η εγωπάθεια, η κενότητα και φυσικά κάθε κτηνώδες ένστιχτο στο εσωτερικό τους. Προσέξτε το χορό τους με τις ομοιόμορφες στρατιωτικές κινήσεις, μακρά από κάθε διάθεση επαφής και επικοινωνίας. Το τραγούδι τους με τις συνθηματικές επαναλαμβανόμενες λέξεις, η απουσία του βιβλίου και της σκέψης από τη συμπεριφορά τους και ο στόχος για μια άνετη σταδιοδρομία κέρδους και εύκολης επιτυχίας.

"Ο φασισμός στις μέρες μας φανερώνεται με δυο μορφές. Ή προκλητικός, με το πρόσχημα αντιδράσεως σε πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα που δεν ευνοούν την περίπτωσή τους ή παθητικός μες στον οποίο κυριαρχεί ο φόβος για ό,τι συμβαίνει γύρω μας"

"Βιώνουμε μέρα με τη μέρα περισσότερο το τμήμα του εαυτού μας – που ή φοβάται ή δεν σκέφτεται, επιδιώκοντας όσο γίνεται περισσότερα οφέλη. Ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος "αρχηγός” που θα ηγηθεί αυτό το κατάπτυστο περιεχόμενό μας. Και τότε θα ‘ναι αργά για ν’ αντιδράσουμε. Ο νεοναζισμός είμαστε εσείς κι εμείς – όπως στη γνωστή παράσταση του Πιραντέλο. Είμαστε εσείς, εμείς και τα παιδιά μας. Δεχόμαστε να ‘μαστε απάνθρωποι μπρος στους φορείς του AIDS, από άγνοια αλλά και τόσο "ανθρώπινοι" και συγκαταβατικοί μπροστά στα ανθρωποειδή ερπετά του φασισμού, πάλι από άγνοια, αλλά κι από φόβο κι από συνήθεια.

"Και το Κακό ελλοχεύει χωρίς προφύλαξη, χωρίς ντροπή. Ο νεοναζισμός δεν είναι θεωρία, σκέψη και αναρχία. Είναι μια παράσταση. Εσείς κι εμείς. Και πρωταγωνιστεί ο Θάνατος.

(Κείμενο που έγραψε τον Φεβρουάριο του 1993, λίγους μήνες πριν τον θάνατό του, το οποίο είχε δημοσιευτεί στο πρόγραμμα αντιναζιστικής συναυλίας που είχε δώσει η Ορχήστρα των Χρωμάτων με έργα Βάιλ, Λίστ και Μπάρτον. Το ίδιο κείμενο παράλληλα είχε δημοσιευτεί και στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία)".

Δείτε την ανάρτηση:

Ο ΝΕΟΝΑΖΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο...

Posted by Manos Hadjidakis on Tuesday, October 6, 2020

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

03 Οκτ 2023

Ο Κώστας Χατζηχρήστος με την μεγάλη του κόρη Τέτα το 1957

Σαν σήμερα έφυγε από την ζωή ένας από τους σημαντικότερους κωμικούς του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

02 Οκτ 2023

Kάρι Ντράγκσοου: H σωσίας της Κάρι Μπράντσο που κατέκτησε το Instagram

H Κάρι Ντράγκσοου συναρπάζει με τις πιστές αντιγραφές του στιλ της Κάρι.

Περισσότερα από

Stories

02 Οκτ 2023

Λιλή Ζωγράφου: "Γυναίκες, μιλώ ακούστε. Να σας σερβίρω ένα βασιλόπουλο είναι αδύνατο φυσικά"

Γεννήθηκε στις 17 Ιουνίου 1922 και απεβίωσε στις 2 Οκτωβρίου 1998. Το απόσπασμα της Λιλής Ζωγράφου στο βιβλίο "Μου σερβίρετε ένα βασιλόπουλο, παρακαλώ" είναι πάντα τόσο επίκαιρο και δυνατό.

01 Οκτ 2023

Τζούλι Άντριους: O κακοποιητικός, αλκοολικός πατριός και η επέμβαση που της κατέστρεψε τη φωνή

Οι άγνωστες, τραγικές λεπτομέρειες του παρελθόντος της ηθοποιού που αγαπήσαμε μέσα από ταινίες όπως οι "Μαίρη Πόππινς" και "Μελωδία της ευτυχίας". Σήμερα κλε'ονει τα 88 της χρόνια.

01 Οκτ 2023

Μαρία Φωκά: Η άγνωστη ιστορία της γιαγιάς Όλγας Μαρκάτου του Dolce Vita

Η γνωστή ηθοποιός και σύζυγος του Λυκούργου Καλλέργη καταδικάστηκε σε ισόβια για κατασκοπεία, μαζί με τον Μπελογιάννη.

01 Οκτ 2023

Τάκης Ζενέτος: Ο σπουδαίος Έλληνας αρχιτέκτονας και πρωτοπόρος της διεθνούς avant-garde

Με αφορμή την επαναλειτουργία του Θεάτρου Λυκαβηττού θυμόμαστε τον σπουδαίο οραματιστή Τάκη Ζενέτο και την σύντομη αλλά τόσο σημαντική πορεία του.

30 Σεπ 2023

"Να ονειρεύεσαι σαν να είναι να ζήσεις για πάντα, να ζεις σαν να είναι να πεθάνεις σήμερα"

Ο Τζέιμς Ντιν πέθανε σαν σήμερα σε ηλικία μόλις 34 ετών, αλλά έμεινε στην ιστορία σαν αιώνια νεανικό πρότυπο της εφηβικής επανάστασης και της κοινωνικής αποξένωσης, σαν τον Επαναστάτη με Αιτία.

30 Σεπ 2023

Ζάχος Χατζηφωτίου: "Όταν παντρεύτηκα την Καρέζη, η Αλίκη έλεγε "θα της τον φάω"

"Εγώ στην πραγματικότητα δεν ήθελα σχέσεις με Ελληνίδες ηθοποιούς".

30 Σεπ 2023

Ένα φρικτό έγκλημα, ένας εκκεντρικός συγγραφέας: Το σπουδαίο Εν Ψυχρώ του Τρούμαν Καπότε

Το θρυλικό βιβλίο που άλλαξε για πάντα την ιστορία της δημοσιογραφίας και της αφήγησης και θεωρείται κορυφαίο μέχρι σήμερα.

29 Σεπ 2023

Ήθελαν να τα χτίσουν στον βράχο της Ακρόπολης: Η ιστορία των ανακτόρων που έγιναν η σημερινή Βουλή

Μια συναρπαστική αφήγηση, σαν παραμύθι, γύρω από το κτίριο που παρακολούθησε τη μεταμόρφωση της Αθήνας από σκονισμένη μικρόπολη σε μοντέρνα πρωτεύουσα.

29 Σεπ 2023

"Έπεσε ξύλο. Πολύ ξύλο. Τα βρήκαμε, όπως ήταν φυσικό, στο κρεβάτι"

Ο γεμάτος ένταση και πάθος έρωτας της Σπεράντζας Βρανά με τον Κώστα Βουτσά.

29 Σεπ 2023

"Αυτός, αυτή και τα μυστήρια": Η σειρά στην οποία ερωτευτήκαμε τον Μπρους Γουίλις

Η σειρά Moonlighting (Αυτός, αυτή και τα μυστήρια) έφερε σε πρώτο πλάνο εκείνο το στραβό χαμόγελο και το πονηρό βλέμμα του Μπρους στο προσκήνιο. Tώρα, το σίριαλ θα είναι διαθέσιμο από το Hulu.