ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Νοσταλγία και γλυκιά προσμονή: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τα νουάρ μάτια της Όλγας Δέικου

Σαν μια αγαπημένη ταινία που έχεις ξαναδεί αλλά πάντα θέλεις να «μπανίζεις», ξανά και ξανά.

Νοσταλγία και γλυκιά προσμονή: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τα νουάρ μάτια της Όλγας Δέικου

Τα μέρη με υγρασία είναι συνήθως αυτά με τα οποία κολλάς μαζί τους. Σαν να κρύβει κάποιο ανώτερο συστατικό το υγρό στοιχείο, με το οποίο επικοινωνείς αθόρυβα, λες και το νερό σε τραβάει προς το μέρος του, άθελά σου. Ας πούμε, για τον συγγραφέα Paul Morand οι Βενετίες -το γνωστό βιβλίο του-, είναι δύο, εκείνη της πόλης και η δική του. Εξήντα και πλέον χρόνια μιας ανέφελης σχέσης και πάντα πιστής. Οι Βενετίες δεν είναι μόνο η φυσιογνωμία της πόλης, είναι ό,τι ο ίδιος ο συγγραφέας αποκαλεί το κρυφό του μουσείο.

Παραλληλίζοντας δυο «νερένιες» πόλεις, τη Βενετία και τη Θεσσαλονίκη, πέφτουμε πάνω σε μία ισοδύναμη έμπνευση, μια συζυγή κινηματογραφική αύρα, μια καθολική αίσθηση ότι η ζωή εκεί συμβαίνει για να μπορούν οι καλλιτέχνες να την περιγράφουν σε έργα.

Νοσταλγία και γλυκιά προσμονή: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τα νουάρ μάτια της Όλγας Δέικου
Η Θεσσαλονίκη της φωτογράφου Όλγας Δέικου είναι γεμάτη από αντιφατικά συναισθήματα -νοσταλγία και προσμονή, χαρά και λύπη, έλξη και απομάκρυνση.
Οι εικόνες της δεν ωραιοποιούν, είναι ωμές, άλλοτε γλυκές άλλοτε κυνικές, αυτούσιες, γεμάτες καθημερινούς ανθρώπους που αναζητούν την ευτυχία σε μία πόλη που αλλάζει, σε μια δεκαετία που όλα μοιάζουν μετέωρα και αμφιταλαντευόμενα.

Η Θεσσαλονίκη της φωτογράφου Όλγας Δέικου είναι γεμάτη από αντιφατικά συναισθήματα -νοσταλγία και προσμονή, χαρά και λύπη, έλξη και απομάκρυνση. Οι εικόνες της δεν ωραιοποιούν, είναι ωμές, άλλοτε γλυκές άλλοτε κυνικές, αυτούσιες, γεμάτες καθημερινούς ανθρώπους που αναζητούν την ευτυχία σε μία πόλη που αλλάζει, σε μια δεκαετία που όλα μοιάζουν μετέωρα και αμφιταλαντευόμενα.

«Η ιστορία μου ξεκινάει πριν 35 χρόνια, έρχομαι από την ακριτική Φλώρινα, ζω όμως εδώ και 17 χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχω ιδέα πού πηγαίνω» απαντάει ο Όλγα όταν της κάνω την αγαπημένη μου ερώτηση «από που έρχεσαι και που πηγαίνεις;». Μπορεί να μην έχει ιδέα που πηγαίνει αλλά το βασικό αξεσουάρ της δεν το αποχωρίζεται ποτέ. Είναι αυτό που της δείχνει τον δρόμο. «Η ιστορία μου ξεκινάει πριν 35 χρόνια, έρχομαι από την ακριτική Φλώρινα, ζω όμως εδώ και 17 χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχω ιδέα πού πηγαίνω» θα πει.

«Η ιστορία μου ξεκινάει πριν 35 χρόνια, έρχομαι από την ακριτική Φλώρινα, ζω όμως εδώ και 17 χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχω ιδέα πού πηγαίνω»

-Τι φωτογραφική μηχανή έχεις;

«Ξεκίνησα πριν 12 χρόνια με Canon, συνεχίζω με Canon, σκέφτομαι να αλλάξω, αλλά με τις αλλαγές δεν τα πάω καλά».

-Πώς θα παρουσίαζες τη Θεσσαλονίκη σε κάποιον που δεν την έχει επισκεφθεί ποτέ ξανά; Τι θα του έλεγες;

«Ανθρώπινη. Αποπνέει μια αίσθηση ελευθερίας. Δεν είναι ούτε μεγαλούπολη, ούτε επαρχία, βρίσκεσαι σε λίγα λεπτά στη θάλασσα. Θεωρώ ότι έχει τη δύναμη πανεύκολα, να ενσωματώσει και να αγκαλιάσει κάθε "ξένο"».

«Η ιστορία μου ξεκινάει πριν 35 χρόνια, έρχομαι από την ακριτική Φλώρινα, ζω όμως εδώ και 17 χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχω ιδέα πού πηγαίνω»

-Ποιος είναι ο πιο δυνατός λόγος που αγαπάς την πόλη σου;

«Ο πιο μεγάλος λόγος που αγαπώ την πόλη μου είναι ότι δεν την βλέπω ποτέ μονότονη, οι άνθρωποι της, το μικρο κέντρο της που περπατιέται τόσο εύκολα. Όλα εναλλάσσονται γρήγορα».

-Πες μου μερικά από τα πιο ωραία για σένα σημεία της Θεσσαλονίκης. Γωνιές, περιοχές, γειτονιές, μέρη, μαγαζιά, ό,τι θες.

«Μου αρέσει η αστική πλευρά της. Η Θεσσαλονίκη έχει αρκετά νεοκλασικά κτίρια, ιστορικές στοές,τα οποία έχουν κάτι περισσότερο από μια αισθητική ομορφιά. Πολλά από αυτά γίνονται μέρη που αποκτούν βιωματική σημασία για τους ανθρώπους».

-Πώς αντιλαμβάνεσαι ότι ένα κάδρο σε καλεί. Τι νιώθεις τη στιγμή που το βλέπεις;

«Συνήθως το αισθάνομαι πρώτα ή σχεδόν ταυτόχρονα με το που το βλέπω, μετά το φαντάζομαι σαν εικόνα. Όλα αυτά μέσα σε δευτερόλεπτα, βέβαια, μέχρι να γίνουν τα πρώτα κλικ».

«Ο πιο μεγάλος λόγος που αγαπώ την πόλη μου είναι ότι δεν την βλέπω ποτέ μονότονη, οι άνθρωποι της, το μικρο κέντρο της που περπατιέται τόσο εύκολα. Όλα εναλλάσσονται γρήγορα».
«Πάντα σκέφτομαι τον Τσάρλι Τσάπλιν πριν βγω από το σπίτι».

-Ποια είναι η πιο αγαπημένη από τις εικόνες σου και γιατί;

«Ίσως ο Τσάρλι Τσάπλιν. Ερχόμενη από τη δυτική έξοδο της πόλης. Βρισκόμουν στο Καλοχώρι για μια φωτογράφηση, γυρνώντας κουρασμένη με το αυτοκίνητο, άναψε το φανάρι κόκκινο και τον είδα στα αριστερά μου. Οι φωτιστικές συνθήκες ήταν ιδανικές. Μέχρι να ανάψει πράσινο έκανα το κλικ. Πήγα να τον ξαναβρώ, τον ευχαρίστησα και τον ξαναφωτογράφισα, αλλά καμία εικόνα δεν ήταν σαν την πρώτη. Πάντα σκέφτομαι τον Τσάρλι Τσάπλιν πριν βγω από το σπίτι».

-Θα τολμούσες να δώσεις τον ορισμό της φωτογραφίας;

«Το να δίνεις ορισμούς είναι κάτι επικίνδυνο και όχι ιδιαίτερα χρήσιμο».

«Μου αρέσει η αστική πλευρά της. Η Θεσσαλονίκη έχει αρκετά νεοκλασικά κτίρια, ιστορικές στοές,τα οποία έχουν κάτι περισσότερο από μια αισθητική ομορφιά. Πολλά από αυτά γίνονται μέρη που αποκτούν βιωματική σημασία για τους ανθρώπους».
«Δε θέλω να περάσω κανένα μήνυμα, Είναι η πόλη όπως τη βλέπω, ό,τι επιλέγω να καταγράφω, καθώς και ένα μεγάλο κομμάτι της φαντασίας μου, πολλές φορές».

-Πόσο σημαντικό είναι για σένα να καταγράφεις τη ζωή με εικόνες;

«Τελικά είναι, το καταλαβαίνω εκ των υστέρων αφού πάρω απόσταση από τη στιγμή».

-Ποιο είναι το μήνυμα που θα ήθελες να περάσεις μέσα από τις εικόνες σου για την πόλη σου;

«Δε θέλω να περάσω κανένα μήνυμα, Είναι η πόλη όπως τη βλέπω, ό,τι επιλέγω να καταγράφω, καθώς και ένα μεγάλο κομμάτι της φαντασίας μου, πολλές φορές. Δεν περίμενα τέτοια ανταπόκριση από τον κόσμο, λογικά κάτι θα βλέπουν και αυτοί, με τη σειρά τους».

*Δείτε περισσότερα στη σελίδα του φέισμπουκ της Όλγας Δέικου

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

25 Απρ 2024

30 χρόνια πριν: H 34χρονη Άννα Βίσση αγκαλιά με την μοναχοκόρη της, την 9χρονη Σοφία Καρβέλα

Μαμά και κόρη ποζάρουν αγκαλιά πίσω στο μακρινό 1993. Πάντα κολλητές και αγαπημένες.

Περισσότερα από

Stories

25 Απρ 2024

Την ημέρα που η Σαρλίζ Θερόν τσακώθηκε με έναν υπάλληλο σε τράπεζα άνοιξε ο δρόμος για την καριέρα της

Πώς ένας τσακωμός στο γκισέ μίας τράπεζας οδήγησε τη διάσημη ηθοποιό στην κορυφή του Χόλιγουντ;

25 Απρ 2024

Αλμπέρ Ουντερζό: Ο ευφυής συνδημιουργός του Αστερίξ που ήξερε να μας κάνει να γελάμε

Ο διάσημος δημιουργός κόμικς, το όνομα του οποίου εμφανίζεται στα εκατοντάδες εκατομμύρια των αντιγράφων των περιπέτειων των αμετάβλητων Γαλατών που πωλούνται στον κόσμο από το 1961, γεννήθηκε στις 25 Απριλίου 1927 και πέθανε στις 24 Μαρτίου 2020, σε ηλικία 92 ετών.

24 Απρ 2024

Βέρα Γουάνγκ: Ο μυστικός συνδυασμός ομορφιάς που ακολουθεί για την αιώνια νεότητα στα 74

Οι εικόνες της διάσημης σχεδιάστριας δεν σταματούν να διχάζουν το κοινό λόγω της ηλικίας που δηλώνει.

24 Απρ 2024

Ζαν-Πολ Γκοτιέ: Το enfant terrible της μόδας κλείνει τα 72

Στα 13 του χρόνια, δημιούρησε μια ολόκληρη κολεξιόν ρούχων για την μαμά και την γιαγιά του. Σήμερα 60 χρόνια μετά, συνεχίζει να εκπλήσσει.

24 Απρ 2024

Η Τατιάνα Μπλάτνικ σε ηλικία 13 ετών -Η ασπρόμαυρη φωτογραφία

"Αυτό το challenge είναι και μια υπενθύμιση για όλους εμάς που ασκούμε κριτική στον εαυτό μας".

24 Απρ 2024

50 χρόνια πριν: Όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό TIME

"Σαν σήμερα, πριν από 26 χρόνια, ο Ελληνισμός αποχαιρετούσε τον ηγέτη που άλλαξε την πορεία της σύγχρονης Ελλάδας".

24 Απρ 2024

Ο εθισμός στα ναρκωτικά ήταν ο λόγος που η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ απομακρύνθηκε από τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ

Το "ξεχασμένο" νεανικό ειδύλλιο που κράτησε για περισσότερα από πέντε χρόνια.

24 Απρ 2024

Όταν ο Κάρολος έλιωνε για την Μπάρμπρα Στρέιζαντ

Κι όμως! Υπήρξε έντονο φλερτ ανάμεσα σε εκείνον και την διάσημη σταρ, η οποία σήμερα, κλείνει τα 82.

24 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Απόσπασμα, από τον πρώτο τόμο του αυτοβιογραφικού έργου της Πηνελόπης Δέλτα, που γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις 24 Απριλίου 1874.

23 Απρ 2024

Ο θυελλώδης έρωτας της Τζέσικα Λανγκ με τον Τομ Σέπαρντ

"Αγαπώ αυτή την γυναίκα με έναν τρόπο που δεν μπορώ να περιγράψω" έγραφε εκείνος σε έναν φίλο του.