ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Κι όμως, κι εσύ μιλάς καλιαρντά. Απόδειξη ότι λες τη λέξη «κουλό»

Το σάιτ 10percent.gr ισχυρίζεται ότι ομιλούμε καλιαρντά, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο και μας δίνει και το γλωσσάρι για να το επιβεβαιώσουμε. Πράγματι, ισχύει.

Κι όμως, κι εσύ μιλάς καλιαρντά. Απόδειξη ότι λες τη λέξη «κουλό»

Τα media, το θέατρο, οι άνθρωποι γύρω μας μιλούν και καλιαρντά. Ακόμα κι όταν αγνοούν την περιπέτεια και την ακριβή σημασία των λέξεων που χρησιμοποιούν. Στους «Στάβλους της Εριέτας Ζαΐμη»· στη «θεά τον έκανες τον μουσακά» του Νίκου Μουρατίδη· στις στήλες των περιοδικών lifestyle και των κουτσομπολίστικων tabloid, ακόμα και στις εκφράσεις των μεσημεριανών πανελιστών. Τα καλιαρντά έχουν τρυπώσει από όλες τις ραφές στο κοστούμι της καθομιλουμένης γλώσσας.

Ο Ηλίας Πετρόπουλος ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε με τα καλιαρντά. Πρωτάκουσε τις «λουμπινίστικες» λέξεις,όταν ήταν ακόμα γυμνασιόπαιδο, στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Τις ξανάκουσε, από εργάτες, όταν δούλευε μαζί τους στη Θεσσαλονίκη, τη δεκαετία του ’40. Και τις εμπέδωσε στο μεγάλο πάρκο της πόλης, όπου είχε διοριστεί φύλακας (1946-49) και σύχναζαν «σαλταδόροι, πουτάνες, νταβατζήδες, κλεφτρόνια, χασίκλες και παπατζήδες». Στο ομώνυμο βιβλίο του, ο λαογράφος αναφέρει ότι τα καλιαρντά ήταν στην πραγματικότητα ένα αμυντικό τείχος. Οι ομοφυλόφιλοι των κατώτερων κοινωνικο-οικονομικών στρωμάτων στα χρόνια του μεσοπολέμου αντιμετώπιζαν πιέσεις από ένα εχθρικό κοινωνικό περιβάλλον. Έτσι, έπρεπε να βρουν έναν κώδικα που θα τους επέτρεπε να μιλούν μεταξύ τους χωρίς να καταλαβαίνουν οι άλλοι. Αυτή λοιπόν η γλώσσα του δρόμου τούς θωράκιζε ενάντια σε κάθε επιβουλή του περιβάλλοντος, πολλώ δε μάλλον του εκάστοτε καθεστώτος. Στη δικτατορία π.χ., τον χουντικό τον αποκαλούσαν 'μπισκοτότεκνο’ (μπισκότα Παπαδοπούλου – Γεώργιος Παπαδόπουλος + τεκνό).

Τα καλιαρντά πέρασαν στον υπόκοσμο, αναπτύχθηκαν παράλληλα με τις μεγάλες ελληνικές πόλεις και απέκτησαν ελληνικές καταλήξεις, με επιρροές και από την τουρκική, αγγλική, ιταλική και γαλλική γλώσσα. Ο Πετρόπουλος είχε ήδη εντοπίσει κάποιες λέξεις (bal, boro, mutzi) που ενδεχομένως σχετίζονται με τα καλιαρντά. Επίσης αναφέρει τους στίχους ενός ποιήματος του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη (ζινόντας τ’ απονίδονο λαβίνι/ κι απονιβόντας ερομιδαλιό/ σινέρωσα το δέρο του χαβίνι κον’ άλικο δομένικο λαρό) για τους οποίους εικάζει ότι μπορεί να είναι είτε ντούρα καλιαρντά, είτε κορακίστικα, είτε, τέλος, μια προσωπική γλωσσοπλασία. Στο βιβλίο του υποστηρίζει ότι ακόμη και ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης, που συνέταξε τη Νεοελληνική Γραμματική, γνώριζε την ύπαρξη των καλιαρντών – πλην όμως ούτε αυτός ούτε οι διάδοχοί του ασχολήθηκαν μ’ αυτά.

Διακρίνονται σε δυο επίπεδα

Στα απλά καλιαρντά (που τα μιλάνε λίγο-πολύ όλοι οι ομοφυλόφιλοι) και στα ντούρα καλιαρντά (μεταγενέστερη εκδοχή των καλιαρντών) με στοιχεία οιονεί καθαρεύουσας. Ο Πετρόπουλος υποστηρίζει ότι οι ηθοποιοί πρωτοστάτησαν στο να γίνουν τα καλιαρντά ιδίωμα του συρμού. Ωστόσο, «θεωρούνταν μπανάλ να μιλάει κανείς καλιαρντά» θυμάται η ηθοποιός Σπεράντζα Βρανά. «Τα άκουγα από τους ομοφυλόφιλους που σύχναζαν στα στέκια τους· λέγανε λέξεις, π.χ. τα παγκρά, αλλά δεν ήταν ακόμα διαδεδομένες».
Δεκαετία του ’70. Θέατρο «Ριάλτο», Χρήστος Βαλαβανίδης – Κωνσταντίνος Τζούμας στη σκηνή, υποδύονται δυο κόρες (επιθεώρηση «Στο κεφάλι μου μια γάτα»):
Εμάντες η Παγόνα,
Παγόνα η μπαροτάτη,
βασίλισσα γοργόνα,
χούντα δεσποινοτάτη.

«Ξεκίνησαν σαν παρεΐστικο γλωσσικό ιδίωμα. Αυτό ίσχυε μέχρι τη δεκαετία του ’70, λόγω του κλίματος της εποχής εκείνης» υποστηρίζει ο θεατρικός συγγραφέας, Άγγελος Πυριόχος. «Σήμερα έχουν μπει στο λεξιλόγιό μας. Το 95% των Ελλήνων γνωρίζει τις λέξεις τζους, ντικ, μουσαντά. Παραθέριζα πέρυσι στα Κουφονήσια και άκουσα στην παραλία δυο κυρίες να λένε μεταξύ τους: «ντικ (κοίτα) το κύμα» Πρόσφατα, στο σουπερμάρκετ άκουσα μία 50άρα να αναφωνεί «μα, τι κουλό είναι αυτό που βλέπω». Υπάρχουν καμιά δεκαριά λέξεις που πάνε κι έρχονται στο λεξιλόγιο όλων. Από την άλλη, το 80% των σίριαλ χρησιμοποιούν καλιαρντά. Κι εγώ όταν είχα στήλη στο «Τηλέραμα», χρησιμοποιούσα τη λέξη «τζους». Στο θέατρο σπάνια οι συγγραφείς χρησιμοποιούν καλιαρντά κι αυτό μόνο στην επιθεώρηση. Αρκετοί ηθοποιοί ωστόσο, αυτοσχεδιάζοντας, μπορεί να πετάξουν κάποια λέξη. Ως συγγραφέα με προβληματίζει η χρήση τους. Για παράδειγμα, πέρυσι, στην επιθεώρηση «Τα θέλει ο… Καλατράβας μας» σκεφτόμασταν αν έπρεπε να βάλουμε τη λέξη «μουνί». Η Βάσια Τριφύλλη μας έβγαλε από τη δύσκολη θέση, αντικαθιστώντας τη με το «μουτζό»".
Ο ηθοποιός και σεναριογράφος Πάνος Χατζηκουτσέλης θεωρεί ότι «τα καλιαρντά δεν είναι πια συνθηματική, κρυφή γλώσσα, ειδικά από τη στιγμή που ο χαρακτήρας του gay, χάρη στους «Απαράδεκτους», μπήκε στα σπίτια όλων όχι ως γραφικός αλλά ως έξυπνο παιδί της διπλανής πόρτας. Στα σίριαλ η χρήση τους γίνεται στα τυφλά, οι περισσότεροι σεναριογράφοι χρησιμοποιούν τις λέξεις επειδή είναι του συρμού. Όσον αφορά την επιθεώρηση, η γλώσσα της ήταν ανέκαθεν ελεύθερη και γι’ αυτό είχε κατηγορηθεί ως ελευθεριάζουσα. Είχαμε π.χ. στη δεκαετία του ’30 νούμερα με μάγκες, που χρησιμοποιούσαν και μερικά καλιαρντά. Άλλωστε, οι ομοφυλόφιλοι ήταν ένα από τα πρόσωπα που σατίριζε η επιθεώρηση».

«Καλιαρντά»: Ένα βιβλίο και μία πολιτική δίκη

Ο λαογράφος Ηλίας Πετρόπουλος ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε με τα καλιαρντά. Στο ερμηνευτικό-ετυμολογικό λεξικό του, «Καλιαρντά», (πρώτη έκδοση 1971, ανατύπωση 1993 από τις εκδόσεις Νεφέλη) κατέγραψε πάνω από 3.000 λέξεις.
Τη μέρα που κυκλοφόρησε το βιβλίο, είχε αποφασιστεί και η δίωξη του συγγραφέα. Η δίκη έγινε δυο μήνες μετά, στις 8 Μαΐου. Οι κατηγορίες ήταν: περιύβρισις δημοσίας αρχής και του βασιλικού εμβλήματος, κακόβουλος περιύβρισις της Ανατολικής Ορθοδόξου του Χριστού Εκκλησίας και κυκλοφορία ασέμνων. Μάρτυρες κατηγορίας... τρεις, ένας αστυνομικός και δυο καθηγητές. Μάρτυρες υπεράσπισης μία ολόκληρη στρατιά διανοουμένων και καλλιτεχνών, από τον κριτικό Γιάννη Μπακογιαννόπουλο μέχρι το συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο. Ωστόσο, ο πρόεδρος επέβαλε εφέσιμη ποινή και για να απαλλάξει τη χούντα από το όνειδος μίας καταφανώς πολιτικής δίκης, καταδίκασε τον Πετρόπουλο μόνο ως... πορνογράφο. Αποφυλακίστηκε, λόγω ανήκεστου βλάβης, μερικούς μήνες αργότερα.

Γλωσσάρι

Η φράση στην εισαγωγή σημαίνει θέλω το πέος του λαϊκού τραγουδιστή. Με τη ευκαιρία, για να πλουτίσετε το λεξιλόγιό σας, παραθέτουμε ενδεικτικά μερικές καλιαρντολέξεις.

αβέλω = θέλω, δίνω, επιθυμώ

αβέλω μπιεσμάν = βάζω χέρι σε κάποιον

αποκατέ = από εκεί

γαργαρότεκνο = ναύτης

επιτάφιος = gay συνοδευόμενος από καλοντυμένα τεκνά

δικέλω = βλέπω

ιμάντες = εμείς. Άκλιτη αντωνυμία. Ενικός: εμάντες

κατσικές = αριστερός. Αντίθετο: προβατές = δεξιός

κουραβέλτα = συνουσία. Συνώνυμα: κουραβελτόσημο

λατσός = ωραίος

λατσολίθαρο = διαμάντι

με-σικ = με ευγένεια, κομψά. Προφέρεται σαν μία λέξη

μπαροτάτη = πολύ χοντρή

μπενάβω = ομιλώ

μπενάβω ανθυγιεινά = κακολογώ

μπερντές = χρήματα. Συνώνυμο: ντουλά

νάκα = όχι, δεν

νταλκαρέτεκνο = μόνιμος εραστής

πομπίνο-φραπέ = αιδοιολειχία (από το γαλλικό pon-pon και το frapper)

ροσολιμαντέ = γλύψιμο (από το ροσόλω), άκλιτο.

σερμέλα = πέος. Συνώνυμα: φακιροπίπιζα, τουτού.

υψομετρού = παρχιώτης gay. Συνώνυμα: βλαχοντάνα,γιδοτεκνοσυντήρητη

φλοκάρω = εκσπερματώνω

φλόκια ρομανόφ = ρώσικη σαλάτα

ψαμοσκελού = καυλιάρα (από το ψαμός = ξαναμένος + σκέλη)

(Πηγή: «Καλιαρντά» Η. Πετρόπουλος)

Περισσότερα εδώ

Read Next

30 Οκτ 2025

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης στο madamefigaro.gr: "Ζούμε μία περίοδο πραγματικής άνθισης για το ελληνικό σινεμά"

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και δεινός θαυμαστής της τέχνης στη μεγάλη οθόνη μιλά στο madamefigaro.gr για όσα έχουν ετοιμάσει φέτος στη συμπρωτεύουσα, το σινεμά και την κινηματογραφική εμπειρία σήμερα, αλλά και τη "δική" του Θεσσαλονίκη.

Περισσότερα από

Stories

30 Οκτ 2025

Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι ταξιδεύει σε 21 σημεία του πλανήτη μέσα από μία νέα παγκόσμια περιοδεία

Οι φωνές της Νατάσσας Μποφίλιου και του Γιάννη Χαρούλη μετατρέπονται σε συνοδοιπόρους ενός ταξιδιού με πυξίδα τη μουσική του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι και προορισμό την Ευρώπη, την Αυστραλία και την Αμερική.

29 Οκτ 2025

Η αμερικανική εκδοχή του The Crown; Το Netflix ετοιμάζει σειρά για τους Kennedy

Η πρώτη σεζόν της φιλόδοξης παραγωγής θα διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1930 και θα καταγράφει "την άνοδο του Joe και της Rose Κennedy και των εννέα παιδιών τους!

29 Οκτ 2025

All's Fair | Η νέα εποχή της Kim Kardashian στη σειρά που ενώνει διαφορετικές γυναίκες, μόδα και γυναικεία δύναμη

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα σειρά του Ryan Murphy που φέρνει κοντά τις Kim Kardashian, Sarah Paulson, Naomi Watts, Glenn Close, Niecy Nash-Betts και Teyana Taylor.

28 Οκτ 2025

Οι γυναίκες της Πίνδου - τα ανώνυμα πρόσωπα του "ΟΧΙ"

Στην 28η Οκτωβρίου, θυμόμαστε τις γυναίκες που πολέμησαν χωρίς όπλα και νίκησαν με την ψυχή τους.

28 Οκτ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η άγνωστη σύνδεση με την Κατοχή και η απίστευτη ιστορία πίσω από την ταινία "Υπολοχαγός Νατάσσα"

Ποιο ήταν το αρχικό όνομα που θα δινόταν στην εμβήματική ταινία του Νίκου Φώσκολου, "Υπολοχαγός Νατάσσα".

26 Οκτ 2025

Τι μπορείς να κάνεις 28η Οκτωβρίου στην Αθήνα;

Νέα γευστικά ραντεβού, σημαντικές εκθέσεις στις τελευταίες τους ημέρες και ξεχωριστά lives συνθέτουν ένα απολαυστικό (σχεδόν) τετραήμερο στην πόλη.

25 Οκτ 2025

"Θα στην προσέχουμε την Άσπα" | Οι συγκινητικοί επικήδειοι στην εξόδιο ακολουθία του Διονύση Σαββόπουλου

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η Δήμητρα Γαλάνη και ο Σταμάτης Φασουλής εκφώνησαν το δικό τους αντίο στον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη.

25 Οκτ 2025

Το "τελευταίο αντίο" στον Διονύση Σαββόπουλο στην Μητρόπολη Αθηνών

Η Ελλάδα αποχαιρετά τον "Νιόνιο" της σε κλίμα έντονης συγκίνησης στη Μητρόπολη Αθηνών.

24 Οκτ 2025

Movie Review | Regretting You (Μετανιώνοντας για εσένα): Ένα συγκινητικό ταξίδι ανάμεσα στη μνήμη, την προδοσία και τη γυναικεία αναγέννηση

Ο George Satsidis γράφει για το Regretting You, το οποίο έρχεται στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 30 Οκτωβρίου.