ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η ιστορία της Σταχτοπούτας που ήθελε να σώσει η ίδια τον εαυτό της ήταν ψέμα

Είναι το πιο διάσημο παραμύθι των αδελφών Γκριμ, Βίλχελμ και Γιάκομπ. Ο Γιάκομπ πέθανε στις 20 Σεπτεμβρίου του 1863

Η ιστορία της Σταχτοπούτας που ήθελε να σώσει η ίδια τον εαυτό της ήταν ψέμα

Η ιστορία της Σταχτοπούτας τελειώνει όταν ο όμορφος, πολύφερνος πρίγκιπας του παραμυθιού την βρίσκει ντυμένη με κουρέλια να σφουγγαρίζει το πάτωμα του σπιτιού της μητριάς της. Δοκιμάζει στο πόδι της το κρυστάλλινο γοβάκι και την παίρνει μαζί του στο παλάτι για να την κάνει γυναίκα του, λύνοντας έτσι όλα τα προβλήματα της ζωής της. Τούτο το παραμύθι δεν γεννήθηκε τον 18ο αιώνα, αλλά έχει τις ρίζες του βαθιά χαμένες μέσα στους αιώνες, εμφανιζόμενο για πρώτη φορά στην αρχαία Ελλάδα με την ονομασία "Ροδώπις". Πρόκειται για τον μύθο μίας φτωχής εταίρας που παντρεύτηκε τον βασιλιά της Αιγύπτου όταν εκείνος της χάρισε ένα ζευγάρι σανδάλια. Όλα αυτά πολύ πριν το πάρουν στα χέρια τους οι αδελφοί Γκριμ για να πλάσουν τον πιο αγαπημένο, ίσως, γυναικείο χαρακτήρα των παιδικών μας χρόνων. Μαζί με αυτόν και την ελπίδα. Ότι όσο δύσκολα κι αν είναι τα πράγματα μία μέρα θα βρεθεί αυτός που θα μας σώσει, επειδή μας αξίζει να σωθούμε. Μαζί με την ελπίδα και το γνωστό αρχέτυπο. Του άντρα που ό,τι κι αν κάνει, όποιος κι αν είναι οφείλει να γίνει ο διασώστης, αλλιώς δεν λέγεται άντρας.

Κάποιος θα μπορούσε να πει με ασφάλεια πως η εσωτερική ανάγκη της γυναίκας, στις περισσότερες κοινωνίες, να διασωθεί από κάτι ή από κάποιον είναι τόσο παλιά και πρωτόγονη όσο και η επιθυμία των ανθρώπων να πιστέψουν στην ύπαρξη ενός υπέρτατου όντος που λέγεται Θεός. Μόνο που οι μοντέρνες γυναίκες των αρχών του 20ου αιώνα ξύπνησαν ένα όμορφο πρωί νιώθοντας πραγματικά στενάχωρα μέσα στο γυαλιστερό κρινολίνο της Σταχτοπούτας. Κοίταξαν κάτω από κρεβάτι τους και δεν τις ενδιέφερε πια αν δεν έβρισκαν εκεί το γοβάκι, παρά μόνο ένα ζευγάρι, άνετες μπότες. Μερικές φορές περισσότερο λερωμένες απ' όσο έπρεπε, από τα πέρα δώθε στους δρόμους και την αγορά εργασίας. Φώναξαν για πολλά, πολέμησαν για ακόμα περισσότερα. Κι έπειτα κατέβηκαν σε συγκεντρώσεις, παίζοντας μπουνιές και κλωτσιές με την αστυνομία. Κάποιες από αυτές έγραψαν ποιήματα και θαυμάσια βιβλία και εν τέλει νίκησαν για να έχουμε σήμερα εγώ και εσύ το δικαίωμα να ψηφίζουμε και να εκλεγόμαστε και να απολαμβάνουμε μισθούς ίδιους και απαράλλακτους με εκείνους των αντρών. Αφού έτσι είναι και το γνωρίζουμε όλοι, γιατί υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι δεν έχουν αλλάξει και πολλά;

Τούτο το παραμύθι δεν γεννήθηκε τον 18ο αιώνα, αλλά έχει τις ρίζες του βαθιά χαμένες μέσα στους αιώνες, εμφανιζόμενο για πρώτη φορά στην αρχαία Ελλάδα με την ονομασία "Ροδώπις".

Είμαστε ακόμα εδώ και μιλάμε με τα ίδια στερεότυπα. Καθόμαστε σε στρογγυλά τραπεζάκια υπαίθριων καφέ με φίλους και αφηγούμαστε εκείνη τη φορά που κάποιος μας φλέρταρε λίγο πιο έντονα στο κλαμπ, εκείνη τη μέρα που ένας συνάδελφος έτυχε να πάρει προαγωγή πριν από εμάς, εκείνο το μεσημέρι που ένας εκνευρισμένος, βιαστικός τύπος μας είπε να πάμε να πλύνουμε κάνα πιάτο επειδή δυσκολευόμασταν να παρκάρουμε. Κι έπειτα θυμόμαστε εκείνο το ελαφρώς απεριποίητο αγόρι από τη γειτονιά που μας είχε ερωτευτεί, αλλά τον απορρίψαμε, παρόλο που μας άρεσε, επειδή δεν είχε καλή δουλειά και αυτοκίνητο. Ή εκείνο το καταστροφικό ραντεβού που βγήκαμε την περασμένη εβδομάδα με κάποιον που έμοιαζε συμπαθέστατος αλλά δεν κέρασε το ποτό - "μην μπλέξεις με άντρα που δεν πληρώνει στο πρώτο ραντεβού, φιλενάδα," είπε η κολλητή και νιώσαμε ανακουφισμένες που πράξαμε το σωστό.

Από την Σταχτοπούτα των Γκριμ μέχρι τα σημερινά στερεότυπα ένα τσιγάρο δρόμος. Τα δικά μας στερεότυπα που θέλουν τους άντρες ευκατάστατους κουβαλητές, με γρήγορο αμάξι που έρχεται να μας παραλάβει στις 9 ακριβώς (η γυναίκα αργεί, ο άντρας ποτέ) κάτω από το σπίτι. Που πληρώνει τα πάντα στο πρώτο, το δεύτερο και το τρίτο ραντεβού και ξοδεύει μία περιουσία για ένα τριήμερο στη Ρώμη, γιατί αλλιώς ποιος ο λόγος να του δοθούμε και να τον αγαπήσουμε; Τα στερεότυπα των νέων μαμάδων που τρέμουν στην ιδέα να παίξει ο γιος τους με κούκλες ή με κουζινικά μην τυχόν και γίνει ομοφυλόφιλος λες και οι σεξουαλικές προτιμήσεις των ατόμων δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιέται κανείς, αλλά κάτι που το παθαίνεις αν πιάσεις στα χέρια σου πλαστικό τηγάνι ή κατσαρόλα. Ή λες κι αν ο γιος σου είναι ομοφυλόφιλος αποτελεί συνθήκη τραγική, σα να είναι τεμπέλης ή μικρόψυχος ένα πράγμα.

Θυμόμαστε εκείνο το ελαφρώς απεριποίητο αγόρι από τη γειτονιά που μας είχε ερωτευτεί, αλλά τον απορρίψαμε, παρόλο που μας άρεσε, επειδή δεν είχε καλή δουλειά και αυτοκίνητο.

Από τις Σουφραζέτες του 1910 μέχρι τη σύγχρονη γυναίκα που φωνάζει ότι δεν περιμένει να διασωθεί πολύ πιο δυνατά απ' ότι το εννοεί, ένας αχανής αυτοκινητόδρομος ίσος με όλη την καπνοβιομηχανία του Καρέλια. Κι όσο τα θηλυκά μας στερεότυπα παραμένουν πάντα ζωντανά πώς γίνεται να προσδοκούμε να πεθάνουν εκείνα των άλλων; Πόσο παράλογο φαντάζει να απαιτείς από κάποιον να πάψει να σε κοιτάει στα μάτια, βλέποντας στερεοτυπικά κουτάκια που ενδεχομένως να μην έχουν καμία σχέση με το ποιον και τον χαρακτήρα σου, την στιγμή που εσύ κάνεις ακριβώς το ίδιο. Ίσως τώρα, περισσότερο από ποτέ, να υπάρχει η ανάγκη να χαθούμε στα λόγια της Βιρτζίνια Γουλφ από το σπουδαίο "Ένα Δικό της Δωμάτιο" του 1929 (Eκδόσεις Μεταίχμιο). "Αν αντιμετωπίσουμε το γεγονός, γιατί είναι γεγονός, ότι δεν υπάρχει μπράτσο να πιαστούμε, αλλά ότι προχωράμε μόνες και ότι η σχέση μας είναι με τον κόσμο της πραγματικότητας και όχι με τον κόσμο των ανδρών και των γυναικών, τότε θα υπάρξει η ευκαιρία και η νεκρή ποιήτρια που ήταν η αδελφή του Σαίξπηρ θα ανακτήσει το σώμα που τόσες φορές θυσίασε".

Aκολουθήστε τo WomanToc στο Instagram.

Read Next

28 Απρ 2024

Όσκαρ Σίντλερ: Η αληθινή ιστορία του Γερμανού επιχειρηματία, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων

Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ "Η λίστα του Σίντλερ".

27 Απρ 2024

"Και λάτρεψα τον πατέρα μου σαν κάτι ανώτερο. Δεν τον πλησίαζα όμως"

Στις 27 Απριλίου 1941 η Πηνελόπη Δέλτα.πήρε δηλητήριο, που κρατούσε πάντα κοντά της και πέντε μέρες αργότερα, στις 2 Μαΐου, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 67 ετών.

Περισσότερα από

Stories

27 Απρ 2024

Μπετόβεν- Für Elise: Ποια ήταν η Λίζα που απέρριψε ερωτικά τον Μπετόβεν;

Η πρεμιέρα της πιο δημοφιλούς σύνθεσης του Μπετόβεν, Für Elise, δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810. Και σχετίζεται με την ανύπαρκτη ερωτική ζωή του σπουδαιότερου συνθέτη όλων των εποχών.

26 Απρ 2024

Η Βασίλισσα με τα Ανδρικά Πόδια

Η Φάνι Μπλάνκερς - Κουν, η θρυλική μορφή του στίβου που κουβαλούσε τα μωρά της στο στάδιο σ’ ένα καλάθι και τα τάιζε στα διαλείμματα, γεννήθηκε σαν σήμερα.

26 Απρ 2024

Ρετρό κλικ: Όταν ο Ηλίας Ψινάκης διαφήμιζε τσίχλες 40 χρόνια πριν

Ο πρώην δήμαρχος Μαραθώνα και μάνατζερ στο χώρο του θεάματος ως μανεκέν την δεκαετία του 1980.

25 Απρ 2024

30 χρόνια πριν: H 34χρονη Άννα Βίσση αγκαλιά με την μοναχοκόρη της, την 9χρονη Σοφία Καρβέλα

Μαμά και κόρη ποζάρουν αγκαλιά πίσω στο μακρινό 1993. Πάντα κολλητές και αγαπημένες.

25 Απρ 2024

Την ημέρα που η Σαρλίζ Θερόν τσακώθηκε με έναν υπάλληλο σε τράπεζα άνοιξε ο δρόμος για την καριέρα της

Πώς ένας τσακωμός στο γκισέ μίας τράπεζας οδήγησε τη διάσημη ηθοποιό στην κορυφή του Χόλιγουντ;

25 Απρ 2024

Αλμπέρ Ουντερζό: Ο ευφυής συνδημιουργός του Αστερίξ που ήξερε να μας κάνει να γελάμε

Ο διάσημος δημιουργός κόμικς, το όνομα του οποίου εμφανίζεται στα εκατοντάδες εκατομμύρια των αντιγράφων των περιπέτειων των αμετάβλητων Γαλατών που πωλούνται στον κόσμο από το 1961, γεννήθηκε στις 25 Απριλίου 1927 και πέθανε στις 24 Μαρτίου 2020, σε ηλικία 92 ετών.

24 Απρ 2024

Βέρα Γουάνγκ: Ο μυστικός συνδυασμός ομορφιάς που ακολουθεί για την αιώνια νεότητα στα 74

Οι εικόνες της διάσημης σχεδιάστριας δεν σταματούν να διχάζουν το κοινό λόγω της ηλικίας που δηλώνει.

24 Απρ 2024

Ζαν-Πολ Γκοτιέ: Το enfant terrible της μόδας κλείνει τα 72

Στα 13 του χρόνια, δημιούρησε μια ολόκληρη κολεξιόν ρούχων για την μαμά και την γιαγιά του. Σήμερα 60 χρόνια μετά, συνεχίζει να εκπλήσσει.

24 Απρ 2024

Η Τατιάνα Μπλάτνικ σε ηλικία 13 ετών -Η ασπρόμαυρη φωτογραφία

"Αυτό το challenge είναι και μια υπενθύμιση για όλους εμάς που ασκούμε κριτική στον εαυτό μας".