Η ιστορία είναι γεμάτη με χιλιάδες παραδείγματα επιτυχημένων μάνατζερ που κατάφεραν να αλλάξουν τον κόσμο χωρίς πανεπιστημιακή μόρφωση. Ο Steve Jobs υπήρξε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτών. Βέβαια, από την άλλη πλευρά, είναι γνωστό ότι μια καλή εκπαίδευση μάς βοηθά να αποκτήσουμε με οργανωμένο τρόπο θεωρητικές γνώσεις, να μεταβούμε πιο εύκολα στην αγορά εργασίας, να κάνουμε επαγγελματικές γνωριμίες και να εξελιχθούμε στον τομέα μας πιο γρήγορα. Ωστόσο, υπάρχουν τρεις δεξιότητες που το πανεπιστήμιο ή το σχολείο δεν μας διδάσκει, παρότι είναι καθοριστικές για την επαγγελματική μας πορεία, είτε είμαστε μάνατζερ είτε απλώς εργαζόμενοι.
Ας δούμε ποιες είναι:
1) Επικοινωνία
Η επιτυχία των μάνατζερ εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από την ικανότητά τους να εξηγήσουν το όραμά τους. Η επικοινωνία με τους άλλους, λοιπόν, αποτελεί από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που μπορούν να έχουν. Όπως και το να ξέρουν πότε να πουν κάτι και πότε όχι.
Για την ακρίβεια, οι επικοινωνιακές δεξιότητες χρειάζονται σε κάθε κομμάτι της δουλειάς τους: Για να εμπνεύσουν τους υπαλλήλους τους να είναι αποδοτικοί, να κάνουν τους επενδυτές να τους εμπιστευτούν, να εξηγήσουν τις πράξεις τους στους μετόχους τους. Ωστόσο, δεν πρέπει να κάνουν το πιο συνηθισμένο λάθος στην επικοινωνία, δηλαδή να μιλούν ακατάπαυστα χωρίς να ακούν τους άλλους, δημιουργώντας έτσι ένα περιβάλλον καταπιεσμένων συνεργατών γύρω τους.
Ακόμα, λοιπόν, και για όσους δεν έχουμε θέση μάνατζερ, οι επικοινωνιακές δεξιότητες είναι καθοριστικές για την επαγγελματική μας πορεία. Είτε όταν χρειαστεί να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας στους προϊσταμένους μας, είτε όταν προσπαθήσουμε να πείσουμε έναν νέο πελάτη να εμπιστευτεί τη δική μας επιχείρηση, είτε όταν θέλουμε απλώς να αναπτύξουμε καλές σχέσεις με τους συναδέλφους μας.
2) Multitasking
Κάθε επιχειρηματίας, αλλά και εργαζόμενος, πρέπει να γνωρίζει καλά κάθε κομμάτι της δουλειάς του. Και αυτό θα γίνεται πιο δύσκολο – καθώς και πιο αναγκαίο - όσο θα αναλαμβάνει περισσότερα καθήκοντα. Ανεξάρτητα, λοιπόν, από το στάδιο της επαγγελματικής πορείας στο οποίο βρισκόμαστε, θα πρέπει να καλλιεργήσουμε τη δεξιότητά μας να ασχολούμαστε με διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα. Και αυτό προϋποθέτει – εκτός των άλλων – να κάνουμε σωστή διαχείριση του χρόνου μας, αλλά, παράλληλα, να κρατάμε σε προτεραιότητα και άλλους σημαντικούς τομείς της ζωής μας, όπως την υγεία ή την οικογένειά μας. Κάποιες φορές είναι δύσκολο – όσο, όμως, και απαραίτητο. Και με εξάσκηση, μπορούμε σιγά-σιγά να το καταφέρουμε.
3) Προσοχή στις λεπτομέρειες
Ως γνωστόν, η επιτυχία κρύβεται στις λεπτομέρειες. Και το ενδιαφέρον για αυτές είναι από τα «κοινά μυστικά» όλων των επιτυχημένων εργαζομένων ή μάνατζερ.
Πολλοί θεωρούν τις λεπτομέρειες «ασήμαντα πράγματα«, αλλά, όταν πολλά από αυτά μαζευτούν, θα συμβεί κάτι ... καθόλου ασήμαντο και αυτό θα είναι η κάθετη μείωση της επαγγελματικής μας απόδοσης – ή, ακόμα χειρότερα, το κλείσιμο της επιχείρησής μας. Ακόμα, λοιπόν, και η καθημερινή απάντηση στα μέιλ μας – έστω και αν κάποια τα θεωρούμε δευτερεύοντα – συμβάλλουν στο χτίσιμο της καριέρας μας.
Οι λεπτομέρειες, εξάλλου, είναι που μας κάνουν να διαφοροποιούμαστε, να ξεχωρίζουμε και, τέλος, μας χαρίζουν το εισιτήριο για την επόμενη... επαγγελματική πίστα.