Στις 2 Δεκεμβρίου συμπληρώθηκαν 102 χρόνια από τη γέννηση μιας από τις πιο σπουδαίες υψίφωνους του κόσμου, που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στον 20ο αιώνα. Η La Divina Μαρία Κάλλας υπήρξε μια από τις πιο λαμπερές καλλιτέχνιδες παγκοσμιώς και ταυτόχρονα μια γυναίκα που ξεχώρισε για το διαχρονικό της στυλ και τις εντυπωσιακές της εμφανίσεις.
Η Μαρία Κάλλας γεννήθηκε στο Μανχάταν στις 2 Δεκεμβρίου 1923 ως Μαρία Άννα Σεσίλια Σοφία Καλογεροπούλου από Έλληνες μετανάστες γονείς. Τον Γεώργιο Καλογερόπουλο από το Νεοχώρι Ιθώμης Μεσσηνίας και την Ευαγγελία Δημητριάδου από τη Στυλίδα Φθιώτιδος. Στο πιστοποιητικό γεννήσεώς της αναγράφεται το όνομα Sophie Cecelia Kalos, αφού ο πατέρας της με τη μετακόμιση της οικογένειας είχε αλλάξει το επίθετό του σε "Κάλλος” προκειμένου να μπορεί ευκολότερα να προσφωνηθεί από τους Αμερικάνους.
Η οικογενειακή ζωή για τη Μαρία Κάλλας δεν ήταν αρμονική και από τα πρώτα κιόλας χρόνια της αντιμετώπιζε τις έντονες διαφωνίες των γονιών της και την αγεφύρωτη "ασυμφωνία χαρακτήρων” που τους οδήγησε στο διαζύγιο. Πριν από τη Μαρία, η μητέρα της είχε φέρει στον κόσμο δύο ακόμη παιδιά. Την Υακίνθη το 1917 και τον Βασίλη το 1922 που πέθανε μόλις στα δύο του χρόνια από μηνιγγίτιδα. Λέγεται ότι μόλις οι γιατροί είπαν στη μητέρα της ότι γέννησε ένα ακόμη κορίτσι, τη μικρή Μαρία, εκείνη απογοητεύτηκε τόσο που επί ημέρες αρνιόταν να δει το νεογέννητο. Βλέπετε λαχταρούσε να σφίγγει στην αγκαλιά της ένα αγοράκι, για να μειώσει τον πόνο της απώλειας του γιου της.

Bettmann Archive/Getty Images/ideal Image
Στη Νέα Υόρκη, η Μαρία Κάλλας ολοκλήρωσε την πρωτοβάθμια και μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσής της. Από νωρίς βρήκε την κλίση της στο τραγούδι και η μητέρα της την ωθούσε να τραγουδά, όμως, έπαψε ποτέ να υποστηρίζει περισσότερο τη μεγαλύτερή της αδελφή. Η ζωή στις ΗΠΑ συνεχίστηκε μέχρι το 1937, όταν οι γονείς της χώρισαν και η μητέρα της πήρε της δύο κόρες της και επέστρεψε στην Αθήνα. Παρότι η μητέρα της ήταν υποστηρικτική στο κομμάτι της Τέχνης, οι σχέσεις τους δεν ήταν ποτέ καλές.
Η Μαρία Κάλλας ξεκίνησε τη μουσική της παιδεία στην Αθήνα και έκανε το επίσημο επαγγελματικό ντεμπούτο της τη σεζόν 1940 – 1941 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στον μικρό ρόλο της Βεατρίκης στην οπερέτα Βοκκάκιος του Φραντς φον Σουπέ. Όπως επιβεβαίωσαν αργότερα συνάδελφοί της από εκείνη την εποχή, το εργασιακό κλίμα που αντιμετώπισε τότε ήταν αρνητικό, με αρκετές εκ των υψιφώνων του θιάσου να βάλλουν εναντίον της για λόγους επαγγελματικού ανταγωνισμού. Η Μαρία Κάλλας αντιπαρήλθε τις όποιες εχθρότητες και, εν τέλει, ανέλαβε τον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο στις 27 Αυγούστου 1942, εμφανιζόμενη ως Τόσκα στη φερώνυμη όπερα του Πουτσίνι.
Η Μαρία Κάλλας λίγα χρόνια αργότερα έφυγε για την Αμερική και στη συνέχεια ταξίδεψε στην Ευρώπη.Τα χρόνια της λάμψης δεν άργησαν να έλθουν. Μαζί με την καθιέρωση μόλις στα 23 της χρόνια, η Μαρία Κάλλας άρχισε να γνωρίζει και τον έρωτα. Η ζωή στην Ιταλία ήταν ξεχωριστή. Στον δρόμο της ήρθε ο Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, ο αρκετά μεγαλύτερος της φιλόμουσος βιομήχανος. Δύο χρόνια αργότερα, το 1949 παντρεύτηκαν και έμειναν μαζί για 10 χρόνια.
Από τις κομβικότερες στιγμές της καριέρας της ήταν η εμφάνισή της στην Όπερα της Ρώμης, η πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου, τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου και των Παρισίων.

Courtesy of © Victoria and Albert Museum (ph. Houston Rogers)
Ο έρωτας με τον Αριστοτέλη Ωνάση
Τον Σεπτέμβριο του 1957, σε ένα πάρτι η Μαρία Κάλλας γνώρισε τον Έλληνα εφοπλιστή και επιχειρηματία Αριστοτέλη Ωνάση. Η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε μια πολυσυζητημένη σχέση που μαγνήτισε τα φωτογραφικά φλας και το ενδιαφέρον του Τύπου. Το 1959, μετά από δέκα χρόνια γάμου, η Κάλλας άφησε τον Μενεγκίνι.
Σύμφωνα με τον σχετικό ελληνικό νόμο της εποχής, όποιος γάμος Έλληνα ή Ελληνίδας δεν είχε τελεστεί σε Ορθόδοξη εκκλησία κρινόταν άκυρος. Καθώς η Κάλλας είχε παντρευτεί σε Ρωμαιοκαθολική εκκλησία, το 1966 απεκδύθηκε την Αμερικανική υπηκοότητά της διατηρώντας μόνο την ελληνική, ούτως ώστε να διαλύσει και νομικώς τον γάμο της. Παρά την πιθανή βλέψη της να παντρευτεί τον Ωνάση ή, έστω, να συμβιώσουν κατά αποκλειστικότητα, η σχέση τους, έληξε δύο χρόνια αργότερα το 1968 όταν εκείνος την άφησε για να παντρευτεί τον Οκτώβριο του ίδιου έτους την Τζάκι Κέννεντι, χήρα του Αμερικανού Προέδρου Τζον Φ. Κέννεντυ.

Corbis via Getty Image/ Ideal Image
Ο θάνατος του Αριστοτέλη Ωνάση το 1975, αλλά και η δολοφονία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι το ίδιο έτος φέρεται να στοίχισαν ιδιαίτερα στη σπουδαία υψίφωνο. Δύο χρόνια αργότερα και ενώ είχε αποτραβηχτεί από τα φώτα, ζώντας μαζί με την οικονόμο στο διαμέρισμά της, θα πεθάνει από καρδιακή προσβολή.
Το διαχρονικό της στυλ
Η Μαρία Κάλλας μπορεί να κέρδισε το διεθνές κοινό με τη φωνή της, ξεχώρισε όμως και για το διαχρονικό της στυλ. Ήταν ένας ιδιαίτερα δημιουργικός άνθρωπος. Μία πραγματική καλλιτέχνης. Και αυτή η αγάπη για τη δημιουργία δε θα μπορούσε να μη συνοδεύσει την γκαρνταρόμπα της είτε πάνω στη σκηνή είτε στις καθημερινές της εμφανίσεις.
Η κορυφαία υψίφωνος του 20ου αιώνα ήταν μία ντίβα σε κάθε έκφανση της ζωής της. Πάνω στη σκηνή έλαμπε με τις couture δημιουργίες που επέλεγε, ενώ ακόμα και όταν οι φωτογράφοι την απαθανάτιζαν στον δρόμο την ώρα που απολάμβανε τη βόλτα της είχε ένα classy look.
Θα φορούσε ένα παντελόνι και μία μπλούζα, απλά σχέδια, μονοχρωματικά, χωρίς φαινομενικά τίποτα το ιδιαίτερο, αλλά θα τα συνόδευε με κοσμήματα και Chanel bags για δείξει τον επιβλητικό της αέρα.

