Υπάρχει άνθρωπος που δεν αντιμετωπίζει άγχος; Προσωπικά, πιστεύω πως κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο. Αφενός, δεν μπορούμε να το αποφύγουμε εντελώς, αφετέρου ούτε και χρειάζεται, αφού σε μικρές δόσεις λειτουργεί δημιουργικά, παρακινώντας μας να κάνουμε καινούργια πράγματα και, γιατί όχι, να ξεπεράσουμε τις δυνατότητές μας.

Το πρόβλημα ξεκινά όταν το περιστασιακό άγχος γίνεται όλο και εντονότερο, αλλά και όταν αυτό το φαινόμενο μετατρέπεται σε χρόνιο και καθημερινό. Τότε είναι που επηρεάζεται αρνητικά η διάθεση, αλλά και οι λειτουργίες του εγκεφάλου μας. Κι εδώ όμως υπάρχουν καλά νέα: Μπορούμε με μικρές αλλαγές να μάθουμε να το αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά και να εκμεταλλευόμαστε την κινητήριο δύναμη που μπορεί να μας προσφέρει.

Αυτό ακριβώς μας εξηγεί η Βίρνα Σκουλίδη, διαιτολόγος-διατροφολόγος και η Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, ψυχολόγος-οικογενειακή σύμβουλος.

Καταπολέμησε το «κακό» άγχος μέσα από τη διατροφή σου

Έχεις αναρωτηθεί γιατί αναζητάς λίγη σοκολάτα όταν έχεις άγχος; Σε στιγμές άγχους, ο οργανισμός μας ψάχνει άμεση λύση για να ρυθμίσει βασικές ορμόνες, και μας μιλάει με διάφορους τρόπους, όπως είναι οι συχνές λιγούρες.

Για τη σύνδεση της διατροφής με το άγχος, μας μίλησε η Βίρνα Σκουλίδη, εξηγώντας μας πως ο εγκέφαλος συνδέεται με το στομάχι μέσω του πνευμονογαστρικού νεύρου, το οποίο πρακτικά σημαίνει πως οτιδήποτε και αν φάμε, έχει επίδραση στη διάθεσή μας, είτε θετική είτε αρνητική.

Σε απαιτητικές λοιπόν περιόδους, στην προσπάθειά μας να κατευνάσουμε το άγχος, υποκύπτουμε συχνότερα σε πειρασμούς, όπως στη σοκολάτα, ή στα μακαρόνια με κιμά. Το βασικό συστατικό στη μαύρη σοκολάτα που συμβάλλει στη διαχείριση του άγχους είναι τα φωσφολιπίδια, μια κατηγορία λιπιδίων, μακροθρεπτικών συστατικών δηλαδή, που τα βρίσκουμε στο κακάο. Τα φωσφολιπίδια εμπλέκονται σε διαδικασίες που βοηθούν στην αύξηση του αισθήματος της χαράς και στην καταστολή του άγχους.

Η Βίρνα Σκουλίδη εστίασε την προσοχή της και στην κατάλληλη διαχείριση που χρειάζεται το άγχος σε περίοδο διατροφής για απώλεια βάρους, επειδή η στέρηση που προκαλεί μία "δίαιτα" διογκώνει το στρες, λόγω χαμηλής περιεκτικότητάς της σε λίπος – το οποίο έχει κατευναστική δράση στο νευρικό μας σύστημα.

Για την περίοδο πριν την έμμηνο ρύση, όταν εμείς οι γυναίκες οδηγούμαστε συχνότερα σε ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές, όπως είναι το κακό λίπος ή οι απλοί υδατάνθρακες, η Βίρνα Σκουλίδη μας έδωσε και την εξήγηση, αλλά και τη λύση. Τα συμπτώματα του Προεμμηνορροϊκού Συνδρόμου, όπως αποκαλείται επιστημονικά, ή αλλιώς η νευρικότητα και η ευερεθιστότητα που βιώνουμε, οφείλονται στην αύξηση της κορτιζόλης.

Η λύση που προτείνει η ειδικός για τη διαχείριση αυτών των συμπτωμάτων, είναι η επιλογή τροφών πλούσιων σε φωσφολιπίδια, όπως είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, πλήρη ή χαμηλά σε λιπαρά, το αβοκάντο, οι ξηροί καρποί, το κακάο, και φυσικά το νερό.

 

 

Άγχος VS Ψυχική Υγεία και τι μπορούμε να κάνουμε

Για το domino effect που προκαλεί το χρόνιο ή το περιστασιακό άγχος στο σώμα και στο πνεύμα μας, μας μίλησε η Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, ψυχολόγος και οικογενειακή σύμβουλος, δίνοντάς μας τη θετική και ρεαλιστική της ματιά γύρω από την ερμηνεία και τη διαχείρισή του.

Όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με έναν στρεσογόνο παράγοντα, πρέπει να ακολουθήσουμε συγκεκριμένα βήματα, σύμφωνα με τη Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, για να τον μετατρέψουμε σε ωφέλιμο σύντροφό μας και να αντλήσουμε από αυτόν ό,τι θετικό έχει να μας προσφέρει.

  1. Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να κατανοήσουμε τον μηχανισμό του άγχους, για να ξέρουμε με τι έχουμε να κάνουμε. Η Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου εξηγεί: «Ο άξονας που ενώνει το κεντρικό νευρικό μας σύστημα με το ενδοκρινικό, και αποκαλείται άξονας υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων, ενεργοποιείται και παράγει την κορτιζόλη, την ορμόνη του άγχους. Τότε το σώμα μας ετοιμάζεται να αντιδράσει στο άγχος, άρα να κινητοποιηθεί. Για να το ξεκαθαρίσουμε όμως, δεν είναι κακό να ενεργοποιείται αυτός ο άξονας, είναι προβληματικό για τον οργανισμό όταν ενεργοποιείται συνέχεια, καθώς μπορεί να επιφέρει ψυχοσωματικά προβλήματα."
  2. Έχοντας κατανοήσει τη λειτουργία του οργανισμού μας, περνάμε στην αναγνώριση του αισθήματος που μας προκαλεί το άγχος. Η ψυχολόγος επισημαίνει ότι υπάρχουν περιπτώσεις που μπερδεύουμε το άγχος με θλίψη, θυμό ή με κατάθλιψη. Ιδίως όταν κάνουμε πράγματα που δε μας ευχαριστούν πραγματικά, αγχωνόμαστε ακόμα περισσότερο για να τα φέρουμε εις πέρας, με αποτέλεσμα να εγκλωβιζόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο συναισθημάτων. Αναγνωρίζω το άγχος που βιώνω, σημαίνει ότι καταλαβαίνω πότε κάτι με βοηθάει, με προγραμματίζει καλύτερα, και πότε με μπλοκάρει ή με αποθαρρύνει. Όταν το καταφέρω αυτό, είμαι ήδη καλύτερα προετοιμασμένος για να το αντιμετωπίσω.
  3. Σε αυτό το στάδιο, αντιλαμβάνομαι τη δύναμη του μυαλού μου απέναντι στο άγχος. Ο εγκέφαλός μου επιστρατεύει τις νοητικές λειτουργίες, όπως είναι η συγκέντρωση και η προσοχή, για να με βοηθήσει να αποδώσω τα μέγιστα. Σύμφωνα με τη Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου, κατά το έντονο περιστασιακό ή χρόνιο στρες, επιβαρύνονται οι λειτουργίες αυτές, με αποτέλεσμα να αποδυναμώνεται η μνήμη μου, να χάνεται η συγκέντρωσή μου, να μειώνεται η ικανότητά μου να επιλύσω προβλήματα και να διατηρήσω την ηρεμία μου υπό πίεση.
  4. Προσεγγίζω λύσεις με αισιόδοξη ματιά. "Μην αγχώνεσαι", "μη στεναχωριέσαι" είναι, σύμφωνα με την ψυχολόγο, μερικές από τις σκέψεις και τις προσταγές που μόνο συμπονετικές δεν ακούγονται όταν βιώνουμε στρες. Αντ’ αυτών, καλό είναι να βάζουμε στη ζωή μας πράγματα που μας ευχαριστούν, όπως μπορεί να είναι η τακτική επαφή με ανθρώπους που αγαπάμε, με φίλους, με την οικογένεια. Η άσκηση και τα χόμπι πάντα αποτελούν καλή ιδέα για εκτόνωση και χαλάρωση, αρκεί η επιλογή μας να είναι συνειδητή για να έχει ευεργετικά αποτελέσματα, και σε καμία περίπτωση να μη μας καταπιέζει.

 

 

Μερικές φορές όμως, αυτά από μόνα τους δεν αρκούν. Τα καλά νέα είναι ότι η επιστήμη έχει φροντίσει γι' αυτό: Το συμπλήρωμα διατροφής BrainUP StressDOWN της Leriva, με τα κατευναστικά για το νευρικό μας σύστημα φωσφολιπίδια που περιέχει, συμβάλλει στη ρύθμιση των επιπέδων της ορμόνης του άγχους – της κορτιζόλης – και βοηθά στη διαχείριση του άγχους, τόσο του χρόνιου όσο και του περιστασιακού.

Πρόκειται για ένα κλινικά ελεγμένο και επιστημονικά βελτιστοποιημένο συμπλήρωμα διατροφής, το οποίο περιέχει τα βασικά δομικά συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών μας, τα φωσφολιπίδια, χάρη στα οποία υποστηρίζονται οι γνωστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, όπως είναι η μνήμη, η προσοχή και η συγκέντρωση. Με την ταυτόχρονη δράση του BrainUP StressDOWN στον άξονα υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων, διατηρείται η απαραίτητη ηρεμία υπό πίεση, και έτσι επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερη διαχείριση του χρόνιου άγχους (stress), καθώς και του άγχους που προκύπτει περιστασιακά, ή πριν από συγκεκριμένες περιστάσεις, όπως είναι οι ομιλίες, οι συνεντεύξεις, οι μαθητικές και οι επαγγελματικές εξετάσεις.

TAGS