Ο Εμάνουελ Ραντνίσκι (Emmanuel Radnitzky) γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ το 1890. Όταν μετακόμισε στο Μπρούκλιν το 1911, ο πατέρας του υιοθέτησε το επώνυμο «Ray» και ο Εμάνουελ πήρε το υποκοριστικό «Man».

Σπούδασε ζωγραφική και συνάντησε τον Μαρσέλ Ντυσάν το 1915, ο οποίος τον έφερε στον μικρό κύκλο των Ντανταϊστών της Νέας Υόρκης. Το 1920, απογοητευμένος από την αποτυχία της τρίτης έκθεσής του στη Daniel Gallery στη Νέα Υόρκη, ο Μαν Ρέι εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και συμμετείχε στις δραστηριότητες της ομάδας των Ντανταϊστών «εγκαταλείποντας κάθε ελπίδα να φτάσει κάπου με τη ζωγραφική».

Ο μόδιστρος Πολ Πουαρέ τον ενθάρρυνε να εργαστεί ως φωτογράφος μόδας, καθώς τα περιοδικά Vogue, Femina και Vanity Fair αφιέρωναν ολοένα και περισσότερο χώρο στη φωτογραφία. Παρά το γεγονός ότι δεν είχε εμπειρία, με λίγη εξάσκηση ο Μαν Ρέι κατέκτησε γρήγορα την τεχνική, δανείζοντας ένα «καλλιτεχνικό κύρος» στις εικόνες του που τις έκανε τόσο πρωτότυπες.

Παράλληλα, ο Μαν Ρέι μαζί με τον Μαρσέλ Ντυσάν, συμμετέχουν στην οργάνωση ενός ντανταϊστικού ρεύματος στην Αμερική, την ίδια εποχή που ο ντανταϊσμός σημειώνει άνθιση στην Ευρώπη. Ακολουθεί η έκδοση ενός μοναδικού τεύχους της επιθεώρησης New York Dada το 1920, ωστόσο ο ίδιος ο Μαν Ρέι αποφαίνεται πως το ρεύμα του ντανταϊσμού δεν είναι εφικτό να αναπτυχθεί στην Αμερική.

Οι αναθέσεις πολλαπλασιάστηκαν σύντομα και το 1933 έγινε φωτογράφος στο αμερικανικό περιοδικό Harper's Bazaar. Αντισυμβατικές συνθέσεις με κίνηση, παιχνίδια σκιάς και φωτός, σολαριζασιόν και χρωματισμός ήταν μόνο μερικές από τις καινοτομίες που αποκάλυψαν το ολοκληρωμένο ταλέντο του. Η χρήση αυτών των τεχνικών υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ του έργου του ως φωτογράφου και της σεισμικής αλλαγής στην εικόνα της μόδας κατά τη δεκαετία του 1930. Η γυναικεία σιλουέτα άλλαξε και η μόδα έγινε μαζικό φαινόμενο, μία αλλαγή που ταίριαζε απόλυτα στις εικόνες του Μαν Ρέι.

Τη δεκαετία του 1930 ο Μαν Ρέι επινοεί μαζί με τη βοηθό του Lee Miller τη μέθοδο που καλείται solarization και ουσιαστικά αποτελεί το φαινόμενο Sabatier στη διαδικασία της φωτογραφικής εκτύπωσης.

Παράλληλα με τις υπερρεαλιστικές φωτογραφίες του, το έργο του Μαν Ρέι περιλαμβάνει και μια πληθώρα πορτρέτων, συμπεριλαμβανομένων και γνωστών καλλιτεχνών όπως του Ζαν Κοκτώ, του Ανρί Ματίς καθώς και των υπερρεαλιστών Αντρέ Μπρετόν, Τριστάν Τζαρά, Μαρσέλ Ντυσάν, Μαξ Ερνστ και άλλων.

Στα τελευταία χρόνια της ζωής του επέστρεψε στις Ηνωμένες πολιτείες όπου έζησε στην Καλιφόρνια. Πέθανε το 1976 στη Γαλλία.

Στο Μουσείο του Λουξεμβούργου ( Musée du Luxembourg) στο Παρίσι μια μεγάλη ατομική έκθεση στον διάσημο φωτογράφο είναι αφιερωμένη στον Μαν Ρέι. Με τίτλο «Man Ray and Fashion» (Man Ray et la Mode) ρίχνει νέο φως στα έργα του καλλιτέχνη αποκαλύπτοντας μια πτυχή του έργου του: τη σύγχρονη φωτογραφία μόδας.

 

 

Φωτό: Amazon

*με στοιχεία από ΑΠΕ-ΜΠΕ και el.wikipedia.org

 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

 

TAGS