Σε ηλικία μόλις 65 ετών έφυγε ο αγαπημένος ρεμπέτης Αγάθωνας Ιακωβίδης, κατά κόσμον Αγάθωνας, από καρδιακή ανακοπή στον ύπνο του. Πρόωρα, πρόλαβε ωστόσο να ζήσει μια πλούσια ζωή, κάνοντας σε όλη τη διάρκειά της αυτό που αγαπούσε περισσότερο.

Γεννημένος από Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης το 1955, μεγάλωσε με παραδοσιακές μουσικές της Μικράς Ασίας. Από το 1971 άρχισε να ασχολείται ενεργά με τη μουσική και σταδιακά έμαθε μόνος του να παίζει σχεδόν όλα τα έγχορδα μουσικά όργανα: κιθάρα, ούτι, μπουζούκι, τζουρά, μάντολα, μαντολίνο και φυσικά μπαγλαμά, που έγινε το σήμα κατατεθέν του.

Με χαρακτηριστικό αυθορμητισμό είχε δηλώσει πως η ρεμπέτικη μουσική είναι «η καλύτερη του κόσμου, ανώτερη και από τον Μπετόβεν». 

Αυτοδίδακτος, το 1973, σε ηλικία 18 ετών, έκανε την πρώτη του εμφάνιση σε μπουάτ της Θεσσαλονίκης, συνειδητοποιώντας ότι η ρεμπέτικη μουσική ήταν αυτή που ταίριαζε. Με το γνώριμο αυθορμητισμό του είχε δηλώσει πως είναι «η καλύτερη μουσική του κόσμου, ανώτερη και από τον Μπετόβεν». 

Με το Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, που ίδρυσε το 1978, ηχογράφησε δύο δίσκους και πραγματοποίησε συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. Από το 1981 έως το 1987 έζησε και εργάστηκε στην Αθήνα, όπου είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως ο Κώστας Παπαδόπουλος, ο Βασίλης Σούκας, ο Γιώργος Κόρος

Ο Αγάθωνας στη Eurovision

Στη διάρκεια της καριέρας του, προσκλήθηκε για συναυλίες σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία. Έκπληξη προκάλεσε, ωστόσο, η απόφασή του να εμφανιστεί στη Eurovision, μαζί με τους Koza Mostra, τους οποίους συνόδευσε στο τραγούδι «Alcohol is free». Ήρθαν έκτοι, αλλά δόθηκε η ευκαιρία στον Αγάθωνα να συστηθεί σε ένα κοινό όχι μυημένο στο είδος μουσικής που υπηρετούσε ο ίδιος. Δεν ήταν αυτός ο λόγος, ωστόσο, που αποφάσισε να λάβει μέρος στον διαγωνισμό τραγουδιού αλλά όπως είπε με αφοπλιστική απλότητα, το έκανε για «να βοηθήσω τα παιδιά. Μόνος μου δεν θα πήγαινα με τίποτα».

«Ρεμπέτης είναι ο ουσιαστικά ελεύθερος άνθρωπος, αυτός που λέει ακριβώς ό,τι σκέφτεται και αισθάνεται»

Ο Αγάθωνας θεωρούσε ότι ο ρεμπέτης, στην εποχή μας, έχει αποκτήσει νέο νόημα: «Ρεμπέτης είναι ο ουσιαστικά ελεύθερος άνθρωπος, αυτός που λέει ακριβώς ό,τι σκέφτεται και αισθάνεται». Μια φιλοσοφία που έκανε πράξη, φτάνοντας σε σημείο κάποιες φορές να σοκάρει με την «ωμότητα» των δηλώσεών του. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μια συνέντευξη που είχε δώσει το 2013 είχε πει πως «η Θεσσαλονίκη είναι ένα μεγάλο εκτροφείο σκύλων» (αναφερόμενος στους τραγουδιστές του «σκυλάδικου»).

Ήταν επίσης ένας ρεμπέτης που έγραφε τους δικούς του κανόνες. Που τον ενδιέφερε να είναι αληθινός, όχι να χαϊδεύει αυτιά ή να προσβάλει τις αξίες του προκειμένου να αδράξει μια ευκαιρία. Όταν το 1980 συμμετείχε, με το Ρεμπέτικο Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, στις Γιορτές Ελληνικού Παραδοσιακού Τραγουδιού, που οργάνωσε ο Μάνος Χατζιδάκις στα Ανώγεια της Κρήτης, τον πρόσεξαν κάποιοι δισκογραφικοί παραγωγοί από την Αθήνα. Του πρότειναν συμβόλαιο, αλλά εκείνος έθεσε έναν όρο, τολμηρό για νέο καλλιτέχνη: να μην έχει λόγο η δισκογραφική εταιρεία στην επιλογή των τραγουδιών του.

Συνδύαζε την αυθεντικότητα με την ανθρωπιά. Δεν δίστασε, μέσα στην πανδημία, τον Μάιο, να εμφανιστεί στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη και να παίξει ρεμπέτικα, θέλοντας να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του προς τους επαγγελματίες υγείας.

Δείτε την εμφάνιση του Αγάθωνα στη Eurovision:

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

κεντρική φωτό:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

TAGS