ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πώς αντέδρασε ο Γιώργος Καράμπελας όταν κάποιος πέταξε το παγκάκι που σχεδίασε στο ποτάμι

Ο Έλληνας αρχιτέκτονας δε σχεδίασε απλά ένα υπαίθριο καθιστικό στο ανατολικό Λονδίνο.

Πώς αντέδρασε ο Γιώργος Καράμπελας όταν κάποιος πέταξε το παγκάκι που σχεδίασε στο ποτάμι

Ένα παγκάκι στην περιοχή Royal Docks του ανατολικού Λονδίνου στάθηκε η αφορμή για να ειπωθεί μια ιστορία που αφορά στους πάντες: Τους βιαστικούς περαστικούς που μιλούν στο hands free και μοιάζουν με υπνοβάτες της μέρας, τους ρομαντικούς παρατηρητές, οι οποίοι κινούνται με το προαίσθημα, τους νέους αντικομφορμιστές που συνθέτουν το παζλ του κοινωνικού ιστού με φρέσκους όρους, του μεγαλύτερους -αυτοί κι αν έχουν την τάση να δυσκολεύονται να μάθουν νέα κόλπα.

Το παγκάκι αυτό με τίτλο Semaphore είναι ένα βραβευμένο έργο του ανοιχτού διαγωνισμού London Festival of Architecture (LFA). Οι άνθρωποι που το εμπνεύστηκαν και το σχεδίασαν είναι η δημιουργική ομάδα, Parallel Collective, μέλος της οποίας και ο αρχιτέκτονας Γιώργος Καράμπελας, ένας διαυγής και σύγχρονος οραματιστής.

Μιλώντας μαζί του νιώθεις ότι καλύπτεις όλο το φάσμα της εικόνας. Όχι μόνο τους μωσαϊκούς κύβους στην αποβάθρα, αλλά το χάσμα μεταξύ ανατολικού και δυτικού Λονδίνου, το ρήγμα μεταξύ παλιάς και νέας φουρνιάς, το άγριο και βίαιο ένστικτο των μεγαλουπόλεων, την επόμενη μέρα του επικείμενου Brexit, την καθησυχαστική ισορροπία της αρχιτεκτονικής σκέψης.

Πώς αντέδρασε ο Γιώργος Καράμπελας όταν κάποιος πέταξε το παγκάκι που σχεδίασε στο ποτάμι
«Λένε ότι αυτή η πόλη δε σε κουράζει ποτέ αλλά συνέχεια σε δοκιμάζει».

-Πες μου για την ομάδα Parallel Collective και για τον ρόλο σου μέσα σε αυτήν.

«Η ομάδα δημιουργήθηκε μέσα από επαγγελματικές συνεργασίες σε αρχιτεκτονικά γραφεία του Λονδίνου, οι οποίες εξελίχθηκαν σε ισχυρές φιλίες. Αφορμή υπήρξε η συμμετοχή μας σε ένα διεθνή διαγωνισμό για ενα εκπαιδευτικό κέντρο στην Ιταλία όπου και κερδίσαμε το πρώτο βραβείο. Έκτοτε εξερευνούμε τα επόμενα βήματά μας στον ευρύτερο χώρο της αρχιτεκτονικής. Συνειδητά εντός της ομάδας επιλέγουμε να μην έχουμε διακριτούς ρόλους, αλλάζουμε σύσταση ανάλογα με τις συνθήκες και το project. Εγώ προσωπικά προσπαθώ να καταπιάνομαι με τα πάντα, αυτός είναι ο τρόπος να απολαμβάνω στο μέγιστο».

-Ποια είναι η ιστορία σου; Από που έρχεσαι και που πηγαίνεις;

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Τρίπολη Αρκαδίας, σπούδασα Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και στη συνέχεια έκανα μεταπτυχιακό στη Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκόβης. Εκεί έκανα και τα πρώτα μου επαγγελματικά βήματα, σε μια πόλη που ερωτεύτηκα αλλά που δεν άντεξα. Την τελευταία τριετία ζω και εργάζομαι στο Λονδίνο, προσπαθώντας όσο μπορώ να μην κόβω δεσμούς με την Ελλάδα. Το πού πηγαίνω είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό, ένα μόνιμο άγχος και σε αυτό ακριβώς βρίσκω τη δύναμη να συνεχίζω. Δεν έχω απορία για το πού θα φτάσω αλλά για το πώς...».

-Πώς έφτασες στο Λονδίνο και πόσα χρόνια ζεις εκεί;

«Στο Λονδίνο έφτασα με τον αέρα ότι θα το κατακτήσω, αγνοώντας το μέγεθος, την ένταση και το κόστος του. Βρίσκομαι ήδη σχεδόν τέσσερα χρόνια, νιώθω ότι ακόμα δεν έχω δει πολλές πλευρές του. Λένε ότι αυτή η πόλη δε σε κουράζει ποτέ αλλά συνέχεια σε δοκιμάζει».

-Εάν δεν ήσουν αρχιτέκτονας τι θα ήσουν;

«Πάντα έλεγα ότι εναλλακτικά θα ήθελα να είμαι μεταφραστής αλλά οι δικοί μου άνθρωποι με αποκαλούν "δικηγόρο", υπονοώντας την ικανότητά μου για διπλωματικούς ελιγμούς. Εν τέλει δεν μπορώ, αυτή τη στιγμή, να με φανταστώ να κάνω οποιοδήποτε άλλο επάγγελμα πέρα από αρχιτέκτονας, και δεν είμαι σίγουρος εάν αυτό είναι αποτέλεσμα αγάπης ή αυτοεγκλωβισμού».

«Χρησιμοποιούμε το ναυτικό αλφάβητο, μια σειρά κωδικοποιημένων σημάτων τα οποία μετασχηματίζουμε σε καθιστικό, συλλαβίζοντας το όνομα της περιοχής και καλώντας τον περαστικό να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα».

-Ποια είναι η ιδέα πίσω από το βραβευμένο έργο Semaphore;

«Το Semaphore είναι ένα υπαίθριο καθιστικό που σχεδιάσαμε για το Lonδon Festival of Architeture ύστερα από ανοιχτό διαγωνισμό. Η ιδέα είναι απλή και αναφέρεται στην ιστορία της περιοχής στην οποία βρίσκεται. Στα ανατολικά του Λονδίνου, κοντά στο αεροδρόμιο του Σίτυ είναι τα Docklands, οι αποβάθρες/προβλήτες στις οποίες λάμβανε χώρα η εμπορική δραστηριότητα της πρωτεύουσας στα χρόνια της μεγάλης ακμής. Εμείς λοιπόν χρησιμοποιούμε το ναυτικό αλφάβητο, μια σειρά κωδικοποιημένων σημάτων τα οποία μετασχηματίζουμε σε καθιστικό, συλλαβίζοντας το όνομα της περιοχής και καλώντας τον περαστικό να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα. Ταυτόχρονα, η χρήση του terrazzo (μωσαϊκό) σε διάφορα χρώματα, ζωντανεύει το έργο μέσα στο μουντό αστικό τοπίο και εκφράζει τον πλουραλισμό της σύγχρονης πόλης».

-Πώς το έχουν δεχθεί οι περαστικοί το έργο αυτό;

«Είναι ίσως ακόμη νωρίς για συμπεράσματα, ελπίζω να τους αρέσει αλλά και να φανεί χρήσιμο ως προς τη χρήση του. Κάποιος άγνωστος βέβαια πρόσφατα έριξε έναν από τους καθιστικούς κύβους στο κανάλι. Αρκετοί γύρω μου εξαγριώθηκαν με το περιστατικό ενώ εγώ σχεδόν μειδίασα. Εκεί κατάλαβα ότι οι ελληνικές μου ρίζες με έχουν κάνει αρκετά ελαστικό σε θέματα βανδαλισμού και κακοποίησης δημοσίου χώρου».

«Η ιδέα είναι απλή και αναφέρεται στην ιστορία της περιοχής στην οποία βρίσκεται. Στα ανατολικά του Λονδίνου, κοντά στο αεροδρόμιο του Σίτυ είναι τα Docklands, οι αποβάθρες/προβλήτες στις οποίες λάμβανε χώρα η εμπορική δραστηριότητα της πρωτεύουσας στα χρόνια της μεγάλης ακμής».
«Η χρήση του terrazzo (μωσαϊκό) σε διάφορα χρώματα, ζωντανεύει το έργο μέσα στο μουντό αστικό τοπίο και εκφράζει τον πλουραλισμό της σύγχρονης πόλης».

-Μπορείς να εντοπίσεις κάποιες από τις διαφορές ανάμεσα σε ανατολικό και δυτικό Λονδίνο;

«Θα έλεγε κανείς δύο αντιδιαμετρικά αντίθετοι κόσμοι, όπου τα άκρα βέβαια συναντώνται. Το δυτικό Λονδίνο παραδοσιακά συγκέντρωνε τις πλουσιότερες συνοικίες. Στα ανατολικά βρίσκονταν οι βιομηχανίες, οι αποβάθρες, τα εργοστάσια. Ο λόγος αυτού του διαχωρισμού είναι ότι ο άνεμος είθισται να φυσά από τα δυτικά προς τα ανατολικά, οπότε αυτή ήταν και η πορεία της ρύπανσης και του νέφους. Με την αποβιομηχάνιση της πόλης, τα εργοστάσια έγιναν στούντιο καλλιτεχνών και φθηνά loft ενώ οι μπυραρίες χώρεσαν άνετα κάτω από τις τούβλινες καμάρες των γραμμών του τρένου. Έτσι, ένα ολόκληρο πρώην περιθωριακό κομμάτι της πόλης όχι μόνο ανέκαμψε αλλά πιθανότατα ξεπέρασε σε αρκετά σημεία την ανεπτυγμένη "Δύση". Ίσως πλέον "ακραίο" είναι να ζει κανείς στα δυτικά».

-Τι πιστεύεις ότι θα αλλάξει με το Brexit στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων;

«Τα πάντα και τίποτα. Η Βρετανία είναι μια εύθραυστη αλλά ταυτόχρονα πανίσχυρη οικονομία, πιστεύω θα βρει το δρόμο της γρήγορα σε ενδεχόμενο κρίσης γιατί δεν έχει ιδεολογικές αγκυλώσεις. Για εμένα το θέμα παραμένει βαθιά πολιτισμικό, είναι θέμα ταυτότητας. Οι παλιοί αναπολούν περασμένες δόξες και οι νεότεροι διεκδικούν το αυτονόητο: όσες το δυνατόν περισσότερες γέφυρες με μια ήπειρο που είναι όχι μόνο ο μεγαλύτερος οικονομικός εταίρος του Ηνωμένου Βασιλείου αλλά πρωτίστως η κοιτίδα του πολιτισμού του».

«Στο Λονδίνο έφτασα με τον αέρα ότι θα το κατακτήσω, αγνοώντας το μέγεθος, την ένταση και το κόστος του. Βρίσκομαι ήδη σχεδόν τέσσερα χρόνια, νιώθω ότι ακόμα δεν έχω δει πολλές πλευρές του».
«Κάποιος άγνωστος πρόσφατα έριξε έναν από τους καθιστικούς κύβους στο κανάλι. Αρκετοί γύρω μου εξαγριώθηκαν με το περιστατικό ενώ εγώ σχεδόν μειδίασα. Εκεί κατάλαβα ότι οι ελληνικές μου ρίζες με έχουν κάνει αρκετά ελαστικό σε θέματα βανδαλισμού και κακοποίησης δημοσίου χώρου»

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

27 Οκτ 2021

«Επειδή αφήνω κληρονομιά στα παιδιά μου αυτή την ασθένεια, να προσέχεις»

Όταν ο Γιώργος Γεννηματάς είχε εκφράσει την ανησυχία του για την υγεία και το μέλλον των παιδιών του.

22 Οκτ 2021

O τραγικός θάνατος του Brandon Lee που σκοτώθηκε από prop gun στα γυρίσματα του The Crow

Ο 28χρονος ηθοποιός έπεσε νεκρός το 1993 κατά τη διάρκεια γυρισμάτων από όπλο που όλοι νόμιζαν ότι ήταν γεμάτο με ψεύτικες σφαίρες.

Περισσότερα από

Men

19 Οκτ 2021

Ο Κιάνου Ριβς κουβαλάει μόνος του τον εξοπλισμό του συνεργείου στα γυρίσματα της νέας του ταινίας

Ο διάσημος ηθοποιός βρίσκεται στο Παρίσι και αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι είναι ο πιο ωραίος τύπος σε ολόκληρο το Χόλιγουντ.

15 Σεπ 2021

«Είναι σαν τον άνεμο»: Η προβληματική σχέση του Πάτρικ Σουέζι με τη σύζυγό του, Λίσα, έκρυβε μυστικά

«Είχαν έναν άρρωστο, κακοποιητικό γάμο», θα ισχυριστεί άτομο από το στενό, φιλικό τους περιβάλλον.

02 Σεπ 2021
02 Σεπ 2021

Νεκρός σε τροχαίο ο Mad Clip: Η αγωνιστική Porsche του συγκρούστηκε με δέντρο

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή ώστε χρειάστηκαν περισσότερες από δύο ώρες για να τον απεγκλωβίσουν.

31 Αυγ 2021

«Ο Στέφανος Τσιτσιπάς είναι σπουδαίος παίκτης, αλλά έχασα τον σεβασμό μου για εκείνον»

Το ξέσπασμα του Άντι Μάρεϊ που κατηγόρησε τον Έλληνα τενίστα για «στρατηγική» κατά τη διάρκεια του αγώνα.

27 Αυγ 2021

Πέθανε ο Άκης Τσοχατζόπουλος σε ηλικία 82 ετών

Ο πρώην υπουργός και ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα στο νοσοκομείο.

26 Αυγ 2021

«Δεν πίστεψα ποτέ ότι δεν με αγάπησε»: Η μητέρα του Χιου Τζάκμαν τον εγκατέλειψε όταν ήταν 8 ετών

Παρόλα αυτά εκείνος τη συγχώρεσε. Σήμερα ποζάρουν αγκαλιασμένοι στο ίνσταγκραμ.

25 Αυγ 2021

Όταν ο Τσάρλι Γουάτς έριξε μπουνιά στον Μικ Τζάγκερ σε έναν από τους πιο θρυλικούς τσακωμούς του ροκ

«Που είναι ο γ@@@@ένος ντράμερ μου;» φώναξε μία νύχτα μεθυσμένος ο Τζάγκερ. Τότε ο Γουάτς του όρμηξε λέγοντας: «Εσύ είσαι ο γ@@@@ένος τραγουδιστής μου».

20 Αυγ 2021

Mία σύντομη ζωή, ένα τραγικό τέλος: Στο φως τα αρχεία του FBI για τον θάνατο του Κερτ Κομπέιν

Ο Κομπέιν πιστεύεται ότι αυτοκτόνησε στις 5 Απριλίου 1994, ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι που μέχρι και σήμερα θεωρούν ότι ο τραγουδιστής των Nirvana δολοφονήθηκε.