Γεννήθηκε στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης το 1960. Σε ηλικία 17 ετών άρχισε να σχεδιάζει με σπρέι γκράφιτι στο μετρό της Νέας Υόρκης, υπογράφοντας ως SAMO. Εγκατέλειψε το σχολείο και ζούσε πουλώντας μπλουζάκια και καρτ ποστάλ, ζωγραφισμένα χειροποίητα από τον ίδιο και στις αρχές της δεκαετίας του άρχισε να εκθέτει έργα του σε ομαδικές εκθέσεις, στη Νέα Υόρκη και στην Ευρώπη. Τη δεκαετία του '80 έκανε εκθέσεις σε διεθνή μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο, ενώ έγινε γνωστός ως εκφραστής ενός πρωτόγονου νεο-εξπρεσιονισμού που αποτυπώθηκε στα έργα του.

Ο Μπασκιά ασχολήθηκε με την ποίηση, τη ζωγραφική και το σχέδιο, ενώ δεν δίστασε να ασκήσει κριτική μέσα από τα έργα ζωγραφικής του. Το 1981, ο ποιητής και εικαστικός Ρενέ Ρικάρ έγραψε στο πρώτο αφιέρωμα για τον Μπασκιά στο περιοδικό ArtForum. Το 1982 συμμετείχε στην έκθεση – παράσταση Μεταπρωτοπορία: Ιταλία – Αμερική, μαζί με νεο-εξπρεσιονιστές καλλιτέχνες.

Το 1983 άρχισε να πραγματοποιεί ατομικές εκθέσεις και παράλληλα γνωρίστηκε με τον μέντορα της ποπ-αρτ, Άντι Γουόρχολ, μια σχέση που διήρκεσε έως τον θάνατο του Γουόρχολ, το 1987.

Το 1985, η φωτογραφία του έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό New York Times, για το άρθρο «Νέα Τέχνη, Νέο Χρήμα: Το Μάρκετινγκ ενός Αμερικανού Καλλιτέχνη». Τη διετία 1986 έως 1988 ταξίδεψε σε Ευρώπη και Αφρική, όπου πραγματοποίησε αρκετές εκθέσεις ζωγραφικής.

Το 1988 πέθανε από υπερβολική δόση ναρκωτικών σε ηλικία 27 ετών.

Στη σειρά ντοκιμαντέρ «Time Decorated: The Musical Influences of Jean-Michel Basquiat» από το μουσείο του Λος Άντζελες The Broad, ο παραγωγός Terrace Martin, ο ιδρυτής της Afro-Punk James Spooner και ο ειδικός της hip-hop Todd Boyd μιλούν για το πώς η μουσική οδήγησε την τέχνη ενός από τους πιο επιτυχημένους ζωγράφους όλων των εποχών, του Ζαν Μισέλ Μπασκιά.

«Όλοι θέλουν να διεκδικήσουν ως δικό τους τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά - η jazz, το hip-hop και το No Wave, αλλά ήταν όλα αυτά τα πράγματα. Ήταν ένα παιδί της downtown» λέει, στο δεύτερο μέρος της σειράς, ο Spooner.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Πριν ακόμη εκθέσει σε γκαλερί έργα του, ο Μπασκιά έγινε, στα μέσα της δεκαετίας του 1970, μόνιμος στη σκηνή των κλαμπ της Downtown New York City, την ίδια περίοδο που καλλιτέχνες όπως ο Kιθ Χέρινγκ, η Mαντόνα και η Ντέμπι Χάρι έκαναν όνομα. Το 1980, έργα του Μπασκιά εμφανίστηκαν στο πρωτοποριακό Times Square Show, ένα ομαδικό σόου που νομιμοποίησε την καλλιτεχνική σκηνή του κέντρου της πόλης και εγκαινίασε τη σύντομη - αλλά με τόσο μεγάλη επίδραση - καριέρα του.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Οι ιδρυτές του The Broad «ήξεραν τον Μπασκιά, τον επισκέπτονταν στη Νέα Υόρκη, πήγαιναν στο στούντιό του, κάποια στιγμή τον έφεραν και στο Λος Άντζελες» είπε, μιλώντας στο Hyperallergic, ο παραγωγός της σειράς «Time Decorated» και διευθυντής του τμήματος Audience Engagement στο μουσείο, Ed Patuto.

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

 

*με στοιχεία από ΑΠΕ-ΜΠΕ και el.wikipedia.org

 

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

 

TAGS