ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"

Η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐας της Ελλάδα υπογράφει ένα απόλυτα σύγχρονο κείμενο δημοσιεύτηκε στο φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού, στη Μελβούρνη, το 1980.

"Γεννήθηκα στις 23 Οκτώβρη του ’25, στην Ξάνθη, τη διατηρητέα, κι όχι στην άλλη την φρικτή, που χτίστηκε μεταγενέστερα απ’ τους μεταπολεμικούς της ενδοχώρας μετανάστες.

Η μητέρα μου ήταν από την Αδριανούπολη και ο πατέρας μου απ’ την Κρήτη. Με φέραν το ’31 στην Αθήνα απ’ όπου κι έλαβα την Αττική παιδεία – όταν ακόμη υπήρχε στον τόπο μας και Αττική και Παιδεία.

Είμαι λοιπόν γέννημα δυο ανθρώπων που δεν συνεργαστήκανε ποτέ, εκτός απ’ την στιγμή που αποφάσισαν την κατασκευή μου. Γι’ αυτό και περιέχω μέσα μου όλες τις δυσκολίες του Θεού και όλες τις αντιθέσεις. Όμως η αστική μου συνείδηση, μαζί με την θητεία μου την Ευρωπαϊκή, φέραν έν’ αποτέλεσμα εντυπωσιακό. Έγινα τόσο ομαλός, έτσι που οι γύρω μου να φαίνονται όλοι ανώμαλοι.

Η κατοχική περίοδος μου συνειδητοποίησε πως δεν χρειαζόμουν τα μαθήματα της Μουσικής, γιατί με καθιστούσαν αισθηματικά ανάπηρο και ύπουλα μ’ απομάκρυναν απ’ τους αρχικούς μου στόχους που ήταν: Να διοχετευτώ, να επικοινωνήσω και να εξαφανιστώ. Γι’ αυτό και τα σταμάτησα ευθύς μετά την κατοχή – σαν ήρθε η απελευθέρωση. Δεν σπούδασα λοιπόν σε Ωδείο και συνεπώς δεν μοιάζω φυσιογνωμικά με μέλος του γνωστού Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου.

Ταξίδεψα πολύ. Κι αυτό με βοήθησε ν’ αντιληφθώ πως η βλακεία, δεν ήταν μόνο προϊόν του τόπου μας αποκλειστικό, όπως περήφανα αποδεικνύουν συνεχώς οι Έλληνες σοβινιστές και οι ντόπιοι εθνικιστές. Έτσι ενισχύθηκε η έμφυτη ελληνικότητά μου και μίκραινε κατά πολύ ο ενθουσιασμός μου για τους αλλοδαπούς.

Έγραψα μουσική για το Θέατρο, για τον Κινηματογράφο και τον Χορό. Παράλληλα έγραψα πάρα πολλά τραγούδια – δύο χιλιάδες μέχρι στιγμής, – μέσ’ απ’ τα οποία ξεχωρίζω όλα όσα περιέχει αυτή μου η συναυλία.

Το 1966 βρέθηκα στην Αμερική, και επειδή χρωστούσα στην ελληνική εφορία κάπου τρισήμιση εκατομμύρια δραχμές, αναγκάστηκα να κατοικήσω εκεί ώσπου να τα εξοφλήσω.

Εξόφλησα τα χρέη μου το ’72 κι επέστρεψα στην Αθήνα, για να κατασκευάσω καφενείο με το όνομα "Πολύτροπο". Ήρθε όμως ο τυφώνας που ονομάστηκε "Μεταπολίτευση" με τις σειρήνες των γηπέδων και των σφαιριστηρίων και τους χιλιάδες εκ των υστέρων αντιστασιακούς, που αγανακτισμένοι τραγουδούσαν τραγούδια ενάντια στη Δικτατορία, και που με αναγκάσανε να κλείσω το "Πολύτροπο", μ’ ένα παθητικό περίπου πάλι των τρισήμιση εκατομμυρίων. Μοιραίος αριθμός.

Κι έτσι απ’ το ’75 αρχίζει μια διάσημη "εποχή μου" που θα την λέγαμε για να την ξεχωρίσουμε η υπαλληλική, και που με κατέστησε πάλι διάσημο σ’ όλους τους απληροφόρητους συμπατριώτες μου και σ’ όσους πίστεψαν πως ετοποθετήθηκα χαρακτηριστικά στις όποιες θέσεις της δημόσιας ζωής. Μέσα σ’ αυτή που λέτε την περίοδο, προσπάθησα ανεπιτυχώς είν’ αλήθεια, να πραγματοποιήσω "ακριβές καφενειακές ιδέες", πότε στην ΕΡΤ και πότε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Και οι δυο ετούτοι οργανισμοί βαθύτατα διαβρωμένοι και σαθροί από την γέννησή τους, κατάφεραν ν’ αντισταθούν επιτυχώς ώσπου στο τέλος να με νικήσουν "κατά κράτος". Παρ’ όλ’ αυτά μέσα σε τούτον τον καιρό, γεννήθηκε η φιλελεύθερη έννοια του ΤΡΙΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ και επιβλήθηκε σ’ ολόκληρο τον τόπο.

Και καταστάλαγμα μέχρι στιγμής του βίου μου είναι:

Α δ ι α φ ο ρ ώ για την δόξα. Με φυλακίζει στα όρια που εκείνη καθορίζει κι όχι εγώ.

Π ι σ τ ε ύ ω στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει κι όχι σ’ αυτό που μας διασκεδάζει και μας κολακεύει εις τας βιαίως αποκτηθείσας συνηθείας μας.

Ε π ι θ υ μ ώ να έχω πολλά χρήματα για να μπορώ να στέλνω "εις τον διάβολον" – πού λένε – κάθε εργασία που δεν με σέβεται. Το ίδιο και τους ανθρώπους.

Π ε ρ ι φ ρ ο ν ώ αυτούς που δεν στοχεύουν στην αναθεώρηση και στην πνευματική νεότητα,

τους εύκολα "επώνυμους" πολιτικούς και καλλιτέχνες,

τους εφησυχασμένους συνομίληκους

την σκοτεινή και ύποπτη δημοσιογραφία

την πάσα λογής χυδαιότητα

καθώς και κάθε ηλίθιο του καιρού μου.

Αυτό το ρεσιτάλ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης συνειδητής προσπάθειας και μελέτη "υψηλού πάθους". Γι’ αυτό και το αφιερώνω στους φίλους μου.

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

20 Μαΐου 1980".

Μάνος Χατζιδάκις - Βιογραφικό σε πρώτο πρόσωπο: "Περιφρονώ κάθε ηλίθιο του καιρού μου"

Ο Μάνος Χατζιδάκις το Μάιο του 1980 επισκέφτηκε τη Μελβούρνη προσκεκλημένος στο φεστιβάλ ελληνικού τραγουδιού. Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του φεστιβάλ.

Read Next

04 Οκτ 2025

Όταν η πριγκίπισσα Diana μεταμφιέστηκε σε άνδρας για μια νύχτα με τον Freddie Mercury

Η Diana και ο Freddie Mercury ζουν μια ξέφρενη νύχτα μεταμφιεσμένοι για να διασκεδάσουν χωρίς περιορισμούς σε gay club

03 Οκτ 2025

Η ρομαντική ταινία που μας αρέσει να βλέπουμε κάθε φθινόπωρο

Η ιστορία της ταινίας διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη και ακολουθεί ένα ζευγάρι που αγαπά, εκτός από την πόλη που ζει, τα βιβλία και τον κινηματογράφο.

Περισσότερα από

Stories

02 Οκτ 2025

Ο Jim Carrey θα τιμηθεί με το κορυφαίο βραβείο César

Τα Όσκαρ της Γαλλίας, όπως τα χαρακτηρίζει ο διεθνής τύπος, θα απονεμηθούν τον Φεβρουάριο του 2026.

02 Οκτ 2025

Κάτια Δανδουλάκη: Με μακριά καστανά μαλλιά σε εξώφυλλο περιοδικού πριν από 40 χρόνια

Η Κάτια Δανδουλάκη σε μια διαφορετική εμφάνιση σε εξώφυλλο γνωστού περιοδικού.

02 Οκτ 2025

"Η κίτρινη ταπετσαρία" | Ένα έργο - φόρος τιμής για το φεμινιστικό κίνημα

Η "Κίτρινη Ταπετσαρία" είναι ένας θεατρικός μονόλογος-καταβύθιση στην γυναικεία υπόσταση.

01 Οκτ 2025

Mr Scorsese | Ένα νέο ντοκιμαντέρ βάζει τον διάσημο σκηνοθέτη μπροστά από την κάμερα

Πότε κάνει πρεμιέρα και τι θα αποκαλύψει για τη ζωή του Martin Scorsese.

01 Οκτ 2025

H Μεγάλη Χίμαιρα | Κυκλοφόρησε το νέο τρέιλερ της σειράς

Το μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση μεταφέρεται για πρώτη φορά στην οθόνη μέσα από μια σειρά έξι επεισοδίων, με τον Βαρδή Μαρινάκη να σκηνοθετεί ένα σπουδαίο cast ηθοποιών.

01 Οκτ 2025

Οι σκηνές της Emma Stone στη Βουγονία που θα συζητάμε όλοι μετά τις "Νύχτες Πρεμιέρας"

Η Emma Stone ξύρισε το κεφάλι της για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου που κάνει πανελλήνια πρεμιέρα στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

30 Σεπ 2025

Theater News | 5 θεατρικές παραστάσεις που ξεχώρισαν πέρσι και θα δούμε (και) φέτος

Ξεχωρίσαμε πέντε από τα θεατρικά hits της προηγούμενης σεζόν που σηκώνουν αυλαία σε λίγες ημέρες.

30 Σεπ 2025

Μία Ελληνίδα στον δρόμο για τα Grammys 2026

H Lia Hide και το Aristophobia Nervosa διεκδικούν μία θέση στην πεντάδα υποψηφιοτήτων της κατηγορίας Spoken Word/Poetry των 68ων Grammys.

29 Σεπ 2025

Η Marina Abramović γίνεται η πρώτη εν ζωή καλλιτέχνις που θα παρουσιάσει έκθεση στη Gallerie dell'Accademia της Βενετίας

Η "Marina Abramović: Transforming Energy", όπως ονομάζεται, μεταφράζεται ως ένας βαθύς διάλογος ανάμεσα στην τέχνη του performance και τα αναγεννησιακά αριστουργήματα που διαπνέουν την πολιτιστική ταυτότητα της ιταλικής πόλης.