Γιατί τα θυμόμαστε όλα στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης σαν τα θέματα να μην υπήρχαν στο παρελθόν; Τα πεντακάθαρα κανάλια στην Βενετία έδειξαν το προηγούμενο επίπεδο μόλυνσης, το ίδιο και ο πεντακάθαρος αττικός ουρανός. Μέχρι και φώκια εμφανίστηκε στην Πειραϊκή. Σε όλο αυτό το πρωτόγνωρο για όλους μας σκηνικό ακούγονται διάφορα λόγια, εκ των οποίων ορισμένα αφορούν όχι μόνο το περιβάλλον μας αλλά τις αγοραστικές μας συνήθειες.
Διάβασα πρόσφατα μια έρευνα που έγινε από ένα σοβαρό «εργαλείο αναζήτησης» για online αγορές, η οποία έδειχνε πως οι πωλήσεις σε επιτραπέζια παιχνίδια, όργανα γυμναστικής αλλά και προϊόντα προσωπικής περιποίησης αυξήθηκαν κατά κόρον. Πόσο όμως είναι εξοικειωμένος ο Έλληνας πελάτης ή η Ελληνίδα πελάτισσα στις online αγορές;
Όλα πρέπει να τα εξετάζουμε σε συγκεκριμένο πλαίσιο και να μην τα βάζουμε στο ίδιο καζάνι διότι ναι μεν οι online αγορές αυξήθηκαν λόγω της καραντίνας αλλά σε τι είδη; Τα συγκεκριμένα είδη έχουν γενικά ένα μικρό συντελεστή ρίσκου αγοράς πράγμα που τα καθιστά αρκετά εύκολα προς πώληση. Όταν όμως έχουμε να κάνουμε με είδη ένδυσης ή υπόδησης εκεί τα πράγματα αλλάζουν.
Δε θα σταθώ στο αυτονόητο, πως προφανώς η καραντίνα ευνοεί την πώληση επιτραπέζιων και όχι την πώληση τσαντών ή παπουτσιών. Θα σταθώ στο γεγονός πως ακόμα και νέοι άνθρωποι δεν είναι εξοικειωμένοι στις online αγορές ειδών ένδυσης ή υπόδησης διότι φοβούνται πως θα τους βρουν οι δέκα πληγές του Φαραώ. Θα μου κάνει το νούμερο ή δεν θα μου κάνει, είναι το χρώμα αυτό ή θα είναι διαφορετικό, θα χάσω τα χρήματα μου ή όχι; Και αν όχι πόσο καιρό θα περιμένω για την πίστωση των χρημάτων μου;
Εντάξει, όλα αυτά δεκτά και σίγουρα τα περισσότερα λύνονται με δύο τρόπους. Πρώτον, αγοράζοντας ένα προϊόν από μια εταιρεία από την οποία γενικά έχουμε ξαναγοράσει κάποιο είδος, είναι απίθανο να κάνουμε λάθος. Ακόμα όμως και αν αγοράσουμε κάτι από μια μη δοκιμασμένη εταιρεία, αν είμαστε πραγματικά προσεχτικοί δε θα χάσουμε τα χρήματα μας. Δεν έχω ακούσει ποτέ να γίνεται κάτι τέτοιο όταν κάποιος αγοράζει από επίσημα και γνωστά online καταστήματα. Ίσα ίσα που αυτό σας εξασφαλίζει περισσότερο. Μια πελάτισσα μου εκτός Αθηνών όταν παρέλαβε ένα ζευγάρι παπούτσια μου είπε πως πρώτη φορά παραλαμβάνει κάτι το οποίο είναι τόσο πολύ κοντά με αυτό που φαίνεται στην φωτογραφία του e-shop. Προτιμήστε τους επαγγελματίες, απλά τα πράγματα.
Εννοείται ότι η επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα δε θα χαθεί λόγω της αύξησης των πωλήσεων μέσω e-shop.
Επίσης, είναι ικανή μια τέτοια κρίση να αλλάξει τόσο ριζικά τις συνήθειες των ανθρώπων ώστε να τους αποδεσμεύσει από τα άγχη τους για τις online αγορές τους και για τα χρήματα τους; Δεν είμαι σίγουρος γι’ αυτό και πατάω στο παράδειγμα του καταστήματος Hermes στην Κίνα το οποίο έκανε κάτι εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις την πρώτη μέρα μετά την άρση της καραντίνας. Και γιατί οι Κινέζοι οι οποίοι παίζουν στα δάχτυλα την τεχνολογία δεν έκαναν τις αγορές τους μέσω του e-shop του αντίστοιχου οίκου αλλά προτίμησαν το φυσικό κατάστημα; Εκνευριστικές οι υπερβολές -όταν μπαίνουν όλα στο ίδιο καζάνι.
Εννοείται ότι η επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα δε θα χαθεί λόγω της αύξησης των πωλήσεων μέσω e-shop. Οι αγορές μέσω e-shop προφανώς και έχουν πάρει ένα μεγάλο μέρος της πίτας όχι όμως στο σημείο να μην επισκεπτόμαστε τα φυσικά καταστήματα διότι απλά το e-shop δεν θα μπορέσει να αντικαταστήσει την προσωπική εξυπηρέτηση και την αίσθηση της ανθρώπινης επαφής με το περιβάλλον. Αυτό που νοιώθεις μπαίνοντας σε ένα κατάστημα. Την επαφή των ανθρώπων με τους υπόλοιπους πελάτες, με τα αντικείμενα, το αρωματικό χώρου, τα λουλούδια, την μουσική, τον φωτισμό όλα επιλεγμένα για να ταιριάζουν στο στυλ του σχεδιαστή. Όλα εξιστορούν και αποπνέουν τον αέρα του ανθρώπου, τον αέρα και την ιστορία του ανθρώπου-σχεδιαστή.
Κλείνοντας, θα ήθελα στα γρήγορα να αναφερθώ στο εξής. Πολύς κόσμος μοιρολατρεί λέγοντας τι είναι αυτό που μας βρήκε και τι άτυχη γενιά που είμαστε και το ένα και το άλλο. Δυστυχώς η ανθρωπότητα ποτέ δεν ησυχάζει. Οι παλαιότεροι έχουν περάσει παγκόσμιους και εμφυλίους πολέμους, κατοχή και πείνα, χούντα. Και έρχομαι να ρωτήσω. Γιατί όχι σε μένα; Έχω υπογράψει συμβόλαιο με τον Θεό πως η ζωή θα είναι ρόδινη ή πως θα έπρεπε να είναι διαφορετική σαν να μου το χρωστούσε; Τι λέτε;
Τα παπούτσια του Στάθη Σαμαντά μπορείς να τα δεις στη σελίδα stathissamantas.com
Φωτό: Θάνος Χούτος