0
SHARES

Γνωστός και βραβευμένος, ο Βρετανός καλλιτέχνης Γκρέισον Πέρι, που είναι ο πιο διάσημος παρενδυσίας καλλιτέχνης – να το εξηγήσουμε αυτό: Το cross dressing είναι η τέχνη του να ντύνεσαι με ρούχα του αντίθετου φύλου και ο Γκρέισον Πέρι σε όλες τις δημόσιες εμφανίσεις του είναι ντυμένος με τα αγαπημένα γυναικεία του ρούχα.

Ο Γκρέισον Πέρι είναι συνήθως ντυμένος ως Κλερ ακόμα και όταν συνοδεύει τη σύζυγό του συγγραφέα και ψυχοθεραπεύτρια Φιλίππα Πέρι και την  κόρη τους Φλόρα που είναι 26 ετών. 

Ο Γκρέισον Πέρι είναι συνήθως ντυμένος ως Κλερ ακόμα και όταν συνοδεύει τη σύζυγό του συγγραφέα και ψυχοθεραπεύτρια Φιλίππα Πέρι και την  κόρη τους Φλόρα που είναι 26 ετών. 

Με γυναικεία ρούχα παρέλαβε το βραβείο Τέρνερ και το μετάλλιο του Ταξιάρχη του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας από τον πρίγκηπα Κάρολο. Σε όλους η περσόνα που έχει επινοήσει φαίνεται απόλυτα φυσιολογική, πρωτίστως γιατί είναι ένας σπουδαίος και σοβαρός καλλιτέχνης, που το έργο του το συνδέει με την κοινωνική αντίληψη της τέχνης. Για παράδειγμα πριν από λίγα χρόνια, ο Πέρι και η Κέιτ Μίντλετον πρωτοστάτησαν σε προγράμματα στο Barlby Primary School της Βρετανικής πρωτεύουσας, που είχαν σκοπό έχει να εκπαιδεύσουν και να βοηθήσουν μέσω της Τέχνης τα παιδιά ηλικίας από 5 έως 16 ετών που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. 

Ο διακεκριμένος και πολυβραβευμένος Πέρι ασχολείται κυρίως με την αγγειοπλαστική, που λατρεύει παρόλο που ο πηλός δε χαίρει της εκτίμησης των περισσότερων καλλιτεχνών. Εκεί, επάνω στα πήλινα βάζα του, ο Πέρι μιλά για τις ταξικές διαφορές σχολιάζει το πολύ και πρόστυχο χρήμα, την κακοποίηση, τα ζητήματα διακρίσεων και δικαιωμάτων. Ο Γκρέισον Πέρι ή Κλερ θεωρείται από τους πιο πολιτικοποιημένους καλλιτέχνες και ας μη φαίνεται όταν φορά τα πολύχρωμα ρούχα του. 

Εκεί, επάνω στα πήλινα βάζα του, ο Πέρι μιλά για τις ταξικές διαφορές σχολιάζει το πολύ και πρόστυχο χρήμα, την κακοποίηση, τα ζητήματα διακρίσεων και δικαιωμάτων

Όταν το 2003 κέρδισε το βραβείο Τέρνερ οι εφημερίδες έγραψαν ότι το βραβείο πήγε στα χέρια του πιο αγαπημένου «τραβεστί της τέχνης». Ο άλλος του εαυτός, η Κλερ, που θυμίζει πότε Μίνι Μάους,  πότε Βρετανίδα αστή. Κυρίως αγαπά να φορά ρούχα που έχουν κεντημένες λέξεις όπως «κουνιστός», για να σχολιάσει τις παιδικές ηλικίες που δεν είναι πάντα και για όλους ανέμελες. 

Ο ίδιος άρχισε να φορά γυναικεία ρούχα όταν ήταν 15 ετών και στη δεκαετία του 80 συναγωνιζόταν με τον Μπόι Τζορτζ ποιος θα φορέσει τα πιο εξωφρενικά ρούχα στο δρόμο και τα πάρτι. 

Η εκτίμηση του κόσμου της τέχνης στο πρόσωπό του είναι τόσο μεγάλη που ακόμα και αν φορούσε ένα τσουβάλι ή κουβαλούσε μαζί του ένα πιθάρι σαν τον Διογένη δε θα έδινε κανένας σημασία. Ο Γκρέισον Πέρι είναι ο πρώτος βρετανός καλλιτέχνης στον οποίο το Βρετανικό Μουσείο επέτρεψε να εκμεταλλευτεί εν λευκώ τις συλλογές του και να τοποθετήσει ανάμεσά τους έργα του. Ο ίδιος έχει μιλήσει πολλές φορές για την «αγάπη για τα φορέματα» λέγοντας θυμόσοφα πως «Νομίζω ότι ο κόσμος της τέχνης είχε μεγαλύτερη δυσκολία να αποδεχτεί το έργο μου, παρά την επιλογή των φουστανιών μου».

Είναι ο μόνος κεαραμίστα ςπου έχει κερδίσει Τέρνερ και για τον οποίο ο Νίκολας Σερότα, ο πρώην διευθυντής των μουσείων Tate  έχει πει ότι «δεν νίκησε στα βραβεία επειδή απλώς κατάφερε να φέρει στη μόδα τα έργα κεραμικής, αλλά γιατί είναι έργα ενός πολύ μεγάλου καλλιτέχνη,  ο οποίος έτυχε να χρησιμοποιεί τον πηλό». 

 «Νομίζω ότι ο κόσμος της τέχνης είχε μεγαλύτερη δυσκολία να αποδεχτεί το έργο μου, παρά την επιλογή των φουστανιών μου».

Η εκκεντρική σχεδόν σοκαριστική θεματολογία του, η ικανότητά του να αντιλαμβάνεται την πλήρη εικόνα του κόσμου τον έχουν κάνει να   θεωρείται ως ένας από τους πιο έξυπνους σχολιαστές της σύγχρονης κοινωνίας και του πολιτισμού.

Η προηγούμενη έκθεσή του με τίτλο «Η δημοφιλέστερη έκθεση τέχνης πάντα!» ήταν η άποψή του για το πως η σύγχρονη τέχνη μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα μια διαφορετική διατομή της κοινωνίας. Θέλοντας να επικοινωνήσει με όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό, κυρίως αυτό που προέρχεται από «ένα μη παραδοσιακό υπόβαθρο», ο ίδιος μάχεται κατά του ελιτισμού της τέχνης,

Λίγο πριν το δημοψήφισμα για το Brexit κάλεσε το βρετανικό κοινό να συνεισφέρει ιδέες, εικόνες και φράσεις για να καλύψει την επιφάνεια δύο τεράστιων νέων αγγείων: ένα για τους Brexiteers και ένα για τους Remainers.

Πριν από λίγα χρόνια βγήκαν στη δημοσιότητα τα απίθανα σημειωματάριά του. Όπως λέει τα μπλοκ ιχνογραφίας είναι ο τόπος όπου ένας καλλιτέχνης μαθαίνει αν μια ιδέα του θα προχωρήσει ή είναι απλώς  αποτυχημένη. Όλα ξεκίνησαν όταν η γιαγιά του,  του έδωσε   μια μικρή στοίβα με πολύ φτηνά σημειωματάρια.  Ο Γκρέισον Πέρι ζωγράφιζε φανταστικά αεροπλάνα,  σχέδια αγωνιστικών αυτοκινήτων, κόμικς περιπέτειας και σκηνές πολέμου. Ακόμα και σήμερα τα θεωρεί πολύτιμα καθώς του υπενθυμίζουν την προσήλωση την οποία είχε σε κάτι γωνιά του μικρού φύλλου χαρτιού τους. Με αυτά ονειρευόταν, ήταν η δημιουργική διέξοδος όταν έκανε πρακτική όταν φοιτούσε στη Σχολή Καλών Τεχνών. Σε σημειωματάρια σχεδίαζε όταν γεννήθηκε η κόρη του κάνοντας παιδικά σχέδια, ενώ ακόμα και σήμερα κουβαλάει και ένα μαζί του και ξέρει ότι με ένα στυλό, ανά πάσα στιγμή, μπορεί να γεμίσει μια σελίδα. Όταν πουλήθηκαν τα σημειωματάριά του τα χρήματα τα έδωσε για φιλανθρωπικούς σκοπούς. 

Από το 2012, αυτό το φθινόπωρο εκθέτει τα έργα του στη γκαλερί Βικτόρια Μιρό στο Λονδίνο. Ο τίτλος της έκθεσης είναι Super Rich Interior Decoration και ο Πέρι στρέφει το βλέμμα στην αγάπη στον καταναλωτισμό και τις  καταναλωτικές επιλογές των ανθρώπων που συλλέγουν την τέχνη, συμπεριλαμβανομένων των δικών του. Έτσι, ντυμένος με όλα τα τελευταία μοντέλα -εννοείται γυναικεία- ποζάρει έξω από τους μεγάλους οίκους μόδας και με αυτές τις φωτογραφίες ως κεραμικά στολίζει τα βάζα του.  Ή με σκηνές του κοσμικού βίου διεθνώς. Το ίδιο κάνει και στις ταπισερί του. Δανείζεται ένα σωρό καταναλωτικά σύμβολα για να τα δείξει απλώς τα σχόλια τα κάνει ο θεατής που βλέπει με τον πιο οξυδερκή τρόπο την παρατήρηση του δημιουργού. Η βρετανική ελίτ, τα κόμικς, η παραδοσιακή κοινωνία, οι φορολογικοί παράδεισοι  σε ένα έργο με τίτλο Money on Holiday αντικατοπτρίζονται ρεαλιστικά στα πιο ευφάνταστα κεραμικά του κόσμου. Ο Γκρέισον Πέρι ξέρει ότι μόνο πλούσιοι μπορούν να αγοράσουν τα έργα του. Γι’ αυτό και τα ονόμασε Super Rich Interior Decoration, σχολιάζοντας ότι όσοι τα αγοράσουν θα τα αγοράσουν σαν βάζα και όχι σαν έργα τέχνης, σαν πολύ ακριβά κομμάτια εσωτερικής διακόσμησης. 

Έτσι, ντυμένος με όλα τα τελευταία μοντέλα -εννοείται γυναικεία- ποζάρει έξω από τους μεγάλους οίκους μόδας και με αυτές τις φωτογραφίες ως κεραμικά στολίζει τα βάζα του.  

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

TAGS