ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Ζέτα, Φλωρέττα, Νίκη» τιτλοφορείται το κινηματογραφικό αφιέρωμα της Στέγης

14 δυσέρευτες ταινίες θα προβληθούν από τις 23-27 Φεσβρουαρίου στη Μικρή Σκηνή της Στέγης. Πατριαρχία, Μητριαρχία, #ΜeΤoo, Cancel Culture και Ελληνικό Σινεμά.

«Ζέτα, Φλωρέττα, Νίκη» τιτλοφορείται το κινηματογραφικό αφιέρωμα της Στέγης

Το «Σινεμά, Ανοιχτό», η κοινή σειρά δράσεων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά. Φέτος, παρουσιάζουν το πενθήμερο κινηματογραφικό αφιέρωμα «Ζέτα, Φλωρέττα, Νίκη» στη Μικρή Σκηνή της Στέγης από 23 έως 27 Φεβρουαρίου

Οι τρεις ηθοποιοί της ταινίας «Αμόκ» του Ντίνου Δημόπουλου, η Ζέτα Αποστόλου, η Φλωρέττα Ζάννα και η Νίκη Τριανταφυλλίδη, που στην εποχή της κυκλοφορίας της ταινίας και αργότερα δέχτηκαν επικριτικά σχόλια και βολές κατά της αξιοπρέπειάς τους για τη συμμετοχή τους, έδωσαν τα ονόματά τους στον τίτλο του αφιερώματος - μια ελάχιστη πράξη δημόσιας επανόρθωσης, αγάπης και ρήξης με κάθε τύπο slut-shaming.

Οι τρεις ηθοποιοί της ταινίας «Αμόκ» του Ντίνου Δημόπουλου, η Ζέτα Αποστόλου, η Φλωρέττα Ζάννα και η Νίκη Τριανταφυλλίδη, που στην εποχή της κυκλοφορίας της ταινίας και αργότερα δέχτηκαν επικριτικά σχόλια και βολές κατά της αξιοπρέπειάς τους για τη συμμετοχή τους, έδωσαν τα ονόματά τους στον τίτλο του αφιερώματος - μια ελάχιστη πράξη δημόσιας επανόρθωσης, αγάπης και ρήξης με κάθε τύπο slut-shaming.

Στο αφιέρωμα προβάλλονται 14 εμβληματικές, δημοφιλείς αλλά και δυσεύρετες ταινίες από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού σινεμά μέχρι το 2009. Πρόκειται για ταινίες που συνδιαλέγονται με τις θεματικές του φύλου και αποτυπώνουν εκδοχές της βίας που στηλιτεύτηκαν και εκτέθηκαν στο άπλετο φως από το κίνημα #MeToo, ταινίες που συναντούν μορφές πατριαρχίας αλλά και μητριαρχίας, αλλόκοτες, επώδυνες, άγριες και, σε κάποιες περιπτώσεις, αστείες, ταινίες που όχι μόνο ρωτούν για το Cancel Culture, αλλά και φωτίζουν το ζήτημα του 50/50, δηλαδή της υποεκπροσώπησης των γυναικών στον κινηματογράφο. Οι προβολές συνδέουν το τότε με το τώρα και ανοίγουν τη συζήτηση πάνω στα κρίσιμα και επίκαιρα ζητήματα της εποχής.

Τα πολλαπλά πρόσωπα μιας γυναίκας λίγο πριν από τον θάνατό της, στον «Τόπο» της Αντουανέττας Αγγελίδη (1985). 'Αντρες και γυναίκες της διπλανής πόρτας, παγιδευμένοι και παγιδευμένες, στην «Παραγγελιά» του Παύλου Τάσιου (1980). Το χρήμα, η οικογένεια και οι κοινωνικές τάξεις ασκούν βία πάνω σε ένα πρόσωπο, στην «Τιμή της Αγάπης» της Τώνιας Μαρκετάκη (1984). Ο έρωτας, ο θάνατος και το μαύρο χιούμορ, στο «Singapore Sling» (1990), την απόλυτη ταινία-σκάνδαλο του Νίκου Νικολαΐδη. Το πορτρέτο μιας τρανς γυναίκας, σαράντα χρόνια πριν από την αναγνώριση ταυτότητας φύλου, στην «Μπέττυ» του Δημήτρη Σταύρακα (1979). Μια οικογένεια που πελαγοδρομεί εύθυμα και παράλογα, εκτρέποντας, επικυρώνοντας και ανατρέποντας εκ νέου περιρρέουσες ηθικολογικές και στερεοτυπικές αντιλήψεις, στην ταινία «Μια Τρελλή Τρελλή Οικογένεια» του Ντίνου Δημόπουλου (1965). O έρωτας ως αντίδραση σε έναν κόσμο σε αγκύλωση, στην «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού (1971). Ένας πατέρας αφέντης των παιδιών του στήνει θανάσιμες παγίδες, στην ταινία «Προσοχή Κίνδυνος!» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου (1983). Η ελληνική μικροαστική οικογένεια έτοιμη να πάρει φωτιά, στο «Σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη (2003). Ασυνήθιστα υψηλή ένταση στην απεικόνιση του φύλου και των ρόλων μέσα σε μια μεγαλοαστική οικογένεια, στις «Απουσίες» του Γιώργου Κατακουζηνού (1987). Δύο αδελφές αντιμέτωπες με τα πάθη και τη μοναξιά τους, στην ταινία «Οι Δρόμοι της Αγάπης είναι Νυχτερινοί» της Φρίντας Λιάππα (1981), μιας σκηνοθέτριας που, λίγα χρόνια αργότερα, είδε όλη της την πορεία να ακυρώνεται από τον κίτρινο βαρβαρισμό των τηλεοπτικών παραθύρων. Μια πράκτορας ενάντια στους κανόνες, στη «Διαρκή Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (2000). Μια σχέση ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες και μια απεικόνιση της δεκαετίας του '80, που συνδιαλέγεται δυναμικά με το σήμερα, στον «Μελισσοκόμο» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1986). Τρόμος, σεξουαλική βία, άγριοι ήρωες και άγριες ηρωίδες κάτω από τον καυτό ήλιο, στο «Αμόκ» του Ντίνου Δημόπουλου (1963).

Τις ταινίες προλογίζουν δημιουργοί των ταινιών και κινηματογραφιστές, κριτικοί κινηματογράφου και δημοσιογράφοι. Παράλληλα με τις ταινίες, κατά την είσοδο των θεατών στη Στέγη, προβάλλονται στις οθόνες του φουαγέ θραύσματα από 47 ελληνικές ταινίες που συμμετείχαν στα Βραβεία Ίρις, από το 2009 μέχρι σήμερα: σκηνές, πλάνα, κομμάτια διαλόγου και εικόνας σύγχρονων φωνών του ελληνικού σινεμά, που καθρεφτίζουν, συμπληρώνουν ή ανατρέπουν τις ταινίες που θα προβάλλονται στη Μικρή Σκηνή και τις θεματικές του αφιερώματος, συνδιαλέγονται μαζί τους σε έναν ζωντανό διάλογο ή εμπνέονται από τις ίδιες.

Πρόγραμμα προβολών

Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου

18:30 | «Τόπος» της Αντουανέττας Αγγελίδη | 1985 | 85´ | DCP

Εισήγηση: Αντουανέττα Αγγελίδη

21:00 | «Η διαρκής αναχώρηση της Πέτρας Γκόινγκ» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη | 2000 | 101´ | 35MM

Εισήγηση: Θέλγια Πετράκη

Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου

18:30 | «Ο Μελισσοκόμος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου | 1986 | 120´ | DCP

Εισήγηση: Σύλλας Τζουμέρκας

21:30 | «Απουσίες» του Γιώργου Κατακουζηνού | 1987 | 118´ | 35MM

Εισήγηση: Θέμις Μπαζάκα

Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου

17:30 | «Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί» της Φρίντας Λιάππα | 1981 | 90´ | 35MM

Εισήγηση: Λήδα Γαλανού και Πόλυ Λυκούργου

20:00 | «Αμόκ» του Ντίνου Δημόπουλου | 1963 | 84´ | DCP

Εισήγηση: Σύλλας Τζουμέρκας

22:30 | "Singapore Sling" του Νίκου Νικολαΐδη | 1990 | 111´ | DCP

Εισήγηση: Μισέλ Βάλεϋ & Πάνος Θανασούλης

Σάββατο 26 Φεβρουαρίου

17:00 | «Η Τιμή της Αγάπης» της Τώνιας Μαρκετάκη | 1984 | 110´ | 35MM

20:00 | «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού | 1971 | 105´ | DCP

23.00 | «Παραγγελιά» του Παύλου Τάσιου | 1980 | 90´ | 35MM

Εισηγητές: Αλέξανδρος Παπαγεωργίου & Μαρία Λούκα

Κυριακή 27 Φεβρουαρίου

16:00 | «Μια Τρελλή Τρελλή Οικογένεια» του Ντίνου Δημόπουλου | 1965 | 101´ | DCP

Εισήγηση: Χρήστος Πολίτης (Ο Χρήστος δεν μένει πια εδώ)

18:50 | «Μπέττυ» του Δημήτρη Σταύρακα | 1979 | 33´ | DCP

Εισήγηση: Δημήτρης Σταύρακας και Μπέττυ Βακαλίδου

19:30 | «Σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη | 2003 | 80´ | 35MM

Εισήγηση: Γιάννης Οικονομίδης και ηθοποιοί της ταινίας

21:50 | «Προσοχή, Κίνδυνος» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου | 1983 | 108´ | 35MM

Εισήγηση: Γιώργος Σταμπουλόπουλος και Γιάννης Οικονομίδης

Κεντρική εικόνα: Ίδρυμα Ωνάση

Ακολουθήστε το Woman Toc στο Instagram

Read Next

25 Ιουλ 2022

MAAN: Το ελληνικό brand που γεννήθηκε από την αγάπη για το καλοκαίρι

Η σχεδιάστρια και creative director του Maan, Μαριλένα Ανδρεάδη, μιλάει για τη φιλοσοφία, την έμπνευση και τη δημιουργική διαδικασία πίσω από τις συλλογές του brand.

11 Ιουλ 2022

Attica. Culture in a Word: Το νέο video για την προώθηση του τουρισμού στην Αττική

Το νέο video που στόχο έχει να προωθήσει τον πολιτιστικό τουρισμό από την Περιφέρεια Αττικής.

Περισσότερα από

Made in Greece

08 Ιουλ 2022

Womanhood Threads and Traces: Η κρητική λαϊκή τέχνη ζωντανεύει στο Cretan Malia Park

H έκθεση Womanhood Threads and Traces παρουσιάζει για πρώτη φορά την ιδιωτική Συλλογή της Αγάπης Σμπώκου από κρητικά υφαντά.

05 Ιουλ 2022

Η Grecian Lady ταξιδεύει

Grecian Chic είναι το brand της Έλενας Ζουρνατζή, που εξερευνά με το δικό της, μοναδικό τρόπο το απόλυτα ελληνικό σύμπαν

29 Ιουν 2022

Σίφνος: Οι αρχαίοι πύργοι "ξαναζωντανεύουν"

Ένα νέο αφιέρωμα των Financial Times εκθειάζει την ιστορία, την ποιότητα και τη διαχρονικότητα της αγγειοπλαστικής στη Σίφνο

28 Ιουν 2022
18 Ιουν 2022

Η νέα συλλογή του Kose Resortwear εμπνέεται από τα χειροποίητα κεραμικά πλακάκια της Μυρσίνης Αλεξανδρίδη

Το ελληνικό luxury resoertwear brand συνεργάζεται με την αρχιτέκτονα και εικαστικό για την καλοκαιρινή του συλλογή.

16 Ιουν 2022

Handbag Collection: Οι Ancient Greek Sandals παρουσιάζουν την πρώτη τους συλλογή από τσάντες

Η Handbag Collection δανείζεται σχεδιαστικά στοιχεία από αρχετυπικά ελληνικά οικιακά σκεύη για να τα μετουσιώσει σε μια ολοκληρωμένη σειρά από σοφιστικέ daywear τσάντες.

16 Ιουν 2022

"Είμαστε σήμερα οι γυναίκες που είμαστε γιατί υπήρξαν άλλες πριν από εμάς"

Η εικαστικός Μαρία Βαρελά μας μιλά για τη σύγχρονη τέχνη και την απόφασή της να ασχοληθεί με την παράδοση, τις συλλογικότητες των γυναικών και την τεχνολογία.

16 Ιουν 2022

Ο Guardian ψηφίζει τις καλύτερες παραλίες της Ελλάδας με έπαθλο διακοπές

Οι πέντε ομορφότερες που ξεχώρισαν στον καλοκαιρινό διαγωνισμό.

16 Ιουν 2022

Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός εμπνέει σήμερα σχεδιαστές και καλλιτέχνες σε όλο τον πλανήτη

Το BBC, αποθεώνει την Ελλάδα και διαβεβαιώνει πως βρισκόμαστε εν μέσω μιας "ελληνιστικής αναγέννησης"