«Το χρώμα του δέρματος είναι τόσο ανατριχιαστικό λες και βρίσκεσαι σε νεκροτομείο», «Το σώμα της είναι σαν σκελετός», «Το πρόσωπο της δείχνει ανόητο, δεν έχει καν ανθρώπινη όψη». Η αντίδραση της Ακαδημίας Καλών Τεχνών στο Παρίσι και των Γάλλων κριτικών για την Ολυμπία του Μανέ, το σπουδαίο έργο που άλλαξε για πάντα τον ρου της μοντέρνας τέχνης, ήταν ομόφωνη και πλήρως απαξιωτική.
Μέχρι το 1856, όταν η κατάλευκη Ολυμπία κοίταξε για πρώτη φορά τους επισκέπτες του θρυλικού Salon, ευθεία μέσα στα μάτια, οι κανόνες της τέχνης ήταν ξεκάθαροι και σαφείς. Συγκεκριμένος φωτισμός, κοινή τεχνική ως προς την αναπαράσταση των προσώπων και των μορφών, η ίδια βιβλική ή μυθολογική θεματολογία. Όμως, εκεί όπου χτυπούσε η καρδιά της γαλλικής τέχνης, η οποία επηρέαζε ολόκληρο τον κόσμου, μία ολόγυμνη γυναίκα ξαπλωμένη νωχελικά πάνω σε ένα ανάκλινδρο χαμογελούσε μυστηριωδώς στο κοινό, αλλάζοντας για τα καλά το παιχνίδι στην αναπαράσταση της ανθρώπινης μορφής πάνω σε έναν πίνακα. Επαναπροσδιορίζοντας τα δεδομένα, θέτοντας νέους όρους, διαλύοντας κάθε αρνητική κριτική, υπερισχύοντας πάνω από κάθε έννοια του παλιού και του ξεπερασμένου, γεννώντας τελικά ολόκληρη τη μοντέρνα τέχνη πάνω σε έναν μόνο καμβά.
Όσοι την πρωτοαντίκρυσαν εκείνο το βροχερό απόγευμα στο Salon έκαναν λόγο για ένα έργο βαθιά «σοκαριστικό» και «σκανδαλώδες», η αντίδραση του κριτικών μπροστά στο σπουδαίο έργο του Εντουάρ Μανέ ήταν κάτι ανάμεσα σε οργή, μίσος και αγανάκτηση, αλλά και μουδιασμένη αμηχανία απέναντι σε κάτι που αδυνατούσαν να κατανοήσουν.
Δεν ήταν το γεγονός ότι ο πίνακας απεικόνιζε γυμνή την Ολυμπία. Οι Παριζιάνοι ήταν ήδη πολύ εξοικειωμένοι με την έννοια του γυμνού στα εικαστικά. Ο τρόπος που ο Μανέ διαχειρίστηκε την μορφή της, το βλέμμα της, το πώς χύνεται το σώμα της πάνω στα σεντόνια, η χλωμάδα της επιδερμίδας της, το γεγονός ότι δεν επρόκειτο για κάποια βιβλική προσωπικότητα, αλλά για μία αριστοκράτισσα που αντικρύζει με όλη τη γυμνή αλήθεια της τον καθωσπρέπει κόσμο, λες και βρίσκεται μόνη, στα ιδιωτικά της διαμερίσματα, ήταν μόνο μερικοί από τους λόγους που σόκαραν και τρόμαξαν τους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών που δεν μπόρεσαν να καταλάβουν πως κάθε αντίσταση ήταν μάταια. Η παγκόσμια τέχνη είχε ήδη αλλάξει για πάντα.
Δες το βίντεο.