ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η ιστορία της Σταχτοπούτας που ήθελε να σώσει η ίδια τον εαυτό της ήταν ψέμα

Είναι το πιο διάσημο παραμύθι των αδελφών Γκριμ, Βίλχελμ και Γιάκομπ.

Η ιστορία της Σταχτοπούτας που ήθελε να σώσει η ίδια τον εαυτό της ήταν ψέμα

Η ιστορία της Σταχτοπούτας τελειώνει όταν ο όμορφος, πολύφερνος πρίγκιπας του παραμυθιού την βρίσκει ντυμένη με κουρέλια να σφουγγαρίζει το πάτωμα του σπιτιού της μητριάς της. Δοκιμάζει στο πόδι της το κρυστάλλινο γοβάκι και την παίρνει μαζί του στο παλάτι για να την κάνει γυναίκα του, λύνοντας έτσι όλα τα προβλήματα της ζωής της. Τούτο το παραμύθι δεν γεννήθηκε τον 18ο αιώνα, αλλά έχει τις ρίζες του βαθιά χαμένες μέσα στους αιώνες, εμφανιζόμενο για πρώτη φορά στην αρχαία Ελλάδα με την ονομασία "Ροδώπις". Πρόκειται για τον μύθο μίας φτωχής εταίρας που παντρεύτηκε τον βασιλιά της Αιγύπτου όταν εκείνος της χάρισε ένα ζευγάρι σανδάλια. Όλα αυτά πολύ πριν το πάρουν στα χέρια τους οι αδελφοί Γκριμ για να πλάσουν τον πιο αγαπημένο, ίσως, γυναικείο χαρακτήρα των παιδικών μας χρόνων. Μαζί με αυτόν και την ελπίδα. Ότι όσο δύσκολα κι αν είναι τα πράγματα μία μέρα θα βρεθεί αυτός που θα μας σώσει, επειδή μας αξίζει να σωθούμε. Μαζί με την ελπίδα και το γνωστό αρχέτυπο. Του άντρα που ό,τι κι αν κάνει, όποιος κι αν είναι οφείλει να γίνει ο διασώστης, αλλιώς δεν λέγεται άντρας.

Κάποιος θα μπορούσε να πει με ασφάλεια πως η εσωτερική ανάγκη της γυναίκας, στις περισσότερες κοινωνίες, να διασωθεί από κάτι ή από κάποιον είναι τόσο παλιά και πρωτόγονη όσο και η επιθυμία των ανθρώπων να πιστέψουν στην ύπαρξη ενός υπέρτατου όντος που λέγεται Θεός. Μόνο που οι μοντέρνες γυναίκες των αρχών του 20ου αιώνα ξύπνησαν ένα όμορφο πρωί νιώθοντας πραγματικά στενάχωρα μέσα στο γυαλιστερό κρινολίνο της Σταχτοπούτας. Κοίταξαν κάτω από κρεβάτι τους και δεν τις ενδιέφερε πια αν δεν έβρισκαν εκεί το γοβάκι, παρά μόνο ένα ζευγάρι, άνετες μπότες. Μερικές φορές περισσότερο λερωμένες απ' όσο έπρεπε, από τα πέρα δώθε στους δρόμους και την αγορά εργασίας. Φώναξαν για πολλά, πολέμησαν για ακόμα περισσότερα. Κι έπειτα κατέβηκαν σε συγκεντρώσεις, παίζοντας μπουνιές και κλωτσιές με την αστυνομία. Κάποιες από αυτές έγραψαν ποιήματα και θαυμάσια βιβλία και εν τέλει νίκησαν για να έχουμε σήμερα εγώ και εσύ το δικαίωμα να ψηφίζουμε και να εκλεγόμαστε και να απολαμβάνουμε μισθούς ίδιους και απαράλλακτους με εκείνους των αντρών. Αφού έτσι είναι και το γνωρίζουμε όλοι, γιατί υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι δεν έχουν αλλάξει και πολλά;

Τούτο το παραμύθι δεν γεννήθηκε τον 18ο αιώνα, αλλά έχει τις ρίζες του βαθιά χαμένες μέσα στους αιώνες, εμφανιζόμενο για πρώτη φορά στην αρχαία Ελλάδα με την ονομασία "Ροδώπις".

Είμαστε ακόμα εδώ και μιλάμε με τα ίδια στερεότυπα. Καθόμαστε σε στρογγυλά τραπεζάκια υπαίθριων καφέ με φίλους και αφηγούμαστε εκείνη τη φορά που κάποιος μας φλέρταρε λίγο πιο έντονα στο κλαμπ, εκείνη τη μέρα που ένας συνάδελφος έτυχε να πάρει προαγωγή πριν από εμάς, εκείνο το μεσημέρι που ένας εκνευρισμένος, βιαστικός τύπος μας είπε να πάμε να πλύνουμε κάνα πιάτο επειδή δυσκολευόμασταν να παρκάρουμε. Κι έπειτα θυμόμαστε εκείνο το ελαφρώς απεριποίητο αγόρι από τη γειτονιά που μας είχε ερωτευτεί, αλλά τον απορρίψαμε, παρόλο που μας άρεσε, επειδή δεν είχε καλή δουλειά και αυτοκίνητο. Ή εκείνο το καταστροφικό ραντεβού που βγήκαμε την περασμένη εβδομάδα με κάποιον που έμοιαζε συμπαθέστατος αλλά δεν κέρασε το ποτό - "μην μπλέξεις με άντρα που δεν πληρώνει στο πρώτο ραντεβού, φιλενάδα," είπε η κολλητή και νιώσαμε ανακουφισμένες που πράξαμε το σωστό.

Από την Σταχτοπούτα των Γκριμ μέχρι τα σημερινά στερεότυπα ένα τσιγάρο δρόμος. Τα δικά μας στερεότυπα που θέλουν τους άντρες ευκατάστατους κουβαλητές, με γρήγορο αμάξι που έρχεται να μας παραλάβει στις 9 ακριβώς (η γυναίκα αργεί, ο άντρας ποτέ) κάτω από το σπίτι. Που πληρώνει τα πάντα στο πρώτο, το δεύτερο και το τρίτο ραντεβού και ξοδεύει μία περιουσία για ένα τριήμερο στη Ρώμη, γιατί αλλιώς ποιος ο λόγος να του δοθούμε και να τον αγαπήσουμε; Τα στερεότυπα των νέων μαμάδων που τρέμουν στην ιδέα να παίξει ο γιος τους με κούκλες ή με κουζινικά μην τυχόν και γίνει ομοφυλόφιλος λες και οι σεξουαλικές προτιμήσεις των ατόμων δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιέται κανείς, αλλά κάτι που το παθαίνεις αν πιάσεις στα χέρια σου πλαστικό τηγάνι ή κατσαρόλα. Ή λες κι αν ο γιος σου είναι ομοφυλόφιλος αποτελεί συνθήκη τραγική, σα να είναι τεμπέλης ή μικρόψυχος ένα πράγμα.

Θυμόμαστε εκείνο το ελαφρώς απεριποίητο αγόρι από τη γειτονιά που μας είχε ερωτευτεί, αλλά τον απορρίψαμε, παρόλο που μας άρεσε, επειδή δεν είχε καλή δουλειά και αυτοκίνητο.

Από τις Σουφραζέτες του 1910 μέχρι τη σύγχρονη γυναίκα που φωνάζει ότι δεν περιμένει να διασωθεί πολύ πιο δυνατά απ' ότι το εννοεί, ένας αχανής αυτοκινητόδρομος ίσος με όλη την καπνοβιομηχανία του Καρέλια. Κι όσο τα θηλυκά μας στερεότυπα παραμένουν πάντα ζωντανά πώς γίνεται να προσδοκούμε να πεθάνουν εκείνα των άλλων; Πόσο παράλογο φαντάζει να απαιτείς από κάποιον να πάψει να σε κοιτάει στα μάτια, βλέποντας στερεοτυπικά κουτάκια που ενδεχομένως να μην έχουν καμία σχέση με το ποιον και τον χαρακτήρα σου, την στιγμή που εσύ κάνεις ακριβώς το ίδιο. Ίσως τώρα, περισσότερο από ποτέ, να υπάρχει η ανάγκη να χαθούμε στα λόγια της Βιρτζίνια Γουλφ από το σπουδαίο "Ένα Δικό της Δωμάτιο" του 1929 (Eκδόσεις Μεταίχμιο). "Αν αντιμετωπίσουμε το γεγονός, γιατί είναι γεγονός, ότι δεν υπάρχει μπράτσο να πιαστούμε, αλλά ότι προχωράμε μόνες και ότι η σχέση μας είναι με τον κόσμο της πραγματικότητας και όχι με τον κόσμο των ανδρών και των γυναικών, τότε θα υπάρξει η ευκαιρία και η νεκρή ποιήτρια που ήταν η αδελφή του Σαίξπηρ θα ανακτήσει το σώμα που τόσες φορές θυσίασε".

Aκολουθήστε τo WomanToc στο Instagram.

Read Next

10 Σεπ 2025

For One Night Only | Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί μία ξεχωριστή παράσταση στο Ηρώδειο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στο THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology, ο σπουδαίος Έλληνας καλλιτέχνης ανατρέχει στις κορυφαίες του στιγμές και τις αναγεννά δίπλα σε ολοκαίνουργια στοιχεία κινούμενων εικόνων και γλυπτικών εγκαταστάσεων. Μία μοναδική fundraising εκδήλωση για την "Μεταμόρφωση" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

10 Σεπ 2025

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιουργεί μία μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στο THIS THAT KEEPS ON, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου επιστρατεύει εικόνες και σώματα-χίμαιρες από τις τέσσερις δεκαετίες έργου του, και τις αναγεννά δίπλα σε ολοκαίνουργια στοιχεία κινούμενων εικόνων και γλυπτικών εγκαταστάσεων. Μία fundraising βραδιά για την ενίσχυση της "Μεταμόρφωσης" του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Περισσότερα από

Stories

10 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με old money χτένισμα στο Παρίσι στα μέσα της δεκαετίας του '60

Η iconic εμφάνιση με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ στη γαλλική πρωτεύουσα.

09 Σεπ 2025

Η πέτρα ως καμβάς δημιουργίας | Μία εντυπωσιακή νέα έκθεση 27 καλλιτεχνών στο ατελιέ του ζωγράφου Νίκου Νικολάου

Έργα τέχνης ζωγραφισμένα σε πέτρες από την Αίγινα και άλλες θάλασσες συγκροτούν μία νέα εικαστική έκθεση στο σπίτι του Νίκου Νικολάου στην Αίγινα.

09 Σεπ 2025

Πάνος Προφήτης | Ο νικητής του βραβείου Young Artist της περσινής Art Athina παρουσιάζει τη νέα του έκθεση

Εμπνευσμένη από τον Πλάτωνα και την αλληγορία του σπηλαίου, η "La Bocca La Grotta" (Το Στόμα Το Σπήλαιο) παρουσιάζεται στο MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

08 Σεπ 2025

Η Πριγκίπισσα Diana και το στίγμα που άφησε στη μόδα μέσα από 5 εμβληματικές εμφανίσεις

Η διαχρονική κομψότητα της πριγκίπισσας συνεχίζει να εμπνέει γενιές.

06 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Ανέκδοτη φωτογραφία από τα τελευταία της Χριστούγεννα στο σπίτι της στη Στησιχόρου

Το σπάνιο φωτογραφικό ντοκουμέντο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στον προσωπικό της χώρο.

05 Σεπ 2025

5 ταινίες που έντυσε ο Giorgio Armani

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

05 Σεπ 2025

Μελίνα Μερκούρη: Κομψή εμφάνιση εν πλω με navy blue σακάκι πριν από 65 χρόνια

Η εμφάνιση που είχε κάνει η Μελίνα Μερκούρη στα 60s κλέβοντας τις εντυπώσεις.

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.