Ο Κωνσταντίνος Καϊμάκης βάζει φωτιά στα Όσκαρ, η Λήδα Γαλανού δίνει στην Jennifer Lopez τη χορευτική πρωτιά της χρονιάς, ο Πάνος Γκένας εξηγεί γιατί φέτος θα γίνει της Κορέας και η Έφη Αλεβίζου βλέπει στο repeat τα «Παράσιτα». Με αφορμή την 92η τελετή απονομής των χρυσών αγαλματιδίων, τρεις κριτικοί κινηματογράφου και μία δημοσιογράφος καταθέτουν στο Esquire τη δική τους άποψη για τις κατηγορίες και τους νικητές.
ΟΣΚΑΡ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΦΛΟΓΑΣ
Σπανίως στα Όσκαρ φτάνουν οι πραγματικά καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό δε γίνεται να αναλυθούν εδώ και τώρα και δεν έχουν να κάνουν μόνο με το διαχωρισμό του αμερικανικού σινεμά από του υπόλοιπου πλανήτη. Ας πούμε ότι κυρίως οι εκλέκτορες της Αμερικανικής Ακαδημίας βαριούνται να δουν ταινίες που δε μιλούν αγγλικά. Με εξαίρεση λοιπόν τον Federico Fellini και δυο τρεις άλλους auteurs, τα Όσκαρ ανέκαθεν είχαν ελάχιστη υπομονή απέναντι σε ταινίες που, για να ξεκλειδώσεις τους θησαυρούς τους, έπρεπε πρώτα να διαβάσεις τους υπότιτλους. Φέτος όμως έγινε η έκπληξη. Τα "Παράσιτα" του Bong Joon-ho δεν είναι η τυπική οσκαρική ταινία, αλλά κατάφερε να κάνει το μπαμ και να μπει σε έξι βασικές κατηγορίες. Μέσα από την ταξική "αναμέτρηση" δύο οικογενειών διαμορφώνεται ένα αφήγημα που, παρότι ξεκινά από τις βαθιές κοινωνικές ανισότητες της Νότιας Κορέας, πετυχαίνει να μπει στα σπίτια όλων μας. Η αλήθεια του προφητικού φιλμ –ένα συγκλονιστικό κράμα πολιτικής αλληγορίας, μαύρης κωμωδίας και κοινωνικού θρίλερ όπου ο ύστερος καπιταλισμός πνέει τα λοίσθια– δεν μπορεί να αγνοηθεί: στον αγώνα για επιβίωση τα πάντα επιτρέπονται. Ο αμερικανοθρεμμένος Τζόκερ των 11 υποψηφιοτήτων, αν και στρίβει από διαφορετική γωνία, φαίνεται να μιλά την ίδια γλώσσα. Οι φωτιές* που ανάβουν αυτά τα δύο φιλμ απειλούν να σαρώσουν όχι μόνο τα φετινά Όσκαρ, αλλά και πολλά άλλα στο πέρασμά τους.
*Το στοιχείο της φωτιάς σαν από σατανική σύμπτωση το συναντάμε στους τίτλους δύο ακόμη κορυφαίων φιλμ της χρονιάς: στο "Πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται" της Céline Sciamma και το "Παιχνίδι με τη φωτιά" του Lee Chang-dong.
Ο Κωνσταντίνος Καϊμάκης είναι κριτικός κινηματογράφου.
ΟΣΚΑΡ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΧΟΡΕΥΤΙΚΗΣ ΦΙΓΟΥΡΑΣ
Εμείς χορεύουμε με τα soundtracks των ταινιών. Το να χορεύουν όμως ηθοποιοί στις ταινίες είναι από τις πιο άχαρες, αμήχανες στιγμές των γυρισμάτων: ολόγυρα το συνεργείο, καμία μουσική (ο ήχος στις ταινίες δεν είναι σύγχρονος), μια απαίτηση τα πόδια και τα χέρια να κουνιούνται στην απούσα μελωδία ενώ το πρόσωπο ερμηνεύει – όχι αυτό που θα έλεγες "μια στιγμή χαλάρωσης με μουσική". Φέτος το σινεμά μάς έδωσε πολλές αφορμές να θαυμάσουμε μετρώντας από μέσα μας το ρυθμό. Υποψήφιοι στην κατηγορία θα ήταν: Η Margot Robbie στο "Κάποτε στο... Χόλιγουντ", καθώς, με κίτρινο σορτσάκι και ασορτί τοπ, παραδίδεται στο Hush των Deep Purple στο πάρτι στο Playboy Mansion. Ο Joaquin Phoenix ως Joker, καθώς ανεβοκατεβαίνει χορεύοντας, αγγίζοντας την παράνοια, τα σκαλοπάτια στο Μπρονξ με το uplifting Rock and Roll, Part 2 του Gary Glitter. Η Nicole της Scarlett Johansson στην "Ιστορία γάμου": ένα από τα πράγματα που αγαπάει σ’ αυτήν ο Charlie του Adam Driver είναι το ότι "χορεύει μεταδοτικά". Η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στον κυκλικό χορό της με την ηλεκτρική σκούπα-όχημα στο "Η δουλειά της", καθώς καλύπτουν μαζί κάθε εκατοστό μοκέτας στο έρημο εμπορικό κέντρο. Αλλά η αδιαμφισβήτητη νικήτρια του Όσκαρ Καλύτερης Χορευτικής Φιγούρας 2020 θα ήταν η Jennifer Lopez στις Επικίνδυνες κυρίες. Φορώντας ένα τίποτα από γκλίτερ και πανύψηλες πλατφόρμες, η J. Lo μας έδωσε να καταλάβουμε τι σημαίνει pole dancing και το έκανε ολόγυμνη, ολομόναχη, με μια δύναμη και μια αυτοκυριαρχία που έκαναν τους κριτικούς και το κοινό να παραμιλούν. Το επισημαίνει και στις συνεντεύξεις της: "Έλεγα στη σκηνοθέτιδά μας, τη Lorene Scafaria, δείξε καλά το πρόσωπό μου, να είμαστε σίγουροι ότι κανείς δε θα φανταστεί ότι χρησιμοποιούμε body double". Μπορεί να μη βρέθηκε στην οσκαρική πεντάδα ερμηνείας φέτος, παρότι θεωρούνταν βέβαιο, αλλά η θαρραλέα Lopez έχει τη χορευτική πρωτιά της χρονιάς.
Η Λήδα Γαλανού είναι κριτικός κινηματογράφου.
Διαβάστε τη συνέχεια των εναλλακτικών Όσκαρ στο esquire.com.gr
Φωτό: EPA/ETIENNE LAURENT