Μπορεί η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας το καλοκαίρι του 2020 να διαφημιζόταν ως ένας εντυπωσιακός πεζόδρομος-ποδηλατόδρομος που θα ανανεώσει το κέντρο της Αθήνας, η αλήθεια όμως είναι ότι το εν λόγω έργο έδινε από την αρχή την αίσθηση μιας προσωρινής λύσης και ενός περιορισμένου περιπάτου, που παρόλα αυτά αγαπήθηκε από τους Αθηναίους του κέντρου και των περιχώρων. Πιθανότατα αυτό συνέβη επειδή συνέπεσε με την περίοδο της πανδημίας και το αίτημα για την επανοικειοποίηση του δημόσιου χώρου, που είδε το Ζάππειο να ανθίζει.
Το χαμένο στοίχημα Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας
Η συζήτηση για την πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας δεν είναι φυσικά κάτι καινούργιο, ούτε ξεκίνησε υπό τη δημαρχεία του Κώστα Μπακογιάννη. Στην πραγματικότητα, το έργο ανάπλασης της λεωφόρου συζητιόταν από τη δεκαετία του ’90, ως μέρος του σχεδίου Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας, που εγκρίθηκε από το ΥΠΠΟ το 2000.
Μια αμφιλεγόμενη δήλωση του Ζακ Ρογκ, τότε Προέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) έδωσε όμως την αφορμή για να σταματήσει το έργο. Σύμφωνα με τον Ρογκ, η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας έπρεπε να μην ολοκληρωθεί επειδή, σε περίπτωση τρομοκρατικής επίθεσης, θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα διαφυγής από το Ζάππειο.
Μετά από αρκετά χρόνια ακολούθησε αναθεώρηση της μελέτης, με βασικό μελετητή το αρχιτεκτονικό γραφείο του Γ. Προβελέγγιου (το οποίο από τον Αύγουστο του ΄23 λειτουργεί ως σύμβουλος του γενικού έργου), όμως το 2014 οι διαδικασίες οδήγησαν και πάλι σε αδιέξοδο, αφού τα μνημονιακά μέτρα προέβλεπαν την κατάργηση της Εταιρείας Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων.
Φτάνουμε λοιπόν στο 2020, όπου με ανάθεση του τέως δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη, η περιβόητη αυτή μελέτη ανασύρθηκε από τα αρχεία του δήμου για να γίνει νέα επικαιροποίηση της και να ξεκινήσει επισήμως η ανάπλαση και πεζοδρόμηση της λεωφόρου. Μετά την πιλοτική πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας του 2020, ο Δήμος Αθηναίων ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο του ’23 ότι οι διαδικασίες ανάπλασης θα ξεκινούσαν τον Μάρτιο με συμβατικό προϋπολογισμό 4.606.819,10 (χωρίς ΦΠΑ) και χρηματοδότηση από το ΤΠΑ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Διάβασε περισσότερα στο athinorama.gr