Το θέμα του περσινού Met Gala πολλοί το άκουσαν, ελάχιστοι το κατάλαβαν. Ανάμεσα τους και οι ίδιες οι καλεσμένες της εκδήλωσης, οι περισσότερες από τις οποίες, μάλλον, εμφανίστηκαν ντυμένες εκτός κόνσεπτ στα σκαλιά του Metropolitan Museum of Modern Art της Νέας Υόρκης.
Φέτος τα πράγματα είναι πολύ πιο βατά, αφού μαζί με τον τίτλο του θέματος έρχεται και ένα σύντομο, επεξηγηματικό brief προκειμένου να αποφευχθούν τα περσινά και η κατάσταση αναμένεται να έχει πραγματικό ενδιαφέρον, καθώς το φετινό τόπικ είναι ιδιαίτερα ανοικτό στην ελεύθερη δημιουργικότητα.
«About Time: Fashion and Duration» είναι, λοιπόν, ο τίτλος που έδωσαν οι διοργανωτές τόσο στο λαμπερό γκαλά που θα λάβει χώρα τον ερχόμενο Μάιο όσο και στην έκθεση μόδας που θα φιλοξενηθεί στο μεγάλο μουσείο της Νέας Υόρκης και θα διακρέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020. Με λίγα λόγια η παροδικότητα αλλά την ίδια στιγμή και η διαχρονικότητα της μόδας μπαίνουν στο μικροσκόπιο παρέα με την έννοια του χρόνου, γενικότερα. Καθώς ο χρόνος είναι κάτι το σχετικό για τον καθέναν από εμάς η έκθεση θέτει ως αφετηρία την θεωρία του Γάλλου φιλοσόφου Ανρί Μπεργκσόν πάνω στη ροή της έννοιας του Χρόνου η οποία παραμένει συσσωρευμένη και αδιαίρετη και εμπνέεται από την δομή του σπουδαίου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ, «Κυρία Ντάλογουεϊ», το οποίο θεωρείται (μαζί με τα έργα του Τζέιμς Τζόυς) ως ο στιλοβάτης του Μοντερνισμού στην λογοτεχνία. Μαζί με την Γουλφ και ο συγγραφέας Μάικλ Κάνινγκμαν, ο οποίος βασισμένος στην «Κυρία Ντάλογουεϊ» έγραψε το 1998 την νουβέλα «Οι Ώρες» στην οποία στηρίχθηκε αργότερα και η ομώνυμη ταινία με τις Νικόλ Κίντμαν και Τζούλιαν Μουρ.
Έτσι οι στιλιστικές επιλογές της βραδιάς θα πρέπει να έχουν ευθεία αναφορά στην αντίληψη του Χρόνου και όπως αναφέρει ο διευθυνής του ΜET, Μαξ Χολέιν, «η εφήμερη φύση της μόδας» θα είναι εκείνη που θα απασχολήσει την έκθεση, με αναδρομές και προς τις δύο κατευθύνσεις του χρόνου, καταλήγοντας τελικά ότι η μόδα «μπορεί να είναι τόσο γραμμική όσο και κυκλική». Προφανώς με ένα τόσο ανοικτό σε ερμηνείες θέμα το οποίο μάλιστα έχει να κάνει με ένα ζήτημα αντικειμενικά σχετικό για όλους οι ερμηνείες που θα δούμε να περπατούν πάνω στο χαλί που θα στρωθεί έξω από το ΜΕΤ στις 4 του ερχόμενου Μάη θα είναι διαφορετικές και αμέτρητες.
Έτσι, στο πλαίσιο της ιστορίας 150 ετών του μουσείου, θα παρουσιαστεί η αδιόρατη συνέχεια της υψηλής ραπτικής και των μοτίβων - τάσεων που ακολουθούνται. Περίπου 160 κομμάτια θα εκτεθούν, με κάποια να αναδεικνύουν τους δεσμούς μεταξύ διαφορετικών περιόδων και γενεών. Για παράδειγμα ένα μαύρο, βελούδινο φόρεμα με πριγκιπικές γραμμές, του 1870, θα εκτεθεί πλάι στην χαρακτηριστική φούστα Bumster, δημιούργημα του χαρισματικού Αλεξάντερ ΜακΚουίν από το όχι και τόσο μακρινό 1995, έναν χρόνο πριν ξεκινήσει την συνεργασία του με τον οίκο Givenchy.
Κεντρική φωτογραφία: Reuters