ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιατί "το φόρεμα με τη μαχαιριά" της Μαίρης Χρονοπούλου έχει επηρεάσει τουλάχιστον τρεις γενιές Ελληνίδων

Η εικόνα της Μαίρης Χρονοπούλου, που πέθανε σαν σήμερα σε ηλικία 90 ετών, με "το φόρεμα με τη μαχαιριά" θα μείνει για πάντα ανεξίτηλη στη συλλογική μας μνήμη.

Σαν σήμερα η ηθοποιός Μαίρη Χρονοπούλου πέθανε σε ηλικία 90 ετών. Τις τελευταίες μέρες νοσηλευόταν στη ΜΕΘ του νοσοκομείου "Ευαγγελισμός” έπειτα από πτώση που είχε μέσα στο σπίτι της. Οι αλλεπάλληλες περιπέτειες υγείας της, που μάλιστα για κάποια χρόνια την είχαν καθηλώσει, δεν έπληξαν ποτέ την εικόνα της, ούτε και τη διαύγειά της, όπως άλλωστε αποκαλύπτουν οι εμφανίσεις τις, μάλιστα σε ανάκαμψη, τα τελευταία χρόνια.

Κι αυτό γιατί η Μαίρη Χρονοπούλου, με το διαπεραστικό βλέμμα και έντονα ζυγωματικά υπήρξε, όσο ήταν εν ζωή, και θα συνεχίσει να αποτελεί μετά το θάνατό της, αρχέτυπο δυναμικής και ελεύθερης γυναίκας - όχι επειδή ταυτίστηκε με τους ρόλους τις "ντερμπεντέρισσας”, αλλά επειδή υπήρξε και εκτός οθόνης μια γυναίκα που έζησε τη ζωή με τους δικούς της όρους.

Η "μαχαιριά”

Ένας από τους πιο επιδραστικούς ρόλους της Μαίρης Χρονοπούλου - παρόλο που έχει πολλούς και σημαντικότερους να επιδείξει στην καριέρα της - είναι αυτός της Έλενας Απέργη στην ταινία του 1968 "Μια κυρία στα μπουζούκια" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη. Εκεί φόρεσε το εμβληματικό (εδώ πραγματικά δεν υπάρχει ορθότερος όρος για να το περιγράψει κανείς) μαύρο φόρεμα με τη "μαχαιριά” του Έλληνα σχεδιαστή Γιάννη Βούρου, ο οποίος έντυσε όλες τις μεγάλες κυρίες των παραγωγών της Φίνος Φιλμ.

Γιατί "το φόρεμα με τη μαχαιριά" της Μαίρης Χρονοπούλου έχει επηρεάσει τουλάχιστον τρεις γενιές Ελληνίδων

Φωτογραφία: Finos Film

Δεν υπάρχει άλλο ρούχο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου που να έχει αναπαραχθεί όσο αυτό, από τουλάχιστον τρεις γενιές γυναικών. Ό,τι είναι το Givenchy LBD της Audrey Hepburn στο "Breakfast at Tiffany’s” για το αμερικάνικο σινεμά, είναι για το δικό μας η δημιουργία που απογείωσε η Μαίρη Χρονοπούλου με το να τραγουδήσει μέσα σε αυτή "Του αγοριού απέναντι” κάνοντας κάτι αδιανόητο για την ελληνική κοινωνία του 1968 - εκφράζοντας δημόσια τον έρωτά της για έναν άνδρα.

Μόλις λίγα λεπτά από την ανακοίνωση του θανάτου της, το feed μου κατακλύστηκε από εικόνες της μεγάλης αντι-σταρ του ελληνικού σινεμά. Οι περισσότερες με "το φόρεμα με τη μαχαιριά”. Κορίτσια της γενιάς μου μοιράζονταν την ανάμνησή τους από την πρώτα φορά που παρακολούθησαν την ταινία στην τηλεόραση και το αντίκρισαν.

Θυμήθηκα τη μητέρα μου, να το αποκαλεί έτσι, "το φόρεμα με τη μαχαιριά” με ένα κράμα πάθους και δέους στη χροιά της φωνής της, κάθε φορά που προβάλλονταν η ταινία. Την αδερφή μου από δίπλα να σιγοντάρει στον ίδιο τόνο. Δεν θαύμαζαν απλώς το φόρεμα. Θαύμαζαν τη γυναίκα που το φορούσε, έμοιαζαν συνεπαρμένες με την εικόνα της, κι ας την έβλεπαν για πολλοστή φορά.

Θυμήθηκα επίσης την αγαπημένη συνάδελφο που, στο πλαίσιο μιας νέας στήλης που ανέλαβε στο site που εργαζόμασταν κάποτε, το επαναδημιούργησε με τη βοήθεια μιας έμπειρης ράφτριας. Είδα γυναίκες να γράφουν στα social media ότι είχαν βάλει στόχο μόλις μεγαλώσουν να ράψουν το συγκεκριμένο φόρεμα σε μοδίστρα, και το έκαναν. Τι είναι, λοιπόν, εκείνο που μας γοητεύει ακόμη και σήμερα, 55 χρόνια μετά, σε αυτό το μαύρο halter φόρεμα με το λοξό cut out που τέμνει το στήθος;

Δεν είναι το φόρεμα, αλλά η γυναίκα

Είναι η γυναίκα. Η δημιουργία του Γιάννη Βούρου ήταν ασύλληπτα sexy και classy την ίδια στιγμή, όμως δε θα είχε την ίδια επιρροή στις γυναίκες, αν δεν την είχε φορέσει η Μαίρη Χρονοπούλου. Όλες αυτές οι γυναίκες, η μητέρα μου, που αναφέρονταν στο φόρεμα με θαυμασμό, οι συνομήλικες συνάδελφοι που το λάτρεψαν με πάθος και συσπείρωσαν πριν λίγο κάτω από τα posts τους γυναίκες που θέλησαν να το αποκτήσουν κι αυτές, δε ζήλεψαν στιγμή τη Μαίρη Χρονοπούλου. Δεν θέλησαν να γίνουν η Μαίρη Χρονοπούλου, αλλά ούτε και η Έλενα Απέργη. Δεν θέλησαν να φορέσουν το φόρεμα επειδή είναι απλώς ωραίο και σε μεταμορφώνει σε μια μοιραία κυρία της ανώτερης τάξης. Θέλησαν να φορέσουν όσα αυτό εκπροσωπεί.

μαίρη χρονοπούλου

Φωτογραφία: Finos Film

"Το φόρεμα με τη μαχαιριά” καθορίστηκε από την ερμηνεία της Μαίρης Χρονοπούλου, που έφυγε πολύ μακριά από το στερεότυπο της ευκατάστατης κυρίας που πιστεύει πως μπορεί να "αγοράσει” με τα χρήματά της μέχρι και τον έρωτα του λαϊκού παιδιού (άλλωστε αυτή είναι η πλοκή της ταινίας "Οι θαλασσιές οι χάντρες” - κι αυτό μέχρι ενός σημείου). Έγινε σύμβολο αυτοπεποίθησης, μιας αυτοπεποίθησης που αν μία γυναίκα διαθέτει, γίνεται αντικείμενο κριτικής μέχρι και σήμερα. Αλλά για αυτή την κριτική, η γυναίκα που φορά "το φόρεμα με τη μαχαιριά”, δε δίνει δεκάρα.

Είναι μια γυναίκα που δε διεκδικεί, αλλά θεωρεί δεδομένο το δικαίωμά της στη διασκέδαση, στον έρωτα, στον πόθο, στην εκπλήρωση αναγκών, βαθύτερων, αλλά και πιο εφήμερων, στην αυτοέκφραση, στο βίωμα της σεξουαλικότητας της, στη σαγήνη, στο παιχνίδι. Το φόρεμα με τη μαχαιριά, μας προκαλεί δέος μέχρι και σήμερα, επειδή η Μαίρη Χρονοπούλου, στόλισε τη μίνιμαλ γραμμή του με όλα τα παραπάνω.

Το χύμα "Μαέστρο, ζεμπεκιά!” που ξεστομίζει στη σκηνή στην οποία εμφανίζεται με αυτό, δεν είναι μια προσπάθεια οικειοποίησης κάποιας "ανδρικής μαγκιάς” και του χορού που τη συμβολίζει, αλλά το αίτημα μιας γυναίκας που υπάρχει, που είναι σάρκινη, δεν αποτελεί αποκύημα της φαντασίας κανενός σεναριογράφου και κανενός σκηνοθέτη και που θα κάνει αυτό που γουστάρει χωρίς να ενδιαφέρεται ποιος θα την κρίνει. Υπήρχαν τέτοιες γυναίκες το 1968, η Μαίρη Χρονοπούλου - και όχι οι ρόλοι της - ήταν μία από αυτές. Όπως και παλαιότερα. Και φυσικά γεννήθηκαν κι άλλες τα επόμενα χρόνια.

μαίρη χρονοπούλου

Φωτογραφια: Finos Film

Γνωρίζουμε όμως πολύ καλά ότι αυτές οι γυναίκες κρίθηκαν και κρίνονται που βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς να θεωρούν ότι θα έπρεπε να τις περιορίζει το φύλο τους. Έτσι, "το φόρεμα με τη μαχαίρια” θα ναι για πάντα κεντημένο με τα βαριά κρύσταλλα της προσωπικής ελευθερίας. Μιας ελευθερίας άγριας και παράφορης και εκστατικής που, ακόμα κι αν δεν το καταλαβαίνουμε ακριβώς, μας την περιορίζουν καθημερινά. Τι όμορφα που θα ήταν αν από σήμερα είχαμε όλες στην ντουλάπα μας "το φόρεμα με τη μαχαιριά”.

Read Next

24 Οκτ 2025

Η Ηλιάνα Παπαγεωργίου με το μπεζ παντελόνι που κάθε γυναίκα χρειάζεται στη συλλογή της

Η Ηλιάνα Παπαγεωργίου έδωσε το παρών στα εγκαίνια της έκθεσης του Juergen Teller "You are invited",

24 Οκτ 2025

Το καφέ πουπουλένιο μπουφάν που θα φορέσετε και στο γραφείο αυτόν το χειμώνα

Το κομψό πουπουλένιο μπουφάν σε καφέ χρώμα που θα σας προσφέρει ζεστασιά τον χειμώνα ακόμα και σε μια εμφάνιση στο γραφείο.

Περισσότερα από

Μόδα

24 Οκτ 2025

THE DOLLI Bag | Ανακαλύψτε τη συλλεκτική δημιουργία της Marina Raphael και του THE DOLLI

Η Marina Raphael και το THE DOLLI ενώνουν δυνάμεις σε μια δημιουργία που υμνεί την αθηναϊκή κομψότητα.

24 Οκτ 2025

Το total look της Κατερίνας Καινούργιου από την Pink Woman είναι ιδανικό για το γραφείο

Ένα look που θέλουμε να αντιγράψουμε έκανε η Κατερίνα Καινούργιου

24 Οκτ 2025

Τρεις φθινοπωρινές τάσεις που έχουν ξεχωρίσει οι Γαλλίδες fashionistas

Ποιες είναι οι τάσεις που έχουν ξεχωρίσει οι Γαλλίδες.

24 Οκτ 2025

Η Δανάη Παππά προτείνει τον ιδανικό τρόπο για να φορέσεις ένα σορτς το φθινόπωρο

Το μοντέρνο look της Δανάης Παππά που θέλουμε να υιοθετήσουμε.

24 Οκτ 2025
24 Οκτ 2025

Boho Pirate | Η πιο ενδιαφέρουσα τάση της μόδας που θα βλέπουμε παντού τους επόμενους μήνες

To "εμπνευσμένο από τους Πειρατές" ντύσιμο επιστρέφει, αλλά με μια σύγχρονη, ρομαντική ευαισθησία.

24 Οκτ 2025

Πώς θα φορέσεις με στιλ τις αγαπημένες σου μπότες φέτος τον χειμώνα

Τα πιο εντυπωσιακά looks που μπορείς να δημιουργήσεις με ένα ζευγάρι μπότες.

23 Οκτ 2025

Το halter top της Σταματίνας Τσιμτσιλή είναι ιδανικό για εμφανίσεις από το πρωί μέχρι το βράδυ

H Σταματίνα Τσιμτσιλή φόρεσε ένα τοπ από τη Zara που μπορείς να το συνδυάσεις με ό,τι θέλεις.

23 Οκτ 2025

Infanta Sofia | Το oversized blazer της είναι στην απόχρωση που χρειάζεστε στη συλλογή σας

Η Infanta Sofia εμφανίστηκε με ένα κομψό σακάκι, η απόχρωση του οποίου θεωρείται must για κάθε γυναικεία συλλογή.