ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Γιατί "το φόρεμα με τη μαχαιριά" της Μαίρης Χρονοπούλου έχει επηρεάσει τουλάχιστον τρεις γενιές Ελληνίδων

Η εικόνα της Μαίρης Χρονοπούλου, που πέθανε σαν σήμερα σε ηλικία 90 ετών, με "το φόρεμα με τη μαχαιριά" θα μείνει για πάντα ανεξίτηλη στη συλλογική μας μνήμη.

Σαν σήμερα η ηθοποιός Μαίρη Χρονοπούλου πέθανε σε ηλικία 90 ετών. Τις τελευταίες μέρες νοσηλευόταν στη ΜΕΘ του νοσοκομείου "Ευαγγελισμός” έπειτα από πτώση που είχε μέσα στο σπίτι της. Οι αλλεπάλληλες περιπέτειες υγείας της, που μάλιστα για κάποια χρόνια την είχαν καθηλώσει, δεν έπληξαν ποτέ την εικόνα της, ούτε και τη διαύγειά της, όπως άλλωστε αποκαλύπτουν οι εμφανίσεις τις, μάλιστα σε ανάκαμψη, τα τελευταία χρόνια.

Κι αυτό γιατί η Μαίρη Χρονοπούλου, με το διαπεραστικό βλέμμα και έντονα ζυγωματικά υπήρξε, όσο ήταν εν ζωή, και θα συνεχίσει να αποτελεί μετά το θάνατό της, αρχέτυπο δυναμικής και ελεύθερης γυναίκας - όχι επειδή ταυτίστηκε με τους ρόλους τις "ντερμπεντέρισσας”, αλλά επειδή υπήρξε και εκτός οθόνης μια γυναίκα που έζησε τη ζωή με τους δικούς της όρους.

Η "μαχαιριά”

Ένας από τους πιο επιδραστικούς ρόλους της Μαίρης Χρονοπούλου - παρόλο που έχει πολλούς και σημαντικότερους να επιδείξει στην καριέρα της - είναι αυτός της Έλενας Απέργη στην ταινία του 1968 "Μια κυρία στα μπουζούκια" σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη. Εκεί φόρεσε το εμβληματικό (εδώ πραγματικά δεν υπάρχει ορθότερος όρος για να το περιγράψει κανείς) μαύρο φόρεμα με τη "μαχαιριά” του Έλληνα σχεδιαστή Γιάννη Βούρου, ο οποίος έντυσε όλες τις μεγάλες κυρίες των παραγωγών της Φίνος Φιλμ.

Γιατί "το φόρεμα με τη μαχαιριά" της Μαίρης Χρονοπούλου έχει επηρεάσει τουλάχιστον τρεις γενιές Ελληνίδων

Φωτογραφία: Finos Film

Δεν υπάρχει άλλο ρούχο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου που να έχει αναπαραχθεί όσο αυτό, από τουλάχιστον τρεις γενιές γυναικών. Ό,τι είναι το Givenchy LBD της Audrey Hepburn στο "Breakfast at Tiffany’s” για το αμερικάνικο σινεμά, είναι για το δικό μας η δημιουργία που απογείωσε η Μαίρη Χρονοπούλου με το να τραγουδήσει μέσα σε αυτή "Του αγοριού απέναντι” κάνοντας κάτι αδιανόητο για την ελληνική κοινωνία του 1968 - εκφράζοντας δημόσια τον έρωτά της για έναν άνδρα.

Μόλις λίγα λεπτά από την ανακοίνωση του θανάτου της, το feed μου κατακλύστηκε από εικόνες της μεγάλης αντι-σταρ του ελληνικού σινεμά. Οι περισσότερες με "το φόρεμα με τη μαχαιριά”. Κορίτσια της γενιάς μου μοιράζονταν την ανάμνησή τους από την πρώτα φορά που παρακολούθησαν την ταινία στην τηλεόραση και το αντίκρισαν.

Θυμήθηκα τη μητέρα μου, να το αποκαλεί έτσι, "το φόρεμα με τη μαχαιριά” με ένα κράμα πάθους και δέους στη χροιά της φωνής της, κάθε φορά που προβάλλονταν η ταινία. Την αδερφή μου από δίπλα να σιγοντάρει στον ίδιο τόνο. Δεν θαύμαζαν απλώς το φόρεμα. Θαύμαζαν τη γυναίκα που το φορούσε, έμοιαζαν συνεπαρμένες με την εικόνα της, κι ας την έβλεπαν για πολλοστή φορά.

Θυμήθηκα επίσης την αγαπημένη συνάδελφο που, στο πλαίσιο μιας νέας στήλης που ανέλαβε στο site που εργαζόμασταν κάποτε, το επαναδημιούργησε με τη βοήθεια μιας έμπειρης ράφτριας. Είδα γυναίκες να γράφουν στα social media ότι είχαν βάλει στόχο μόλις μεγαλώσουν να ράψουν το συγκεκριμένο φόρεμα σε μοδίστρα, και το έκαναν. Τι είναι, λοιπόν, εκείνο που μας γοητεύει ακόμη και σήμερα, 55 χρόνια μετά, σε αυτό το μαύρο halter φόρεμα με το λοξό cut out που τέμνει το στήθος;

Δεν είναι το φόρεμα, αλλά η γυναίκα

Είναι η γυναίκα. Η δημιουργία του Γιάννη Βούρου ήταν ασύλληπτα sexy και classy την ίδια στιγμή, όμως δε θα είχε την ίδια επιρροή στις γυναίκες, αν δεν την είχε φορέσει η Μαίρη Χρονοπούλου. Όλες αυτές οι γυναίκες, η μητέρα μου, που αναφέρονταν στο φόρεμα με θαυμασμό, οι συνομήλικες συνάδελφοι που το λάτρεψαν με πάθος και συσπείρωσαν πριν λίγο κάτω από τα posts τους γυναίκες που θέλησαν να το αποκτήσουν κι αυτές, δε ζήλεψαν στιγμή τη Μαίρη Χρονοπούλου. Δεν θέλησαν να γίνουν η Μαίρη Χρονοπούλου, αλλά ούτε και η Έλενα Απέργη. Δεν θέλησαν να φορέσουν το φόρεμα επειδή είναι απλώς ωραίο και σε μεταμορφώνει σε μια μοιραία κυρία της ανώτερης τάξης. Θέλησαν να φορέσουν όσα αυτό εκπροσωπεί.

μαίρη χρονοπούλου

Φωτογραφία: Finos Film

"Το φόρεμα με τη μαχαιριά” καθορίστηκε από την ερμηνεία της Μαίρης Χρονοπούλου, που έφυγε πολύ μακριά από το στερεότυπο της ευκατάστατης κυρίας που πιστεύει πως μπορεί να "αγοράσει” με τα χρήματά της μέχρι και τον έρωτα του λαϊκού παιδιού (άλλωστε αυτή είναι η πλοκή της ταινίας "Οι θαλασσιές οι χάντρες” - κι αυτό μέχρι ενός σημείου). Έγινε σύμβολο αυτοπεποίθησης, μιας αυτοπεποίθησης που αν μία γυναίκα διαθέτει, γίνεται αντικείμενο κριτικής μέχρι και σήμερα. Αλλά για αυτή την κριτική, η γυναίκα που φορά "το φόρεμα με τη μαχαιριά”, δε δίνει δεκάρα.

Είναι μια γυναίκα που δε διεκδικεί, αλλά θεωρεί δεδομένο το δικαίωμά της στη διασκέδαση, στον έρωτα, στον πόθο, στην εκπλήρωση αναγκών, βαθύτερων, αλλά και πιο εφήμερων, στην αυτοέκφραση, στο βίωμα της σεξουαλικότητας της, στη σαγήνη, στο παιχνίδι. Το φόρεμα με τη μαχαιριά, μας προκαλεί δέος μέχρι και σήμερα, επειδή η Μαίρη Χρονοπούλου, στόλισε τη μίνιμαλ γραμμή του με όλα τα παραπάνω.

Το χύμα "Μαέστρο, ζεμπεκιά!” που ξεστομίζει στη σκηνή στην οποία εμφανίζεται με αυτό, δεν είναι μια προσπάθεια οικειοποίησης κάποιας "ανδρικής μαγκιάς” και του χορού που τη συμβολίζει, αλλά το αίτημα μιας γυναίκας που υπάρχει, που είναι σάρκινη, δεν αποτελεί αποκύημα της φαντασίας κανενός σεναριογράφου και κανενός σκηνοθέτη και που θα κάνει αυτό που γουστάρει χωρίς να ενδιαφέρεται ποιος θα την κρίνει. Υπήρχαν τέτοιες γυναίκες το 1968, η Μαίρη Χρονοπούλου - και όχι οι ρόλοι της - ήταν μία από αυτές. Όπως και παλαιότερα. Και φυσικά γεννήθηκαν κι άλλες τα επόμενα χρόνια.

μαίρη χρονοπούλου

Φωτογραφια: Finos Film

Γνωρίζουμε όμως πολύ καλά ότι αυτές οι γυναίκες κρίθηκαν και κρίνονται που βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς να θεωρούν ότι θα έπρεπε να τις περιορίζει το φύλο τους. Έτσι, "το φόρεμα με τη μαχαίρια” θα ναι για πάντα κεντημένο με τα βαριά κρύσταλλα της προσωπικής ελευθερίας. Μιας ελευθερίας άγριας και παράφορης και εκστατικής που, ακόμα κι αν δεν το καταλαβαίνουμε ακριβώς, μας την περιορίζουν καθημερινά. Τι όμορφα που θα ήταν αν από σήμερα είχαμε όλες στην ντουλάπα μας "το φόρεμα με τη μαχαιριά”.

Read Next

05 Σεπ 2025

Η Αμαλία Κωστοπούλου προτείνει τα ιδανικά sneakers για το φθινόπωρο | Τα φορούν όλα τα it-girls

Τα sneakers που έχει επιλέξει η Αμαλία Κωστοπούλου είναι ιδανικά για αυτή την περίοδο.

04 Σεπ 2025

Αυτό το denim blazer shirt από τη Zara είναι το μεταβατικό piece που δεν ήξερες ότι χρειάζεσαι

Το denim ρούχο που μπορεί να φορεθεί είτε ως σακάκι είτε ως πουκάμισο έρχεται για να ορίσει τα σύνολά σου αυτό το φθινόπωρο.

Περισσότερα από

Μόδα

04 Σεπ 2025

Αντιγόνη Κουλουκάκου | Με τις αγαπημένες της crystal mesh μπαλαρίνες σε νέα εμφάνιση στο Ηρώδειο

Η ηθοποιός σε μια ακόμη κομψή εμφάνιση σε βραδινή της έξοδο.

04 Σεπ 2025

Πώς θα φορέσεις το λευκό παντελόνι τη μεταβατική περίοδο σύμφωνα με τη Βίκυ Καγιά

Η Βίκυ Καγιά υιοθέτησε μία από τις μεγαλύτερες τάσεις της σεζόν.

04 Σεπ 2025

Η Melia Kreiling στο Ηρώδειο με καφέ Zara φόρεμα

Μία άκρως εντυπωσιακή εμφάνιση έκανε η Melia Kreiling στο Ηρώδειο.

04 Σεπ 2025

Η Paul & Shark αποκλειστικά στον Όμιλο LH Group – Παπαϊωάννου για Ελλάδα και Κύπρο.

Ο όμιλος LH Group - Παπαϊωάννου είναι πλέον ο αποκλειστικός εκπρόσωπος της Paul & Shark σε Ελλάδα και Κύπρο.

04 Σεπ 2025

Ήβη Αδάμου | Το gingham φόρεμά της είναι η τέλεια επιλογή για τον Σεπτέμβριο

Η Ήβη Αδάμου με την καλοκαιρινή τάση που θα δούμε και το φθινόπωρο.

03 Σεπ 2025

Το viral φόρεμα που θα φορέσεις στο επόμενο cocktail party

Το φόρεμα από τη Mango που είναι viral στο TikTok και όχι άδικα.

03 Σεπ 2025

Βασίλισσα Maxima της Ολλανδίας | Με πολυτελές βραχιόλι-μάτι σε design της Μαριάννας Γουλανδρή

Το εντυπωσιακό κόσμημα που διάλεξε η Maxima της Ολλανδίας αποτελεί signature design της συλλογής κοσμημάτων της Μαριάννας Γουλανδρή

03 Σεπ 2025

Φεστιβάλ Βενετίας | Η Τόνια Σωτηροπούλου με μαύρο κοστούμι και δαντελένιο bra top

Η κομψή και θηλυκή εμφάνιση της Τόνιας Σωτηροπούλου.

03 Σεπ 2025

Η Τζένη Μελιτά με τη double denim τάση που όλοι αγαπάμε

Η Τζένη Μελιτά φόρεσε τα δύο denim κομμάτια που είναι must have για το φθινόπωρο