Φωτογραφίες των Mi-Ro: Ολυμπία Κρασαγάκη
Η μοναδικότητα στην εμφάνιση απειλείται, καιρό τώρα. Από τη μία τα στραβά εξώραφα του fast fashion, από την άλλη τα ευτελή υφάσματα των υποτιθέμενων οικονομικών προτάσεων, η όποια απαστράπτουσα προσωπικότητα καπελώνεται κάτω από τις λάθος επιλογές και την ανέμπνευστη ομοιομορφία.
«Είμαι πολύ φτωχός για να αγοράζω φτηνά» αναφωνεί μια παλιά παροιμία των Γάλλων, χαρίζοντας έξτρα δύναμη στις πολύτιμες αγορές, αυτές που έρχονται στη ζωή σου για να μείνουν. Ο Δημήτρης Μαστρόκαλος και ο Γιάννης Ράπτης κινούνται με γνώμονα το «για πάντα» κι ας ακολουθούν, ευλαβικά, σε κάθε συλλογή τους το ύφος της εποχής, ακροβατώντας με ψυχραιμία στο τεντωμένο σκοινί της εκλεκτής συγγένειας μεταξύ μοντέρνου και διαχρονικού. Ίσως αυτός, άλλωστε, να είναι ο πρώτος λόγος που οι γυναίκες έχουν μια αφοσίωση στο όνομά τους. «Εάν θέλω να κάνω μία γκράντε εμφάνιση θα πάω στους Mi-Ro» μοιάζει να ακούγεται σαν ηχώ -συγχρονισμένη με το αισθητικό κριτήριο- στο μυαλό κάθε ενημερωμένης τύπισσας.
O Δημήτρης Μαστρόκαλος (Μi) γεννήθηκε στην Κρήτη και σπούδασε γραφιστική και σχέδιο μόδας. Ο Γιάννης Ράπτης (Rο) γεννήθηκε στην Κέρκυρα και σπούδασε marketing. Η συνάντησή τους δημιούργησε ένα εξαιρετικά καλόγουστο ακρωνύμιο στην ελληνική μόδα.
«Πλέον, μετά από τόσα χρόνια ο μόνος τρόπος που ξέρουμε να δουλεύουμε είναι ως δίδυμο. Να υπάρχουν συμφωνίες, διαφωνίες και να συμπληρώνει ο ένας τον άλλον. Απόλυτος διαχωρισμός αρμοδιοτήτων δεν υπάρχει, απλά ξέρει ο ένας τα “δυνατά” σημεία του άλλου κάθε χρονική περίοδο για να γίνει καλύτερα ότι πρέπει να γίνει» συμπληρώνουν ο Δημήτρης και ο Γιάννης.
-Έχετε συμβάλει στην ελληνική μόδα με πολλούς τρόπους. Ποιον από όλους θεωρείται τον πιο σημαντικό;
«Αυτούς τους τρόπους ή την συμβολή μας που λες, εμείς δεν μπορούμε να τους/την καταλάβουμε. Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι κάνουμε ρούχα που να νιώθουν όσοι τα φοράνε όμορφοι και χαρούμενοι».
-Ποια είναι η κατάσταση στην ελληνική μόδα το 2018;
«Δύσκολη όπως είναι ακριβώς σε όλους τους τομείς. Χρειάζεται πολύ προσπάθεια, επιμονή, υπομονή και ελπίδα πως όλα θα είναι καλύτερα αύριο».
-Πιστεύετε ότι το fast fashion έχει βοηθήσει ή το αντίθετο την αντίληψη του κόσμου για τη μόδα;
«Κατά βάση έχει μπερδέψει πάρα πολύ τον κόσμο. Είναι τόσο συνεχείς και άμεσες οι πληροφορίες ώστε μέχρι κάτι να γίνει τάση έχει ήδη σχεδόν ξεπεραστεί. Είναι ένας διαρκής “αγώνας” που συνήθως έχει επιπτώσεις στην ίδια την πληροφορία αλλά και στην ποιότητα της. Μην ξεχνάμε πως από μόνος του ο όρος fast σε ελάχιστες περιπτώσεις υποδηλώνει κάτι καλό ή ποιοτικό».
Η απάντησή τους αυτή είναι, κατά πάσα πιθανότητα, ο δεύτερος λόγος που οι πιστές οπαδοί τους τους αγαπούν τόσο.
-Έχετε συνδέσει το όνομά σας με μεγάλες Ελληνίδες σταρ. Πόσο σας έχει βοηθήσεις αυτό;
«Αυτό ήταν κάτι που δεν το επιδιώξαμε, απλά προέκυψε και κατά βάση μέσα από εκτίμηση προς τη δουλειά μας, αλλά και της προσωπικής επαφής. Σίγουρα, μας έχει βοηθήσει πολύ επαγγελματικά και τις ευχαριστούμε ειλικρινά για αυτό, αλλά το πιο σημαντικό για εμάς είναι πως μέσω κάποιας συνεργασίας, έχουμε γνωρίσει πολύ αξιόλογους ανθρώπους, πετυχημένους σε αυτό που κάνουν αλλά και σημαντικές προσωπικότητες που πλέον είναι πολύ ουσιαστικοί μας φίλοι».
-Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργείς στην Ελλάδα της οικονομικής ύφεσης;
«Στην Ελλάδα δεν ήταν εύκολο να δημιουργήσεις μόδα ούτε παλαιότερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, γιατί ποτέ δεν ήταν βασικός τομέας της βιομηχανίας-οικονομίας. Κυρίως ήταν και είναι προσωπικό στοίχημα-αγώνας-φιλοδοξία, οπότε ο καθένας βρίσκει τον τρόπο να ελίσσεται στις όποιες δυσκολίες. Πολλές ή λίγες».
-Για ποιο λόγο σας κάνει υπερήφανους το ταμπελάκι made in Greece;
«Είναι ένα μέρος της ίδιας μας της ταυτότητας και γι αυτό κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας να το διατηρήσουμε. Εννοείται πως είχαμε και έχουμε την εύκολη επιλογή να κάνουμε την παραγωγή μας σε άλλες χώρες που ενδεχομένως θα μας μείωνε και το κόστος, αλλά επιμένουμε να κατασκευάζουμε στην Ελλάδα, όσο δύσκολο κι αν είναι».
-Πείτε μου δυο λόγια για την καλοκαιρινή σας συλλογή.
«Η καλοκαιρινή μας ready-to-wear συλλογή αποτελείται από δύο υποκατηγορίες. Τη resort που απευθύνεται στο νησιώτικο, ελληνικό καλοκαίρι, υπό το δικό μας βέβαια πρίσμα και από τη συλλογή του evening wear, έχοντας πάλι μέσα της το χαρακτηριστικό Ελληνικό καλοκαίρι και το φως του. Μέσα από τη δική μας φιλοσοφία θέλουμε να το αποτυπώσουμε σε ρούχα σύγχρονα, χωρίς να έχουν φολκλόρ στοιχεία».
Η καλοκαιρινή τους συλλογή, είτε πολύχρωμη είτε ασπροκέντητη, είναι ο τρίτος πιθανός λόγος που οι σύγχρονες γυναίκες προσθέτουν στην εικόνα τους «ένα άγγιγμα από Mi-Ro».