ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Το χιτζάμπ έχει γίνει, εκτός από ένα θρησκευτικό σύμβολο, ένα πανίσχυρο αξεσουάρ μόδας

Οι εταιρείες μόδας επιχειρούν να ανανεώσουν το πρόσωπο της μουσουλμάνας. Μπορούν όμως στα αλήθεια να βελτιώσουν τη θέση της στην κοινωνία;

Το χιτζάμπ έχει γίνει, εκτός από ένα θρησκευτικό σύμβολο, ένα πανίσχυρο αξεσουάρ μόδας

Όταν μιλάμε για την Νουρ Νιλόφα Μοντ, ή απλώς για τη Νιλόφα, μιλάμε για την μεγαλύτερη διασημότητα της Μαλαισίας. Η 26χρονη καλλονή είναι η βασίλισσα της ομορφιάς στη χώρα της. Ηθοποιός, παρουσιάστρια με 1,4 εκατομμύρια φόλοουερς στο Twitter και 2,2 εκατομμύρια στο Facebook. Κάθε μέρα, εκατομμύρια γυναίκες βλέπουν αυτό που φοράει και σπεύδουν να το αγοράσουν στην ακριβή ή την πιο φθηνή εκδοχή του.

Το χιτζάμπ έχει γίνει, εκτός από ένα θρησκευτικό σύμβολο, ένα πανίσχυρο αξεσουάρ μόδας
Νουρ Νιλόφα Μοντ, η μεγαλύτερη διασημότητα της Μαλαισίας

Πίσω από αυτό το όμορφο πρόσωπο κρύβεται μια πανέξυπνη επιχειρηματίας. Η Νιλόφα και οι αδερφές της είναι οι ιδιοκτήτριες της μάρκας Naelofar, μιας οικογενειακής εταιρείας χιτζάμπ. Σε λιγότερο από ένα χρόνο η Naelofar, έχει γίνει ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά σήματα της Μαλαισίας με μεγάλες εξαγωγές σε όλο τον μουσουλμανικό κόσμο.

Η παγκόσμια αγορά των χιτζάμπ εκτιμάται στα 230 δις. δολάρια το 2014 και προβλέπεται να ξεπεράσει τα 327 δις. δολάρια το 2015, καθώς οι μουσουλμάνες όλο και περισσότερο αποφασίζουν να μην αποχωριστούν τη μαντήλα τους.

Η Μαλαισία, στην οποία το 60% των κατοίκων είναι μουσουλμάνοι, κινείται στον χορό της αύξησης της αγοράς των χιτζάμπ. Αιτία; Το χιτζάμπ έχει γίνει εκτός από ένα θρησκευτικό σύμβολο, ένα πανίσχυρο αξεσουάρ μόδας.

Η ακμάζουσα βιομηχανία σε όλες τις μουσουλμανικές χώρες ακολουθεί τις θρησκευτικές επιταγές του Ισλάμ που απευθύνεται σε άντρες και γυναίκες και αφορά τις ενδυματολογικές συνήθειές τους: «να καλύπτονται και να είναι σεμνοί».

Οι πωλήσεις της εταιρείας Naelofar έφτασαν τα 11,8 εκατομμύρια δολάρια φέτος, που το κάθε κασκόλ πωλείται 24 δολάρια. Τα χιτζάμπ πωλούνται μέσω των καταστημάτων της που είναι η ναυαρχίδα της βιομηχανίας και ενός μεγάλου εθνικού δικτύου πωλήσεων με περισσότερους από 700 διανομείς. Η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της στη Σιγκαπούρη, το Μπρουνέι, το Λονδίνο, την Αυστραλία, την Ολλανδία και τις ΗΠΑ. Η επιτυχία των χιτζάμπ της Naelofar είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την «εκσυγχρονισμένη» εικόνα της μουσουλμάνας. Η γυναίκα που φορά μαντήλα δεν είναι από την επαρχία ή την έρημο. Είναι fashion-icon.

Η Ιρανή Σαντάφ Ταχεριάν τόλμησε να φωτογραφηθεί χωρίς χιτζάμπ

Αυτό που στη Δύση θεωρείται σύμβολο καταπίεσης και δουλείας των γυναικών, στις μουσουλμανικές χώρες έγινε αξεσουάρ μόδας. Το Ισλάμ δεν επινόησε το κάλυμμα του κεφαλιού. Ωστόσο, το Ισλάμ το επιδοκίμασε. Και δεν είναι λίγες οι φορές που πίσω από αυτό το καλλιεργημένο μοντέρνο πρόσωπο της μόδας κρύβεται το απολυταρχικό καθεστώς που επιβάλλει στις γυναίκες να φορούν μαντήλα ή τις τιμωρεί όταν τολμούν να τη βγάλουν. Πρόσφατο παράδειγμα, η ιρανή ηθοποιός Σαντάφ Ταχεριάν, η οποία τόλμησε να ανεβάσει φωτογραφίες της στο Instagram χωρίς μαντήλα. Το κράτος του Ιράν της απαγόρευσε να εργάζεται και τη χαρακτήρισε «ανήθικη».

Η κορυφαία σχεδιάστρια χιτζάμπ παγκοσμίως Dian Pelangi

Η αύξηση της ζήτησης του χιτζάμπ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την συντηρητικοποίηση του μουσουλμανικού κόσμου από τη Μέση Ανατολή μέχρι τη Νότια Ασία. Το μάρκετινγκ των εταιρειών μιλά για «επιστροφή στις αξίες», πράγμα που καλλιεργούν όλες όσες παράγουν μαντήλες, με πρώτες αυτές της Τουρκίας, αφού η μεγαλύτερη αγορά βρίσκεται εκεί. Παράλληλα, αυτή που αναπτύσσεται ραγδαία, είναι η αγορά της Ινδονησίας με την σχεδιάστρια Dian Pelangi, με 2,5 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, να θεωρείται σύμφωνα με το περιοδικό Business of Fashion, ένας από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της μόδας στη Βρετανία.

Mariah Idrissi, με χιτζάμπ για την καμπάνια του H&M

Το χιτζάμπ το φορούν σε μικρότερο ποσοστό οι μουσουλμάνες που ζουν στη Δύση. Όμως, τον περασμένο Σεπτέμβριο, το μοντέλο από τη Βρετανία Mariah Idrissi έγινε η πρώτη γυναίκα που πρωταγωνίστησε σε καμπάνια της H&M, της δεύτερης μεγαλύτερη εταιρείας λιανικής πώλησης ενδυμάτων στον κόσμο, φορώντας το.

Η συλλογή για το ραμαζάνι της Ντόνα Καράν

Οι σχεδιαστές στη Δύση έχουν αρχίσει και υπολογίζουν σοβαρά τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την αγορά του μουσουλμανικού κόσμου. Στην φετινή εβδομάδα μόδας του Λονδίνου οι αδελφές Mimpikita, ιδιοκτήτριες μιας εταιρείας ένδυσης στη Μαλαισία έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στις βρετανικές πασαρέλες φορώντας χιτζάμπ. Το 2014, η Ντόνα Κάραν έκανε την συλλογή του Ραμαζανιού δηλώνοντας έτσι το ενδιαφέρον της για τις μουσουλμάνες. Ακολούθησαν ο Tommy Hilfiger και η Mango, με σειρές ρούχων για το ραμαζάνι, ενώ η ιαπωνική Uniqlo σε συνεργασία με τη Βρετανή σχεδιάστρια Hana Tajima, παρουσίασε μια «σεμνή» σειρά ρούχων που περιελάμβανε χιτζάμπ και κεμπάγια, την παραδοσιακή φορεσιά της Ινδονησίας, μια μακριά μπλούζα και φούστα.

Vivy Yusof και η αυτοκρατορία του chic χιτζάμπ

Μια άλλη Μαλαισιανή, σε ηλικία 27 ετών και μόλις γέννησε το παιδί της αποφάσισε να φορέσει μαντίλα. Η Vivy Yusof αποφάσισε να ξεκινήσει τη δική της εταιρεία μη βρίσκοντας τη μαντήλα που επιθυμούσε. Ήθελε να συμβαδίζει με τις τάσεις της παγκόσμιας μόδας και ξεκίνησε με σχέδια δικής της έμπνευσης δίνοντας έμφαση σε σχέδια και υφάσματα υψηλής ποιότητας προκειμένου να προσελκύσει γυναίκες επαγγελματίες, εργαζόμενες και μη-μουσουλμάνες. Ονόμασε την μάρκα της Duck και ξεκίνησε το 2014. «Ήθελα να δημιουργήσω κάτι λίγο πιο προχωρημένο, πιο premium, και να δείξουμε ότι φορώντας μαντίλα μπορεί να είναι σαν γιορτή.». Τα σχέδιά τους ξεπουλάνε αμέσως και στο ηλεκτρονικό της κατάστημα και οι γυναίκες κάνουν ουρές για να τα αγοράσουν. Η Vivy έχει 356.000 φόλοουερς στο Instagram.

Οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται σε αυτή την αγορά πιστεύουν ότι είναι ακόμα αναξιοποίητη και ότι έχει εκπληκτικές δυνατότητες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι φωτογραφήσεις, τα ρεπορτάζ που συνδυάζουν τα ακριβά ρούχα των γνωστών σχεδιαστών με τα χιτζάμπ ανανεώνουν την όψη του πιο παραδοσιακού ενδύματος του μουσουλμανικού κόσμου. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα πρώτο βήμα προς την ανανέωση και της θέσης της γυναίκας ή των συμπεριφορών απέναντί της. Θα μπορούσε να δημαίνει ένα βήμα ώστε να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και την εργασία, ίσες με αυτές των ανδρών. Όμως αυτό είναι απλώς μια ψευδαίσθηση. Της πολυτέλειας που κρύβει τον αυταρχισμό και την τιμωρία. Η θέση της γυναίκας μέσω της μόδας, σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει.

Read Next

03 Δεκ 2025

Μαρία Κάλλας: Πέντε εμβληματικές εμφανίσεις, που επιβεβαίωσαν το διαχρονικό της στυλ

Η Μαρία Κάλλας κατέφερε να αφήσει το στίγμα της τόσο με το ταλέντο, όσο και με τις πάντα κομψές εμφανίσεις της.

Περισσότερα από

Stories

03 Δεκ 2025

Eat Chic | Το εστιατόριο της Αίγλης Ζαππείου έχει νέο όνομα και έναν chef που επιστρέφει στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια

Ο Χρύσανθος Καραμολέγκος υπογράφει το μενού του Zappa, της φρέσκιας γαστρονομικής πρότασης της Αίγλης Ζαππείου.

02 Δεκ 2025

Απολαυστικά Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με την υπογραφή του NJV Athens Plaza

Φροντίζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, το ιστορικό ξενοδοχείο στην πλατεία Συντάγματος δημιουργεί και φέτος ξεχωριστά dinners και lunches για τις ημέρες των γιορτών, προσφέροντας τους τη γεύση που τους αξίζει.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Με ένα private event, η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό private event.

01 Δεκ 2025

Ξεκινούν οι φετινές "Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου", το φεστιβάλ που αναδεικνύει το εγχώριο σινεμά στην Πόλη

Από τις 2 έως και τις 7 Δεκεμβρίου, η Κωνσταντινούπολη αποκτά ελληνικό άρωμα και σινεφίλ αίσθηση, με την υπογραφή ταινιών από σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάππα.

01 Δεκ 2025

Ο Chris Isaak έρχεται στην Αθήνα

Η φωνή πίσω από το Wicked Game και αρκετές αισθαντικές επιτυχίες, ο Chris Isaak φέρνει κάτι από το Blue Hotel του στην Αθήνα.

30 Νοε 2025

#theaftertaste | Μία διαφορετική έκθεση, το νέο hot εστιατόριο του κέντρου και η Monica Bellucci στην Αθήνα

Ο Νίκος Κοντομήτρος ξεχωρίζει, για τρίτη χρονιά, όσα είδε, δοκίμασε, άκουσε και ευχαριστήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε.

29 Νοε 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η τελευταία μεγάλη εμφάνιση της στο "Μπράβο" πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε παραδώσει μαθήματα αισιοδοξίας στην εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά.

28 Νοε 2025

Ζωή Λάσκαρη: To bombshell hair look που υιοθέτησε πριν από 50 χρόνια, είναι και πάλι στη μόδα

Η Ζωή Λάσκαρη αγκαλιά με τον Τόλη Βοσκόπουλο σε ένα σπάνιο φωτογραφικό καρέ.

27 Νοε 2025

Mario Banushi | Ποια παράσταση ανεβάζει μετά το πολυσυζητημένο Mami στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Η απάντηση δίνεται αυτόν τον Δεκέμβριο στον χώρο της Πειραιώς 260.