ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

Η ζωή που χάνεται, το βάρος του χρόνου, οι ανολοκλήρωτοι έρωτες, το μοτίβο της αποξένωσης από τον εαυτό μας. Η ανάγκη να «αντέξουμε» παρά να «ζήσουμε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

O Βάνιας κρύβει το πρόσωπό του από ντροπή, επαναλαμβάνοντας τη φράση «Τι να κάνω;». Φοβόται τα πολλά χρόνια που επρόκειτο να ζήσει ακόμη, χρόνια κενά, χωρίς νόημα. Ικετεύει τον Αστρόφ, τον γιατρό της περιοχής και φίλο του, να τον βοηθήσει να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Ο Αστρόφ παραδέχεται ότι δεν μπορεί να βοηθήσει και ζητά πίσω αυτό που, όπως ισχυρίζεται, του έκλεψε ο Βάνια, ένα μπουκαλάκι μορφίνης.

Η Σόνια εμφανίζεται. Ο γιατρός τής απευθύνει έκκληση για βοήθεια, μια και ο Βάνια αρνείται να του δώσει τη μορφίνη. Τελικά, και αφού η Σόνια τον εκλιπαρεί, ο ήρωας παραδίδει το μπουκάλι και καταρρέει ψυχολογικά. Ο Αστρόφ ετοιμάζεται να φύγει. Η Έλενα εισέρχεται στο δωμάτιο και ενημερώνει τον Βάνια ότι ο σύζυγός της τον ζητάει. Ζητώντας από τον πατέρα της να συμφιλιωθεί με τον καθηγητή, η Σόνια βγαίνει έξω μαζί του και η Έλενα και ο Αστρόφ αποχαιρετούνται.

Ο γιατρός κάνει μια ακόμη προσπάθεια να την πείσει να μείνει, όμως η Έλενα αρνείται. Ο Αστρόφ την αποχαιρετά με ένα φιλί στο μάγουλο, ενώ εκείνη τον αγκαλιάζει σφικτά. Ο Σερεμπριάκοφ και ο Βάνια έχουν πλέον συμφιλιωθεί. «Όλα θα γίνονται όπως τον παλιό καιρό», ψιθυρίζει ο τελευταίος στον καθηγητή. Ο Σερεμπριάκοφ κάνει μια πομπώδη έξοδο και με ειρωνεία επαναλαμβάνει τη φράση «πρέπει να εργάζεσθε, πρέπει να εργάζεσθε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας
Ο Βάνιας χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Η Έλενα και ο Βάνια μοιράζονται έναν σύντομο αλλά συγκινητικό αποχαιρετισμό και αυτός επιστρέφει στα λογιστικά του βιβλία με την ενθάρρυνση της Σόνιας. Ο Βάνια στρέφεται στη Σόνια, λέγοντας πόσο πονάει η καρδιά του. Η Σόνια τού λέει ότι πρέπει να συνεχίσουν να ζουν, ότι πρέπει να υπομείνουν τις δοκιμασίες τους χωρίς ξεκούραση.

Η τελευταία σκηνή της παράστασης Θείος Βάνιας του κλασικού αριστουργήματος του Αντόν Τσέχωφ, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη, χαρίζει την πολυπόθητη λύτρωση υπενθυμίζοντας στο θεατή ότι είναι ζωντανός. Ότι δεν είναι μόνος στο ταξίδι της ματαίωσης. Ότι όλοι είναι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, εγκλωβισμένοι στην παγίδα του τετράπτυχου μοίρα-επιλογή-ακύρωση-παραίτηση.

Κι ενώ η έκπληξη της πλοκής είναι δεδομένη, για όποιον γνωρίζει το έργο, η μαγεία παραμένει. Ξέρουμε ότι θα πεθάνουμε, αλλά ξέρουμε ότι θα ζήσουμε. Κυρίως αυτό. Κυρίως θα ζήσουμε.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας. Η παρουσία τους αναστατώνει τη ζωή των ανθρώπων του κτήματος, διαταράσσει τις ισορροπίες και φέρνει στην επιφάνεια χαμένα όνειρα και ανεκπλήρωτους πόθους. Η φθορά της καθημερινότητας, η πλήξη, τα λάθη, οι δικαιολογίες, ένας υποδόριος ερωτισμός και μια σχεδόν σουρεαλιστική αντιμετώπιση της πραγματικότητας χαρακτηρίζουν τη ζωή των ηρώων, που βλέπουν τον κόσμο γύρω τους να αλλάζει αναπόφευκτα. Ένα έργο βαθιά ποιητικό, τρυφερό και ανθρώπινο, όπου η ζωή σχοινοβατεί ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια

Ο Βάνιας, ο πρωταγωνιστής του έργου είναι ένας πικραμένος άντρας, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του να εργάζεται στο κτήμα του γαμπρού του, καθηγητή Σερεμπριάκοφ. Χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Ο Αλεξάντερ Σερεμπριάκοφ, ο συνταξιούχος καθηγητής, ταλαιπωρημένος από αρθρίτιδα και ρευματισμούς, είναι βαθιά ενοχλημένος για τις συνέπειες που επιφέρουν τα γηρατιά. Πομπώδης και εγωιστικός, βασανίζεται από την αδιαφορία της οικογένειάς του για το πρόσωπό του και θεωρεί ότι το κτήμα στο οποίο έχει μετακομίσει θα γίνει ο τάφος του, για το λόγο αυτό και θέλει να το πουλήσει αδιαφορώντας για τους μόνιμους κατοίκους του.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια. Μάλιστα η ίδια, καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, ξεχωρίζει για την αδράνειά της και την έλλειψη ενδιαφέροντος για οποιαδήποτε σοβαρή δουλειά. Σπούδασε στο Κονσερβατόριο της Αγίας Πετρούπολης, αλλά εγκατέλειψε μια καριέρα στη μουσική για να παντρευτεί τον καθηγητή, τον οποίο δεν αγαπά, αλλά παραμένει μαζί του ίσως από συμβιβασμό, ίσως από κάτι άλλο απροσδιόριστο. Όπως πολλοί από τους χαρακτήρες του έργου, υποφέρει από μια ορισμένη αίσθηση αποξένωσης από τον εαυτό της, σαν αυτή να μην είναι αυτή, αλλά ένας παρατηρητής της ίδιας της της ζωής.

Ο Αστρόφ, φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Ο Αστρόφ, ένας γιατρός που εργαζόταν στην πόλη, αισθάνεται πλέον καταστρεμμένος από την ανιαρή ζωή στην επαρχία. Φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Η Σόνια είναι η κόρη του Σερεμπριάκοφ από τον πρώτο του γάμο, η οποία αφιέρωσε τη ζωή της στη φροντίδα του κτήματος. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου προσπαθεί να διατηρήσει τις ισορροπίες μόνο και μόνο για να καταφέρει να αφιερωθεί στις καθημερινές της συνήθειες. Ο έρωτάς της για τον Αστρόφ πέφτει στο κενό μιας και για αυτόν υπάρχει μόνο η Έλενα. Το ξέσπασμά της στο τέλος του έργου φανερώνει τις δυσκολίες, τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τόσο της ίδιας όσο και του θείου Βάνια.

Το ξέσπασμά της στο τέλος έργου μοιάζει με θρήνος για το ανεκπλήρωτο, το οποίο συνοδεύει όλες τις ανθρώπινες αποφάσεις, ακόμα και τις πλέον ενσυνείδητες, ακόμα κι αυτές που εξόφλησαν τα πιο μεγάλα, τα πιο τρελά όνειρα. Το τίμημα της ήττας ενέχεται στο τρόπαιο της νίκης. Έτσι είναι φτιαγμένο το παιγνίδι. «Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα» λέει ο Βάνια επισφραγίζοντας το αμετάκλητο της ύπαρξης που εμμένει ότι αλλού είναι πάντα καλύτερα.

Δείτε ένα βίντεο με αφορμή την παράσταση:

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Σκηνικά: Χριστίνα Κωστέα

Κοστούμια: Σοφία Νικολαϊδη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Παίζουν

Βάνιας: Γιώργος Κιμούλης

Αστρόφ: Τάσος Νούσιας

Έλενα: Στέλλα Καζάζη

Σερεμπριάκοφ: Γιώργος Ψυχογιός

Μαρίνα: Μάγδα Λέκκα

Σόνια: Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Μαρία: Μαίρη Νάνου

Τελέγιν: Κώστας Κοράκης

Πληροφορίες παράστασης

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Τηλ.: 210 4143 310

Read Next

05 Σεπ 2025

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη "Βουγονία" του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

05 Σεπ 2025

Το Φεστιβάλ Βενετίας απέτισε φόρο τιμής στον Giorgio Armani με μία συγκινητική ανακοίνωση

Ο θρύλος της μόδας είχε στενούς δεσμούς με το φεστιβάλ ως τακτικός επισκέπτης εδώ και δεκαετίες, μιας και ο κινηματογράφος αποτελούσε ανέκαθεν τη μεγάλη του αγάπη.

Περισσότερα από

Stories

04 Σεπ 2025

O Giorgio Armani μέσα από δέκα εμβληματικές ρήσεις του

O Ιταλός πρωτοπόρος του ανδρόγυνου στιλ έφυγε από τη ζωή, αλλά συνεχίζει να μας εμπνέει μέσα από το αστήρευτο ταλέντο του.

04 Σεπ 2025

Τα vintage έπιπλα Cannage επιστρέφουν στο σαλόνι μας

Τα έπιπλα από ψάθα είναι τάση και κάνουν δυναμική επιστροφή το 2025!

04 Σεπ 2025
03 Σεπ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Με μαύρη couture δημιουργία στο Ζάππειο πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην τελευταία φωτογράφισή της στο Ζάππειο.

03 Σεπ 2025

Ούτε "rom", ούτε "com" | Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

03 Σεπ 2025

Theater News | Το "Food For Love" του Sam Shepard "ανεβαίνει" στη θεατρική σκηνή με πρωταγωνίστρια τη Melia Kreiling

Οι "Ερωτευμένοι" αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα τον ερχόμενο Οκτώβριο στο BIOS.

03 Σεπ 2025

Τι θα δούμε στο Netflix τον Σεπτέμβριο

Αγαπημένες επιλογές και φρέσκιες πρεμιέρες έρχονται στην πλατφόρμα τις επόμενες ημέρες.

02 Σεπ 2025

Movie Review | Caught Stealing, μία περιπέτεια με στιλ και πρωταγωνιστές τη Zoë Kravitz και τον Austin Butler

Ο George Satsidis γράφει για μία από τις νέες ταινίες που έρχεται αυτή την εβδομάδα στο σινεμά.

02 Σεπ 2025

Τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου κάνουν στάση στο Ηρώδειο

Οι παράστασεις που έκαναν πρεμιέρα και ξεχώρισαν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έρχονται τον Σεπτέμβριο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

02 Σεπ 2025