ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

Η ζωή που χάνεται, το βάρος του χρόνου, οι ανολοκλήρωτοι έρωτες, το μοτίβο της αποξένωσης από τον εαυτό μας. Η ανάγκη να «αντέξουμε» παρά να «ζήσουμε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας

O Βάνιας κρύβει το πρόσωπό του από ντροπή, επαναλαμβάνοντας τη φράση «Τι να κάνω;». Φοβόται τα πολλά χρόνια που επρόκειτο να ζήσει ακόμη, χρόνια κενά, χωρίς νόημα. Ικετεύει τον Αστρόφ, τον γιατρό της περιοχής και φίλο του, να τον βοηθήσει να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Ο Αστρόφ παραδέχεται ότι δεν μπορεί να βοηθήσει και ζητά πίσω αυτό που, όπως ισχυρίζεται, του έκλεψε ο Βάνια, ένα μπουκαλάκι μορφίνης.

Η Σόνια εμφανίζεται. Ο γιατρός τής απευθύνει έκκληση για βοήθεια, μια και ο Βάνια αρνείται να του δώσει τη μορφίνη. Τελικά, και αφού η Σόνια τον εκλιπαρεί, ο ήρωας παραδίδει το μπουκάλι και καταρρέει ψυχολογικά. Ο Αστρόφ ετοιμάζεται να φύγει. Η Έλενα εισέρχεται στο δωμάτιο και ενημερώνει τον Βάνια ότι ο σύζυγός της τον ζητάει. Ζητώντας από τον πατέρα της να συμφιλιωθεί με τον καθηγητή, η Σόνια βγαίνει έξω μαζί του και η Έλενα και ο Αστρόφ αποχαιρετούνται.

Ο γιατρός κάνει μια ακόμη προσπάθεια να την πείσει να μείνει, όμως η Έλενα αρνείται. Ο Αστρόφ την αποχαιρετά με ένα φιλί στο μάγουλο, ενώ εκείνη τον αγκαλιάζει σφικτά. Ο Σερεμπριάκοφ και ο Βάνια έχουν πλέον συμφιλιωθεί. «Όλα θα γίνονται όπως τον παλιό καιρό», ψιθυρίζει ο τελευταίος στον καθηγητή. Ο Σερεμπριάκοφ κάνει μια πομπώδη έξοδο και με ειρωνεία επαναλαμβάνει τη φράση «πρέπει να εργάζεσθε, πρέπει να εργάζεσθε».

«Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα»: Μια παράσταση για τη διαχείριση της ήττας
Ο Βάνιας χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Η Έλενα και ο Βάνια μοιράζονται έναν σύντομο αλλά συγκινητικό αποχαιρετισμό και αυτός επιστρέφει στα λογιστικά του βιβλία με την ενθάρρυνση της Σόνιας. Ο Βάνια στρέφεται στη Σόνια, λέγοντας πόσο πονάει η καρδιά του. Η Σόνια τού λέει ότι πρέπει να συνεχίσουν να ζουν, ότι πρέπει να υπομείνουν τις δοκιμασίες τους χωρίς ξεκούραση.

Η τελευταία σκηνή της παράστασης Θείος Βάνιας του κλασικού αριστουργήματος του Αντόν Τσέχωφ, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη, χαρίζει την πολυπόθητη λύτρωση υπενθυμίζοντας στο θεατή ότι είναι ζωντανός. Ότι δεν είναι μόνος στο ταξίδι της ματαίωσης. Ότι όλοι είναι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, εγκλωβισμένοι στην παγίδα του τετράπτυχου μοίρα-επιλογή-ακύρωση-παραίτηση.

Κι ενώ η έκπληξη της πλοκής είναι δεδομένη, για όποιον γνωρίζει το έργο, η μαγεία παραμένει. Ξέρουμε ότι θα πεθάνουμε, αλλά ξέρουμε ότι θα ζήσουμε. Κυρίως αυτό. Κυρίως θα ζήσουμε.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας. Η παρουσία τους αναστατώνει τη ζωή των ανθρώπων του κτήματος, διαταράσσει τις ισορροπίες και φέρνει στην επιφάνεια χαμένα όνειρα και ανεκπλήρωτους πόθους. Η φθορά της καθημερινότητας, η πλήξη, τα λάθη, οι δικαιολογίες, ένας υποδόριος ερωτισμός και μια σχεδόν σουρεαλιστική αντιμετώπιση της πραγματικότητας χαρακτηρίζουν τη ζωή των ηρώων, που βλέπουν τον κόσμο γύρω τους να αλλάζει αναπόφευκτα. Ένα έργο βαθιά ποιητικό, τρυφερό και ανθρώπινο, όπου η ζωή σχοινοβατεί ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια

Ο Βάνιας, ο πρωταγωνιστής του έργου είναι ένας πικραμένος άντρας, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του να εργάζεται στο κτήμα του γαμπρού του, καθηγητή Σερεμπριάκοφ. Χαρακτηρίζεται από αδύναμη θέληση και ανικανότητα να ξεπεράσει τις διάφορες δυσκολίες, κάνοντας την υπέρβαση, με αποτέλεσμα να είναι αναποτελεσματικός.

Ο Αλεξάντερ Σερεμπριάκοφ, ο συνταξιούχος καθηγητής, ταλαιπωρημένος από αρθρίτιδα και ρευματισμούς, είναι βαθιά ενοχλημένος για τις συνέπειες που επιφέρουν τα γηρατιά. Πομπώδης και εγωιστικός, βασανίζεται από την αδιαφορία της οικογένειάς του για το πρόσωπό του και θεωρεί ότι το κτήμα στο οποίο έχει μετακομίσει θα γίνει ο τάφος του, για το λόγο αυτό και θέλει να το πουλήσει αδιαφορώντας για τους μόνιμους κατοίκους του.

Ο συνταξιούχος καθηγητής Σερεμπριακώφ και η νεαρή γυναίκα του Ελένα καταφτάνουν στο απομακρυσμένο υποστατικό τους στη ρωσική επαρχία, το οποίο συντηρούν η Σόνια -κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο- και ο θείος της, Βάνιας.

Η Έλενα, η νεαρή και όμορφη σύζυγος του καθηγητή συναρπάζει όλους τους χαρακτήρες του έργου, αναγκάζοντάς τους να εγκαταλείψουν τα καθήκοντά τους και να πέσουν σε αδράνεια. Μάλιστα η ίδια, καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, ξεχωρίζει για την αδράνειά της και την έλλειψη ενδιαφέροντος για οποιαδήποτε σοβαρή δουλειά. Σπούδασε στο Κονσερβατόριο της Αγίας Πετρούπολης, αλλά εγκατέλειψε μια καριέρα στη μουσική για να παντρευτεί τον καθηγητή, τον οποίο δεν αγαπά, αλλά παραμένει μαζί του ίσως από συμβιβασμό, ίσως από κάτι άλλο απροσδιόριστο. Όπως πολλοί από τους χαρακτήρες του έργου, υποφέρει από μια ορισμένη αίσθηση αποξένωσης από τον εαυτό της, σαν αυτή να μην είναι αυτή, αλλά ένας παρατηρητής της ίδιας της της ζωής.

Ο Αστρόφ, φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Ο Αστρόφ, ένας γιατρός που εργαζόταν στην πόλη, αισθάνεται πλέον καταστρεμμένος από την ανιαρή ζωή στην επαρχία. Φιλοσοφημένος, μοναχικός και με οικολογικές ανησυχίες καταφεύγει συχνά στην ενδοσκόπηση και βυθίζεται στις σκέψεις του, απογοητευμένος που όλα θα ξεχαστούν με την πάροδο του χρόνου.

Η Σόνια είναι η κόρη του Σερεμπριάκοφ από τον πρώτο του γάμο, η οποία αφιέρωσε τη ζωή της στη φροντίδα του κτήματος. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου προσπαθεί να διατηρήσει τις ισορροπίες μόνο και μόνο για να καταφέρει να αφιερωθεί στις καθημερινές της συνήθειες. Ο έρωτάς της για τον Αστρόφ πέφτει στο κενό μιας και για αυτόν υπάρχει μόνο η Έλενα. Το ξέσπασμά της στο τέλος του έργου φανερώνει τις δυσκολίες, τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τόσο της ίδιας όσο και του θείου Βάνια.

Το ξέσπασμά της στο τέλος έργου μοιάζει με θρήνος για το ανεκπλήρωτο, το οποίο συνοδεύει όλες τις ανθρώπινες αποφάσεις, ακόμα και τις πλέον ενσυνείδητες, ακόμα κι αυτές που εξόφλησαν τα πιο μεγάλα, τα πιο τρελά όνειρα. Το τίμημα της ήττας ενέχεται στο τρόπαιο της νίκης. Έτσι είναι φτιαγμένο το παιγνίδι. «Τι ζητάω; Να ξυπνήσω αύριο και να 'χουν αλλάξει όλα» λέει ο Βάνια επισφραγίζοντας το αμετάκλητο της ύπαρξης που εμμένει ότι αλλού είναι πάντα καλύτερα.

Δείτε ένα βίντεο με αφορμή την παράσταση:

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Σκηνικά: Χριστίνα Κωστέα

Κοστούμια: Σοφία Νικολαϊδη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Παίζουν

Βάνιας: Γιώργος Κιμούλης

Αστρόφ: Τάσος Νούσιας

Έλενα: Στέλλα Καζάζη

Σερεμπριάκοφ: Γιώργος Ψυχογιός

Μαρίνα: Μάγδα Λέκκα

Σόνια: Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Μαρία: Μαίρη Νάνου

Τελέγιν: Κώστας Κοράκης

Πληροφορίες παράστασης

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Τηλ.: 210 4143 310

Read Next

20 Οκτ 2025

Οι 10 νέες εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις στην Αθήνα τώρα

Από τον Juergen Teller και τον Paolo Colombo έως τον Stanley Whitney και μία έκθεση φόρος - τιμής στον Γιώργο Ζογγολόπουλο, τα εικαστικά ραντεβού του Οκτωβρίου είναι πολλά και σημαντικά.

18 Οκτ 2025

Ειρήνη Παππά: Με εντυπωσιακό grecian καφτάνι στα γυρίσματα ιταλικής ταινίας το 1971

Η εντυπωσιακή εμφάνιση της Ειρήνης Παππά στο "Roma Bene".

Περισσότερα από

Stories

18 Οκτ 2025

you are invited | Πρώτη ματιά στην έκθεση του θρυλικού φωτογράφου Juergen Teller στο Onassis Ready

Στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση, ο Juergen Teller στήνει τον δικό του φωτογραφικό κόμβο, προτάσσοντας την αλήθεια έναντι του αψεγάδιαστου.

17 Οκτ 2025

Γιατί οι γυναίκες σταυρώνουν τα πόδια τους χωρίς να το καταλαβαίνουν;

Τι λένε οι επιστήμονες για αυτή την ενστικτώδη κίνηση;

17 Οκτ 2025

Αποκλειστικό | Η ταινία ντεμπούτο της Charli XCX στη μεγάλη οθόνη κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η "Έκρηξη / Erupcja", μετά την παρουσίαση της σε σημαντικά φεστιβάλ του κόσμου, έρχεται και στη χώρα μας κάνοντας πανελλήνια πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

16 Οκτ 2025

Movie Review | After The Hunt: Η Julia Roberts επιστρέφει πιο ώριμη, γοητευτική και αινιγματική από ποτέ

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα κινηματογραφική σύμπραξη της Julia Roberts με τον Luca Guadagnino.

16 Οκτ 2025

Καποδίστριας | Πρώτες εικόνες και τρέιλερ από τη νέα ταινία του Γιάννη Σμαραγδή

Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης υπογράφει μία ταινία αφιερωμένη στον Έλληνα πολιτικό και διπλωμάτη.

16 Οκτ 2025

31 χρόνια πριν: Το νυφικό της Ελένης Ράντου που έγραψε ιστορία στον γάμο με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Ένα νυφικό, ένα χαμόγελο και μια ιστορία αγάπης που άντεξε στον χρόνο.

16 Οκτ 2025

Όταν η Κατίνα Παξινού συνάντησε τον Αλέν Ντελόν - μια ιστορική στιγμή στη Βενετία του 1960

Μια φωτογραφία, δύο μύθοι, κι ένα βλέμμα που ένωσε δύο εποχές.

15 Οκτ 2025

Reese Witherspoon | Υπογράφει το πρώτο της μυθιστόρημα μαζί με τον "βασιλιά" των θρίλερ

Για το πρώτο της μυθιστόρημα, η διάσημη ηθοποιός ζήτησε τη βοήθεια ενός μετρ του είδους, του Harlan Coben.

14 Οκτ 2025

Τζοκόντα | Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το αριστούργημα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι θα παρουσιαστεί σε περιορισμένο αριθμό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.