ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Τα Μπάουχαους κτίρια στην Αθήνα και η αθόρυβη ομορφιά τους αναβαθμίζουν τη ζωή στην πόλη

Η ίδρυση του Μπάουχαους είχε ουσιαστικά το στόχο να αλλάξει η κοινωνία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο και να αναζητήσει ένα νέο τρόπο ζωής.

Η σημερινή αρχιτεκτονική, θα έλεγε κανείς πως δεν υφίσταται χωρίς τον όρο "Μπάουχαους". Το Μπάουχαους είναι η αποκαλούμενη καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική σχολή κατά τις δεκαετίες 1919-1933, στη Γερμανία. Η σχολή του Μπάουχαους λειτούργησε σε τρείς διαφορετικές πόλεις της Γερμανίας(Weimar από το 1919 ως το 1925, Dessau από το 1925 ως το 1932 και Βερολίνο από το 1932 ως το 1933) και υπό τη διεύθυνση τριών διαφορετικών αρχιτεκτόνων (του Walter Gropius από το 1919 ως το 1928, του Hannes Meyer από το 1928 ως το 1930 και του Mies van der Rohe από το 1930 ως το 1933).

Η ίδρυση του Μπάουχαους είχε ουσιαστικά το στόχο να αλλάξει η κοινωνία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο και να αναζητήσει ένα νέο τρόπο ζωής.

Η βασική της αρχή δηλαδή, ήταν το ανοιχτό πνεύμα μπροστά στις νέες προκλήσεις της εποχής αλλά και ειδικότερα η προσέγγισή τους περισσότερο από μια πρακτική άποψη και λιγότερο θεωρητικά. Ωστόσο, ο απώτερος σκοπός της ίδρυσης της ήταν να αποτελέσει μια ενιαία σχολή τόσο στην αρχιτεκτονική όσο και στις καλές τέχνες. Για το λόγο αυτό, αρχικά αποτέλεσε ένα είδος συγχώνευσης της Ακαδημίας Καλών Τεχνών με την Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών στη Βαϊμάρη.

Τα Μπάουχαους κτίρια στην Αθήνα και η αθόρυβη ομορφιά τους αναβαθμίζουν τη ζωή στην πόλη

Ο Γκρόπιους, ως ιδρυτής άλλα και πρώτος διευθυντής της σχολής, θέλησε να καταρρίψει τη διάκριση μεταξύ των σπουδαστών στη σχολή και να δημιουργήσει μια ενιαία φόρμα που να συνδυάζει αρχιτεκτονική, γλυπτική και ζωγραφική. Επιθυμούσε επίσης, να διδάσκουν διάσημοι και διακεκριμένοι καλλιτέχνες στη σχολή όπως Γιοχάνες Ίτεν, Λάιονελ Φάινινγκερ, Πάουλ Κλέε και Βασίλι Καντίνσκι, καθώς και οι γλύπτες Γκέρχαρντ Μαρκς και Όσκαρ Σλέμερ.

Στη σχολή του Γκρόπιους, λειτούργησαν συνολικά τρία εργαστήρια, μέσα στα οποία οι σπουδαστές της σχολής διδάσκονταν από ελεύθερο σχέδιο και ιστορία της τέχνης μέχρι μεταλλοτεχνία, υφαντουργική και καλλιγραφία. Κάθε σπουδαστής είχε την υποχρέωση να ολοκληρώσει μια σειρά μαθημάτων και μετά μπορούσε να επιλέξει έναν από τρεις κύκλους σπουδών, για σπουδαστές, βοηθούς και αρχιτέκτονες αντίστοιχα. Όσοι αποφοιτούσαν δικαιούνταν είτε να μείνουν στη σχολή και να πειραματιστούν περαιτέρω με τα μέσα που προσέφερε η σχολή, είτε να μαθητεύσουν ακόμα περισσότερο δίπλα στους καθηγητές.

Έπειτα, την περίοδο εκείνη, το Μπάουχαους είχε τη χαρά να εξεδίδει περιοδικό υπό τον τίτλο "Bauhaus" καθώς και σειρά βιβλίων αποκαλούμενων "Bauhausbücher". Επικεφαλής για την εκτύπωση και σχεδίαση του ήταν ο Herbert Bayer. Γεγονός που την έκανε πιο προσιτή και διάσιμη στον κόσμο της εποχής εκείνης.

Το Μπάουχαους επιχορηγήθηκε κατά ένα μεγάλο μέρος από την πρώτη Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Ωστόσο μετά από αλλαγή στην τοπική κυβέρνηση, η σχολή μεταφέρθηκε στο Dessau το 1925, όπου η ατμόσφαιρα ήταν περισσότερο προοδευτική και βιομηχανική.

Στο Dessau, την εποπτεία του αρχιτεκτονικού τμήματος αλλά και τη διεύθυνση της σχολής ανέλαβε ο Χάνες Μέγερ και ο τρόπος λειτουργίας της σχολής άλλαξε. Η διάρκεια του προπαρασκευαστικού μαθήματος διπλασιάστηκε, ενώ ο αριθμός των εργαστηρίων μειώθηκε με την κατάργηση του εργαστηρίου κεραμικής. Η σχολή έλαβε επίσης τον τίτλο του Ινστιτούτου Σχεδιασμού και αναβαθμίστηκε στο ίδιο επίπεδο με άλλες ακαδημίες καλών τεχνών. Αλλαγές όμως, προήλθαν και στις βασικές αρχές της σχολής. Στόχος της σχολής πλέον ήταν η μαζική ενσωμάτωση των σπουδαστών έχοντας και μη ιδιαίτερες κλίσεις προς τις τέχνες, ενώ το τμήμα της αρχιτεκτονικής άρχισε να λειτουργεί αυτόνομα.

Ο πολιτικός χαρακτήρας που είχε λάβει πλέον η σχολή, οδήγησε στην αντικατάσταση του Μέγερ από τον Μις βαν ντε Ρόε, που αποτελούσε επιφανές μέλος της γερμανικής αβάν-γκαρντ αρχιτεκτονικής. Στη σχολή Μπάουχαους στο Ντεσάου υπό τη διεύθυνση του Μις βαν ντε Ρόε έπαψε να υπάρχει κάθε πολιτική δράση. Η σχολή στράφηκε κυρίως στην αρχιτεκτονική, ενώ τα εργαστήρια της έπαψαν να παράγουν οικονομικά εκμεταλλεύσιμα προϊόντα, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση των σπουδαστών.

Κάτω από έντονες πολιτικές πιέσεις, η σχολή στο Ντεσάου έκλεισε, και άνοιξε εκ νέου στο Βερολίνο με πρωτοβουλία του βαν ντερ Ρόε, μέχρι το καλοκαίρι του 1933, αυτή τη φορά ως ιδιωτικό "Ανεξάρτητο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ινστιτούτο". Ωστόσο, η σχολή δεν άντεξε καιρό και έκλεισε οριστικά πλέον κάτω από εντολή του ναζιστικού καθεστώτος.

Βασικές αρχές του Μπάουχαους

Βασικά χαρακτηριστικά του Μπαουχάους ήταν η απλότητα, η λειτουργικότητα και η χρηστικότητα, με ιδιαίτερη έμφαση σε γεωμετρικές φόρμες και στο χρώμα. Η σχολή Μπαουχάους απέρριπτε κάθε περιττό διακοσμητικό στοιχείο, θεωρώντας πως η ίδια η πρώτη ύλη περιέχει ένα είδος φυσικής και εγγενούς διακοσμητικής ικανότητας.

Στόχος της σχολής Μπαουχάους ήταν η αναβάθμιση των προϊόντων μαζικής παραγωγής, όπως τα έπιπλα αλλά και ολόκληρης της έννοιας της κατοικίας αν και τάχθηκε αντίθετη στην τάση πλήρους εμπορευματοποίησης, κρατώντας τους καθηγητές που δίδασκαν έξω από τα στενά πλαίσια της παραγωγής, προτρέποντάς τους να θεωρούν το έργο τους έκφραση δημιουργικότητας και τέχνης. Η σφραγίδα του Μπαουχάους στην αρχιτεκτονική εξωτερικού και εσωτερικού χώρου καθώς και στα καθημερινά χρηστικά αντικείμενα κατάφερε να αλλάξει τον τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου. Τα πάντα γύρω μας, από την κατασκευή και τον σχεδιασμό των διαμερισμάτων μας ως τα έπιπλα και τα αξεσουάρ, φέρουν κάτι από την υπογραφή του Μπάουχαους. Πολλά από τα χαρακτηριστικά προϊόντα του σχεδιάζονται και κυκλοφορούν απαράλλακτα ως σήμερα: οι ταπετσαρίες, τα υφάσματα, τα φωτιστικά και οι διάσημες μεταλλικές πολυθρόνες.

Το 1944 ιδρύθηκε το δημόσιο Ίδρυμα Bauhaus-Dessau, χάρη στο οποίο το κολέγιο Bauhaus-Dessau άρχισε από το 1999 να προσφέρει μεταπτυχιακά προγράμματα με συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο.

Διάσημα Μπάουχαους κτίρια στην Αθήνα

Επιρροές αλλά και κτήρια από το Μπάουχαους, επιβιώνουν αθόρυβα κοντά μας και στην Ελλάδα. Η Αμερικανική Πρεσβεία, ένα χαρακτηριστικό "κυβιστικό" κτήριο, ενάγεται στα έργα του Γκρόπιους. Έπεται το Πολεμικό Μουσείο, η Εθνική Πινακοθήκη, η πρόσοψη του Porto Carras Grand Resort (επίσης σε σχέδια του Γκρόπιους), το κτίριο της Εθνικής Τράπεζας στην Πλατεία Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και πλήθος πολυκατοικιών που σχεδιάστηκαν από Έλληνες αρχιτέκτονες επηρεάστηκαν από τον μοντερνισμό και το Μπάουχαους. Οι προσφυγικές πολυκατοικίες της οδού Αλεξάνδρας στην Αθήνα, το σημαντικότερο παράδειγμα λαϊκής κατοικίας του Μεσοπολέμου, των αρχιτεκτόνων Κ. Λάσκαρι και Δ. Κυριακού. Οι πολυκατοικίες αυτές, θεωρούνται πρωτοποριακές ακόμη και σήμερα εξαιτίας των γεωμετρικών τους στοιχείων.

Η Αμερικανική Πρεσβεία, ένα χαρακτηριστικό "κυβιστικό" κτήριο, ενάγεται στα έργα του Γκρόπιους.
Tο Πολεμικό Μουσείο
H Εθνική Πινακοθήκη
H πρόσοψη του Porto Carras Grand Resort
Tο κτίριο της Εθνικής Τράπεζας στην Πλατεία Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη
Οι προσφυγικές πολυκατοικίες της οδού Αλεξάνδρας στην Αθήνα
Οι προσφυγικές πολυκατοικίες στον περιφερειακό του Φιλοπάππου
Το Ωδείο Αθηνών

Βασικοί εκπρόσωποι: Μερικοί από τους πλέον σημαντικούς καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες που δίδαξαν στη σχολή Bauhaus είναι:

Josef Albers

Marianne Brandt

Marcel Breuer

Lyonel Feininger

Ludwig Hilberseimer

Johannes Itten

Wassily Kandinsky

Paul Klee

Gerhard Marcks

László Moholy-Nagy

Georg Muche

Hinnerk Scheper

Oskar Schlemmer

Joost Schmidt

Lothar Schreyer

Gunda Stölzl

Δείτε ένα βίντεο για τα 100 χρόνια Μπάουχαους:

Πηγή: artic.gr

Ακολουθήστε το WomanToc στο Instagram

Read Next

03 Δεκ 2025

Μαρία Κάλλας: Πέντε εμβληματικές εμφανίσεις, που επιβεβαίωσαν το διαχρονικό της στυλ

Η Μαρία Κάλλας κατέφερε να αφήσει το στίγμα της τόσο με το ταλέντο, όσο και με τις πάντα κομψές εμφανίσεις της.

Περισσότερα από

Stories

03 Δεκ 2025

Eat Chic | Το εστιατόριο της Αίγλης Ζαππείου έχει νέο όνομα και έναν chef που επιστρέφει στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια

Ο Χρύσανθος Καραμολέγκος υπογράφει το μενού του Zappa, της φρέσκιας γαστρονομικής πρότασης της Αίγλης Ζαππείου.

02 Δεκ 2025

Απολαυστικά Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με την υπογραφή του NJV Athens Plaza

Φροντίζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, το ιστορικό ξενοδοχείο στην πλατεία Συντάγματος δημιουργεί και φέτος ξεχωριστά dinners και lunches για τις ημέρες των γιορτών, προσφέροντας τους τη γεύση που τους αξίζει.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Με ένα private event, η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό private event.

01 Δεκ 2025

Ξεκινούν οι φετινές "Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου", το φεστιβάλ που αναδεικνύει το εγχώριο σινεμά στην Πόλη

Από τις 2 έως και τις 7 Δεκεμβρίου, η Κωνσταντινούπολη αποκτά ελληνικό άρωμα και σινεφίλ αίσθηση, με την υπογραφή ταινιών από σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάππα.

01 Δεκ 2025

Ο Chris Isaak έρχεται στην Αθήνα

Η φωνή πίσω από το Wicked Game και αρκετές αισθαντικές επιτυχίες, ο Chris Isaak φέρνει κάτι από το Blue Hotel του στην Αθήνα.

30 Νοε 2025

#theaftertaste | Μία διαφορετική έκθεση, το νέο hot εστιατόριο του κέντρου και η Monica Bellucci στην Αθήνα

Ο Νίκος Κοντομήτρος ξεχωρίζει, για τρίτη χρονιά, όσα είδε, δοκίμασε, άκουσε και ευχαριστήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε.

29 Νοε 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η τελευταία μεγάλη εμφάνιση της στο "Μπράβο" πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε παραδώσει μαθήματα αισιοδοξίας στην εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά.

28 Νοε 2025

Ζωή Λάσκαρη: To bombshell hair look που υιοθέτησε πριν από 50 χρόνια, είναι και πάλι στη μόδα

Η Ζωή Λάσκαρη αγκαλιά με τον Τόλη Βοσκόπουλο σε ένα σπάνιο φωτογραφικό καρέ.

27 Νοε 2025

Mario Banushi | Ποια παράσταση ανεβάζει μετά το πολυσυζητημένο Mami στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Η απάντηση δίνεται αυτόν τον Δεκέμβριο στον χώρο της Πειραιώς 260.