ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Η παράξενη ιστορία της κλοπής της "Μόνα Λίζα", του δημοφιλέστερου έργου ζωγραφικής

Το μεσημέρι της 22ας Αυγούστου 1911 οι Γάλλοι πάγωσαν, όταν πληροφορήθηκαν ότι ο μοναδικός αυτός πίνακας είχε κλαπεί.

Η Μόνα Λίζα ή Τζοκόντα είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο έργο ζωγραφικής. Το φιλοτέχνησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι από το 1503 έως το 1507 στη Φλωρεντία, αλλά γρήγορα πέρασε σε γαλλικά χέρια. Αγοράσθηκε από τον γάλλο ηγεμόνα Φραγκίσκο Α' για τον πύργο του στο Φοντενεμπλό, φιλοξενήθηκε στο ανάκτορο των Βερσαλιών από τον Λουδοβίκο τον 14ο, κόσμησε την κρεβατοκάμαρα του Μεγάλου Ναπολέοντα και από το 1804 εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου.

Το μεσημέρι της 22ας Αυγούστου 1911 οι Γάλλοι πάγωσαν, όταν πληροφορήθηκαν ότι ο μοναδικός αυτός πίνακας είχε κλαπεί. Τις επόμενες μέρες το θέμα ήταν πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Το περιστατικό αποκαλύφθηκε στις 11 το πρωί της 22ας Αυγούστου, όταν ο ζωγράφος Λουί Μπερού, που συνήθιζε να ζωγραφίζει αντίγραφα της Τζοκόντα και να τα πουλά στους επισκέπτες του Μουσείου, παρατήρησε με έκπληξη ότι ο πίνακας απουσίαζε από τη θέση του. Το ανέφερε στον αρμόδιο φύλακα, ο οποίος εντελώς βαριεστημένα του απάντησε ότι ίσως να βρισκόταν για συντήρηση. Ήταν Τρίτη και την προηγούμενη ημέρα (21 Αυγούστου) το Λούβρο ήταν κλειστό, λόγω της καθιερωμένης αργίας της Δευτέρας.

Η παράξενη ιστορία της κλοπής της "Μόνα Λίζα", του δημοφιλέστερου έργου ζωγραφικής

Όταν διαπιστώθηκε ότι η Μόνα Λίζα δεν βρισκόταν στο συντηρητήριο σήμανε συναγερμός. Οι πόρτες του Μουσείου σφραγίστηκαν, τα σύνορα της Γαλλίας έκλεισαν και την υπόθεση ανέλαβε η αστυνομία, με επικεφαλής τον επιθεωρητή Λουί Λεπέν. Μία από τις πρώτες ενέργειες της γαλλικής κυβέρνησης ήταν να θέσει σε διαθεσιμότητα τον διευθυντή του Λούβρου Τεοφίλ Ομόλ, ο οποίος πριν από λίγους μήνες κόμπαζε ότι κανείς δεν μπορεί να κλέψει τη Μόνα Λίζα από το Μουσείο του.

Σχεδόν αμέσως, ο επιθεωρητής Λεπέν διαπίστωσε την κλοπή, καθώς ανακάλυψε την κορνίζα του πίνακα κάτω από μια σκάλα, πολύ κοντά στο σημείο που εκτίθετο η Τζοκόντα. Τώρα έπρεπε να ανακαλύψει τον δράστη ή τους δράστες του ανοσιουργήματος. Οι έρευνές του στράφηκαν στους κατώτερους υπαλλήλους του Μουσείου με τους γλίσχρους μισθούς, στους εμπόρους τέχνης του Παρισιού και στους νεαρούς καλλιτέχνες της αβάν-γκαρντ, που διάκειτο εχθρικά στην παραδοσιακή τέχνη. Οι παριζιάνοι από την πλευρά τους πίστευαν ότι πίσω από τη θρασύτατη κλοπή μπορεί να βρισκόταν κάποιος αμερικανός μεγιστάνας ή ήταν έργο της Γερμανίας, που ήθελε να δυσφημήσει τη μεγάλη της αντίπαλο. Όταν το Λούβρο άνοιξε και πάλι τις πύλες του στις 29 Αυγούστου, χιλιάδες Γάλλοι περνούσαν μπροστά από την άδεια θέση της Τζοκόντα και έκλαιγαν γοερά, λες και είχαν χάσει ένα προσφιλές τους πρόσωπο.

Ο Βιτσέντζο Περούτζια

Στις 7 Σεπτεμβρίου 1911 μία ακόμη έκπληξη περίμενε τους παριζιάνους. Η αστυνομία ανακοίνωσε τη σύλληψη του διακεκριμένου γαλλοπολωνού ποιητή Γκιγιόμ Απολινέρ και του ανερχόμενου ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, ως υπόπτων για την κλοπή. Ο Πικάσο αφέθηκε ελεύθερος την ίδια μέρα, καθώς δεν προέκυψε το παραμικρό στοιχείο εις βάρος του και ο Απολινέρ πέντε μέρες αργότερα. Ο Τύπος, όμως, είχε φροντίσει να τους χρίσει ενόχους: "Ο Απολινέρ είναι αρχηγός διεθνούς σπείρας που έχει έρθει στη Γαλλία με σκοπό να ξαφρίσει τα μουσεία μας" έγραφε η "Paris Journal" στις 13 Σεπτεμβρίου. Τρομοκρατημένος ο ποιητής πρόλαβε να γράψει στίχους στο κελί του, προτού πέσει σε βαθιά μελαγχολία. Η σύντομη κράτησή του και οι ανυπόστατες εις βάρος του κατηγορίες αμαύρωσαν σοβαρά τη φήμη και την αξιοπιστία του.

Για τα επόμενα δύο χρόνια οι έρευνες περιέπεσαν σε τέλμα, παρότι οι κλέφτες επικυρήχθηκαν με μεγάλα ποσά από το κράτος και ιδιώτες. Η Τζοκόντα είχε κάνει φτερά και πολύς κόσμος πίστευε ότι είχε καταστραφεί. Η κατάσταση άλλαξε άρδην στις29 Νοεμβρίου 1913, όταν ο ιταλός γκαλερίστας Αλφρέντο Τζέρι έλαβε ένα γράμμα ταχυδρομημένο από το Παρίσι. Ο αποστολέας του, κάποιος Λεονάρντο Βιτσέντσο, του έγραφε ότι έχει στην κατοχή του τη Μόνα Λίζα και ότι σκόπευε να τη χαρίσει στην Ιταλία, αφού λάμβανε μια εύλογη αμοιβή.

Ο Τζέρι έκλεισε ραντεβού στον Βιτσέντζο στις 10 Δεκεμβρίου στην γκαλερί του στη Φλωρεντία. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο Τζιοβάνι Πότζι, διευθυντής της διάσημης πινακοθήκης της πόλης "Ουφίτσι", που δεν πολυπίστεψε αυτή την ιστορία. Την επομένη ο Βιτσέντζο οδήγησε τους δύο άνδρες στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του "Τρίπολι-Ιτάλια". Με αποφασιστικές κινήσεις άνοιξε ένα μπαούλο και από ένα κρυφό πάτο τους φανέρωσε τον διάσημο πίνακα. Οι δύο άνδρες έδειξαν συγκρατημένη έκπληξη, καθώς γνώριζαν ότι κυκλοφορούν δεκάδες πλαστές Τζοκόντες. Για καλό και για κακό είχαν ειδοποιήσει τους Καραμπινιέρους, οι οποίοι συνέλαβαν τον Βιτσέντσο.

Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης αποκαλύφθηκε ότι το πραγματικό όνομα του Λεονάρντο Βιτσέντζο ήταν Βιτσέντζο Περούτζια. Ήταν τριάντα ετών με καταγωγή από το Κόμο και για ένα διάστημα είχε δουλέψει ως ξυλουργός στο Λούβρο. Όταν έγινε γνωστό ότι ο πίνακας ήταν ο αυθεντικός, ένα κύμα συμπάθειας σηκώθηκε υπέρ του Περούτζια. Η κοινή γνώμη θεώρησε την πράξη του πατριωτική, αφού το βασικό του κίνητρο ήταν να φέρει τη Μόνα Λίζα στην κοιτίδα της. Την ίδια γνώμη φαίνεται να είχαν και οι δικαστές, που τον καταδίκασαν σε ολιγόμηνη φυλάκιση. Κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας ο Περούτζια αποκάλυψε ότι αφαίρεσε τη Μόνα Λίζα από τη θέση της μεταμφιεσμένος σε συντηρητή του Μουσείου. Την έκρυψε κάτω από τη φόρμα του (ο πίνακας έχει μέγεθος 0,53 x 0,77 μ.) και βγήκε σαν κύριος από το Μουσείο. Το κρησφύγετό του ήταν μόλις ένα χιλιόμετρο από το Λούβρο.

Η Μόνα Λίζα παρέμεινε για ένα μήνα στην Ιταλία, προτού επιστρέψει στη Γαλλία. Εκτέθηκε στο "Ουφίτσι" και στα μεγαλύτερα μουσεία της Ιταλίας και εκατομμύρια Ιταλών θαύμασαν το αινιγματικό της χαμόγελο. Στις 31 Δεκεμβρίου 1913, 60.000 άνθρωποι την κατευόδωσαν στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μιλάνου. Ταξίδεψε σε ειδικά φυλασσόμενο βαγόνι της ταχείας Μιλάνου - Παρισίων και από τις 4 Ιανουαρίου1914 εγκαταστάθηκε και πάλι στο Λούβρο, όπου εκτίθεται έως σήμερα, κάτω από πρωτοφανή μέτρα ασφαλείας.

Read Next

03 Δεκ 2025

Μαρία Κάλλας: Πέντε εμβληματικές εμφανίσεις, που επιβεβαίωσαν το διαχρονικό της στυλ

Η Μαρία Κάλλας κατέφερε να αφήσει το στίγμα της τόσο με το ταλέντο, όσο και με τις πάντα κομψές εμφανίσεις της.

Περισσότερα από

Stories

03 Δεκ 2025

Eat Chic | Το εστιατόριο της Αίγλης Ζαππείου έχει νέο όνομα και έναν chef που επιστρέφει στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια

Ο Χρύσανθος Καραμολέγκος υπογράφει το μενού του Zappa, της φρέσκιας γαστρονομικής πρότασης της Αίγλης Ζαππείου.

02 Δεκ 2025

Απολαυστικά Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά με την υπογραφή του NJV Athens Plaza

Φροντίζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, το ιστορικό ξενοδοχείο στην πλατεία Συντάγματος δημιουργεί και φέτος ξεχωριστά dinners και lunches για τις ημέρες των γιορτών, προσφέροντας τους τη γεύση που τους αξίζει.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Με ένα private event, η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα.

02 Δεκ 2025

Τα λαμπερά εγκαίνια του Poliform Space στο κατάστημα Δελούδης στον Άλιμο

Η Poliform και η εταιρεία Δελούδης παρουσίασαν τον νέο αποκλειστικό χώρο του διάσημου ιταλικού οίκου στην Αθήνα με ένα ξεχωριστό private event.

01 Δεκ 2025

Ξεκινούν οι φετινές "Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου", το φεστιβάλ που αναδεικνύει το εγχώριο σινεμά στην Πόλη

Από τις 2 έως και τις 7 Δεκεμβρίου, η Κωνσταντινούπολη αποκτά ελληνικό άρωμα και σινεφίλ αίσθηση, με την υπογραφή ταινιών από σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάππα.

01 Δεκ 2025

Ο Chris Isaak έρχεται στην Αθήνα

Η φωνή πίσω από το Wicked Game και αρκετές αισθαντικές επιτυχίες, ο Chris Isaak φέρνει κάτι από το Blue Hotel του στην Αθήνα.

30 Νοε 2025

#theaftertaste | Μία διαφορετική έκθεση, το νέο hot εστιατόριο του κέντρου και η Monica Bellucci στην Αθήνα

Ο Νίκος Κοντομήτρος ξεχωρίζει, για τρίτη χρονιά, όσα είδε, δοκίμασε, άκουσε και ευχαριστήθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε.

29 Νοε 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η τελευταία μεγάλη εμφάνιση της στο "Μπράβο" πριν από 29 χρόνια

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε παραδώσει μαθήματα αισιοδοξίας στην εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά.

28 Νοε 2025

Ζωή Λάσκαρη: To bombshell hair look που υιοθέτησε πριν από 50 χρόνια, είναι και πάλι στη μόδα

Η Ζωή Λάσκαρη αγκαλιά με τον Τόλη Βοσκόπουλο σε ένα σπάνιο φωτογραφικό καρέ.

27 Νοε 2025

Mario Banushi | Ποια παράσταση ανεβάζει μετά το πολυσυζητημένο Mami στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση;

Η απάντηση δίνεται αυτόν τον Δεκέμβριο στον χώρο της Πειραιώς 260.