ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Πολυτεχνείο: "πώς μπορείτε ακόμα να κοιμάστε;" έγραφε ο Γιάννης Ρίτσος

Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου όπως τα βίωσαν και τα κατέγραψαν Έλληνες συγγραφείς και ποιητές.

Πώς έχουν απεικονίσει το τριήμερο του Πολυτεχνείου οι πεζογράφοι και οι ποιητές της εποχής, αλλά και πώς μεταδίδεται η εικόνα του γενικότερα μέσα από τα έργα της μεταπολιτευτικής πεζογραφίας; Κι ακόμα, πώς καταλαβαίνουν και πώς προβάλλουν το γεγονός σε σημερινά τους βιβλία συγγραφείς, οι οποίοι ανέλαβαν τότε ενεργό ρόλο κατά της χούντας;

Όσο παραμένουμε μέσα στα χρονικά όρια της χούντας, η πεζογραφία θα δοκιμάσει δύο δρόμους προκειμένου να μιλήσει για τον βίο και την πολιτεία του καθεστώτος: ο ένας είναι η γενική πολιτική αλληγορία και ο άλλος η άμεση καταγραφή των γεγονότων του Πολυτεχνείου. Ως προς τις πολιτικές αλληγορίες, που μιλούν με συμβολικές αναλογίες για το δικτατορικό καθεστώς, το παρών θα δώσουν η Κωστούλα Μητροπούλου, ο Γιώργος Χειμωνάς, ο Πέτρος Αμπατζόγλου και ο Θανάσης Βαλτινός (λίγο μετά τη δικτατορία και ο Χριστόφορος Μηλιώνης). Στο πλαίσιο της άμεσης ανάπλασης του τριήμερου του Πολυτεχνείου, τη σκυτάλη παίρνει πρώτη ξανά η Μητροπούλου, με το αφήγημά της "Το χρονικό των τριών ημερών" (1974), ένα προσωπικό ντοκουμέντο δημοσιευμένο αμέσως μετά την κατάρρευση της δικτατορίας, όπου αποδελτιώνονται λεπτό προς λεπτό ο εγκλεισμός των φοιτητών στο κτίριο της Πατησίων και η συνακόλουθη στρατιωτική εισβολή.

Για το Πολυτεχνείο θα μιλήσει και ο Γιάννης Ρίτσος με το "Ημερολόγιο μιας εβδομάδας", γραμμένο το 1973, αμέσως μετά τα γεγονότα:

17 Νοεμβρίου

Βαριά σιωπή διάτρητη απ' τους πυροβολισμούς, πικρή πολιτεία,

αίμα, φωτιά, η πεσμένη πόρτα, ο καπνός, το ξύδι,

ποιος θα πει περιμένω μέσα απ' το μέσα μαύρο.

Μικροί σχοινοβάτες με τα μεγάλα παπούτσια μ' έναν επίδεσμο φωτιά στο κούτελο,

κόκκινο σύρμα, κόκκινο πουλί και το μοναχικό σκυλί στ' αποκλεισμένα προάστια

ενώ χαράζει η χλωμότερη μέρα πίσω απ' τα καπνισμένα αγάλματα

κι ακούγεται ακόμη η τελευταία κραυγή διαλυμένη στις λεωφόρους

πάνω απ' τα τανκς μέσα στους σκόρπιους πυροβολισμούς.

Πώς μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε; Πώς μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε;

Περνώντας στη μεταπολίτευση, ο αριθμός των άμεσων καταγραφών αυξάνει. Ας θυμηθούμε εν σειρά το μυθιστόρημα "Το μυστήριο" (1976) της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, το εξπρεσιονιστικών τόνων αφήγημα του Γιώργου Μανιάτη "21 Απριλίου - από μια πιο περίπλοκη άποψη" (1977), τη μαρτυρία "Πώς φτάσαμε στη νύχτα της μεγάλης σφαγής" (1980) της Λιλής Ζωγράφου και τον εσωτερικό μονόλογο του Γιώργου Ιωάννου στο διήγημα "Ο τοίχος με τα κάγκελα", από τη συλλογή "Εφήβων και μη" (1982). Την ίδια εποχή, λίγο μετά τον τερματισμό της επταετίας, και προτού προλάβει η δικτατορία να μετατραπεί οριστικά σε αντικείμενο της ιστορικής μνήμης, η πεζογραφία απομακρύνεται τόσο από το χρονικό όσο και από την αλληγορία, για να εκφραστεί πλέον με έναν πολύ ώριμο ρεαλισμό. Με ένα σκληρό, ξηρό και ενσυνείδητα αδρό γράψιμο, ο Νίκος Κάσδαγλης κάνει λόγο στο διήγημά του "Επιβάσεις" (από τη "Μυθολογία" , 1977) για την ιστορία της αντίστασης στη χούντα από αντιηρωική σκοπιά. Με την ίδια διάθεση στέκεται ο Κάσδαγλης απέναντι όχι μόνο στο Πολυτεχνείο, αλλά και στη μεταπολίτευση όταν δημοσιεύεται το μυθιστόρημά του "Η Νευρή" (1985).

Το κομβικό, παρόλα αυτά, μυθιστόρημα για το Πολυτεχνείο είναι η "Αντιποίησις αρχής" (1979) του Αλέξανδρου Κοτζιά. Με ήρωα έναν χαφιέ της χούντας, ο οποίος εκπροσωπεί τις χειρότερες στιγμές της νεότερης Ελλάδας, ο Κοτζιάς ανατέμνει την παθολογία μιας ολόκληρης τριακονταετίας, επιφυλάσσοντας για τον πρωταγωνιστή του την πιο ταπεινωτική μοίρα: το ανεπίλυτο δράμα της προδοσίας, της αυταπάτης και του αυτοκαταστροφικού κυνισμού.

Νεότερη του Κοτζιά και του Κάσδαγλη, η Μάρω Δούκα βάζει την πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματός της "Αρχαία σκουριά" (1979) να παίρνει μέρος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου και να συμμερίζεται δίχως δισταγμούς το πάθος των ημερών, αλλά να μην αποσπάται ποτέ από την ατομική της ιστορία. Η πρωταγωνίστρια ζει μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας μια και εκείνο το οποίο χρειάζεται να συμβιβάσει (και το οποίο δεν θα συμβιβάσει ποτέ) είναι η αγωνιστική έξαρση και το ομαδικό πνεύμα της αντίστασης που επέδειξε η γενιά της κατά της χούντας με ό,τι ακολούθησε και διαδέχτηκε την πτώση της: την αλόγιστη εξατομίκευση, την επιστροφή στη μαλθακότητα και την εγκαρτέρηση των καθιερωμένων κοινωνικών ρόλων, την παραδοχή πως στο τέλος όλα υποχωρούν και πεθαίνουν.

Από την πρόσφατη πεζογραφική παραγωγή, στο μυθιστόρημά της "Ψιλά γράμματα", η Ιωάννα Καρυστιάνη, ηγετικό στέλεχος του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος, βάζει τον αφανή ήρωά της να μένει δια βίου στη μνήμη της μοναδικής φωτεινής στιγμής της ζωής του, στη συγκίνηση που ένιωσε στην ακολουθία της Μεγάλης Παρασκευής στον Άγιο Λουκά Πατησίων για ένα εαρινό κορίτσι ενώ λίγους μήνες αργότερα περνά από το ίδιο σημείο το πλήθος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, φωνάζοντας συνθήματα για την ελευθερία. Ένα είδος χαμηλόφωνης απότισης φόρου τιμής στο τριήμερο του Πολυτεχνείου και στην πολύτροπη συναισθηματική του αξία.

Πηγή: ΑΠΕ

Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram

Read Next

04 Νοε 2025

30 χρόνια πριν: Η Μαρία Λεκάκη σε ηλικία 24 χρονών παρουσίαζε το πρόγραμμα της ΕΡΤ

Πριν γίνει αγαπημένη ηθοποιός, η Μαρία Λεκάκη παρουσίαζε στην ΕΡΤ, και οι εικόνες από τότε εντυπωσιάζουν!

31 Οκτ 2025

Κατερίνα Σακελλαροπούλου | Ο ρόλος που αναλαμβάνει στο Ελληνικό Φεστιβάλ

Ο σημαντικός πολιτιστικός θεσμός που κάθε χρόνο συντροφεύει το καλοκαίρι και το φθινόπωρο μας στο Ηρώδειο και την Επίδαυρο, υποδέχεται την πρώην Πρόεδρο της Δημοκρατίας με έναν σημαντικό ρόλο.

Περισσότερα από

Stories

30 Οκτ 2025

Halloween | Αυτή είναι η πιο τρομακτική ταινία όλων των εποχών σύμφωνα με έρευνα

Με αφορμή το Halloween σου δίνουμε την κατάταξη με τις πιο τρομακτικές ταινίες.

30 Οκτ 2025

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης στο madamefigaro.gr: "Ζούμε μία περίοδο πραγματικής άνθισης για το ελληνικό σινεμά"

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και δεινός θαυμαστής της τέχνης στη μεγάλη οθόνη μιλά στο madamefigaro.gr για όσα έχουν ετοιμάσει φέτος στη συμπρωτεύουσα, το σινεμά και την κινηματογραφική εμπειρία σήμερα, αλλά και τη "δική" του Θεσσαλονίκη.

30 Οκτ 2025

Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι ταξιδεύει σε 21 σημεία του πλανήτη μέσα από μία νέα παγκόσμια περιοδεία

Οι φωνές της Νατάσσας Μποφίλιου και του Γιάννη Χαρούλη μετατρέπονται σε συνοδοιπόρους ενός ταξιδιού με πυξίδα τη μουσική του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι και προορισμό την Ευρώπη, την Αυστραλία και την Αμερική.

29 Οκτ 2025

Η αμερικανική εκδοχή του The Crown; Το Netflix ετοιμάζει σειρά για τους Kennedy

Η πρώτη σεζόν της φιλόδοξης παραγωγής θα διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1930 και θα καταγράφει "την άνοδο του Joe και της Rose Κennedy και των εννέα παιδιών τους!

29 Οκτ 2025

All's Fair | Η νέα εποχή της Kim Kardashian στη σειρά που ενώνει διαφορετικές γυναίκες, μόδα και γυναικεία δύναμη

Ο George Satsidis γράφει για τη νέα σειρά του Ryan Murphy που φέρνει κοντά τις Kim Kardashian, Sarah Paulson, Naomi Watts, Glenn Close, Niecy Nash-Betts και Teyana Taylor.

28 Οκτ 2025

Οι γυναίκες της Πίνδου - τα ανώνυμα πρόσωπα του "ΟΧΙ"

Στην 28η Οκτωβρίου, θυμόμαστε τις γυναίκες που πολέμησαν χωρίς όπλα και νίκησαν με την ψυχή τους.

28 Οκτ 2025

Αλίκη Βουγιουκλάκη: Η άγνωστη σύνδεση με την Κατοχή και η απίστευτη ιστορία πίσω από την ταινία "Υπολοχαγός Νατάσσα"

Ποιο ήταν το αρχικό όνομα που θα δινόταν στην εμβήματική ταινία του Νίκου Φώσκολου, "Υπολοχαγός Νατάσσα".

26 Οκτ 2025

Τι μπορείς να κάνεις 28η Οκτωβρίου στην Αθήνα;

Νέα γευστικά ραντεβού, σημαντικές εκθέσεις στις τελευταίες τους ημέρες και ξεχωριστά lives συνθέτουν ένα απολαυστικό (σχεδόν) τετραήμερο στην πόλη.

25 Οκτ 2025

"Θα στην προσέχουμε την Άσπα" | Οι συγκινητικοί επικήδειοι στην εξόδιο ακολουθία του Διονύση Σαββόπουλου

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η Δήμητρα Γαλάνη και ο Σταμάτης Φασουλής εκφώνησαν το δικό τους αντίο στον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη.